Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Glömde säga att jag har en gammal SJ-stol efter farfar, tror den är från 30-40 talet, den är både snygg och man sitter bra i den då den var byggd för bra ergonomi från början, underredet är i 1,5" solitt stål och gjutjärn... Resten är i Ek. De brukar vara ganska billiga på auktioner om man har turen att hitta en, eventuell servalack och skit som tillkommit senare brukar sänka värdet rejält men går hyfsat lätt att ta bort. Lacka med Spritbaserad shellack efteråt (absolut INTE plastbaserade lacker) om den behöver slipas.

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ankeborg
Registrerad
Maj 2008

https://www.kinnarps.se/produkter/sittmobler/kontorsstolar/ca...

Något i den stilen? Sitter i en i skrivande stund och kan varmt rekommendera denna.

Wks/Spel:
7700k, gtx 1080, 24gb ram, 1TB 960 evo m2, 1TB evo 850
XG258Q 240Hz, MG248QR 144Hz
Lap:
Dell xps 13 9370, 512gb m2, 16gb ram

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Själv sitter man på en 20+ år gammal kinnarps stol och är helt nöjd, Inte den snyggaste men bekväm nog att kunna sitta i även sova i och kommer inte byta den så länge den är hel

Antec P180 i7 920 4.2GHz Asus p6tSE 24GB Zotac GTX 470 Tagan BZ800W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Okt 2011

Om du ändå ska ha ett skit fult bord så kan du väll också ha en skit ful stol?!

Intel Core i7 4770K @ 4GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Noctua NH-U9B SE2 | MSI GTX 980 Gaming 4G | 16GB Crucial Ballistix Tactical DDR3 PC12800/1600MHz CL8 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung SSD 840 EVO 120GB | Seagate Barracuda ST1000DM003 64MB 1TB | Seagate Barracuda ST2000DM006 64MB 2TB | Western Digital Elements 1TB (Extern) | Fractal Design Define R4 (Vit) | BenQ XL2411Z | BenQ G2412HD | Steelseries Rival 500 | Func KB-460 | Beyerdynamic DT 770 PRO 250 Ohm | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2003

Jag vet inte om en "snygg stol" skulle rädda upp din situation, men jag tycker denna borde passa till bordet, bildäcket och katttrappan

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Fy Fatn!

En metod som jag brukar använda när jag inte gillar en pryl - jag köper den inte.
Som ett ytterligare steg kan man låta bli att titta på den eller sitta och älta hur mycket man ogillar den. På så vis sparar man massor med tid och blir mycket gladare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariestad
Registrerad
Apr 2011

Jag var likadan köpte enbart kinnarps dyraste stolar sen köpte jag en sk. Gamingstol med svankstöd kan säga att jag satt mycket bekvämare i noble chair eller vafan det var jag köpte för 4900kr än min kinnarp i 10k klassen .

Hade ofta ont i rygg förr det har jag inte haft på länge efter jag köpte min noblechair.

Mobo: X99-A II Cpu: 5820K Ram: 8x4GB DDR4 GPU1: Asus 1080Ti Strix OC GPU2: Asus 1080Ti Strix OC Psu: Evga G2 1300W SSD: 1TB

Skärm: Acer predator XB321HK 32" 4K G-Sync Dac: Pro-ject USB Box S Amp: Pro-ject Head Box S2 Hörlurar: DT 1770 Pro Ljudkort2:focusrite scarlett 2i2 Mic: Sontronics STC-3X Mus: Rival 700 Musmatta: Xtrfy Heaton Hard Pad Tangentbord: HP OEM USB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av zaphio:

Jag vet inte om en "snygg stol" skulle rädda upp din situation, men jag tycker denna borde passa till bordet, bildäcket och katttrappan

https://i.pinimg.com/originals/40/67/78/4067785025cd91249564f3d818d8cdcd.jpg

Har jag faktiskt börjat på en gång i tiden...

(Lånad bild)

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Skulle över min döda kropp ha något som är brandat "gaming" hemma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Rent subjektivt håller jag med, de är fula som skam, men tycker även att de är tveksamma ergonomiskt pga sidostödet som de alla verkar envisas med, för att det tydligen måste se ut som en bilstol. Sidostöden har bara en poäng i just en (sport)bil, vid skarp kurvtagning. Framför datorn? Noll poäng.

