Köpa en VPN tjänst behöver råd om bästa för mig

Permalänk

Köpa en VPN tjänst behöver råd om bästa för mig

Har haft en hel del liknande tjänster genom åren då jag arbetet mycket vid datorn och internet framförallt.
Dom jag minns jag haft var Mullvad, någon annan svensk, det är dom jag kommer ihåg på rak arm det har vart så så många tvetydliga tjänster som man skrivit upp sig på och fått 500tb att surfa ihjäl sig på så kan man tjäna mera etc. etc.
Ni vet sådanna.

Nu letar jag efter en jag kan använda till allt, en snabb, en skottsäker när det kommer till ens privatliv med loggar etc och den måste vara snabb samt kunna användas på Netflix för att kunna se det Amerikanska utbudet.

Nord VPN som det görs mycket reklam om just nu, hur är den? Den är väll en av dom dyrare jag sätt, tror jag.
Eller express VPN som också sponsrar podcasts till höger och vänster, den är också där uppe i hur mycket den kostar i månaden vill jag minnas, inte för att det är några problem. Bara observationer.

Uppskattar alla tips och rekommendationer!

Tack!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

fixa en egen vpn istället om du vill ha det så säkert som möjligt

Permalänk

Jag har också testat ett par olika VPN-tjänster över de senaste åren. Körde på NordVPN ett tag och tyckte att den fungerade bra, inklusive med Netflix US. Kan inte minnas några problem med hastigheter eller så. Månadskostnaden är inte så farlig om man beställer en längre period, men helst ska man ju veta att tjänsten fungerar först.

Nu kör jag på CyberGhost och tycker att det är den bästa tjänsten/programvaran hittills. Såg i den här recensionen att man kan få 18 månader för $2.75/månaden och då kan du ju faktiskt dela med någon, eftersom det gäller för 7 enheter.

Både NordVPN och CyberGhost påstår sig vara fria från loggar, men det är svårt att veta säkert. Jag har i alla fall inte hört något om att de har lämnat över information till någon. Jag rekommenderar starkt att du tittar på That One Privacy Site om du vill ha en riktigt detaljerad jämförelse av alla VPN-tjänster.

Skrivet av ATRmayo:

fixa en egen vpn istället om du vill ha det så säkert som möjligt

Det är faktiskt ett bra alternativ om du inte behöver servrar i en massa olika länder. Det går till och med att göra helt anonymt.

Permalänk
Medlem

Mullvad är att rekommendera om man har fokus på privatliv. Dock vet jag inte hur det ser ut med netflix där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neimonster:

Jag har också testat ett par olika VPN-tjänster över de senaste åren. Körde på NordVPN ett tag och tyckte att den fungerade bra, inklusive med Netflix US. Kan inte minnas några problem med hastigheter eller så. Månadskostnaden är inte så farlig om man beställer en längre period, men helst ska man ju veta att tjänsten fungerar först.

Nu kör jag på CyberGhost och tycker att det är den bästa tjänsten/programvaran hittills. Såg i den här recensionen att man kan få 18 månader för $2.75/månaden och då kan du ju faktiskt dela med någon, eftersom det gäller för 7 enheter.

Både NordVPN och CyberGhost påstår sig vara fria från loggar, men det är svårt att veta säkert. Jag har i alla fall inte hört något om att de har lämnat över information till någon. Jag rekommenderar starkt att du tittar på That One Privacy Site om du vill ha en riktigt detaljerad jämförelse av alla VPN-tjänster.

Det är faktiskt ett bra alternativ om du inte behöver servrar i en massa olika länder. Det går till och med att göra helt anonymt.

En vps kan gå för så lite som 50kr för ett helt år om man letar på rätt plats, ett tips vore lowendtalk som ett exempel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

En vps kan gå för så lite som 50kr för ett helt år om man letar på rätt plats, ett tips vore lowendtalk som ett exempel

Skickades från m.sweclockers.com

Dock krävs det väl en viss försiktighet med betalningen isf iom att man lär få ett IP nummer som lätt kan knytas till en själv annars. Loggar man dessutom in på sin internetbank eller liknande den vägen så är man rätt rökt. Därför jag själv brukar föredra VPN tjänster där man delar på IP adresser. Sen kan detta så klart diskuteras väldigt mycket mer i detalj än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Dock krävs det väl en viss försiktighet med betalningen isf iom att man lär få ett IP nummer som lätt kan knytas till en själv annars. Loggar man dessutom in på sin internetbank eller liknande den vägen så är man rätt rökt. Därför jag själv brukar föredra VPN tjänster där man delar på IP adresser. Sen kan detta så klart diskuteras väldigt mycket mer i detalj än så.

Ja absolut jag förstår din poäng och att båda sidor av denna diskussion har sina fördelar och nackdelar, utan att gå för djupt i den med olika proxy setups, kryptering osv så är det enklaste alternativet att man använder sig av CoTS lösningar som redan har nämnts i tråden men en egen vpn är alltid trevligt och lite billigare speciellt hos vissa återförsäljare som låter en att hoppa mellan deras olika datacenter kostnadsfritt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv använder jag OVPN, en svensk leverantör som påstår sig använda en hårdvarulösning helt fri från lagringsenheter vilket gör att inga loggar skapas och de har även servrar utspridda i Europa och Nordamerika. Jag har inte provat deras utländska servrar men de säger sig uppgradera kapaciteten när de når ~70% belastning för att undvika hastighetsproblem och/eller överbelastning.

Jag använder det mest till vanlig surf men vid de få tillfällen jag utfört filöverföringar har jag inte haft några problem att få ut 100Mbit/s (på den tiden jag hade 100Mbit/s så det var troligtvis uppkopplingen som satte stopp för högre hastigheter). Knappt 600kr/år och då får man till skillnad från många andra leverantörer en väldig kompetent och trevlig support på svenska som hjälper till med alla möjliga småärenden som man kan tänkas behöva hjälp med. Eftersom de är ett så pass litet team som driver verksamheten har samtliga medarbetare god kunskap om de tekniska aspekterna jämfört med andra verksamheter där man får chatta med någon som klipper och klistrar svar från något intern infodokument och själv nästan sitter och googlar fram lösningar.

För min del är säkerheten givetvis det viktigaste när det kommer till en VPN och det är så klart omöjligt att veta vad som är sant men jag känner tillit till OVPN-teamet och deras diskfria lösning. Många andra leverantörer har servrar i länder som knappast värnar om integritet och verkar inte heller ha några bekymmer med att logga all trafik och då tycker i alla fall jag att det är saksamma hur fantastiska hastigheter man får ut eller hur otroligt billigt det är.

Gällande NordVPN så kanske ni tycker att jag är överdrivet paranoid men jag tror att det av olika anledningar drar till sig onödig uppmärksamhet att basera sin verksamhet i ett skatteparadis som Panama och även om de påstår att det inte finns några krav på datalagring (Obs, i Panama) är de samtidigt lite luddiga med detaljerna och det är så klart omöjligt för oss västerlänningar att ha koll på Panamansk juridik (jag betvivlar att NordVPN själva har 100% koll på den biten). Dessutom tycker jag att de erbjuder servrar i väldigt många tveksamma länder där det kan finnas kryphål som ändå gör att loggar insamlas av tredje part (stat) eller liknande.

Att de har sin verksamhet baserad i loggfria Panama spelar ju ingen roll om de hyr in sig på ett kinesiskt eller turkiskt datacenter som själva loggar trafiken och/eller lyder under helt andra juridiska spelregler.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz