Sista besluten inför ny burk, nu skall 6år gamla burken bytas. (Sluta vela och handla ffs)

Permalänk

Sista besluten inför ny burk, nu skall 6år gamla burken bytas. (Sluta vela och handla ffs)

Grubblat och väntat länge nog nu känner jag så nu är det slutklämmen inför beställning. Frågor kvarstår dock.
CPU: Vad bör man välja, spelande som främsta krävande syssla.
I7 8700k vs i5 8600k eller nya i5 9600k?
Förstnämnda lite i överkant dyr för några enstaka fps? Läst ganska mycket och i5 8600k ligger inte långt efter i speltesterna eller har jag missat något? Skillnad mot nya i5 9600k? Dock som sagt vette tusan om jag orkar vänta på den, det kommer alltid komma något nytt, någon gång bör man väl köpa istället för att drömma framåt, men vad anser ni?
RAM: främst frekvensen jag velar om, fastnat för 3000MHz, kan de vara lagom, får man något mer speciellt för att gå upp högre?
Moderkort: Asus prime Z370-A har jag fastnat för, någon anledning att köra på något annat i samma prisklass eller snäppet högre?
Grafikkort: Här är det väl det stora velandet mest, väntat på testresultat över RTX 2080, Ti ser ju ut att ge ett jäkla kliv men 13k+ känns åt skogen för dyrt. Så står egentligen mellan RTX2080 och GTX1080ti, ligger hyfsat nära varandra i pris än så länge, visst kanske man kan spara 1000-1500kr eller nått på 1080ti och visst verkar de vara snabbare i vissa spel, ska man hoppas på mer optimerade drivrutiner till RTX2080 framöver? Sen känns det sådär att spendera de pengar på något "gammalt".
Lagring/ systemdisk: Velar mellan Samsung M2 860 eller 970, ger det något att gå på 970 eller bör man nöja sig med 860?
Vad kan ni tipsa om för lagringsdisk, har 2TB nu och det är för lite så funderar på att gå på en 4TB disk, vad bör man plocka om man vill ha en hyfsat snabb disk till rimligt pris?
Nätaggregat: Tänkte driva allt med ett Seasonic Focus+ 750W, kan det vara ett bra val eller bör jag gå på något annat?

Värt att veta kanske är att jag sitter på en Asus predator XB271hu alltså blir det lir i 1440p, spelar mest 1a, 3e persons pangare eller äventyr.

Hoppas ni orkat läsa igenom mitt jäkla velande och kan komma med lite schyst input, vore jäkla tacksam!!

Edit: en snabb redigering här direkt känner jag. Precis hemkommen från kreta men haft ett par timmar på mig att suga lite på dropparna från taxfreen och kollat lite tester på tuben och jag tror nog faktiskt att det ändå får bli ett GTX 1080ti, 2080 verkar vara några få fps + på vissa men lika mycket - på andra så i snitt lika prestanda för 1500kr extra och RTX teknikerna verkar inte vara riktigt mogna ännu, kanske gör man ett misstag men har man överlevt 6år på ett GTX 680 så kan man nog leva ett tag på ett 1080ti.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebunka:

Grubblat och väntat länge nog nu känner jag så nu är det slutklämmen inför beställning. Frågor kvarstår dock.
CPU: Vad bör man välja, spelande som främsta krävande syssla.
I7 8700k vs i5 8600k eller nya i5 9600k?
Förstnämnda lite i överkant dyr för några enstaka fps? Läst ganska mycket och i5 8600k ligger inte långt efter i speltesterna eller har jag missat något? Skillnad mot nya i5 9600k? Dock som sagt vette tusan om jag orkar vänta på den, det kommer alltid komma något nytt, någon gång bör man väl köpa istället för att drömma framåt, men vad anser ni?
RAM: främst frekvensen jag velar om, fastnat för 3000MHz, kan de vara lagom, får man något mer speciellt för att gå upp högre?
Moderkort: Asus prime Z370-A har jag fastnat för, någon anledning att köra på något annat i samma prisklass eller snäppet högre?
Grafikkort: Här är det väl det stora velandet mest, väntat på testresultat över RTX 2080, Ti ser ju ut att ge ett jäkla kliv men 13k+ känns åt skogen för dyrt. Så står egentligen mellan RTX2080 och GTX1080ti, ligger hyfsat nära varandra i pris än så länge, visst kanske man kan spara 1000-1500kr eller nått på 1080ti och visst verkar de vara snabbare i vissa spel, ska man hoppas på mer optimerade drivrutiner till RTX2080 framöver? Sen känns det sådär att spendera de pengar på något "gammalt".
Lagring/ systemdisk: Velar mellan Samsung M2 860 eller 970, ger det något att gå på 970 eller bör man nöja sig med 860?
Vad kan ni tipsa om för lagringsdisk, har 2TB nu och det är för lite så funderar på att gå på en 4TB disk, vad bör man plocka om man vill ha en hyfsat snabb disk till rimligt pris?
Nätaggregat: Tänkte driva allt med ett Seasonic Focus+ 750W, kan det vara ett bra val eller bör jag gå på något annat?

Värt att veta kanske är att jag sitter på en Asus predator XB271hu alltså blir det lir i 1440p, spelar mest 1a, 3e persons pangare eller äventyr.

Hoppas ni orkat läsa igenom mitt jäkla velande och kan komma med lite schyst input, vore jäkla tacksam!!

Edit: en snabb redigering här direkt känner jag. Precis hemkommen från kreta men haft ett par timmar på mig att suga lite på dropparna från taxfreen och kollat lite tester på tuben och jag tror nog faktiskt att det ändå får bli ett GTX 1080ti, 2080 verkar vara några få fps + på vissa men lika mycket - på andra så i snitt lika prestanda för 1500kr extra och RTX teknikerna verkar inte vara riktigt mogna ännu, kanske gör man ett misstag men har man överlevt 6år på ett GTX 680 så kan man nog leva ett tag på ett 1080ti.

Personligen hade jag kört på ett RTX 2080 över ett GTX 1080Ti. