Uppgradera från en problematisk 4670k till en 8700k?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Uppgradera från en problematisk 4670k till en 8700k?

Hejsan hejsan, sitter på¨en 4670k som inte är överklockad. Har haft den i ett antal år och den har strulat något otroligt. Datorn kan mitt i natten sättas på trots att den inte är i sovläge och har numera börjat från ingenstans stänga av sig under load? Detta antar jag beror på processorn eller moderkortet (kör den på standardklock), om inte kan det vara gpu:n? Någon som upplevt något liknande? Temperaturerna är normala och jag har nyligen bytt kylpasta så det kan inte vara det? Är min processor helt enkelt sliten och behöver bytas ut?

Isåfall funderar jag på att byta upp mig till en 8700k, hade jag sett markanta skillnader?

980 ti
16 gb RAM 2400mhz
4670k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av ponnaponna:

Hejsan hejsan, sitter på¨en 4670k som inte är överklockad. Har haft den i ett antal år och den har strulat något otroligt. Datorn kan mitt i natten sättas på trots att den inte är i sovläge och har numera börjat från ingenstans stänga av sig under load? Detta antar jag beror på processorn eller moderkortet (kör den på standardklock), om inte kan det vara gpu:n? Någon som upplevt något liknande? Temperaturerna är normala och jag har nyligen bytt kylpasta så det kan inte vara det? Är min processor helt enkelt sliten och behöver bytas ut?

Isåfall funderar jag på att byta upp mig till en 8700k, hade jag sett markanta skillnader?

980 ti
16 gb RAM 2400mhz
4670k

Du kan ta reda på om det är GPUn genom att använda datorn ett tag utan GPU och istället köra på den inbyggda grafiken.

Processorer är mer sällan trasiga än moderkort. Har du testat att uppdatera UEFI? Har haft problem med några moderkort och det brukar oftast resultera i märkligt beteende.

Annars vet jag inte om det är nätagget som matar konstig ström så att datorn slås av/på? Vet faktiskt inte om sådant kan hända på grund av ett nätagg.

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2010

Följer gärna! Äger samma processor, men dock ett 980, och nyfiken över prestandavinning samt om den skulle flaskhalsa ett 1080!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av ponnaponna:

980 ti
16 gb RAM 2400mhz
4670k

8700K är allt från "ingen skillnad alls" till "rejält mycket snabbare".
Ju nyare spel och bättre grafikkort, desto större blir skillnaden.

Men felsök vad du har först.
Kolla genom windows loggbok om du hittar nånting där.
Det brukar vara enklare om man rensar alla loggar först och sen väntar på problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

ja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TROLLHÄTTAN
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av ponnaponna:

980 ti
16 gb RAM 2400mhz
4670k

Vet att tråden är gammal.
Men hur gick det uppgraderade du till 8700K?. Sitter själv i samma sits.