Dyrare modeller snabbast växande på marknaden för smarta telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Fattar inte hur folk har råd att byta mobiler hela tiden..Eller är det vanligt att man tar det på avbetalning och hamnar i lyxfällan?

Högkonjuktur som orsakar inflation osv

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Ja fast en klar majoritet använder garanterat inte telefonens prestanda till något annat än sociala medier, surf och betala räkningar. Behövs då verkligen de värsta modellerna för att utföra dessa sysslor?
Själv sitter jag med en Nokia 6 som kosta kring 2500 kr för snart ett år sedan, det enda jag är missnöjd med är att det inte är USB-C, snabbladdning och att kameran var sämre än förväntat.
Telefonen är robust som en Nokia, har det "lyxiga" materialet aluminium, batteritid på upp till 1½-3 dagar (beror på hur mycket jag använder bluetooth), får uppdateringar varje månad, senaste Android, ren Android utan bloatware och flyter på helt ok.
Jag kan däremot sträcka mig upp till 4000 kr för att få bättre kamera men över det, aldrig. Ser inte poängen med att betala för "premium" telefoner om jag inte ska använda kraften som sitter i den.
Inte bygger jag en dator med senaste i7 processorn, 2080 TI, 64 GB RAM och 4 TB SSD för att sedan sitta och slösurfa, betala räkningar och spela harpan.

Men folk får lägga pengar på vad de vill, själv prioriterar jag resor och upplevelser.

Köpte själv en Nokia 8 för 3500kr i våras. Förra årets "premium" telefon från Nokia som vid release gick för det dubbla. Blev ett spontanköp (kontant naturligtvis) då min förra plötsligt dog. Grymt mycket telefon för en billig penga. USB-C/snabbladdning, Bra kamera (även svartvit), bra batteritid, snabba uppdateringar/senaste android, flyter på och känns skön.

Mycket nöjdare med det här köpet än när jag köpte förra telefonen som var en Sony Z5 för 5500kr (då var den 1 år gammal).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns enligt mig 4 sorts människor med jobb.

1: De som har en telefon som hanterar minst dubbla abonnemang.

2: De som har något konstigt system så de använder samma abonnemang privat och jobb. Helst bör det finns 2 olika nummer utifrån som kopplas ihop i en växel, men hur gör de när de ringer ut och ska få olika telefonnummer som avsändare? Att ha samma nummer innebär att man för sina vänner måste ge dem nytt nummer vid varje nytt arbete

3: De som bär med sig två mobiler hela tiden. Jag ser dem lite som de som bär med sig en stor mobil från 1980 talet.

4: De som ej har en tjänstetelefon, dessa var vanliga på 1990 talet. Men det kvittar nästa vad man jobbar med idag så ska man kunna svara direkt.

Gruppen 3 som bär med sig 2 stora mobiler ser jag hela tiden och jag kan ej förstå jag på varför de väljer att göra så.

Att göra nummer 3 är enligt mig det enda rätta för att värna sin fritid. Jag lämnar jobbluren på skrivbordet när jag går på lunch och slänger den i en låda när jag kommer hem. Som konsult är det folk som mailar och ringer för mycket så då är det skönt att inte ha med sig luren som ringer.

Sen är det ju så att jag vill kunna välja min egen telefon fritt och byta när jag vill också vilket man inte riktigt får med jobbtelefonen. Jag skulle kunna använda min jobbtelefon till allt även privat men vill helt enkelt ha mer frihet där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Dubbla sim, minimum 64GB minne för att kunna ha lite program och spotify nerladdade låtar. -Vid dubbla sim brukar man bli av med minneskortplatsen.
Sedan ha det senaste Android för högre säkerhet, USB C med snabbladdning och en allmänt fräsh mobil och man hamnar på runt 5000kr. Nu finns det xiaomi att köpa billigare som säkerligen är bra.

*edit*
En mobil utan dubbla simkort är för mig som att köpa en fast telefon med 200m förlängningssladd. Vissa kan ha svårt att förstå varför man behöver ha något annat. Men väldigt många bokstavningen måste bära med sig en mobil som kan ta emot samtal från flera nummer hela tiden. -Visst en växel hade löst problemet med dubbla simkort.

