Permalänk

GPU/HDD fläktspinn efter klanteri

Hej!

Mitt trådlösa PCI-E nätverkskort (som jag inte hade skruvat fast) gled ur några millimeter (tillräckligt för att kapa anslutningen) medans datorn var på och jag fick för mig att trycka tillbaka det (forfarande datorn på).
Efter det så har min GPU-fläkt börjat spinna upp i maxhastighet samtidigt som min lagrings-HDD "tänker" i 1-2 sekunder, var 10:e sekund.
Har jag kortslutit något?

Tack för hjälp!

Permalänk
Medlem

@CosmosPeach: Det är åtminstone större risk för att man sabba.

Testa utan det trådlösa kortet men stäng av datorn först.

Är felet kvar testar du att ta bort och sätta tillbaka alla delar / kablar som du nämnt, misstänker eller som du kan ha kommit åt. Glöm inte andra änden av kablar som sitter i moderkortet. Även om man inte ser eller känner något fel så har det löst andra fel.

Ta bort grafikkortet HELT när du gör det. Vissa trodde att det räckte att bara dra ur strömkablarna som bättre grafikkort behövde.

Testa nollställa bios (CMOS) innan du sätter tillbaka delar / kablar. Vissa behövde göra båda sakerna innan nollställningen fixade fel. Vad som behövdes tas bort varierade dock från fall till fall. Nollställ antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet en stund som ser ut som ett mynt. Glöm inte att dra ur strömkabeln och va lugn.

Permalänk

När jag började plocka bort korten så såg det ut som det runnit vätska på GPU och ljudkort. Fläkten på toppen av chassit hade också rinn-märken. Tror någon i familjen haft ett vattenglas ovanpå datorn och spillt utan att märka/säga till.

Nu är tyvärrr datorn rätt trög efter jag satte ihop allt igen. Typiskt när man verkligen inte har en ny dator i budgeten på ett bra tag. Hade varit bättre att ha en dator som låter irriterande än en som knappt går att använda.

Tack för hjälpen panpo98!

Permalänk
Medlem

Konstigt, borde inte bli segt bara för att man tog bort och satte tillbaka delar/kablar om man varit noga och lugn. Jag skulle nog göra det igen och fundera på om man satt tillbaka något dåligt eller råkat slå till något för hårt så den börjat lossna.

Är det när du spelar som den känns seg eller i allmänhet?
Säker på skärmen kopplats till grafikkortet och inte moderkortet?

Det finns program för att kolla upp värme och disken hälsa men kommer inte ihåg vilka. Man kan också ladda ned memtest för att kolla upp minnena.

Permalänk

Med tanka på hur mycket vatten som verkar ha kommit in i datorn är det konstigt att den ens går att starta.
Efter ett par omstarter så slutade den vara seg iaf. Men nu kör fläkten igång i 0,5 sekund varannan sekund, istället för 2 sekunder var 10:e sekund. Superirriterande! Jag ställde in GPU-fläkten på konstant 100% nu istället.
Och det är inte hårddisken som tänker, det är GPU-fläkten som skramlar till när den startar märker jag nu när jag haft sidan öppen.

Jag får nog köpa något billigt temporärt kort, kommer inte kunna leva med den här ljudnivån/start stopp.

Tack igen panpo!

Permalänk
Medlem

@CosmosPeach:
Kommer det vätska i datorn är det bäst att låta den vara avstängd till allt torkat ordentligt (dvs, flera dagar förmodligen).
Hade plockat ur allt och låtit torka utanför datorn i varmt utrymme.

Permalänk
Medlem

Menar du att det är GPU-fläkten som drar igång fläkten varannan sekund? Raspar det till? Du råkar inte ha ett KFA2 kort? Oavsett, kan du inte sätta fläkten på konstant typ 20% då istället?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Allt vatten hade redan torkat när jag öppnade datorn.

macmann1: Ja, det är GPU-fläkten. Det låter exakt som HDDn tänker i 0.5 sekunder innan fläkten drar igång, men det är GPU-fläkten som skramlar på något sätt. Den är av helt i 2 sekunder, blåser i 1 sekund. Nej, inte KFA2. Har jag den på 20% är den på 20% i 2 sekunder, blåser 100% 1 sekund.

Som sagt, jag köper ett temporärt billigt kort idag eller imorgon.
Tack för hjälpen allihopa!