Permalänk
Avstängd

För mycket kylpasta spelar ingen roll?

Jo jag har haft denna tanke i huvudet ett tag.
Man hör ibland att för mycket kylpasta är dåligt för temp.
Men för mycket pasta borde väl bara tryckas ut på sidorna?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robalm:

Jo jag har haft denna tanke i huvudet ett tag.
Man hör ibland att för mycket kylpasta är dåligt för temp.
Men för mycket pasta borde väl bara tryckas ut på sidorna?

Precis, det är oftast att det kan bli kladdigt och ev problem om det är ledande för t ex kortslutning av moderkort/CPU som man inte vill ha för mycket, så hellre lite för mycket än för lite.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag håller till viss del med. Men jag tror att sammanfogningstrycket inte är tillräckligt för att uppnå detta i praktiken.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jo jag har haft denna tanke i huvudet ett tag.
Man hör ibland att för mycket kylpasta är dåligt för temp.
Men för mycket pasta borde väl bara tryckas ut på sidorna?

Precis... det är en gammal skröna att "för mycket" kylpasta skulle försämra kylprestandan. Det stämmer inte helt enkelt. Däremot kan det bli onödigt kladdigt. Men generellt sett, så är det bättre med för mycket än för lite.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jo jag har haft denna tanke i huvudet ett tag.
Man hör ibland att för mycket kylpasta är dåligt för temp.
Men för mycket pasta borde väl bara tryckas ut på sidorna?

Bättre med för mycket än för lite. Men "för mycket" verkar inte göra så stor skillnad från "lagom"

Tror definitivt det är värre med att försöka få ett så jättejättetunnt lager som möjligt eftersom man då riskerar att faktiskt ha på för lite.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@robalm: Kortfattat skulle jag säga ja. Utifrån de testerna jag har sett så skiljer det bara 1-2 grader beroende på placering och mängd (till fördel för mindre mängd iof) - det är mest kletet runt om som gör det jobbigare.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Thermal-Paste-Appl...
/M

Visa signatur

Antec P182 -AMD Ryzen 5 2600 3.4GHz - GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC 8GB - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB - Gigabyte GA AB350M Gaming 3 - Logitech MX518 - Plantronics RIG 500E

Permalänk
Avstängd

Tack ska ni ha, då är det som jag trodde :).

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]