Permalänk

GTX 1070 Hög idle temp

Hej!

Jag har ett Gigabyte gtx 1070 g1 gaming rev 1.0

När jag inte har på mina 3 fläktar i idle så går tempen uppåt mot runt 70c

Men när jag har igång fläktarna på 30% så ligger tempen på 39c idle.

Men jag vill inte att fläktarna ska vara igång när jag bara surfar runt och inte spelar något. Vill endast ha igång fläktarna när jag spelar och kommer upp i dom höga tempsen.

Vad kan man göra för få en bra safe idle temp utan att ha igång fläktarna?

Jag har testat med att höja chassifläktarnas airflow luftflödet men det hjälper inte!

Jag har två 2 st 144hz skärmar 1080p , vet inte om de kan vara nått med det att grafikkortet inte kan gå ner i viloläge eller nått.

Mvh Viktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viiigggeee:

Jag har två 2 st 144hz skärmar 1080p , vet inte om de kan vara nått med det att grafikkortet inte kan gå ner i viloläge eller nått.

Exakt så. 144Hz kräver mer och kortet ligger då runt 1800Mhz.
Sätt skärmarna på 120Hz så kommer du se direkt att kortet idlar ner sig till 120Mhz. Ändra i Nvidia panelen att när du startar ett spel så kör den på högsta.

Jag har också 2st 144Hz men kör endast sekundära på 60Hz.

Permalänk
Skrivet av Pruttans:

Ändra i Nvidia panelen att när du startar ett spel så kör den på högsta.

Okej, ska testa med att köra med 120hz på båda skärmarna och se om graderna håller sig stabilt på 50 grader eller nått i idle utan att fläktarna snurrar.

Går det att ställa in så att skärmarna ändras automatiskt till 144hz när man ska spela något spel eller måste man manuellt ändra det själv i nvidia panelen innan man startar spelet?

Eller så kör man på 144hz på main skärmen och 60hz på andra skärmen, kortet idlar ner sig då med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viiigggeee:

Okej, ska testa med att köra med 120hz på båda skärmarna och se om graderna håller sig stabilt på 50 grader eller nått i idle utan att fläktarna snurrar.

Går det att ställa in så att skärmarna ändras automatiskt till 144hz när man ska spela något spel eller måste man manuellt ändra det själv i nvidia panelen innan man startar spelet?

Eller så kör man på 144hz på main skärmen och 60hz på andra skärmen, kortet idlar ner sig då med?

Tempen kommer sänkas en bit.
Du kan ändra dom globala inställningarna så det gäller alla spel.
Så länge du har 144Hz på huvudskärm så kommer kortet inte gå under 17-1800Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttans:

Tempen kommer sänkas en bit.
Du kan ändra dom globala inställningarna så det gäller alla spel.
Så länge du har 144Hz på huvudskärm så kommer kortet inte gå under 17-1800Mhz.

Det stämmer inte. Mitt kort är på 139 MHz och 34 i temperatur med fläktarna avstängda. Det du pratar om var väl ett tidigare problem med Nvidias drivrutiner?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

med Nvidias drivrutiner?[/url]

Det stämmer visst och google konfirmerar detta. Det är ej fixat.

Problemet kanske inte finns på g-sync skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttans:

Det stämmer visst och google konfirmerar detta. Det är ej fixat.

Problemet kanske inte finns på g-sync skärmar?

Hm, jag testade att stänga av g-sync och då drog det upp till 1126 MHz och när jag satte på det igen så gick frekvensen ner. Du har förmodligen rätt. Konstigt att det ska spela någon roll dock?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.