Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

Du bör ju inte ha en trådlös anslutning till Kontrollen, jag kan inte heller svara på om det ens fungerar med det gör det nog.
Jag föreslår att du skaffar en CK eller en raspberry pi billigt sett att få en kontroller.

Ja man kan ha kontrollern på en enhet och sedan en annan, men det är bökigt, man får migrera sin config finns inbyggd funktion för det i unifi.

När man har en USG så skulle i alla fall jag vilja ha min kontroller igång hela tiden då den loggar data och visar i fina grafer

Skrivet av Davidhenry:

@SNorkSWE: Ok jag förstår. Men om jag skaffar mig en Cloudkey idag. Löser det själva problemet med att sätta upp grejerna? Trots att jag inte har lan ut från min dator. Hur kommer jag åt eller hittar min Cloudkey?

Ska man bara få igång grejerna finns ingen anledning att köpa en cloudkey, controllern funkar trådlöst.

Däremot är en USB-LAN adapter till datorn är en vettig investering, dels för att få igång allt lättare och dels för eventuell framtida felsökning om nätet strular nån gång.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med senare firmware - då iOS enheter har problem att koppla upp sig? Får upp "fel lösenord" trots att det är rätt.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moron:

Vilken accesspunkt och firmware? Har inget problem med ett antal AC-Pros med 3.9.54

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Satte själv upp tre stycken AC Pro'n i helgen och det funkar klockrent med mina iOS-enheter.

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: Alltså det är inte alla enheter, väldigt skumt. Min funkar utmärkt, men en annan telefon får upp "fel lösen" - om jag startar om den så kan det funka _ibland_

Unifi 5.8.30
UAP-AC pro 3.9.42.9152

Lite mer info här: https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/iPhone-X-incorre...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moron:

Kan du testa denna? Det är en ny FW för bara Gen2 (AC-Pro/Lite) som är baserad på en ny uppdaterad kodbas kallad LEDE.

https://dl.ubnt-ut.com/uap2b-3.9.54.bin

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: kan testa när jag är hemma senare i veckan. Nu verkar även det SSID's/VLANet droppa trafik rent allmänt... hmm

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Goddagens

Jag sitter nu och tittar på att köpa mig två stycken Unifi lite AC1200 APs, men har blivit lite fundersam nu när jag letat efter mer information. Jag bor i en villa, ca 100 kvadrat per våning. Jag bor på undervåningen, men tanken är att även boende på övervåningen skall använda WiFi från båda APerna.

Ni som har dessa, hur har ni monterat dom? Jag har initialt tänk sätta dom lågt på väggen (i höjd med vanliga vägguttag) för att dölja dom lite, men jag har nu efter att ha tittat på radiokartorna undrat om det verkligen är en bra ide. Det ser ut som att täckningen precis "bakom" är relativt dålig vilket skulle passa kasst med hur jag har tänkt. Vad säger ni som köpt dessa, hur har ni monterat dom och märks det av att täckningen bakom enheten är sämre? Är det rekommenderat att sätta APn i taket ändå? Jag förstår att det kommer bli bättre än dagens ensamma router i änden av huset, men man vill ju alltid få bästa möjliga prestanda när man köper saker! Jag känner inte för att köpa den för montering i apparatdosan, mest för att kombon solid kabel och RJ45 kontakt inte är awsome, samt att det är drygt att fixa uttagen när jag flyttar därifrån.

Jag undrar även hur ni som äger LR varianten upplever den. Jag har förstått det som att huvudsaken med den är att den sänder på högre effekt utanför europa, men att antennerna eventuellt är bättre de med. Är täckningen bättre om man använder europainställningarna, eller är det bara den högre effekten som ger längre räckvidd?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Goddagens

Jag sitter nu och tittar på att köpa mig två stycken Unifi lite AC1200 APs, men har blivit lite fundersam nu när jag letat efter mer information. Jag bor i en villa, ca 100 kvadrat per våning. Jag bor på undervåningen, men tanken är att även boende på övervåningen skall använda WiFi från båda APerna.

Ni som har dessa, hur har ni monterat dom? Jag har initialt tänk sätta dom lågt på väggen (i höjd med vanliga vägguttag) för att dölja dom lite, men jag har nu efter att ha tittat på radiokartorna undrat om det verkligen är en bra ide. Det ser ut som att täckningen precis "bakom" är relativt dålig vilket skulle passa kasst med hur jag har tänkt. Vad säger ni som köpt dessa, hur har ni monterat dom och märks det av att täckningen bakom enheten är sämre? Är det rekommenderat att sätta APn i taket ändå? Jag förstår att det kommer bli bättre än dagens ensamma router i änden av huset, men man vill ju alltid få bästa möjliga prestanda när man köper saker! Jag känner inte för att köpa den för montering i apparatdosan, mest för att kombon solid kabel och RJ45 kontakt inte är awsome, samt att det är drygt att fixa uttagen när jag flyttar därifrån.

Jag undrar även hur ni som äger LR varianten upplever den. Jag har förstått det som att huvudsaken med den är att den sänder på högre effekt utanför europa, men att antennerna eventuellt är bättre de med. Är täckningen bättre om man använder europainställningarna, eller är det bara den högre effekten som ger längre räckvidd?

Tack på förhand!

Jag har två LR, huset är ca 85 kvadrat per våning. Satt dem i varsin ände på varsin våning på väggen, drygt 2m upp från golvet.
Täcker hela tomten på ca 2100 kvadrat med det.

Jag har inte provat om det skulle bli någon skillnad att montera dem annorlunda, men det här duger gott och väl för mig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Fråga: Jag har Com Hem via tre hål i väggen uttaget och C2 routern, lägenhet på ca 95 kvadrat. Har även en Ubiquiti AC Pro som jag inte använder sedan jag fick C2 routern.

Är Ubiquiti AC Pro såpass bra att det är bättre att köra Wifi via den istället för C2 routern?

C2 routern:
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/com-hem-wi...

Permalänk
Medlem

@makatech: Troligen kommer det inte göra någon skillnad alls vilken du kör. Enda sättet att veta är att testa. Om du däremot skulle vilja använda flera accesspunkter skulle jag säga att Ubiquiti med 100% säkerhet gör ett bättre jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

@makatech: Troligen kommer det inte göra någon skillnad alls vilken du kör. Enda sättet att veta är att testa. Om du däremot skulle vilja använda flera accesspunkter skulle jag säga att Ubiquiti med 100% säkerhet gör ett bättre jobb.

Jag är bara ute efter optimal prestanda, routern är numera placerad ganska centralt i lägenheten så täckning är bra vad jag kan se. Får nog helt enkelt prova mig fram, sedan är jag också lite förvillad över om bandsteering ska vara påslaget eller ej, default är det påslaget.

Bakgrunden till min fråga är egentligen denna: Jag har gått från Bahnhof 100/10 fiber till Com Hem 300/10 via trehål i väggen uttaget. Upplever bättre nedladdningshastighet nu tex vid filmtittande däremot så har fått vi en del annat konstigt beteende inom familjen. Vissa appar som går segt sporadiskt (tex Instagram, Snapchat, Spotify) och jag börjar misstänka att något är skumt, kanske i synnerhet kvalitén på uppladdningsströmmen, tyckte den gick ganska mycket upp och ner vid uppladdning till Com Hem Cloud också.

Orsaken till mitt byte var bättre totalpris eftersom jag kör TV via Com Hem samt att jag också kan tjäna en slant på att Com Hem Clouds tjänst ingår, betydligt smidigare kabeldragning var också en bonus men nu börjar jag bli lite tveksam.

Permalänk
Medlem

Bandsteering är bra då det kommer att prioritera att klienterna pratar 5GHz, detta under förutsättning att routern hanterar det på ett bra sätt. Att du får sporadiska "glitchar" är typiskt en sådan sak som kan hända om funktionen är mindre bra och klienterna börjar hoppa mellan banden i onödan, testa att stänga av den för att se om fenomenet upphör. En annan grej att testa är om upplevelsen skiljer sig beroende på om du kör wifi eller trådat.

Permalänk
Medlem

@makatech
Personligen gillar jag inte bandsteering. Lika bra att sätta olika SSID på 2.4 och 5GHz och bara ansluta manuellt till den som makes the most sense för klienten i fråga.

Permalänk
Medlem

Jag har idag 2 UniFi AP kopplat till en Asus rt-ac87u idag. Funderar på att byta ut den mot en Security Gateway och köpa en UniFi switch. Den största anledningen är att jag vill kunna köra flera vlan, tex sätta IoT prylar på eget. Sen är det nice att kunna använda UniFi controllern fullt ut.
Jag har några vanliga enkla switchar jag kommer fortsätta använda, som då kommer vara vidarekopplade från UniFi switchen. Min fråga är då om jag kommer kunna sätta vlan på enheterna som är inkopplade i vanliga switcharna?

Permalänk
Medlem

@Pata88: Det beror ju på switchen du kopplar in, är det smarta managerade switchar kan du ju ha flera vlan på switchen, är det "dumma" swicthar får du sätta untaged på switchporten som du kopplar den "dumma" switchen på. Sä, koppla såhär om du vill köra vlan: USG >> Smart switch som kan hantera VLAN >> Dum swicth som du får ett nät på (bara ett)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

@Chichin: ok tack, ja så blir det ju såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

@makatech: Troligen kommer det inte göra någon skillnad alls vilken du kör. Enda sättet att veta är att testa. Om du däremot skulle vilja använda flera accesspunkter skulle jag säga att Ubiquiti med 100% säkerhet gör ett bättre jobb.

Skumt, gjorde en kort test med Ubiquiti AC Pro accesspunkten kväll men fick då lägre speed i bredbandskollen jämfört med Com Hems C2 router. Fick ca 300 mbit / sek med C2 och drygt 200 mbit / sek med Ubiquiti AP Pro.

Permalänk
Medlem

@makatech: har du igång tex airtime fairness eller någon annan av inställningarna för att "fördela" bandbredden, då kan det bli så.
kolla även vad du har för andra enheter på wlanet, samt vilken mhz du kör på (20,40,80 osv) vanligen sätts hastigheten av den slöaste enheten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Seriekoppla Unifi AC PRO?

Hej på er, måste börja med att säga att jag är rätt ny vad det gäller nätverk.
Men så här: jag fick 2st Unifi AC PRO från jobbet när vi la ut hela nätverket i koncernen på entreprenad istället för att ha egen avdelning som skötte detta. Jag bor i ett 80-talshus där det inte fanns några som helst nätverksintetioner när det byggdes.
Jag har idag en Netgear Nighthawk som router men jag skulle vilja få lite bättre täckning, det finns täckning i hela huset, men inte fullt ös överallt. Min fråga är om man kan seriekoppla accesspunkterna? Alltså att man inte behöver dra en kabel till respektive AP från routern utan endast dra en kabel till den första för att sedan koppla på nästa AP efter den första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gt98hjo:

Hej på er, måste börja med att säga att jag är rätt ny vad det gäller nätverk.
Men så här: jag fick 2st Unifi AC PRO från jobbet när vi la ut hela nätverket i koncernen på entreprenad istället för att ha egen avdelning som skötte detta. Jag bor i ett 80-talshus där det inte fanns några som helst nätverksintetioner när det byggdes.
Jag har idag en Netgear Nighthawk som router men jag skulle vilja få lite bättre täckning, det finns täckning i hela huset, men inte fullt ös överallt. Min fråga är om man kan seriekoppla accesspunkterna? Alltså att man inte behöver dra en kabel till respektive AP från routern utan endast dra en kabel till den första för att sedan koppla på nästa AP efter den första.

Ja, men vet inte om PRO har en extra nätverksport, men du kan sätta en switch annars.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

tänkte börja planera nätverk i nytt hus.
huset blir ca 230kvm delat på två våningar. kommer dra nätverkskabel i hela huset/till alla rum.

funderar lite på hur många APs jag behöver. fantiserar lite om 2st i taket. alltså en per våning, mitt i huset ungefär. vad tror vi om detta? kommer vilja ha full fart överallt. kommer vara trähus med gips och träskivor. krävs det mer än 2?

vilken nätverkskabel bör man ha i dagsläget? med datorer, nas (fotobackup), tv, wifi osv osv. cat5? cat6? cat6e?
sneglar åt att skaffa router (security gateway?) + switch (gärna med poe till AP) + APs

Vilka APs passar bäst i mitt fall?
om man ska ha nätverksuttag i varje rum, kanske 10 uttag? +- några AP, vilken switch är bäst då?

tillägg: kommer antagligen ha några övervakningskameror också, även dessa med PoE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gt98hjo:

Hej på er, måste börja med att säga att jag är rätt ny vad det gäller nätverk.
Men så här: jag fick 2st Unifi AC PRO från jobbet när vi la ut hela nätverket i koncernen på entreprenad istället för att ha egen avdelning som skötte detta. Jag bor i ett 80-talshus där det inte fanns några som helst nätverksintetioner när det byggdes.
Jag har idag en Netgear Nighthawk som router men jag skulle vilja få lite bättre täckning, det finns täckning i hela huset, men inte fullt ös överallt. Min fråga är om man kan seriekoppla accesspunkterna? Alltså att man inte behöver dra en kabel till respektive AP från routern utan endast dra en kabel till den första för att sedan koppla på nästa AP efter den första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

tänkte börja planera nätverk i nytt hus.
huset blir ca 230kvm delat på två våningar. kommer dra nätverkskabel i hela huset/till alla rum.

