Permalänk
Medlem

Dator startar inte med nya minnen.

Hej!

Har ett 4GB-kit (CMX4GX3M2A1600C9) från Corsair sedan tidigare som jag tänkte komplettera med ytterligare 8GB, så jag köpter ett 8GB-kit (CMX8GX3M2A1600C9) och tänkte att det skulle bli najs med 12GB.
Tyvärr startar datorn inte med dom nya minnena.
Kan det vara så att dom helt enkelt inte är kompatibla med moderkortet, ett EVGA P55 FTW?

Väldigt tacksam för alla idéer!

Permalänk
Medlem

Testat att enbart köra med de nya minnena?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Avstängd

Dom minnena bör varar kompatibla. Som de redan är föreslagit så testa med endast dom nya minnena i.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Va kul med så snabba svar!
Med endast dom nya minnena så blir det samma sak, ingenting, dom sitter i slot 1 och 3.
Men med endast ett av dom nya minnena (oavsett vilket) så bootar datorn men stannar så fort EVGA loggan dyker upp på skärmen.

=/

Permalänk
Medlem

Enligt manualen så klarar moderkortet 1,2 och 4 GB ramminne men inte 8 GB.

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem

Moderkortet har en liten display som kan visar cpu temperatur, den visar även felkod om något är fel och det gör den nu, 3A visar den och det ska tydligen betyda "Initialize real time clock" enligt manualen. Vad kan menas med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WackWack:

Enligt manualen så klarar moderkortet 1,2 och 4 GB ramminne men inte 8 GB.

Det stämmer, men kitet jag köpt är två stycken 4GB stickor, så det borde ju fungera?

Permalänk
Medlem

Testat att bara ha en sticka i en av portarna du vet fungerar?

Du kan testa att gå in i BIOS och tvinga minnesinställningarna på lägsta frekvensen för att öka kompatibiliteten.

Det är ganska vanligt att tidigare BIOS har sämre kompatibilitet med RAM, dessvärre säger den BIOS-version som finns till ditt moderkort ingenting om förbättrad RAM-kompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Testat att bara ha en sticka i en av portarna du vet fungerar?

Du kan testa att gå in i BIOS och tvinga minnesinställningarna på lägsta frekvensen för att öka kompatibiliteten.

Det är ganska vanligt att tidigare BIOS har sämre kompatibilitet med RAM, dessvärre säger den BIOS-version som finns till ditt moderkort ingenting om förbättrad RAM-kompatibilitet.

Tack för din input, har provat med endast en sticka, datorn bootar men stannar innan jag får möjlighet att komma in i bios.
För övrigt så har jag uppdaterat bios till senaste versionen A74 men det hjälpte inte.
Ska prova stoppa in dom gamla minnena, gå in i bios och ställa ner frekvensen och sedan stoppa i ett av dom nya.
jag återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av po:

Tack för din input, har provat med endast en sticka, datorn bootar men stannar innan jag får möjlighet att komma in i bios.
För övrigt så har jag uppdaterat bios till senaste versionen A74 men det hjälpte inte.
Ska prova stoppa in dom gamla minnena, gå in i bios och ställa ner frekvensen och sedan stoppa i ett av dom nya.
jag återkommer!

Funkade inte =(

Permalänk
Medlem

Kolla så att du har spänning på CMOS batteriet, detta gör även att du rensar bios-inställningarna om du inte gjort det innan, kan vara något där som spökar med XMP eller andra RAM-inställningar..

Dock konstigt att det inte längre funkar med de gamla minnena vilket för mig till första delen av mitt svar.. är ju ändå ett 8 år gammalt moderkort så kan ju vara batteriet..

Ska ju dock känna av att nya minnen är installerade och därmed nollställa relevanta delar i bios..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Kolla så att du har spänning på CMOS batteriet, detta gör även att du rensar bios-inställningarna om du inte gjort det innan, kan vara något där som spökar med XMP eller andra RAM-inställningar..

Dock konstigt att det inte längre funkar med de gamla minnena vilket för mig till första delen av mitt svar.. är ju ändå ett 8 år gammalt moderkort så kan ju vara batteriet..

Ska ju dock känna av att nya minnen är installerade och därmed nollställa relevanta delar i bios..

Batteriet ÄR dåligt, klockan är nollställd så fort nätsladden varit urkopplad en längre stund, men kan det verkligen vara anledningen till att datorn inte fungerar med dom nya minnena, att batteriet är dåligt?

Jag var nog lite otydlig förut, datorn fungerar utmärkt med dom gamla minnena.
Köper ett nytt batteri i morgon, ska ju ändå bytas.

Permalänk
Medlem

Tror det kan vara värt att byta batteriet och testa, jag misstänker att minnesmodulerna på dina nya stickor är av en mycket nyare typ (lägre spänning, andra timings etc) och därför känner inte moderkortet igen rätt inställningar för minnena vid boot. Tråkigt att bios-uppdatering inte fixat det, men minneskompatibilitet är alltid lite hit and miss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av po:

Batteriet ÄR dåligt, klockan är nollställd så fort nätsladden varit urkopplad en längre stund, men kan det verkligen vara anledningen till att datorn inte fungerar med dom nya minnena, att batteriet är dåligt?

Jag var nog lite otydlig förut, datorn fungerar utmärkt med dom gamla minnena.
Köper ett nytt batteri i morgon, ska ju ändå bytas.

En kompis kom hem till mig med sin dator som hade kasst batteri, den hade slutat boota bara en dag. Det visade sig att BIOS behövde ha Compatibility Mode i för att kunna boota från hans M2-enhet och det var inte på som default, så visst kan batteri ställa till det när inte rätt inställningar sparas t.ex.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ett nytt batteri hjälpte inte. Jag får helt enkelt acceptera att jag köpt fel minnen, dom är inte kompatibla med mitt gamla moderkort.
Hade jag engagerat mig i att läsa på lite innan jag beställde så hade jag sett att i listan "Suggested Memory" för mitt moderkort så finns endast ett enda förslag på 4GB sticka, och det i den mycket lägre hastigheten 1066.
Har redan fullt i den andra datorn så jag kan inte använda dom där heller.
Någon som är intresserad i ett par nya minnen?

Tack till er som har försökt hjälpa mig med detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av po:

Ett nytt batteri hjälpte inte. Jag får helt enkelt acceptera att jag köpt fel minnen, dom är inte kompatibla med mitt gamla moderkort.
Hade jag engagerat mig i att läsa på lite innan jag beställde så hade jag sett att i listan "Suggested Memory" för mitt moderkort så finns endast ett enda förslag på 4GB sticka, och det i den mycket lägre hastigheten 1066.
Har redan fullt i den andra datorn så jag kan inte använda dom där heller.
Någon som är intresserad i ett par nya minnen?

Tack till er som har försökt hjälpa mig med detta!

Kan vara värt att titta i minnestillverkarnas listor över vilka moderkort deras minnen fungerar i.
Moderkortstillverkarna är dåliga på att uppdatera sina listor efter ett tag då moderkortet inte är så "hett" längre.