Vilket nätagg? Ryzen 2200G och Chieftec IX-01B

Permalänk
Medlem

Vilket nätagg? Ryzen 2200G och Chieftec IX-01B

Tänkte plocka ihop en dator och fastnade lite på nätagget. Vad har man för alternativ vid det här chassivalet?

Tacksam för svar, mvh Micke

EDIT: Hela systemet utan skärm verkar dra 100W i runda slängar.
https://www.sweclockers.com/test/25196-amd-ryzen-5-2400g-och-...

EDIT2: Är det något sånt här jag letar efter? Varför hittar man nästan inga när man försöker filtrera på prisjakt?
https://www.inet.se/produkt/6912280/streacom-nano-psu-120w

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4jken:

EDIT2: Är det något sånt här jag letar efter? Varför hittar man nästan inga när man försöker filtrera på prisjakt?
https://www.inet.se/produkt/6912280/streacom-nano-psu-120w

Ja, nåt i den stilen. Jag hade tänkt föreslå Pico PSU, finns gott om de på ebay och Amazon.
Jag har kört ett system med ett 120W Pico-PSU i just det chassit. Det systemet drog dock bara 25W.
Det som var lite sisådär med det chassit var att monteringsplåten för hårddiskar täcker för fläkten, så det blir inte helt optimalt.
Om jag skulle bygga om skulle jag välja att köra M.2 SSD och ta bort hårddiskplåten.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plattelöparn:

Ja, nåt i den stilen. Jag hade tänkt föreslå Pico PSU, finns gott om de på ebay och Amazon.
Jag har kört ett system med ett 120W Pico-PSU i just det chassit. Det systemet drog dock bara 25W.
Det som var lite sisådär med det chassit var att monteringsplåten för hårddiskar täcker för fläkten, så det blir inte helt optimalt.
Om jag skulle bygga om skulle jag välja att köra M.2 SSD och ta bort hårddiskplåten.

Tack för svaret! Det där med hårddiskplåten har jag läst om, men har sett bilder på andra som löst det ändå med dubbelhädtande tejp eller liknande. Så det skrämmer mig inte. Men M2 tänkte jag inte ens på, det ska jag absolut välja!

Lite synd att man måste välja Amazon ellee Ebay, får söka och jämföra lite priser innan jag bestämmer mig. Men nu vet jag iaf att jag inte var helt ute och cyklade ,tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hör inte riktigt till ämnet men vad hade du tänkt använda datorn till?
Lade märke till att du kär relativt långsamt RAM samt bara 1 sticka. Ryzen fungerar som bäst med snabba minnen i dual channel.
Ska den bara användas för streaming och surf är det ju skitsamma, då funkar det utan problem med det du valt. Men om något spel eller så ska rulla på den integrerade grafiken så behövs lite mer oumph! på minnena

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Hör inte riktigt till ämnet men vad hade du tänkt använda datorn till?
Lade märke till att du kär relativt långsamt RAM samt bara 1 sticka. Ryzen fungerar som bäst med snabba minnen i dual channel.
Ska den bara användas för streaming och surf är det ju skitsamma, då funkar det utan problem med det du valt. Men om något spel eller så ska rulla på den integrerade grafiken så behövs lite mer oumph! på minnena

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick fria händer att plocka ihop en dator till mitt arbete. Grafikprestandan är egentligen helt oväsentligt då jag endast kollar ritningar och skriver protokoll i Word. Det är bara tekniknörden i mig som vill testa detta chassi och prolle. Men då byter jag nog till ett par snabbare och två stickor, är ändå marginell skillnad på priset

Permalänk
Medlem

@m4jken:

Skulle också rekomendera att ta en 2400G istället för 2200G, är marginell skillnad i pris men ganska bra steg upp i grafikprestanda.

Rörande PSU: Hdplex har en intern brick (https://www.hdplex.com/hdplex-160w-dc-atx-power-supply-16v-24...) och även en pico-PSU som matchar, så kan du slippa att ha en laptop bricka utanför. Dålig koll på hur det går att få ihop det i just cheiftec chassit dock.

Du kan även slänga ett öga på ASRock DeskMini, väldigt bra prestanda i minimalt format.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4jken:

Tänkte plocka ihop en dator och fastnade lite på nätagget. Vad har man för alternativ vid det här chassivalet?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/243755,272628,282965,288868,226571,276254?name=asd

Tjenare!

Ursäkta att jag väcker upp en gammal tråd för dig, men vill själv bygga det system du byggt mer eller mindre, då ryzen 2400g är kompetent nog för det jag vill spela och göra med den, så vill bygga en liten dator som kan följa med mig på flyget även.

Och jag tänkte fråga, fick din processorkylare plats, och fanns det något mer utrymme på höjden för högre processorkylare, och vad blev det för nätaggregat att driva den med till slut, blev det en Pico-PSU eller vad driver du den med?

Tacksam för svar, med vänliga hälsningar RazaBlada.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag valde ett annat chassi i slutändan, blev inget bygge tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4jken:

Jag valde ett annat chassi i slutändan, blev inget bygge tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för det snabba svaret, och får man fråga av nyfikenhet vilket chassi valet föll på istället? F ö så kommer jag nog inte att ha mer frågor efter detta, så efter detta kan du nog pusta ut.

Permalänk
Medlem

@RazaBlada: Built a few similar set-ups myself and the favourite case is the InWin Chopin, the version that comes with a PSU, great quality, looks great and reasonably priced.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