Jobbar du på ett företag med rätt kompetens kan du ha flera nummer till samma mobil. Känner 1 person med dubbla sim och har behov. han är egen företagare utan utrustning för att koppla flera nummer till samma sim kort.
Många där jag jobbar har minst 2 nummer kopplade till ett simkort.

Dom löser även privata vs jobbsamtal genom att slå en siffra innan numret men där kan man fuska om man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom löser även privata vs jobbsamtal genom att slå en siffra innan numret men där kan man fuska om man vill.

Så ni får inte använda jobbtelefonen privat? Alla ställen jag arbetat på de senaste 10 åren har de flesta haft ett abonnemang som arbetet betalar för och sedan är det helt okej att ringa bäst man vill så länge samtalen inte var fördyrande för arbetsgivaren (det är då Skatteverket knackar på dörren vad gäller förmånsbeskattning) och man inte redovisade det så de kunde ta betalt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Att göra nummer 3 är enligt mig det enda rätta för att värna sin fritid. Jag lämnar jobbluren på skrivbordet när jag går på lunch och slänger den i en låda när jag kommer hem. Som konsult är det folk som mailar och ringer för mycket så då är det skönt att inte ha med sig luren som ringer.

Sen är det ju så att jag vill kunna välja min egen telefon fritt och byta när jag vill också vilket man inte riktigt får med jobbtelefonen. Jag skulle kunna använda min jobbtelefon till allt även privat men vill helt enkelt ha mer frihet där.

Att man inte vill ta jobbet med sig hem, förstår jag. Och det går att både stänga av simkortet med en enda knapp, samt ha tysta timmar för visst simkort vad jag sett i de som har dubbla SIM.

Sen är det ett problem att använda jobb-luren privat, då det blir en skattefråga. Det anses då vara en förmån, som du måste skatta för, och du lär då betala baserat på mobilen och abonnemanget, vilket lär kosta mer än egen lösning om företaget ger dig en dyr lur. Som sagt, sekunden de officiellt säger, "du får ringa privat..." är det skattepliktigt. Men om du inte får, men de inte gnäller om du gör, kan du kanske komma undan med det.

Så precis som du stänger jobb telefonen på arbetsplatsen när du går på lunch, kan du mao stänga och skicka allt till ev växel, telefonist (om du har tjänsten) eller röstbrevlåda med mobilen också. Så ser ingen anledningen där... Fördelen är att du faktiskt kan bli nådd när du är i tjänst, men inte sitter på röven på kontoret, vilket händer de flesta jobb. Är du på tjänstetid, är du i tjänst, så att säga.

Så enda du gör nu med extra jobb-lur, är att ta med dig din privata på jobbet och har dubbelt, vilket då också borde vara lika tabu, då varför ska du ha den igång utanför lunch och hem-tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Fattar inte hur folk har råd att byta mobiler hela tiden..Eller är det vanligt att man tar det på avbetalning och hamnar i lyxfällan?

Klart det är vanligt att ta på avbetalning. Du har en löpande månadskostnad för abonnemang i vilket fall som helst. Ta en förhöjd månadskostnad på det så har du en ny mobil varje år. Om det sedan leder in i lyxfällan har du större problem med din ekonomi än en dyr mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så ni får inte använda jobbtelefonen privat? Alla ställen jag arbetat på de senaste 10 åren har de flesta haft ett abonnemang som arbetet betalar för och sedan är det helt okej att ringa bäst man vill så länge samtalen inte var fördyrande för arbetsgivaren (det är då Skatteverket knackar på dörren vad gäller förmånsbeskattning) och man inte redovisade det så de kunde ta betalt för det.

Det får vi men inte dom som tabbat sig, var vanligt speciellt förr där nån ringde upp många tusenlappar på utlands samtal. Man får hålla sig inom "rimiga gränser". Tror inget företag blir glad om man ringer utlands samtal för 30 papp varje månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om några år kommer telefonerna kosta 20k och ingen kommer att bli förvånad.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av anon159643:

En mobil för 3500kr motsvarar ungefär ett grafikkort för 2000k. (en mobil består av ett komplett system) De hårdvarorna klarar utan problem av det de flesta vill göra. Men kalla dem för premiumprodukter tycker jag är att ta i. Jag tycker de ska flytta ribban till 7000kr.

Nå för den som har gott om tid finns det mer information i rapporten.

2000k är lite att ta i va? 2 miljoner.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Själv har jag en Moto X Force som kostade mig 3.300:- Mars 2017. Bästa man kunde få i den prisklassen. Kameran ville jag ha en kass dock. Inget ja vill lägga pengar på.

Skrivet av SpaceMan:

...vilket är helt sjukt med tanke på att vem som helst med vilken status som helst kan ta en telefon på avbetalning. De jag ser omkring mig med nya dyra telefoner är ju väldigt sällan de personer jag vet har en stabil ekonomi, snarare motsatsen...

Skickades från m.sweclockers.com

Eller hur! När vilken jäkel som helst kan ha en mobil för 7.000+ så är det ju inte exklusivt längre.

Skrivet av Vangen:

En polare sa så här när jag berättade att jag spenderade 6k för en CPU.

"Hur fan kan du spendera 6K för en sån där liten sak som ska in till datorn, bortkastade"

Antar du stod stilla i 2s o tänkte: "men....va e det för fel på dig!??" 😁

Skrivet av anon173292:

Hoppas vi inte har en ny våg skuldsatta.. :\

Det gör inget. Vissa måste lära sig den hårda vägen. Sen tycker jag om Lyxfällan. Så ju mer puckon desto mer underhållning för mig 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Att göra nummer 3 är enligt mig det enda rätta för att värna sin fritid. Jag lämnar jobbluren på skrivbordet när jag går på lunch och slänger den i en låda när jag kommer hem. Som konsult är det folk som mailar och ringer för mycket så då är det skönt att inte ha med sig luren som ringer.

Sen är det ju så att jag vill kunna välja min egen telefon fritt och byta när jag vill också vilket man inte riktigt får med jobbtelefonen. Jag skulle kunna använda min jobbtelefon till allt även privat men vill helt enkelt ha mer frihet där.

Om man är extremt duktig så kan man bli en 8-17 arbetare.
För oss andra så är det 23:00-6:00 som är svarstid. Där ju senare man frågar ju längre får man vänta på svar. Och man undviker såklart att ringa till någon kl 23:00 om det inte är väldigt akut, men ett mail kan man skicka.
Jag har jobbat med mängder med folk från olika stora konkurrerande företag och i princip alltid fått svar sent på kvällen. Likaså fått frågor samma tid.

Skrivet av Travhäst:

2000k är lite att ta i va? 2 miljoner.

Ett r saknas.
Nå vad premium är kan diskuteras. På 90 talet så var väl 3000kr budget, sedan blev de billigare och billigare, detta tills att folk gjorde mycket mer med sina mobiltelefoner. Där en mobil idag för väl de flesta ersätter freestyle, kamera, miniräknare etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att man inte vill ta jobbet med sig hem, förstår jag. Och det går att både stänga av simkortet med en enda knapp, samt ha tysta timmar för visst simkort vad jag sett i de som har dubbla SIM.

Fast det fungerar inte riktigt smidigt, det blir för jobbigt att slå om hela tiden faktiskt, och det är inga fasta tider det gäller heller, skulle behöva slå om flera gånger per dag. Sen blir telefonvalet väldigt begränsat om det skall stödja dubbla SIM.

Sen handlar det också om att på jobbluren kan jag svara när det passar för arbetet medan jag på den privata telefonen vill kunna nås alltid ifall det är något viktigt. Dvs sitter jag vid skrivbordet och håller på med något viktigt vill jag inte alltid avbryta det för att en kund ringer, men om min mor ringer med något problem är det klart jag kan svara.

Skrivet av Paddanx:

Sen är det ett problem att använda jobb-luren privat, då det blir en skattefråga. Det anses då vara en förmån, som du måste skatta för, och du lär då betala baserat på mobilen och abonnemanget, vilket lär kosta mer än egen lösning om företaget ger dig en dyr lur. Som sagt, sekunden de officiellt säger, "du får ringa privat..." är det skattepliktigt. Men om du inte får, men de inte gnäller om du gör, kan du kanske komma undan med det.

Nej det stämmer inte, finns många scenarion där det är helt okej. Du kan läsa mer här, https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/369847.html

Skrivet av anon159643:

Om man är extremt duktig så kan man bli en 8-17 arbetare.
För oss andra så är det 23:00-6:00 som är svarstid. Där ju senare man frågar ju längre får man vänta på svar. Och man undviker såklart att ringa till någon kl 23:00 om det inte är väldigt akut, men ett mail kan man skicka.
Jag har jobbat med mängder med folk från olika stora konkurrerande företag och i princip alltid fått svar sent på kvällen. Likaså fått frågor samma tid.

