Permalänk
Medlem

YubiKey 5

Yubico har nyligen släppt deras nya serie Yubikey 5 som är en säkerhetsnyckel för komma åt datorn, mobilen eller online tjänster. Den agerar därmed oftast som det andra steget i tvåstegs autentisering. Meet the YubiKey

Har själv blivit intresserad av att köpa en och tänkte kolla om någon är har lite erfarenheter av YubiKey eller liknande lösningar?

Personligen tror jag att detta först kommer slå igenom på stort när FIDO2 börjar anmanas runt om på internet som är ett öppen standard för att hantera autentisering utan lösenord.

Permalänk
Medlem

Yubikey är väl bekvämt. Men finns lösningar som inte kostar något. Enklaste om man vill testa 2fa är att börja med Google's Authenticator.

Änvänder man det redan och vill ha yttligare säkerhet så kan väl yubikey vara ett alternativ. Men det är inget jag kan rekommendera att man lägger pengar på utan att ha kört 2fa ett tag och kör det på flertalet tjänster som används frekvent.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

tycker det är konstigt att dom är så svåra att få tag på i Sverige, med tanke på att dom produceras här.. :/

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

tycker det är konstigt att dom är så svåra att få tag på i Sverige, med tanke på att dom produceras här.. :/

där emot är det jättebra att ha att göra med. Jag beställde ett gäng av lite olika sorter. Något blev galet i paketeringen, då skickade det bara ut nya.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Yubikey är väl bekvämt. Men finns lösningar som inte kostar något. Enklaste om man vill testa 2fa är att börja med Google's Authenticator.

Använder man det redan och vill ha ytligare säkerhet så kan väl yubikey vara ett alternativ. Men det är inget jag kan rekommendera att man lägger pengar på utan att ha kört 2fa ett tag och kör det på flertalet tjänster som används frekvent.

Mvh
Mattias

Kört med 2fa med Authy men gillar inte att det är mjukvara samt att man måste mata in koden manuellt.
Tycker Microsoft Authenticator som pushar ut notiser till mobilen är ganska smidigt, men hade gärna haft en passwordless lösning, vet att Microsoft jobbar på en Lösning med FIDO2 och Azure AD så det blir intressant att se om man kan få testa av när det blir tillgängligt.

Skrivet av Haptic:

tycker det är konstigt att dom är så svåra att få tag på i Sverige, med tanke på att dom produceras här.. :/

2-4 dagars leveranstid enligt deras sida är väl ändå helt okej om de förhåller sig till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

tycker det är konstigt att dom är så svåra att få tag på i Sverige, med tanke på att dom produceras här.. :/

Finns även att köpa på Dustin: https://www.dustinhome.se/sok/yubikey

Ett par år sedan jag körde Yubikey men då fungerade det alldeles utmärkt. Använde det tillsammans med Keepass Windows Auth om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem

@Tino:

Dåså, då är det bara att köra på. Yubikeys är bekvämt och smidigt!

Men som jag sa, inget ja rekommenderar för någon som precis börjat använda 2fa pga kostnaden.
Använder man det mycket så är det klart värt det.

Mvh
Mattias