Permalänk
Inaktiv
Skrivet av godspeed:

Tror att du bör läsa det här istället

Nr 2 här är framför allt viktigt, 3:an kan väl också vara så beroende på vad TS köpte den för förstås
1:an kan man absolut hävda här också, dock så är det väl lite av en tolkningsfråga kanske, men absolut, nr 2 faller säljarens taktik på direkt

Du vet att befintligt skick har ändrats väsentligt sedan dacke-fejden typ, hoppas jag med tanke på att du ska ha tenta i civilrätt snart så att läsa direkt från lagen är alltid att rekommendera framför nån konsumentsida på internet som gärna gör gällande att befintligt skick innebär att man kan ljuga lite här och var om vad som helst

Men, sakfel var det inte, ville bara lägga till lite

Tog från lagtexten ur boken "Civilrätt" som är från 2018 och läser precis det du har skrivit bara det att jag orkade inte skriva allt så kortade ner det lite

Hade jag varit köparen hade jag hänvisat till 19§ ingen snack om saken om inte säljaren då har bet köparen att undersöka varan på plats (20§) Roligt att du kommenterade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Tror att du bör läsa det här istället

Befintligt skick
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset.

Nr 2 här är framför allt viktigt, 3:an kan väl också vara så beroende på vad TS köpte den för förstås
1:an kan man absolut hävda här också, dock så är det väl lite av en tolkningsfråga kanske, men absolut, nr 2 faller säljarens taktik på direkt

Du vet att befintligt skick har ändrats väsentligt sedan dacke-fejden typ, hoppas jag med tanke på att du ska ha tenta i civilrätt snart så att läsa direkt från lagen är alltid att rekommendera framför nån konsumentsida på internet som gärna gör gällande att befintligt skick innebär att man kan ljuga lite här och var om vad som helst

Men, sakfel var det inte, ville bara lägga till lite

Om säljaren sedan säger att han sagt att den var bannad då?
Eller menar du att man måste avtala om eventuella fel annars har köparen rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Tog från lagtexten ur boken "Civilrätt" som är från 2018 och läser precis det du har skrivit bara det att jag orkade inte skriva allt så kortade ner det lite

Hade jag varit köparen hade jag hänvisat till 19§ ingen snack om saken om inte säljaren då har bet köparen att undersöka varan på plats (20§) Roligt att du kommenterade!

Absolut. Men vad GÖR man?
Hur ska du hänvisa till paragraf 19?
Säljaren svarar ju inte.

Då ska man alltså på något sätt börja processa detta?
Vad är det för väntetider i domstol nuförtiden? Veckor? Månader?
Kommer dom öht ta upp ett mål i denna storlek på pengar?
Är det öht värt tiden kontra vad man betalat (antar att det rör sig om några tusenlappar?).
Är domstolen kompetent nog att reda ut detta?
Även om man vinner, vad händer om inte den andra parten betalar? Kronofogden ska mäta ut?

Vad händer om man förlorar? Detta är väl iaf ett "småmål" och så som jag förstår det så är det begränsat i vad den andre parten kan kräva att man betalar, men det fanns iaf vissa saker, t ex "en timmes juridisk rådgivning" så som jag tolkar det, reskostnader för motpart, eventuella avgifter, m .m.
Mao så kan TS, om han processar och förlorar, ändå åka på storleksordningen några tusenlappar i reglering... Återigen, värt det? Om TS inte kan/vill/har tid att processa själv måste ju TS ta in hjälp, återigen... betala för juridisk hjälp, gällande några tusenlappar?

Det verkar i min mening (tyvärr) vara mycket jobb och frågetecken för relativt små pengar?

Själv hade jag antingen släppt det hela, eller åkt och hälsat på hos säljaren.
Alternativt om det på något sätt istället går att polisanmäla, och att man hoppas på att det skrämmer säljaren tillrätta.

Permalänk
Inaktiv

Förvånade att ett ashole som lyckas med konsten att bli bannad hos playstations PSN av alla ställe, också råkade vara en ashole i det verkliga livet. Att bli bannad på PSN så måste man ha retat upp många spelare rejält.

Det var ett större fel som säljaren visste om, den gjorde dock ett val att skapa en arg köpare.
Jag skulle ha granskat upp denna individ mer, kanske är det en mindre laglig person och då är det bäst att skita i det. kanske är det en mer normal, då kan man försöka kontakta dens föräldrar.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Jag tycker bara hela konceptet att banna hårdvara för att man missbrukar sitt konto känns märkligt, men inlåsningen på konsolerna är ju rätt extrem.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyprus:

@BasseBaba: Jag tycker bara hela konceptet att banna hårdvara för att man missbrukar sitt konto känns märkligt, men inlåsningen på konsolerna är ju rätt extrem.

Och min gissning för att "Sony Playstation" enbart drar till denna åtgärd emot de mest extrema personerna, som kanske gapar och skriker en massa fula ord, säger saker som är olagliga och rent allmänt beter sig som ett svin.
För att de andra spelarna ska kunna få spela som de vill så får dessa mest extrema individerna bort, där bann på en konsol är en effektiv metod då det kostar pengar att komma tillbaka.

Permalänk
Medlem

Men alltså, vad kommer detta med föräldrar ifrån? Jag ser ingenstans att TS skriver att det är en minderårig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@BasseBaba: Jag tycker bara hela konceptet att banna hårdvara för att man missbrukar sitt konto känns märkligt, men inlåsningen på konsolerna är ju rätt extrem.

Hur ska man lösa det då? Acceptera att folk beter sig som svin på vilken nivå som helst?
I min mening bannas det för lite, hade gärna sett att diverse nivåer av ”trollande” hade räckt för ban...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

@BasseBaba: Jag tycker bara hela konceptet att banna hårdvara för att man missbrukar sitt konto känns märkligt, men inlåsningen på konsolerna är ju rätt extrem.

Det har att göra med att när man bara bannar konton så ja vissa anser det värt kostnaden. Kolla på CS:GO t.ex. och så fort priset sjunker ner till typ noll så blir det en våg av fusk (inte för att det inte pågår konstant pga låg kostnad), bannar man konsolen så blir det ju en mycket större kostnad samt att personen har förbrukat tilliten.
PS4 Pro kostar idag runt 4000, så förhoppningen från Sony är ju då att 4000 + eventuella extra kostnader så som spelköp etc ska avskräcka folk från att fuska eller försöka göra något på deras nätverk som de inte vill.
En stor anledning att folk t.ex. spelar CoD och BF serierna mer på konsol idag än på PC är ju att antalet fuskare är färre och när de åker fast är de inte tillbaka samma dag med ett nytt konto, jag har själv från och till övervägt att gå över till konsol för FPS fastän att jag hatar det av just den anledningen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Av nyfikenhet, vad gör man åt saken då?
Håller med om punkt nummer 2 definitivt men om säljaren inte vill häva köpet(eller vad man nu åberopar) vad gör man då?
Blir ju en ord mot ord situation där säljaren kan hävda att denne har informerat om allt(muntligt) men köparen hävdar tvärtom.
Går väl att dra det vidare och kanske få något bevis från Sony att konsolen blivit bannad vid en tidpunkt innan affären ägde rum vilket kanske stärker köparens version iof.

Gah, mitt internet är idag helt galet , legat nere i timmar till och från sen inatt...BBB trasslar till det för mina svar :/

Nu har jag inte använt PSN på flera år, men har iaf för mig att man måste lämna sina person/kredituppgifter och jag hade definitivt kollat det här med Sony
Såklart lämnar de ju inte ut uppgifterna till en privatperson, men de bör ju kunna bekräfta alternativt att man polisanmäler och sen låter dem hantera det gentemot Sony

Då är det ju bara att dra det som civilmål antar jag, har inte alls koll på den biten dessvärre

Skrivet av anon186265:

Tog från lagtexten ur boken "Civilrätt" som är från 2018 och läser precis det du har skrivit bara det att jag orkade inte skriva allt så kortade ner det lite

Hade jag varit köparen hade jag hänvisat till 19§ ingen snack om saken om inte säljaren då har bet köparen att undersöka varan på plats (20§) Roligt att du kommenterade!

Aha, trött och internet som krånglar så kunde inte gå åter och läsa det fler gånger förrän nu, insåg det nu

Skrivet av Viochee:

Om säljaren sedan säger att han sagt att den var bannad då?
Eller menar du att man måste avtala om eventuella fel annars har köparen rätt?

Då får man bestrida det och alternativt ta det vidare, men tror nog det mesta hänger på vad trådskaparen betalat för konsollen för att det ska vara rimligt

Sen om säljaren vägrar svara och hjälpa till, ptja då tror jag nog ändå att det känns rätt så tydligt vad han pysslat med

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och min gissning för att "Sony Playstation" enbart drar till denna åtgärd emot de mest extrema personerna, som kanske gapar och skriker en massa fula ord, säger saker som är olagliga och rent allmänt beter sig som ett svin.
För att de andra spelarna ska kunna få spela som de vill så får dessa mest extrema individerna bort, där bann på en konsol är en effektiv metod då det kostar pengar att komma tillbaka.

Känns ju lite konstigt att Sony lite godtyckligt kan banna och i princip bricka hårdvara som man köpt för 4-5 tusen.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk

Tack för alla svar!