Nu är jag ingen 8-17 arbetare direkt, utan en "när jag vaknar tills jag tröttnat för dagen"-arbetare vilket ju varierar med arbetsuppgifterna. Men klart de kan skicka mail, jag kollar dem nästa dag på kontoret. Utvalda kollegor har mitt privata nummer de kan ringa om något är akut kris och jag är på semester så kan jag hjälpa dem.

Brukar även kolla mailen då och då om jag är ledig för att se om det är något mycket viktigt som kommit in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Om några år kommer telefonerna kosta 20k och ingen kommer att bli förvånad.

Datorerna*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns enligt mig 4 sorts människor med jobb.

1: De som har en telefon som hanterar minst dubbla abonnemang.

2: De som har något konstigt system så de använder samma abonnemang privat och jobb. Helst bör det finns 2 olika nummer utifrån som kopplas ihop i en växel, men hur gör de när de ringer ut och ska få olika telefonnummer som avsändare? Att ha samma nummer innebär att man för sina vänner måste ge dem nytt nummer vid varje nytt arbete

3: De som bär med sig två mobiler hela tiden. Jag ser dem lite som de som bär med sig en stor mobil från 1980 talet.

4: De som ej har en tjänstetelefon, dessa var vanliga på 1990 talet. Men det kvittar nästa vad man jobbar med idag så ska man kunna svara direkt.

Gruppen 3 som bär med sig 2 stora mobiler ser jag hela tiden och jag kan ej förstå jag på varför de väljer att göra så.

Vet inte var du hittat såpass felaktig information så man funderar om vi bor i samma land.

1: Smidigt och förekommer

2: Inte alls ett konstigt system, känner flertalet som har det på detta sättet. Inga två nummer eller behov för nytt nummer vid byte av arbete, de har sitt privata nummer på jobbet. Jobbet står både för mobil och abonnemang, men personens privata nummer används. Numret porteras helt enkelt.

3: Denhär har jag svårt att förstå likaså, men i vissa fall är det oundvikligt.

4: Det är många som inte har tjänstetelefon, skulle våga säga att de flesta inte har tjänstetelefon... Det är något reserverat för specifika brancher och lönegrupper.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roxkz:

Vet inte var du hittat såpass felaktig information så man funderar om vi bor i samma land.

1: Smidigt och förekommer

2: Inte alls ett konstigt system, känner flertalet som har det på detta sättet. Inga två nummer eller behov för nytt nummer vid byte av arbete, de har sitt privata nummer på jobbet. Jobbet står både för mobil och abonnemang, men personens privata nummer används. Numret porteras helt enkelt.

3: Denhär har jag svårt att förstå likaså, men i vissa fall är det oundvikligt.

4: Det är många som inte har tjänstetelefon, skulle våga säga att de flesta inte har tjänstetelefon... Det är något reserverat för specifika brancher och lönegrupper.

2: vilket leder till att de kommer få samtal från kunder när de har bytt jobb. Nej ett avancerat system där 2 olika telefonnummer behövs som går till ett en och samma telefon , där man från telefon utåt enkelt behöver kunna välja vilket av nummer som man vill ska vara avsändare när man ringer. Det finns säker bra såna växelsystem att använda, men sedan ska man få dem på administration att också göra det där de mer kan säga att det är ditt privata problem.
Då är en dualsim telefon en så enkel och smidig lösning.

Angående tjänstetelefon/jobb-telefon så är det säkert ovanlig bland de som står i en fabrik, butik eller liknande. Men så fort man rör på sig utanför sin ordinarieplats och behöver kunna svara på frågor så behövs en mobiltelefon som även kan svara på mail. Vi pratar dessutom idag om en väldigt billig grej.
Jag är i kontakt med allt ifrån ingenjörer, tekniker, systemutvecklare, vaktmästare, lastbilschaufförer, lantbrukare, diverse kommunalanställda och jag har aldrig sett någon som ej idag har en tjänstetelefon. På 1990 talet visste jag anställde lantbrukare som ej hade det, men från runt år 2000 ändrades det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Ingen köper en "smartphone" idag utan ett abonnemang för att surfa o så. Gör man det är man helt ute o cyklar.

