Permalänk

Ny gamingdator 10-12k

Tjena!

Ska nu gå från konsol till dator och behöver hjälp då jag knappt kan någonting om datorer. Vet inte alls vad jag ska köpa, vad som är bra eller dåligt. Min budget ligger på 10-12k för själva datorn. Jag hade tänkt spela de nya lite mer krävande spelen, såsom COD, BF5 och PUBG. Vill kunna ligga på så hög fps som möjligt.

Vilka delar ska jag köpa? Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegasus12:

Tjena!

Ska nu gå från konsol till dator och behöver hjälp då jag knappt kan någonting om datorer. Vet inte alls vad jag ska köpa, vad som är bra eller dåligt. Min budget ligger på 10-12k för själva datorn. Jag hade tänkt spela de nya lite mer krävande spelen, såsom COD, BF5 och PUBG. Vill kunna ligga på så hög fps som möjligt.

Vilka delar ska jag köpa? Några tips?

Ett förslag men lite över din budget - https://www.inet.se/kundvagn/visa/11822128/ Kan hända att du hittar liknande delar billigare på annat ställe. Montering på Inet kostar 699kr om du inte bygger själv. Man kan banta ner den ytterligare men det kommer att påverka prestandan ytterligare.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

@CyberNerd tack för svar!
Har ingen koll alls på AMD processor men är det något du rekommenderar? Innan har jag bara kollat på Intel i5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@NightFred det där borde fungera, kom på att jag missat att räkna med Windows 10 och då förstår jag ju att jag måste gå upp lite i pris ändå.
Har även kompisar som kan bygga datorn så det behöver jag inte betala för.
Men de delar du rekommenderade kommer alltså hålla för de spel jag vill spela?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/288466-Acer-Nitro-N50-60...

Över budget och en sk "märkesdator".

i5-8400 / 16GB / 512GB SSD M.2 / GTX 1070 8GB

Kanske värt en titt.

https://www.komplett.se/product/11281/datorer/komplett-pc/kom...

GTX 1070Ti.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegasus12:

@NightFred det där borde fungera, kom på att jag missat att räkna med Windows 10 och då förstår jag ju att jag måste gå upp lite i pris ändå.
Har även kompisar som kan bygga datorn så det behöver jag inte betala för.
Men de delar du rekommenderade kommer alltså hålla för de spel jag vill spela?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du lägger till för Windows ut över din budget så kan man välja ett av följande alternativ - höja upp RAM till 16 GB, Höja SSD till 500GB eller köpa till en 2TB HDD. Egentligen inte så svårt att bygga ihop datorn själv. Tar lite tid de första gångerna men sen är det inga problem.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1028361/12k

RAM är dyrt. Men det är värt det, och dom där kickar bra med Ryzen. Schysst pris på R7 1700 nu också. Det är just grafikkortet som är svårt. 1060 6GB ligger bra i pris just nu, men om du kan skramla ihop lite till och kanske kika över begagnatmarknaden? 1070Ti, eller 1080.

Jag valde ett lite fetare nätagg, för du kommer ju troligtvis uppgradera i framtiden. Och jag försökte få ett tema över bygget, haha. Det är ju fan det viktigaste.

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk

@t0bbec tack, aa är nog lite sugen på 1070 i såna fall, det borde väl räcka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter så hög framerate som möjligt finns egentligen bara ett alternativ och det är i7 8700K med 2x8GB ram. Med den budgeten får du helt enkelt göra avkall på grafikkort och sänka inställningarna där det behövs för att få ut maximal framerate. Spelar du i 1080p (vilket är att föredra rent generellt om du vill ha hög framerate), så är GTX 1060 eller RX 580 de kort som får plats i budgeten och du behöver antagligen inte ställa ner så många inställningar för att cpun ska bli flaskhals vilket är målet när du vill ha högsta möjliga framerate.

Mitt tips är att skippa att köpa windows från butik och be en kompis att hjälpa dig bygga ihop burken.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Palit Geforce GTX1060 6GB Dual 2 490:-

Fyndvara med full garanti.

Visa signatur

XripperX

Permalänk

@Xripperx kollade och det kan absolut vara aktuellt! Tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Chris_Kadaver men vad jag fattat så är ett bra grafikkort att prioritera egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegasus12:

@Chris_Kadaver men vad jag fattat så är ett bra grafikkort att prioritera egentligen?

Absolut. Framerate ligger nästan helt på grafikkortet

Den mest prisvärda processorn just nu: AMD Ryzen 5 2600 3,4GHz
I skrivandes stund så 1599 :-

Mest prisvärda grafikkort just nu: Asus Radeon RX 580
Just nu är priset 2499 :-

Permalänk
Skrivet av klk:

Absolut. Framerate ligger nästan helt på grafikkortet

Den mest prisvärda processorn just nu: AMD Ryzen 5 2600 3,4GHz
I skrivandes stund så 1599 :-

Mest prisvärda grafikkort just nu: Asus Radeon RX 580
Just nu är priset 2499 :-

Okej får kolla på det, är som sagt inte så insatt, tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com