Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Telenor IPTV, Asus Aimesh-nätverk

Hej!

Har tidigare kört nätverkskabel från min Asus RT-AC68U direkt in i min IPTV-box (från Telenor) vilket har fungerat perfekt med följande inställningar under "IPTV" i interfacet på Asusen:

ISP-profil: Ingen
IPTV STB-port: Ingen
DHCP-vägar: Microsoft
IGMP Proxy: Aktivera
IGMP Snooping: Aktivera
UDP-proxy: 0

Nu har jag skaffat mig en Asus RT-AC66U för att bygga ut mitt nätverk via Aimesh funktionen som Asus har. Detta pgr av dålig teckning på mitt trådlösa i vardagsrummet. Observera att IPTV-boxen har nätverkskabel till sig både i min gamla och nya setup.

Dock får jag nu inte längre IPTV'n att fungera och då fortsatt med ovanstående inställningar. Från TVn får jag "TV ström saknas" som meddelande. Min setup är nu kopplad så här:

Asus skriver att IPTV-stöd ska finnas i Aimesh. Någon som har ide varför det inte fungerar och vad jag ska göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsåker
Registrerad
Jul 2006

Om du kopplar en dator på LAN-porten på noden, fungerar internet då?
Jag vet inte om LAN-portarna har någon funktion i aimesh-läge på noderna, har inte testat det själv ännu.

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Ath. 2 X4 645 8GB ram W7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 2st 15,6"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av foppson:

Om du kopplar en dator på LAN-porten på noden, fungerar internet då?
Jag vet inte om LAN-portarna har någon funktion i aimesh-läge på noderna, har inte testat det själv ännu.

Yes, det fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

IPTV-boxar brukar köra BOOTP för att vid varje omstart ladda hem en färsk bootimage. Kan mycket väl vara så att DHCP-anropet inte går fram med den confen du har.
Vet du vad "DHCP-vägar: Microsoft" innebär?