Permalänk
Medlem

Hjälp med datorköp

Tjena, jag kommer köpa en dator, och tänkte fläska på lite när jag ändå håller på så den håller ett bra tag.

Detta byggde jag ihop på inet.
Känns det här rimligt & bra eller är jag helt ute och cyklar?
Helst så hade jag haft min budget på 17-18k men nu steg det över ett par tusen.

Tack!

https://www.inet.se/produkt/b1028387/dator

Permalänk
Medlem

Du kan spara några hundralappar genom att köpa en vanlig SSD istället. Skillnaden i laddningstider är oftast mindre än en sekund. Om du kör luftkylning så kan du spara lite också, men om du hade tänkt överklocka så mycket som möjligt så är det en smaksak.

För samma pris så kan du få snabbare minnen (runt 3000MHz).

Jag skulle även köpa ett något bättre nätagg med högre energieffektivitet och garanti.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Du kan spara några hundralappar genom att köpa en vanlig SSD istället. Skillnaden i laddningstider är oftast mindre än en sekund. Om du kör luftkylning så kan du spara lite också, men om du hade tänkt överklocka så mycket som möjligt så är det en smaksak.

För samma pris så kan du få snabbare minnen (runt 3000MHz).

Jag skulle även köpa ett något bättre nätagg med högre energieffektivitet och garanti.

Tack för din input.
Ska kolla på det.
Bör jag köpa en 16 ram istället för 8x2?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberri:

Bör jag köpa en 16 ram istället för 8x2?

Priset på dem här är bra: https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...
Och 2st stickor är att föredra för att utnyttja dual channel.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Priset på dem här är bra: https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...
Och 2st stickor är att föredra för att utnyttja dual channel.

Den verkar inte pass ihop med moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Jag skulle även köpa ett något bättre nätagg med högre energieffektivitet och garanti.

Det var tydligen ändrat så då var denna kommentar inget att ha längre

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberri:

Den verkar inte pass ihop med moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, Du måste bara kryssa ur "Tillåt ram över standardhastighet"

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Vet inte om original posten är ändrad men vad jag kan se så har TS valt ett av de bättre nätaggen som finns?

Jag har ändrat efter vad ni har sagt 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jodå, Du måste bara kryssa ur "Tillåt ram över standardhastighet"

Tack! Nu är det ändrat 😁

Skickades från m.sweclockers.com