Permalänk

Vart i huset kan man bygga en dator?

Hej! Hade tänkt att bygga en dator snart, vet vilka delar jag behöver men undrade. Vart kan jag bygga en dator, alltså kan jag bygga den på ett bord som står på en matta och isåfall behöver jag något för att inte skada delarna?
Har kollat på flera datorbyggar-guider på youtube men de nämner inte detta så jättemycket?
Tacksam för svar

Visa signatur

SPECS:
I5 9600k, 16 gb ram, MSI ARMOR GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag byggde min på hallgolvet. Funkade men min rygg rekomenderar ett bord.. Skulle undvika att sitta/gå runt på en matta pga statisk elektricetet etc. Besides, du lägger x-xx kSEK för ett pc bygge, du har råd med ett ESD armband https://www.inet.se/produkt/6901005/esd-armband-for-montering...

EDIT: Byggde brorsans i hans sovrum, på en matta, utan ESD armband (because dumbass) och inget hände den funkar finfint. Men varför ta risken liksom.

Permalänk

Tack

Visa signatur

SPECS:
I5 9600k, 16 gb ram, MSI ARMOR GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kan vara klokt att undvika badrummet kanske men annars är det nog inte var utan hur som är mest avgörande

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@Granskott: Sweclockers har en artikel om ESD om du vill läsa på lite, det finns väldigt många missuppfattningar när det gäller just ESD. Men ett ESD-armband som fästs i en ledande del av datorchassit är som sagt en vettig nivå att lägga sig på när det gäller att bygga dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Granskott: Sweclockers har en artikel om ESD om du vill läsa på lite, det finns väldigt många missuppfattningar när det gäller just ESD. Men ett ESD-armband som fästs i en ledande del av datorchassit är som sagt en vettig nivå att lägga sig på när det gäller att bygga dator.

Och enligt The Verge behöver man inte ens fästa ESD armbandet i något

Permalänk
Medlem

Matbordet är bästa platsen ur ett bekvämlighetsperspektiv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Och enligt The Verge behöver man inte ens fästa ESD armbandet i något

Öh. Det måste fästas i något för att fylla sin funktion alls. Statisk elektricitet är inte trådlös helt enkelt, att påstå något annat är helt enkelt fel.

Sedan har jag aldrig någonsin ens hört talas om någon eller läst om någon alls som lyckats döda datorkomponenter med statisk elektricitet, efter tjugofem års byggande och internethängande. När de är färdiga finns det ingenting alls att oroa sig för, det är under tillverkning de är känsliga (alltså när kretskorten sätts ihop på fabrik). Är du osäker, ta i ett jordat element innan du börjar ifall du har lyckats bygga upp något.

EDIT: Mer läsning om trådlösa ESD-band.

http://transforming-technologies.com/esd-fyi/wireless-wrist-s...

Finns även rapporter från NASA som kommer fram till samma sak: de fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan vara klokt att undvika badrummet kanske men annars är det nog inte var utan hur som är mest avgörande

Haha ja jag har nog byggt en dator i alla rum förutom i badrummet

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Haha ja jag har nog byggt en dator i alla rum förutom i badrummet

Kanske ett projekt när magsjukan kommer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Öh. Det måste fästas i något för att fylla sin funktion alls. Statisk elektricitet är inte trådlös helt enkelt, att påstå något annat är helt enkelt fel.

Det var en referens till den ökänt dåliga datorbyggarvideon som The Verge gjorde. Men alla känner ju inte till den, så för att förtydliga så måste man fästa ESD-armbandet i något för att det ska göra någon skillnad.

Skrivet av Meathim:

Sedan har jag aldrig någonsin ens hört talas om någon eller läst om någon alls som lyckats döda datorkomponenter med statisk elektricitet, efter tjugofem års byggande och internethängande. När de är färdiga finns det ingenting alls att oroa sig för, det är under tillverkning de är känsliga (alltså när kretskorten sätts ihop på fabrik).

ESD-skador kan visa sig lång tid efter att de uppstått, och kan visa sig som att någon komponent börjar bete sig underligt. Det behöver alltså inte vara att någon komponent omedelbart dör när man tar på den utan det är mer nyanserat problem än så. Så du kan mycket väl ha råkat ut för ESD-skadade komponenter utan att inse det.

Skrivet av Meathim:

Är du osäker, ta i ett jordat element innan du börjar ifall du har lyckats bygga upp något.

Det kan man göra om man ska bygga element, ska man bygga datorer så är det rätt meningslöst att peta på elementet. Det är en av de vanliga missuppfattningarna om ESD jag nämnde, se guiden jag länkade.