Formaterad laptop med ny windows, gäller ångerätten?

Permalänk
Medlem

Formaterad laptop med ny windows, gäller ångerätten?

Hej!

Köpte en laptop på NetonNet. Jag var nöjd i början och trodde att jag ville behålla den så formaterade hela hårddisken och installerade en clean windows. Tror ni jag kan fortfarande utnyttja ångerrätten?

Eller skylla på höga temperaturer? Den når upp till 95grader i spel ibland.

Permalänk
Medlem

Det är väl på goodwill isåfall och det kommer säkert en avgift för att återställa, annats och får du väl reklamera. Men du nämner annan temperatur här än i tråden du startade angående temperaturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Hej!

Köpte en laptop på NetonNet. Jag var nöjd i början och trodde att jag ville behålla den så formaterade hela hårddisken och installerade en clean windows. Tror ni jag kan fortfarande utnyttja ångerrätten?

Eller skylla på höga temperaturer? Den når upp till 95grader i spel ibland.

95 grader i spel är nog inget ovanligt och heller knappast ett fel i sig. Sen kan man tycka vad man vill om det som "tekniker". I synnerhet om det är en "thin and light" gaming laptop.

Permalänk
Medlem

Tillverkarens recovery partition för återställning är alltså borta, så ÅF lär få skicka den till tillverkaren för att få den återställd med förinstallerade program. Känns tveksamt att ångerrätten går att nyttja här, men visst kan jag ha fel.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Självklart har du ångerrätt, men återförsäljaren har rätt att ta ut en avgift för att kunna återställa datorn.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Här gäller det dock att inte blanda ihop "datorn är inte återställd" med "datorn kan inte återställas" (utan avsevärt mycket mer arbete, t.ex. att ÅF förmodligen inte heller har någon recovery partition tillgänglig osv). Sett till att det förmodligen är rätt ovanligt att någon formatterar hårddisken och sen vill returnera datorn så gissar jag att det inte finns något prejudikat här, dvs det är inte givet vad som är "rätt". Handlar nog om att kontakta ÅF och försöka göra någon deal gissar jag.

Dock, om problemet som gör att TS vill återlämna datorn är att CPUn blir 95 grader vid spel så finns nog anledning att tänka om, en ny dator lär inte vara bättre. Då är vi dock lite utanför det konsumentsrättsliga.

Permalänk
Medlem

Här är ett liknande fall
https://lagen.nu/avg/arn/2008-8043

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Vet inte vad ställen säger om formateringen men finns en del reparatörer som tar bort orginal partitionerna för både os och återställnings partitionen som varit för klent tilltagna när man tex uppgraderar till 10an och har set datorer gå igenom garanti i alla fall så bör inte vara omöjligt att få igenom

Annars tycker jag det är bra att du reagerar på värmen vilket många fler borde göra och argumenten brukar vara dom klarar värmen ..vist det gör dom. Men vad fan är det för poäng att köpa en laptop med i7 om den ligger och klockar ner sig och throttlar när man utnyttar prestandan man betalat för och gör köpet värdelöst

Min åsikt är att klara inte datorn att gå fullt ut är den värdelöst skit och är en välförtjönt rma till företag som ska snåla på kylningen och är ett vanligt förkommande problem på alla former och klasser av bärbara datorer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Efter en lagändring häromåret så gäller ångerrätten alltid i 14 dagar (såvida det inte rör sig om en vara av sådan typ att den undantas från ångerrätten från första början). Den gamla lydelsen med väsentligen oförändrat skick gäller alltså inte längre. I gengäld har säljaren fått rätt att ta ut skälig kompensation för eventuell värdeminskning för sådant användande som går utöver fastställande av varans funktion och egenskaper.

Att tömma datorn och göra en nyinstallation skulle iaf jag påstå är användande utöver vad kunden behöver göra för att testa datorn, varför säljaren torde ha rätt att ta ut en skälig avgift för att återställa den till säljbart skick.

En skälig avgift torde, enligt mig, vara vad det kostar säljaren att få tag i recovery-media från tillverkaren samt någon timmes arbetstid, alternativt kostanden för säljaren att låta tillverkaren sköta återställningen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Där ser man, tack för update PeCe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Snabb uppdatering.
Gick till netonnet lagershop och de tog in den och återbetalade pengarna utan problem

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Snabb uppdatering.
Gick till netonnet lagershop och de tog in den och återbetalade pengarna utan problem

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Fick du tillbaks hela summan utan att behöva kompensera dem för att dina åtgärder medfört en värdeminskning (indirekt, då de får kostnader för att få den i säljbart skick)? Isf skall de ha cred för att de tog det på goodwillkontot.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Fick du tillbaks hela summan utan att behöva kompensera dem för att dina åtgärder medfört en värdeminskning (indirekt, då de får kostnader för att få den i säljbart skick)? Isf skall de ha cred för att de tog det på goodwillkontot.

Tycker inte det är mer än rätt för han har inte förverkat licens eller skapat någon egentlig värdeminskning och det skulle ta 10 min för någon kunnig att klona disken till ursprungligt skick och man ska inte behöva tvingas använda tillverkarnas bloatware eller återställnings partitioner

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@PeCe: Personalen som jobbade i lagershopen har inte ens undersökt datorn, förutom skicket på den. Sen godkände han returen och återbetalade hela beloppet.
Kan rekommendera netonnet vid ångerköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

@PeCe: Personalen som jobbade i lagershopen har inte ens undersökt datorn, förutom skicket på den. Sen godkände han returen och återbetalade hela beloppet.
Kan rekommendera netonnet vid ångerköp

Och personen som sedan köper din dator kommer inte rekommendera Netonnet.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Och personen som sedan köper din dator kommer inte rekommendera Netonnet.

Förhoppningsvis har dom någon egen rutin för återställning, t.ex. för när kunder lämnar in datorer med personliga uppgifter kvar på osv. Iaf kan man väl hoppas att det är så för det lär absolut hända...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

@PeCe: Personalen som jobbade i lagershopen har inte ens undersökt datorn, förutom skicket på den. Sen godkände han returen och återbetalade hela beloppet.
Kan rekommendera netonnet vid ångerköp

Jag hoppas du berättade att do plockat bort recoverypartitionen på datorn? Annars känns det jävligt taskigt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Förhoppningsvis har dom någon egen rutin för återställning, t.ex. för när kunder lämnar in datorer med personliga uppgifter kvar på osv. Iaf kan man väl hoppas att det är så för det lär absolut hända...

Butikerna kör normalt vanligt recovery från recovery partitionen. Har hänt både mig och en polare när man köpt demo ex på laptop.
Dom drar igång recovery, så får man vänta under tiden, eller komma tillbaka en timme senare typ.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maskeradmannen:

Butikerna kör normalt vanligt recovery från recovery partitionen. Har hänt både mig och en polare när man köpt demo ex på laptop.
Dom drar igång recovery, så får man vänta under tiden, eller komma tillbaka en timme senare typ.

Ja. Fast i det här fallet verkade det ju som att TS blåst disken vilket ju också inkluderar recoverypartitionen.
För butiken är det inte direkt något drömläge.
Aja. Ärendet är löst för TS iaf

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled