E-handeln från Kina till Sverige har halverats sedan 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Båda är originaldelar i mitt exempel.

Det kanske stämmer men vad grundar du det på? Man kan tycka att det borde stå i annonsen om det är original. Att det inte står plus priset gör att jag blir lite skeptisk. Att det står "original Screen Replacement" betyder egentligen inget mer än att det är en skärm som kan byta ut originalskärmen.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Det kanske stämmer men vad grundar du det på? Man kan tycka att det borde stå i annonsen om det är original. Att det inte står plus priset gör att jag blir lite skeptisk. Att det står "original Screen Replacement" betyder egentligen inget mer än att det är en skärm som kan byta ut originalskärmen.

FUD mot Ali Express är ingen nytt. Självklart blir det problem för svenska företag som kunnat lägga på feta marginaler när de rationaliseras bort i leveranskedjan. Jag värdesätter inte att betala överpriser av svenska företag bara för att sedan behöva tjafsa med dem när något blir fel. Jag beställer bara en ny skärm från AE och problemet är löst DOA:n slänger jag i elektronikåtervinningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

FUD mot Ali Express är ingen nytt. Självklart blir det problem för svenska företag som kunnat lägga på feta marginaler när de rationaliseras bort i leveranskedjan. Jag värdesätter inte att betala överpriser av svenska företag bara för att sedan behöva tjafsa med dem när något blir fel. Jag beställer bara en ny skärm från AE och problemet är löst DOA:n slänger jag i elektronikåtervinningen.

Fast det handlar inte om FUD mot AE utan att göra en korrekt jämförelse. Vad kostar en LG orginalskärm i Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

FUD mot Ali Express är ingen nytt. Självklart blir det problem för svenska företag som kunnat lägga på feta marginaler när de rationaliseras bort i leveranskedjan. Jag värdesätter inte att betala överpriser av svenska företag bara för att sedan behöva tjafsa med dem när något blir fel. Jag beställer bara en ny skärm från AE och problemet är löst DOA:n slänger jag i elektronikåtervinningen.

Läs mitt inlägg igen och om du vill kan du försöka dig på ett nytt svar. För det du skrev nu har noll och ingenting med det vi diskuterade innan.

Sen kan jag tycka att hälften av det du skrev bara är konspiratoriskt svammel men det hör till en annan diskussion.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Fast det handlar inte om FUD mot AE utan att göra en korrekt jämförelse. Vad kostar en LG orginalskärm i Kina?

4.95" ORIGINAL Display for LG Nexus 5 LCD Touch Screen with Frame Replacement For LG Google Nexus 5 LCD Display D820 D821

https://goo.gl/t9RMXG

SEK 147.79 - 168.27 / piece

Nöjd?

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Läs mitt inlägg igen och om du vill kan du försöka dig på ett nytt svar. För det du skrev nu har noll och ingenting med det vi diskuterade innan.

Sen kan jag tycka att hälften av det du skrev bara är konspiratoriskt svammel men det hör till en annan diskussion.

Vad är det som är konspiratoriskt i att konstatera att svenska företag som levt gott på att köpa billigt i Asien och sälja dyrt har hela framtiden bakom sig? I och med globaliseringen kan vi kunder köpa direkt från källan (det mesta tillverkas ju i t ex Kina).

en bra artikel i ämnet:
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.698658/amazon-sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Personligen bryr jag mig inte ett dugg om avgiften, den är förhållandevis låg och hindrar mig från att köpa slumpmässigt skräp jag aldrig kommer använda. Däremot är hanteringstiden på svenska sidan så pass trög att den också gör att jag inte köper stora, dyra saker utanför EU. Som tidigare nämnt är 4-8 veckor i tullförvaring på svenska sidan ohållbart. Om jag beställer en maskin idag behöver jag ha den om 1-2 veckor.

Om det går trögt på den svenska sidan så beror det förmodligen på att varan skickats som brev snarare än spårbart paket, vilket gör förtullningen mycket mer besvärlig. Kommer det som paket så gör dem i regel förtullningen samma dag som varorna anländer och sedan skickas varorna direkt till kunden mot postförskott om det är PostNord och mot faktura/online betalning om det är DHL.

Exempelvis så köpte jag ett datorchassi i Kina för leverans med DHL, och från att det skickats tog det tre dagar innan det var framme. Nackdelen är väl att frakten inte är så billig.

Skrivet av Ureet:

De flesta gånger jag köper något utomlandsifrån så har företaget jag beställer ifrån bara en sak jag vill ha (och som inte går att köpa någon annanstans). Senast beställde jag ersättningsspelpjäser till ett specifikt brädspel från ett spelpjäsföretag i USA (det är ju inget jag behöver på liv och död, men har man redan lagt över en tusenlapp på ett spel så är det trevligt ifall det är komplett). Borde jag även ha köpt spelpjäser till spel jag inte äger för att få ner den procentuella kostnaden? Jag ser inte riktigt nyttan där.

Det går att köpa grejor via en agent i Kina och få dem packade i en leverans. En fördel med detta är att man då också kan köpa via icke engelskspråkiga sidor som ex. Taobao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

4.95" ORIGINAL Display for LG Nexus 5 LCD Touch Screen with Frame Replacement For LG Google Nexus 5 LCD Display D820 D821

https://goo.gl/t9RMXG

SEK 147.79 - 168.27 / piece

Nöjd?

Om du läser feedback på skärmen så är många visserligen nöjda, speciellt med tanke på priset, men många har gjort kommentaren att det inte rör sig om en orginalskärm.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Om du läser feedback på skärmen så är många visserligen nöjda, speciellt med tanke på priset, men många har gjort kommentaren att det inte rör sig om en orginalskärm.

Hur vet du att de som kommenterat talar sanning? Köp gärna dyra reservdelar hos Teknikdelar som påstår att de borgar för kvalité. Hur vet du att de inte ljuger? Hur vet du att Kjell & Co inte blåser dig? Har du följt varan HELA vägen till fabriken och granskat att allt gått korrekt till? Tror du att de bryr sig ett skit mer om oss kunder än vad kineserna gör? Jag skiter fullständigt i om svenska dyra återförsäljare försvinner för jag anser inte att de tillför några mervärden för mig som kund. Samma sak gäller H&M, Biltema och alla andra som profiterar på att vara mellanhänder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Hur vet du att de som kommenterat talar sanning? Köp gärna dyra reservdelar hos Teknikdelar som påstår att de borgar för kvalité. Hur vet du att de inte ljuger? Hur vet du att Kjell & Co inte blåser dig? Har du följt varan HELA vägen till fabriken och granskat att allt gått korrekt till? Tror du att de bryr sig ett skit mer om oss kunder än vad kineserna gör? Jag skiter fullständigt i om svenska dyra återförsäljare försvinner för jag anser inte att de tillför några mervärden för mig som kund. Samma sak gäller H&M, Biltema och alla andra som profiterar på att vara mellanhänder.

Fast det handlar återigen inte om vad Kjell och Co. gör eller om Kineser.
Det handlar om att jämföra rätt del, en orginal LG del i Sverige mot en orginal LG del i Kina, endast då kan du veta hur mkt svenska ÅF lägger på.

Jag vet inte om teknikdelar ljuger eller inte, det var du som gav exemplet.
Det bästa är ju självklart om man kan få reservdelspriset av LG i Sverige och få samma av LG i Kina.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Fast det handlar återigen inte om vad Kjell och Co. gör eller om Kineser.
Det handlar om att jämföra rätt del, en orginal LG del i Sverige mot en orginal LG del i Kina, endast då kan du veta hur mkt svenska ÅF lägger på.

Jag vet inte om teknikdelar ljuger eller inte, det var du som gav exemplet.
Det bästa är ju självklart om man kan få reservdelspriset av LG i Sverige och få samma av LG i Kina.

Är helt enig. Kan bara konstatera att de delar jag köpt från AliExpress funkar bra till en bråkdel av priset. Jag håller det därför inte för osannolikt att det rör sig om underleverantörer till kända märken som säljer ut överskottslager via Alibaba och Aliexpress.

För LG m fl handlar ju allt om vinstmaximering och att krama ur sista vasslen ur olika marknader i förhållande till betalningsförmåga.

I slutänden är det ju kundjäveln som skall betala kalaset.

Permalänk
Medlem

Har en Philips rakapparat. De har slutat att tillverka skärhuvuden så nu får man köpa piratdelar. Finns från Kina och kostar ca 1/10 del av vad Philips kostar. Fick tag på ett par inom landet för halva priset så tog dom. Krävdes 3 stycken.
Skillnaden var att de skärhuvudena som var pirat var bättre än Philips egna.