För att klargöra några frågetecken.
Säljaren är 34 år (så kommer inte kontakta hans föräldrar).
Köpte konsolen för 4000kr, då ingick även 8 spel samt två kontroller.
Bevisen som han skickade på att konsolen fungerade var bilder på tv:en när han startade konsolen samt spelade. (Hade inte en aning om att Sony kunde banna konsoler).
Han bor i ett av de mer utsatta områdena i Sverige så är inte jättesugen på att knacka på där. Han bor även i en lägenhet så det finns ju ingen garanti att jag ens kan knacka på hans dörr.

Iaf, just nu känns allt ganska lönlöst. Att kontakta polisen/tingsrätten kommer säkert inte leda någonstans och om det gör det lär ju processen vara långdragen och kostsam (ifall jag förlorar).

Så frågan är nu vad jag ska göra, kan ju sälja av spelen samt kontrollerna för kanske 1000kr. Konsolen lär väl bli svårsåld men har jag tur kan jag kanske få 1500kr för den. Har isf "bara" förlorat 1500kr, samtidigt har jag svårt att acceptera att han ska komma undan med detta.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Benq123456789: Räkna inte ut hårdvaran helt! Jag har flera vänner som enbart spelar "offline" / singleplayer.
Så vitt jag förstått så funkar ändå PSN-store samt uppdateringar? I så fall är ju konsolen ändå användbar för dom segment som inte spelar online.

Kan säkert finnas nån singleplayer spelare som är sugen på en PRO upgrade?

Visst, lär inte gå att sälja för top-dollar, men räcker väl för att minska förlusten i alla fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Benq123456789: Räkna inte ut hårdvaran helt! Jag har flera vänner som enbart spelar "offline" / singleplayer.
Så vitt jag förstått så funkar ändå PSN-store samt uppdateringar? I så fall är ju konsolen ändå användbar för dom segment som inte spelar online.

Kan säkert finnas nån singleplayer spelare som är sugen på en PRO upgrade?

Visst, lär inte gå att sälja för top-dollar, men räcker väl för att minska förlusten i alla fall..

Enligt Sonys hemsida.
https://www.playstation.com/en-za/get-help/help-library/my-ac...

If a PlayStation system has been banned or suspended, no local user accounts on the system will be able to sign in to PlayStation Network. This means the system cannot be used for online gaming through PlayStation Network, accessing PlayStation Store or managing PSN accounts. Individual accounts can be used to access PlayStation Network on other PlayStation systems, provided the specific accounts have not been banned or suspended.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Enligt Sonys hemsida.
https://www.playstation.com/en-za/get-help/help-library/my-ac...

If a PlayStation system has been banned or suspended, no local user accounts on the system will be able to sign in to PlayStation Network. This means the system cannot be used for online gaming through PlayStation Network, accessing PlayStation Store or managing PSN accounts. Individual accounts can be used to access PlayStation Network on other PlayStation systems, provided the specific accounts have not been banned or suspended.

Ah tack för klargörandet, det där var ju dock riktigt illa... Inga updates varken till systemet eller spel då?
Tja, då kan man nog faktiskt kalla konsolen för brickad.
Här blir faktiskt även jag förbannad, en sak om man blir portad från onlinegaming, en annan att totalt förbruka möjligheten att på ett rimligt sätt fortsätta använda hårdvaran.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Ah tack för klargörandet, det där var ju dock riktigt illa... Inga updates varken till systemet eller spel då?
Tja, då kan man nog faktiskt kalla konsolen för brickad.
Här blir faktiskt även jag förbannad, en sak om man blir portad från onlinegaming, en annan att totalt förbruka möjligheten att på ett rimligt sätt fortsätta använda hårdvaran.

Jag vill minnas att nya spel brukar kräva att man uppdaterar konsolen för att kunna köra dem. Om detta stämmer och konsolen ej kan ta hem uppdateringar så kommer den bli obrukbar för nya spel.
Det känns lite extremt om det är så. Jag gissar på att man kan ta hem uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag vill minnas att nya spel brukar kräva att man uppdaterar konsolen för att kunna köra dem. Om detta stämmer och konsolen ej kan ta hem uppdateringar så kommer den bli obrukbar för nya spel.
Det känns lite extremt om det är så. Jag gissar på att man kan ta hem uppdateringar.

Laddar man ner uppdatering till dator och lägger på usb och uppdaterar Ps4 manuellt så går det att uppdatera utan att den är ansluten till nät! Så senaste versionen lär man kunna få upp den till. Sen vet jag inte om man kan köra spel från skiva utan nät/psn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Benq123456789: Polisanmäla ska du absolut göra, annars har du inte ens en teoretisk möjlighet att få tillbaka pengarna eller åtminstone en del av det.

Permalänk
Medlem

gör en polisanmälan och kontakta sen Sony Sverige med en kopia av polisanmälan och be dem om att låsa upp den. De kanske gör ett undantag för dig. Det är inte så stor chans men du har inget att förlora samt en polisanmälan ger dig lite tyngd. Om de tror på dig att du inte bara försöker lura dem så finns det ingen anledning till att de inte skulle låsa upp den.

Om du kan få till en vettig konverstaion med Sony så kan det lösa sig. Googla och se om det finns något Sony service center i närheten, möjligt att du kan åka in dit och be dem i person. Man vet aldrig

Permalänk

Själva systemet verkar gå att uppdatera, uppdatering av spel däremot kräver anslutning till PSN.

Ok, får göra en polisanmälan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Var / hur köptes den?

Permalänk
Skrivet av Linus:

Var / hur köptes den?

Köpte den "på" blocket. Bestämde träff med honom på parkeringen där han bodde (trodde jag, han bor egentligen 3km därifrån vilket jag såg när jag kollade upp honom i efterhand) och jag kontrollerade så att allt fanns med sedan swishade jag honom pengarna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Benq123456789: Okej, ja då blir det ju lite bökigare.. sen behöver det inte betyda att swishmottagaren verkligen är säljaren och inte en målvakt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benq123456789:

Ok, får göra en polisanmälan.

Gör det, och uppdatera gärna tråden med info hur det går. Alltid trevlig om man får läsa att asets plan att lura iväg en bannad PS4 sket sig duktigt i slutändan!

Jag menar, inte nog med att han lurat dig, han har ju uppenbarligen bakom sitt anonyma konto online betett sig som ett svin mot massvis med annat folk!

Hoppas innerligt att han får vad han förtjänar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Linus:

@Benq123456789: Okej, ja då blir det ju lite bökigare.. sen behöver det inte betyda att swishmottagaren verkligen är säljaren och inte en målvakt..

Aa, sökte dock upp honom på facebook och det verkar vara han.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Men vänta, vad är det för felkod när du startar? Det säger vad det är för typ av ban.
Exempelvis : WS-37368-7
Så du kan få en ban lyft beroende på vad det är. PSN hade ett stort fel för 1½ år sen där en bugg gjorde att PayPal betalningar bannade PSN konton då Paypal försökte göra en transaktion 30ggr snabbt.

Bara ring och prata med dem: 08 506 357 03

Har själv en polare som blev bannad, men fick det upphävt efter 3 dagar. Detta då han försökt göra inbetalningar på sitt PSN men misslyckats flera gånger på kort tid.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Benq123456789:

Att kontakta polisen/tingsrätten kommer säkert inte leda någonstans och om det gör det lär ju processen vara långdragen och kostsam (ifall jag förlorar).

Säg inte det.

Det är är ett så pass litet case att du kan dra honom inför tingsrätt genom ett "förenklat tvistemål", även kallat FT-mål/småmål. Kostar några hundringar att ansöka om, och du får lägga typ en tusenlapp eller så på juridiskt hjälp (som du får tillbaka om du vinner.) Worst case förlorar du ansökningskostnaden och motpartens kostnader (max typ 1000 kr eller så).

Det är inte superkomplicerat. Se bara till att du har dokumenterat att du begärt att du vill häva köpet och att han inte svarat.

Permalänk
Skrivet av Zyces:

Men vänta, vad är det för felkod när du startar? Det säger vad det är för typ av ban.
Exempelvis : WS-37368-7
Så du kan få en ban lyft beroende på vad det är. PSN hade ett stort fel för 1½ år sen där en bugg gjorde att PayPal betalningar bannade PSN konton då Paypal försökte göra en transaktion 30ggr snabbt.

Bara ring och prata med dem: 08 506 357 03

Har själv en polare som blev bannad, men fick det upphävt efter 3 dagar. Detta då han försökt göra inbetalningar på sitt PSN men misslyckats flera gånger på kort tid.

Skickade iväg ett mail för någon timme sedan, men ska kontakta dom via telefon ifall jag inte får ett svar inom kort.

Felkoden är: WS–37338–4. (Bild bifogad)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Konstigt att det är just enheten i sig som blir bannad på hårdvara nivå och inte typ ip eller liknande.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Testade att stoppa i black ops 3 som jag tidigare spelat på min vanliga PS4 och direkt börjar systemet ladda ner senaste + tidigare uppdateringar på 26 GB. Så det verkar som att även spel uppdateras, vilket ju är väldigt bra ifall jag väljer att sälja konsolen

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition