Permalänk
Medlem

Kylskåpspip?

Tja!

har en gammal kyl som inte piper när man glömt den öppen som de moderna gör. Detta i kombination av att dörren gillar att lämna en glipa om man smäller igen dörren lite för hårt. Tänkte i början att man vänjer sig hantera kylen, men efter att ha bott i lägenheten i ett år så har jag insett att man inte gör det.

Därför letar jag efter någon typ av lösning till detta. Tänkte att man kan köpa en trådlös termometer + en raspberry pi och sätta upp att få notis i mobilen, men det kanske finns enklare lösningar.

Har tittat runt lite, men det närmaste jag hittat det jag letar efter är att ta en vanlig köttermometer och ställa den till typ 1 grad över vad jag har i kylen och lägga den på nått smart ställe i kylen men det känns inte helt optimalt.

Hur skulle ni göra? Någon som har samma problem?

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem

Har inte samma problem, men det borde gå snabbt att slänga ihop något med AVR/Arduino+dörrsensor+piezo buzzer. Vill man dra det lite för långt kan man ta en ESP32/ESP8266 eller något annat med wifi och skicka push-notifikationer till telefonen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av DooD:

Tja!

har en gammal kyl som inte piper när man glömt den öppen som de moderna gör. Detta i kombination av att dörren gillar att lämna en glipa om man smäller igen dörren lite för hårt. Tänkte i början att man vänjer sig hantera kylen, men efter att ha bott i lägenheten i ett år så har jag insett att man inte gör det.

Därför letar jag efter någon typ av lösning till detta. Tänkte att man kan köpa en trådlös termometer + en raspberry pi och sätta upp att få notis i mobilen, men det kanske finns enklare lösningar.

Har tittat runt lite, men det närmaste jag hittat det jag letar efter är att ta en vanlig köttermometer och ställa den till typ 1 grad över vad jag har i kylen och lägga den på nått smart ställe i kylen men det känns inte helt optimalt.

Hur skulle ni göra? Någon som har samma problem?

Tråkigare men kanske funkar beroende på kyl och placering, någon form av magnetlås alt enkelt barnlås?

Permalänk
Medlem

Den här lösningen hade jag kört på. Hoppas du förstår hur jag menar. Den starka magnetismen skulle alltså göra att dörren dras mot skåpet och därmed hindrar den från att lämna en glipa.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Du brukar kunna justera dörren så att det blir lutning på den. Är väl egentligen inte "by design" men det stänger ju dörren automagiskt i alla fall.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

@Alligatorn: Kan du utveckla? Är inte riktigt säker på vad för lås du menar

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem

@Bakgrund: Vet du vart jag kan hitta magneter som är starka nog för detta?

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem

@sebbe605: Smart idé! Ska titta på om det går att göra enkelt

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem

Finnas olika produkter för detta. Exempel:
https://egenkontroll.nu/mat-temperatur-r543687/2-kanalig-kyl-...

https://bakers.se/catalog/products/kyl-och-frystermometer-med...

https://shop.electrolux.se/Kylsk%C3%A5p-och-frys/Kylsk%C3%A5p...

Det är nog enklare och mer robust att välja en sån produkt, än något som förlitar sig på en rPi

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Justera de två gängade fötterna så lutningen blir den rätta då stängs dörren.

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste om du verkligen vill bygga nåt är väl att ha en "dörrkontakt" till ett larm som du triggar ditt pipande med om kontakten är öppen för länge.
Att sätta på magneter som orkar dra ihop dörren lär göra dig förtvivlad när dörren ska öppnas.
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/larm-sak...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.