Skrivet av kwame:

Detta är något jag heller aldrig förstått mig på faktiskt. Jag hade ett Logitech DiNovo Edge, låga tangenter och man skrev totalt ljudlös. Fungerade minst lika bra som ett mekaniskt oavsett spel. (Jag har spelat allt möjligt, Starcraft, CS, WoW osv) sen gick det sönder och jag testade ett mekanisk för 1300 kronor. Det blev en vecka sedan stod jag inte ut med oljudet. Tyckte känslan av tangenterna var betydligt sämre än med låga tangenter. Så fick bli ett nytt Logitech.

Så, vad är grejen med mekaniska brytare som jag totalt missat?

Jag gillar också Logitechs låga tangenter med saxbrytare. Men det största problemet var att brytarna började glappa (dvs börade missa att registrera knapptryck) efter något år, och Logitech slutade tillverka UltraX så det gick inte att köpa nya (till förtret för många här på kontoret).

Det finns flera poänger med mekaniska. De håller mycket bättre, aktiveringspunkten är normalt högre så man inte måste trycka knappen hela vägen ner i botten och det finns många alternativ beroende på vad man föredrar för känsla.

Och de brytare som kan ta tangenter enligt Cherry MX-standarden finns det gott om alternativa tangentuppsättningar till. Jag föredrar exempelvis double-shot PBT, som håller i evigheter och knapptexten nöts inte bort.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Har du ett mer eller mindre antikt skrivbord kräver det att man söker en del på annonser för att hitta. Ska du köpa nytt hade jag kollat på en chesterfield stol. Finns som kontorsstolsvariant. Finns allt ifrån relativt moderna (https://www.mydeal.com.au/chesterfield-faux-leather-office-ch...) till varianter som ser väldigt gamla ut.

Googla ord som "vintage office chair" för inspiration.

Edit: Kombinationen av estetik och ergonomi för ett antikt skrivbord är svårt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av avrasta:

Problemet med gaming är ju att man behöver ha home och office varianterna också så att man kan använda datorn till annat än spel.

TS: Jag hade tittat på stolar för mötesrum finns stilrena varianter exvis i stål som jag tror skulle passa till ett äldre bord. Bekvämlighetsfaktorn är oklar typ något liknande men inte just denna, dom är ju inte snygga tanken är ju att den inte ska dra blickarna från bordet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Dec 2001

Jag håller med dig. Målgruppen för spelstolar verkar vara för ungdomar mellan 14-24 år, lite samma som den mesta kringutrustningen och hårdvaran innuti chassit. Det ska se häftigt ut för att sälja antar jag.
Har för övrigt denna skrivbord så kom med tips, sitter väldigt oergonomiskt idag

thank you, come again

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidingö
Registrerad
Maj 2011

Herman Miller Mirra 2, Aeron eller Embody

Det du är ute efter är Herman Miller Mirra 2, Aeron eller Embody. Ergonomiska mästerverk och ser lite mer respektabla ut. Kostar dock upp mot 20k.

Sleeve it and they will come

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av avrasta:

Behöver inte alltid vara negativt med "gaming". Dem använder ju gaming för att sälja, inget mer.. Grejerna behöver inte alls ha "gaming" känsla..

T.ex. så köpte jag ett "gaming" skrivbord. Arozzi som jag hittade för en bra peng. Ett ikea bord med spån kostar runt 1.5. Fick denna för typ 2.

Fördelen är att den e större, djupare och har hål för kabeldragning samt VESA armar.
Vad gör att man kan kalla det för "gaming" är att hela bordet har en musmatta. En musmatta som är jävligt bra för övrigt. Men det är väl det som ger dem chansen o kalla de "gaming". Overall, bland the bästa skrivbord jag haft. Och jag spelar inte ens så mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Precis lagt upp bild i "Bild på dit fysiska skrivbord" tråden men men här kommer den igen då:

Om man inte har nått emot hårda dynor så är det ju bara till å köpa valfri trästol på loppis/antikhandel men om man har krav på Mjuk sits å ryggstöd kan det ju vara svårt å hitta nått som passar, skulle isf vara den ytterst smakfulla Grizzly chair som någon tipsade om några inlägg upp

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Inte bara praktisk och vacker, den är billig också.

https://www.granngarden.se/mjolkpall-texas/p/1018225

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.