funderar lite på hur många APs jag behöver. fantiserar lite om 2st i taket. alltså en per våning, mitt i huset ungefär. vad tror vi om detta? kommer vilja ha full fart överallt. kommer vara trähus med gips och träskivor. krävs det mer än 2?

vilken nätverkskabel bör man ha i dagsläget? med datorer, nas (fotobackup), tv, wifi osv osv. cat5? cat6? cat6e?

Är ju bara att testa med två till och börja med. Om du inte är nöjd så är det bara att köpa till en extra efter du testat.
Skulle testa sätta en var i motsatta sidor av huset och ha i åtanke hur rummen ligger och ser ut, speciellt dom viktigaste rummen.

Kör på cat6, ska klara 10 gigabit upp till 55 meter.

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Tack för svaret, då får det bli att montera APs på vinden med en switch och injector till nästa AP. Det borde väl fungera då eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gt98hjo:

@MarcusHuddinge: Tack för svaret, då får det bli att montera APs på vinden med en switch och injector till nästa AP. Det borde väl fungera då eller hur?

Du menar
Switch med PoE -> AP AC Pro -> PoE injector -> AP AC Pro?
det ska funka

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Japp, det var så jag menade. Då har jag alla prylar hemma redan.

Permalänk
Medlem

Hmm vad gör jag för fel?

Använder jag Com Hems C2 router når jag ca 300 mbit / sek i bredbandskollen.

Kopplar jag in Ubiquiti AC Pro i C2 routern når jag ca 200 mbit / sek i bredbandskollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

tänkte börja planera nätverk i nytt hus.
huset blir ca 230kvm delat på två våningar. kommer dra nätverkskabel i hela huset/till alla rum.

funderar lite på hur många APs jag behöver. fantiserar lite om 2st i taket. alltså en per våning, mitt i huset ungefär. vad tror vi om detta? kommer vilja ha full fart överallt. kommer vara trähus med gips och träskivor. krävs det mer än 2?

vilken nätverkskabel bör man ha i dagsläget? med datorer, nas (fotobackup), tv, wifi osv osv. cat5? cat6? cat6e?
sneglar åt att skaffa router (security gateway?) + switch (gärna med poe till AP) + APs

Vilka APs passar bäst i mitt fall?
om man ska ha nätverksuttag i varje rum, kanske 10 uttag? +- några AP, vilken switch är bäst då?

tillägg: kommer antagligen ha några övervakningskameror också, även dessa med PoE...

CAT6 alla dagar! Jag skulle ev fundera på CAT6a kabel om jag skulle dra nytt och har gott om plats, annars CAT6e. CAT6e skall fixa 10Gbit upp till 55 m som sagt, men CAT6a gör det ut till 100 samt mer störningståligt.

Det verkar som att du bygger nytt? Gör du det så har jag ett råd baserat på det helvete jag haft med att dra närverk i redan byggt hus. Dra ordentligt med VP rör! Minst ett (20mm) för nätverk till varje rum som du säger, men jag skulle fundera på att lägga ett extra set tomma apparatlådor avsedda för nätverk i varje rum (och kanske även en i taket per rum för framtida 60GHz WiFi), och till och med 3 i rum som är tänkt som TV rum för att ge möjlighet att flytta dator/TV till annan del av rummet. Behöver inte vara något i, tapetsera över ifall du vill men det är guld värt att ha extra lådor/rör när man vill göra något. Skitsvårt att dra kabel snyggt när rummen är klara och lådor saknas

Se dessutom till att det finns rejält(!) med plats från kopplingsskåpet upp till vind/whatever kabel kan dras i. Det är jobbigare med minst en faktor 10 att "lägga till" kabelutrymme, och att ha"stam" utrymme över kan vara guld ifall man vill bygga ut eller lägga till mer vid ombyggnation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmm vad gör jag för fel?

Använder jag Com Hems C2 router når jag ca 300 mbit / sek i bredbandskollen.

Kopplar jag in Ubiquiti AC Pro i C2 routern når jag ca 200 mbit / sek i bredbandskollen.

Beskriv inställningarna för respektive wifi. Inte minst kanalbredd (20,40eller 80). Bekräfta även att det är 5 Ghz i båda fallen.