Permalänk
Medlem

Bygga dator med ett gtx 1080

Hej!
Jag har länge velat införskaffa en ny dator då min nuvarande laptop inte längre lever upp till kraven. För att få det bästa komponenterna till det bästa priset har jag som plan att bygga den själv (jag har förstått att detta inte alls ska vara omöjligt även om man inte gjort det förut?). Men jag har några funderingar kring det hela som jag skulle vilja ha råd/tips/hjälp angående.

1. Först och främst är det komponenterna, jag kan inte mycket om komponenter alls i dagsläget och känner mig därför väldigt osäker på vad jag ska välja av alla olika märken och varianter. INTEL I7-.....K och någon form av GTX 1080 8gb är de komponenter som jag vet att jag skulle vilja få med då jag gärna ser att den går att använda några år framåt.

2. Hur stor chans är det att 1080 serien av grafikkort kommer med på årets black friday? (En ganska dum fråga antar jag men någon kanske har någon bra information ändå).

3. Har gjort ett bygge på komponentkoll.se och skulle gärna ha hjälp med att se över det då jag i stort sett bara klickat i hälften av grejerna utan att veta vad som är bra. Jag vill ha något i stil med det jag byggt ihop men med de bästa komponenterna sett till priset (och konpabilitet med varandra)
Så om någon har några värdefulla tips eller diskussioner angående något ovan så vore jag väldigt tacksam! Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@Spl3jk: Du bör istället köpa åttonde generationen intel processor med 6 kärnor (i7 8700K eller i5 8600K) och då behöver du också ha Z370 moderkort.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående.
Ta en i7 8700K samt ett Z370 moderkort.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

@Spl3jk: Du bör istället köpa åttonde generationen intel processor med 6 kärnor (i7 8700K eller i5 8600K) och då behöver du också ha Z370 moderkort.

Tack så mycket! Hur stor är skillnaden mellan i5 och i7 i den frågan? Är det mer prisvärt att ta en i5:a eller bör man ta en i7:a?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spl3jk:

Tack så mycket! Hur stor är skillnaden mellan i5 och i7 i den frågan? Är det mer prisvärt att ta en i5:a eller bör man ta en i7:a?

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen skulle jag valt i5 om det är en speldator, det är inte stor skillnad i spel mellan 8600k och 8700k.
kolla testet och avgör själv https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5....

Dessutom är ju i5an lite lägre klockad, överklockar du den till samma frekvens som i7an så bör skillnaderna bli ännu mindre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Personligen skulle jag valt i5 om det är en speldator, det är inte står skillnad i spel mellan 8600k och 8700k.
kolla testet och avgör själv https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5....

Dessutom är ju i5an lite lägre klockad, överklockar du den till samma frekvens som i7an så bör skillnaderna bli ännu mindre.

Ja skillnaden ser ju ut att vara marginell, datorn ska användas till gaming som primärmål och allt som kan dra ner prislappen är önskvärt så det lutar åt 8600K. Tack för synpunkten!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bra pris på dom, tack så mycket för länk! Något du skulle rekommendera över det andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du ska klocka, så skulle jag rekommendera detta nätagg. Det är dyrare ja, men det har fått mycket fina betyg.

https://www.inet.se/produkt/6902419/seasonic-focus-plus-750w-...

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Hur skulle detta bygge stå sig tror ni?
Brukar det gå att få tag på Windows billigare på något seriöst sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Spl3jk:

1. Kör MSI 1080 Gaming X istället. Riktigt tyst och fint kort.
2. Vill du inte ha en ljuddämpad låda istället?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Spl3jk:

1. Kör MSI 1080 Gaming X istället. Riktigt tyst och fint kort.
2. Vill du inte ha en ljuddämpad låda istället?

https://komponentkoll.se/bild/yRtvs.png

Ah okej! Jo såklart att det låter bättre, har ingen koll alls på chassin osv så hade bara klickat i något. Allt som kan bytas ut mot något bättre för samma peng är jag öppen för! Tack så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går det att ta ner priset och fortfarande ha likvärdig maskin är det såklart också intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om du redan har köpt/bestämt dig för grafikkort. Men det här då?

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Fyndvara med full garanti, och ska tydligen enkelt kunna klockas till ett 1080.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

En liten detalj, som kanske inte är superviktig. Men hade jag fått köpa ny dator, hade jag sett till att grafikkortet och moderkortet är av samma tillverkare. Mycket lättare att synka kylning och fläktar mellan komponenterna. Sen är det ju lättare att kontrollera RGB om man bryr sig om sånt. Lycka till!

P.S. Kan verkligen rekommendera Fractal R6. Ett riktigt pangchassi. Säljs också i fina "blackout"-utförandet.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Vet inte om du redan har köpt/bestämt dig för grafikkort. Men det här då?

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Fyndvara med full garanti, och ska tydligen enkelt kunna klockas till ett 1080.

Tack så mycket för alla grafikkorten du länkat, mycket lockande priser! Har inte köpt något än och tror att jag kommer avvakta lite nog så en fyndvara är inte aktuell i dagsläget men mycket möjligt om 2-3 veckor. Försöket bara få mig en uppfattning om ett ungefärligt bygge så jag vet vad jag letar efter. Håller tummarna för att många grafikkort kommer dippa i pris/säljas billigt begagnat under den närmaste tiden.
Återigen tack för tipsen

Skickades från m.sweclockers.com