Men i slutändan, vill jag bara påminna er om att sluta kolla ner på människor och kalla dem dumma eller liknande för att de väljer o göra en sak ni inte vill eller har råd o göra. Det spelar ingen roll vad anledningen är, sluta vara så. Det är fan irriterade o bara scrolla genom o se hur folk blir kallade idioter och allt annat för att de gör som de vill.

Sen att ha anledningar som "inget hörlursjack" och så vidare o dumförklara människor o så för det.. Det finns adapters, helt ärligt.. Inte hela världen.

Samtidigt är det lätt att dra alla över en kam, det är många fler än "ingen" som köper en smartphone idag utan abb. Jag och min fru cashade våra telefoner kontant utan abb, flertalet vänner gör likadant.

Inget hörlursjack är drygt som få, visst finns det adaptrar men de är inget alternativ. De bygger på och är klumpiga, och sliter i onödan på den enda laddporten telefonen har. Just därför separat 3.5mm jack är av vikt för min del. Nu har jag dock inget 3.5mm på min nuvarande, så blev helt enkelt en blåtandsmottagare till lurarna.

Skrivet av anon159643:

2: vilket leder till att de kommer få samtal från kunder när de har bytt jobb. Nej ett avancerat system där 2 olika telefonnummer behövs som går till ett en och samma telefon , där man från telefon utåt enkelt behöver kunna välja vilket av nummer som man vill ska vara avsändare när man ringer. Det finns säker bra såna växelsystem att använda, men sedan ska man få dem på administration att också göra det där de mer kan säga att det är ditt privata problem.
Då är en dualsim telefon en så enkel och smidig lösning.

Angående tjänstetelefon/jobb-telefon så är det säkert ovanlig bland de som står i en fabrik, butik eller liknande. Men så fort man rör på sig utanför sin ordinarieplats och behöver kunna svara på frågor så behövs en mobiltelefon som även kan svara på mail. Vi pratar dessutom idag om en väldigt billig grej.
Jag är i kontakt med allt ifrån ingenjörer, tekniker, systemutvecklare, vaktmästare, lastbilschaufförer, lantbrukare och jag har aldrig sett någon som ej idag har en tjänstetelefon. På 1990 talet visste jag anställde lantbrukare som ej hade det, men från runt år 2000 ändrades det.

Flera av de jag känner brukar ta med sig sina kunder mellan jobben då de har en personlig relation till dessa och kundkontakten sköts av dem personligen. Inget avancerat system behövs i dessa fall, men visst finns systemen, vet att de helt enkelt medvetet valt bort dualsim.

Jo, för folk som rör sig på det sättet är det nästan ett måste, men ärligt talat är det otroligt många som inte har en. Som du säger så folk som jobbar på butik, lager, sjuksköterskor, läkare etc saknar detta. Känner även en handfull lastbilschaffisar som saknar jobbtelefon, det beror mycket på firmans storlek. Känner ett par civilingenjörer som saknar tjänstetelefon likaså... Man ska inte ta det för givet att de har en, eller behöver en.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Antar du stod stilla i 2s o tänkte: "men....va e det för fel på dig!??" 😁

Ah fast jag tänkte också "Du med bildelar och grejer då"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Samtidigt är det lätt att dra alla över en kam, det är många fler än "ingen" som köper en smartphone idag utan abb. Jag och min fru cashade våra telefoner kontant utan abb, flertalet vänner gör likadant.

Inget hörlursjack är drygt som få, visst finns det adaptrar men de är inget alternativ. De bygger på och är klumpiga, och sliter i onödan på den enda laddporten telefonen har. Just därför separat 3.5mm jack är av vikt för min del. Nu har jag dock inget 3.5mm på min nuvarande, så blev helt enkelt en blåtandsmottagare till lurarna.

Drar absolut inte alla över en kam. Du och din fru och, ifall du inte har så många, men bara för att, så säger vi flera tusen vänner inte köper ett abonnemang så är ni i alla fall minoriteten av smartphone köpare. Och jag tror säkert på att ni köper kontantkort med surf o sånt i, typ Comviq fast 195 eller något. När jag jobbade inom sånt förr, köpte 1/10 människor telefonen med kontantkort..

