Uppgradera min dator. Skulle detta funka?

Permalänk

Uppgradera min dator. Skulle detta funka?

Min dator är lite noisy och svag just nu. Har en del coil whine från GPU också. Tänkte se hur billigt jag kan komma undan och fortfarande ha något som håller ett par år till. Spelar inte AAA-spel och behöver inte direkt värsta 2080-performancen, men jag vill inte heller behöva hoppas över spel för att jag är orolig över prestandan osv.

Just nu har jag
Intel i7 4771
GTX 770 2gb
24 gb DDR3 ram
Crucial SSD
MSI B85m-e45

Det jag tänker att det jag bör göra är att uppgradera min GPU samt min PSU. Skulle detta funka med min setup eller finns det något som skulle vara lika bra/bättre ännu billigare?

Vilket PSU rekommenderar ni? Det allra viktigaste för mig är att det är tyst och inte blir för varmt. Pris är definitivt viktigt här med - min budget är extremt begränsad.

Permalänk
Medlem

Ett RX580 passar perfekt.

Du behöver ingen värsting psu.
Denna är mer än tillräcklig:
https://www.inet.se/produkt/6900029/fractal-design-effekt-600...

Permalänk
Medlem

vilken psu har du i nuläget?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Ett RX580 passar perfekt.

Du behöver ingen värsting psu.
Denna är mer än tillräcklig:
https://www.inet.se/produkt/6900029/fractal-design-effekt-600...

Tack!

Skrivet av Ziggy_:

vilken psu har du i nuläget?

Coolermaster G650m

Permalänk

Det ser ut som RX580 inte har någon kontakt för strömkabeln (Mitt 770 har två kotakter på sidan som går direkt till PSU). Drar RX580 ström direkt från mobo? Fixar mitt MOBO sånt?

Sorry för noobfrågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Det ser ut som RX580 inte har någon kontakt för strömkabeln (Mitt 770 har två kotakter på sidan som går direkt till PSU). Drar RX580 ström direkt från mobo? Fixar mitt MOBO sånt?

Sorry för noobfrågor

Är det något fel på ditt Coolermaster G650m nätagg?

Jo, den har en 8-pins kontakt, ditt 770 har 2st 6-pin.

Alla moderkort drar upp till 75w från Pci-e porten + från 6-8 pins kontakterna.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Är det något fel på ditt Coolermaster G650m nätagg?

De senaste månaderna har jag fått en del coil whine helt slumpmässigt.

Ett problem är att RX580 är bredare än mitt 770. Har just nu ett mATX mini tower och det är precis att 770 får plats när man satt i kontakterna. Är RX580 bredare tror jag inte att jag kan stänga datorn... Finns det någon sorts adapter så jag kan koppla in strömmen på ett mer slimmat sätt?

Permalänk

Tog en bild på vad jag menar med att det precis frå plats när kontakterna är i:

https://imgur.com/a/Sc1XJxc

Permalänk
Medlem

Just det Asus 580 kortet har ett bredare kretskort och kylare, men kretskortet är kanske lika brett som ditt 770, strömkontakten kommer ev sitta lika lång ut med 580 som med ditt 770,hur mycket plats finns det mellan sidoplåten och grafikkortet exakt?

Vad exakt har du för grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Just det Asus 580 kortet har ett bredare kretskort och kylare, men kretskortet är kanske lika brett som ditt 770, strömkontakten kommer ev sitta lika lång ut med 580 som med ditt 770,hur mycket plats finns det mellan sidoplåten och grafikkortet exakt?

Vad exakt har du för grafikkort?

Det är lite drygt 3 cm mellan kortet och sidoplåten. Jag tror att kablarna från kontakterna går i lite. Jag har ett Gainward Geforce GTX 770 2gb.

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju köpa en ny låda.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Annars kan du ju köpa en ny låda.

Tanken har slagit mig men budgeten är mycket begränsad så ju billigare desto bättre.

Permalänk
Medlem

@ostrichboy: ett rx580 kostar billigast 3400 ish och skulle han köpa en ny psu så blire väll pluss 1300 ish till , är det inte värdare och lägga dem psu pengarna på en nyare bättre grafikkort som inte kräver att han behöver upgradera psun? typ ett beggat 1080 eller ett nytt 1060 6gb / 1070. va tror ni andra?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@ostrichboy: ett rx580 kostar billigast 3400 ish och skulle han köpa en ny psu så blire väll pluss 1300 ish till , är det inte värdare och lägga dem psu pengarna på en nyare bättre grafikkort som inte kräver att han behöver upgradera psun? typ ett beggat 1080 eller ett nytt 1060 6gb / 1070. va tror ni andra?

Asus RX580 kortet kostar nu 2499:- + ett nätagg för ca 600:-, så 3100:- totalt.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Asus RX580 kortet kostar nu 2499:- + ett nätagg för ca 600:-, så 3100:- totalt.

Also - kan jag köra 580 med mitt PSU? Jag kan tänka mig att leva med coil whine ett tag till (typ till nästa löning), om komponeterna är kompatibla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Also - kan jag köra 580 med mitt PSU? Jag kan tänka mig att leva med coil whine ett tag till (typ till nästa löning), om komponeterna är kompatibla.

Ja sålänge det är helt, absolut.

Vill du komma billigare undan så är begagnat ett bra alternativ, finns flera på marknaden:
Här tex, RX580 m.m
https://www.sweclockers.com/marknad/159552-grafikkort

Skrivet av ostrichboy:

Det är lite drygt 3 cm mellan kortet och sidoplåten. Jag tror att kablarna från kontakterna går i lite. Jag har ett Gainward Geforce GTX 770 2gb.

128.9 mm högt är Asus kortet, mät från Pci-e porten o se
Ditt kort är 112mm.

Så ca 1.7cm till går åt, om du har 3 över, så ska det passa

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

128.9 mm högt är Asus kortet, mät från Pci-e porten o se
Ditt kort är 112mm.

Så ca 1.7cm till går åt, om du har 3 över, så ska det passa

Ser ut att vara knappt 15 cm från mobo till plåt och ca 1 cm mindre från toppen av pci till plåt... Borde vara lugnt.

Kommer en uppgradering till rx580 göra stor skillnad för ljud och värmebildning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Ser ut att vara knappt 15 cm från mobo till plåt och ca 1 cm mindre från toppen av pci till plåt... Borde vara lugnt.

Kommer en uppgradering till rx580 göra stor skillnad för ljud och värmebildning?

Skickades från m.sweclockers.com

Då går det.

Nae, det kommer vara snarlikt, Dom drar ungefär lika mycket.

Permalänk
Skrivet av Ziggy_:

Tack för tipset. Har hört att miningkort är en no-no. Är det båg?

Skrivet av Bulltazar:

Då går det.

Nae, det kommer vara snarlikt, Dom drar ungefär lika mycket.

Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

@ostrichboy: det har jag tyvär ingen kunskap om, har själv alldrig minat eller läst runt ang hur dem påverkar korten i slutänden. så vet ej om dem tar skada av det. men jag kan inte säga emot att det var bra priser på denna annonsens kort. du kan ju fråga ang mining till den personen om dem används för det eller ej.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av Ziggy_:

@ostrichboy: det har jag tyvär ingen kunskap om, har själv alldrig minat eller läst runt ang hur dem påverkar korten i slutänden. så vet ej om dem tar skada av det. men jag kan inte säga emot att det var bra priser på denna annonsens kort. du kan ju fråga ang mining till den personen om dem används för det eller ej.

Alright, tackar för hjälpen