Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Övervakningskameror

Hej!

Har precis flyttat in i ett hus på landet och skulle vilja få upp minst två övervakningskameror som kan filma min uppfart/framför huset, samt filma mot uthuset. Men det är en djungel där ute och att läsa om olika kameror hjälper föga, då alla siffror och text oftast ändå inte talar om hur bra kvalitén blir, hur stabil kameran är och så vidare.

Ute vid familjens sommarstuga har vi två billigare Kina-kameror i 500-klassen som faktiskt fungerar skapligt, när de väl inte jävlas. De är två olika kameror från olika fabrikat, och körs in i Netcam Studio. Jag skulle absolut kunna köpa Kina-kameror, men det är så svårt att veta vilka som faktiskt fungerar tillfredsställande, då det är svårt att hitta recensioner och exempelbilder/videor.

Eller ska man skaffa några D-Link kameror istället? Går dessa koppla ihop till samma portal/inspelningsprogram? Sen har vi systemen med NVR, finns i prisklassen från tusenlapp och uppåt med flera kameror, men likadant där, svårt att hitta recensioner.

Först tittade jag på Netgear Arlo, första versionen som ligger på 2000 kr för två kameror vilket är prisklass jag kan tänka mig sträcka mig till. Men samtidigt hört mycket dåligt om dessa, och Pro-versionerna är lite väl dyra. Sen vet jag inte batteri och trådlöst är värt, då kamerorna kommer sitta på huset och finns bra möjligheter för el och nätverk dit.

Egentligen har jag inte krav, mer än att jag vill ha med vettig rörelsesensor i valfritt program, och två kameror till och börja med och prisklass på max 2000. En fördel är om jag kan köpa och koppla fler kameror till det, gärna öppet så de flesta kameror fungerar ihop, ifall jag vill utöka senare.

Har ni några förslag, några Swec:are som använder kameror hemma och kan berätta vad ni har och visa lite?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Saxtorp
Registrerad
Jan 2015

Jag följer med på denna tråd (hoppas det är okej) dock vill jag ha trådlöst och prisklass upp mot 2500. Jag ska ha en mot mitt förråd ev kan den också täcka huvudingången till huset och en på baksidan mot min altan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2018

Reolink

Jag har reolinks kameror hemma. Tre stycken POE kameror och en Reolink Argus 2 som är både trådlös och går på batteri.
Den sistnämnda är grym. Går att koppla Solcell till den också om man vill.
Annars är batteritiden upp till flera månader om man kör att den skall filma först när den reagerar på rörelser.
Tycker deras mjukvara för telefonen är grym också.

Har fått en rabattkod från reolink som ger 20% på Argus 2. Den gäller till och med 31/10. www.reolink.com
här är koden: fawiawe

Var inga problem för mig att beställa och behövde inte betala tull och moms på kamerorna. Just detta vet jag inte om det var en tillfällighet eller inte men jag behövde iaf inte det. packades om i Holland om jag inte minns fel.

testvideo

Hör av er om ni undrar något

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Hoppar på om det är okej..

Hoppar på tråden lite, hoppas det är ok!

Sitter i samma tankar.
Behöver ca 10 kameror för att täcka ett relativt sort hus med många ingångar, garage & vrår..

Kollar på Kina varianter fr AliExpress mfl. jag vet att det är ett lotteri på dessa typer av sidor.

Jag har fastnat på:
https://www.aliexpress.com/item/ZSVIDEO-Surveillance-System-i...

https://www.aliexpress.com/item/ANRAN-WIFI-CCTV-Surveilcance-...

Vill ha sladdlöst på nätverksdelen, strömmen blir med kabel såklart.
Vad har ni för erfarenheter av dessa typer av system?
Tips på annat liknande system som är bra tas självklart tacksamt emot.

Jag har koll på kameralagen etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Aug 2008

Jag tycker generellt att kamerorna på Ali/Ebay är ganska prisvärda, den enda stora invändningen jag har är mot nätadapterna som följer med. Billigare skit får man leta efter, man är rädd att det ska explodera eller börja brinna.

Skulle jag behövt slå upp 10st Aliexpress-kameror så skulle jag definitivt sett till att använda godkända riktiga adaptrar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Bra tanke!

@naikon:

Ja det har du helt rätt i, borde ju gå att köpa andra som är i bättre kvalité.
Sitter vid datorn, och började undra om 1080p räcker eller om man måste upp på 4K när man ändå håller på och köper & installerar.
Hittar inga paket med mer än 4 st och ska man köpa trådlöst med 4K och behöver 10st då blir det dyrt, vill verkligen slippa kabeldragning. även om jag skulle fixa det på ett snyggt sätt under takkanten. men jäklar vad kabel det kommer gå åt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Här finns mycket bra information om hur man skyddar sig mot den ökande kriminaliteten i Sverige.
https://www.youtube.com/user/Stoldskyddsforening

Det är bara en tidsfråga innan du själv blir utsatt tråkigt nog så det bästa är nog att kontakta ett företag som sysslar med larm och övervakning och inte snåla på denna biten.

Tänk på att vi lever i ett land med väder och att de är de lite dyrare kamerorna som ska klara kyla du måste kika på.

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, Sondera2018,Volvo745GlTic

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Dec 2005

Du ju sätta upp webbkameror för utomhusbruk. Finns dom som drivs via TP kabeln.
Sen sätta upp en server med någon Linux dist. Windows hade jag aldrig rekommenderat. För ostabilt.

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-R928WF3OC-3GD (Radeon R9 280) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD 1 (OS): Samsung 840 EVO 120 GB | SSD 2 (Games): Samsung 850 EVO 250 GB | SSD 3 (Games): Samsung 840 EVO 120 GB | HDD (Lagring): Seagate Baracuda 4TB | Streaming card: Elgato Game Capture HD60 PRO (PCI-E) | Chassi: Cooler Master Storm Trooper | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 2x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Förslöv
Registrerad
Dec 2001

Jag kör med https://unifi-video.ubnt.com/g3-flex samt https://www.ubnt.com/unifi-video/unifi-video-camera-g3/ och deras gratis NVR programvara vilket funkar grymt. Dock är man ju låst till deras kameror men eftersom det funkar så smutt så tycker jag det är värt det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av BJorNus:

Jag kör med https://unifi-video.ubnt.com/g3-flex samt https://www.ubnt.com/unifi-video/unifi-video-camera-g3/ och deras gratis NVR programvara vilket funkar grymt. Dock är man ju låst till deras kameror men eftersom det funkar så smutt så tycker jag det är värt det.

Måste erkänna att det ser ut som en väldigt bra lösning, om man inte vill pilla med nätverkskameror etc.

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-R928WF3OC-3GD (Radeon R9 280) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD 1 (OS): Samsung 840 EVO 120 GB | SSD 2 (Games): Samsung 850 EVO 250 GB | SSD 3 (Games): Samsung 840 EVO 120 GB | HDD (Lagring): Seagate Baracuda 4TB | Streaming card: Elgato Game Capture HD60 PRO (PCI-E) | Chassi: Cooler Master Storm Trooper | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 2x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

Om tillverkarna ville vara oss kunder till hjälp skulle de ge siffror på:

Dynamic range (Hur mycket ljus skillnader den kan urskilja)
Lens distorstion (Hur mycket linsen förvränger i skärpa och färg)
Noise floor (hur mycket skräp sensorn fångar upp, vanligen bättre på större sensorer)

Men det vill dom inte, då skulle man kunna välja fritt. Nu måste man förlita sig på tredjeparts tester...vila inte allt för sällan fallerar att vara objektiva.

2700x @4,3Ghz || 16GB DDR4 @3333Mhz @14-13-13-32-46-305-1T || GTX 780 @1,2Ghz || 1TB SSD (MX500) || Corsair HX750 || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Asus 27" FHD IPS + Acer 21" x223HQ FHD TN ||