Angående hörlursjack så förstår jag dig. Personligen tycker jag inte det är hela världen, en adapter på hörlurarnas 3.5 ser jag som en del av hörlurarna. Och hur ofta laddar man telefonen när man lyssnar på musik? Om det inte är en portabel laddare. Men detta är så personligt så det går inte argumentera här. Dock skrev jag in det mest för att folk ska sluta kalla andra för idioter bara för att de köper en telefon som saknar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Drar absolut inte alla över en kam. Du och din fru och, ifall du inte har så många, men bara för att, så säger vi flera tusen vänner inte köper ett abonnemang så är ni i alla fall minoriteten av smartphone köpare. Och jag tror säkert på att ni köper kontantkort med surf o sånt i, typ Comviq fast 195 eller något. När jag jobbade inom sånt förr, köpte 1/10 människor telefonen med kontantkort..

Angående hörlursjack så förstår jag dig. Personligen tycker jag inte det är hela världen, en adapter på hörlurarnas 3.5 ser jag som en del av hörlurarna. Och hur ofta laddar man telefonen när man lyssnar på musik? Om det inte är en portabel laddare. Men detta är så personligt så det går inte argumentera här. Dock skrev jag in det mest för att folk ska sluta kalla andra för idioter bara för att de köper en telefon som saknar det.

Absolut, har en hög vänner.. men det är inga några tusen stycken. Självklart är vi en minoritet, men det är långt från 'ingen'.
Är personligen inte ett fan av att sitta fast i ekorrhjulet med dyra bindningar som hör till de ännu dyrare telefonerna för att få rabatten som gör telefonpriset skäligt. Kontantkort med automatisk dragning är rätt lämpligt för min del, har typ wifi överallt så går bara åt en 3-5GB per månad för min del... Dock skillnad på att köpa telefon med kontantkort eller bara köpa en telefon, jag gör det sistnämnda.

Är mest hållbarheten på USB-porten som oroar mig mest då man får en otrevlig brytpunkt... Och ja, visst kan man tycka folk gör korkade beslut ibland, men det är ju bara att titta åt andra hållet så länge det inte påverkar dig. Kalla folk idioter hjälper som du säger föga.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Personligen lägger jag max 3000kr på en telefon, inte värt mer för min del. Men nu senast så får jag mobil på jobbet och valde då en Oneplus 6 för 6000kr. Hade inte köpt den om jag fick betala själv.

Jag gillar inte månadskostnader och lån och har därför aldrig köpt en mobil på avbetalning eller med låst abonnemang (same same). Numera har jag Vimla och betalar 70kr/månaden och det duger fint. Funderar dock på att byta till kontantkort privat, jag varken ringer eller smsar, kommunicerar via wifi istället. 1GB surf i månaden hade räckt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappa:

Köp allt på avbetalning bara! Ignorance is bliss!

Ironin är slående.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

För människor med lite pengar verkar det vara väldigt svårt att förstå hur andra kan ha råd ser man här.

Sparar inte folk alls? Jag kan köpa precis vad jag vill när jag vill vilket jag också gör.

Nu har inte alla denna möjligheten men det låter som att man antingen tar lån, kör på avbetalning eller något annat skumt enligt fattigare personer.

Vem som helst kan spara pengar så det finns ingen ursäkt att tycka illa om personer med mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag ser helst att modulära telefoner kommer till marknaden någon dag så att man kan byta ut trasiga delar istället för hela telefonen.

https://www.fairphone.com/en/
Det är en bit kvar till du även får batteritid och dylikt dock.

LG, Google och Lenovo har ju testat göra riktiga smartphones modulära. Det har visat sig vara kostsamt, besvärligt för både tillverkare och användare och modulära telefoner ligger alltid stegen efter i prestandautvecklingen, till nästan ingen fördel i plånboken.
Jag tror det dröjer med modulära telefoner till efter WW3.

————————
OnePlus 6 här, första smartmobilen. Mycket mycket nöjd över prestandan och batteriet än så länge. Tidigare haft oförstörbara mobiler, såna man kan kasta i cementgolvet. Något för stor för en dock då den tar för mycket plats i fickan och är svår hålla i, ska satsa på något mindre om 5 år när det blir dags för nästa uppgradering. Värt sina 5k? Nätt och jämt.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttans:

För människor med lite pengar verkar det vara väldigt svårt att förstå hur andra kan ha råd ser man här.

Sparar inte folk alls? Jag kan köpa precis vad jag vill när jag vill vilket jag också gör.

Nu har inte alla denna möjligheten men det låter som att man antingen tar lån, kör på avbetalning eller något annat skumt enligt fattigare personer.

Vem som helst kan spara pengar så det finns ingen ursäkt att tycka illa om personer med mer pengar.

Jantelagen. Det enda som skyddar människors egon bland de som äger plastiga telefoner från kinesiska tillverkare och hela tiden ska spamma i varenda del av nätet att de är minst lika bra som highend lurar från Samsung, Huawei och Apple.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceji:

Helt rätt. Om du inte har helt extrema krav klarar man sig lätt med en mobil för under 2 500 kr. Men man måste veta vad man ska kolla efter. Långt ifrån alla mobiler under 2.500 kr är tillräckligt bra, eftersom de flesta tillverkarna slänger in snikkomponenter i dessa. Lite minne, slö SOC, kass skärm och/eller kass kamera brukar det vara.. Samsunglurar överväger jag inte längre.. Det var länge sedan de lärde sig av Apple att det går bra att ta för mycket betalt. Folk köper ändå på grund av grupptryck, statusvärde eller helt enkelt bristande kunskap. Det blir förresten spännande att se vilka som köper de nya komiskt dyra iphonemodellerna.. Ser jag en sådan telefon kommer jag bara tänka jag bara en sak om ägaren.. Lättlurad!!! Det är lite som en modern variant på "kejsarens nya kläder":)

Förutom oftast en riktigt slö SOC i den prisklassen är nog den största nackdelen uppdateringshistoriken för budget och mellanklasslurar. Den är riktigt dålig! Tillverkare kan hoppa över flera månader utan säkerhetsuppdateringar och många telefoner i den prisklassen får bara en stor uppdatering eller ibland ingen alls.

Skrivet av anon159643:

Jag minns jag var på ett ställe där flera sa att man klarade av alla ens behov på en sådan där minilaptop för 3000lr för några år sedan, det känns lite som om jag hänger i en sådan tråd nu.

Självklart köper den stora gruppen dyrare telefoner och persondatoter enbart för nöje som spel, filmer etc.

Men ändå finns det många som måste ha lite bättre. Jag själv sitter på en 6000kr mobil som är i absolut sämsta laget för allt för mig. Skärmen är kass i solljus, skärmen är för liten, processoen ligget på ett mimumum för de tjänster jag använder. Lagringsutrymmet på 64GB får jag rensa hela tiden. Kameran är knappt godkänd etc.

Att det däremot finns väldigt många vanliga användare som betalar upp till 3 gånger så mycket för en mobil tycker jag är konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ha en hel del skit installerat om du behöver rensa hela tiden på en 64GB-telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Förutom oftast en riktigt slö SOC i den prisklassen är nog den största nackdelen uppdateringshistoriken för budget och mellanklasslurar. Den är riktigt dålig! Tillverkare kan hoppa över flera månader utan säkerhetsuppdateringar och många telefoner i den prisklassen får bara en stor uppdatering eller ibland ingen alls.

Du måste ha en hel del skit installerat om du behöver rensa hela tiden på en 64GB-telefon.

Fast även om du köper en Samsung för 12000 kr så kan du ju glömma uppdateringar till en ny android version efter ett år vilket är ett skämt. Jag vet att det kostar mycket för företagen att släppa nya version, det ska igenom många led till konsumenter som inte bryr sig så mycket. För företaget i sig tjänar ingenting på det för stunden eller kanske inte ens i det långa loppet på att uppdatera.

Jag vill se en ny kvalitetsmärkning, något i stil med Android One, där tillverkaren är tvungen att supporta telefonen ett visst antal år oavsett vad.

Permalänk
Inaktiv

Kör en Moto X4 och visst är den inte lika bra som iPhone 6S gällande användarupplevelsen. Jag saknar gå till föregående sida på webben genom att slipa från vänsterkant till höger på X4:an. Visst kan jag leva med X4:ans brister. Jag betalade 1495 för X4:an och de duger för mina behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon2110: har också kört en x4, testa en annan webbläsare får du säkert funktionaliteten du söker

Permalänk
Avstängd

Skaffade precis ett nytt batteri till Samsung S5 Neo. Den håller fortfarande, egentligen bara att kameran är inte speciellt bra i mörkare miljöer, men hur ofta behöver man ta bilder då?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR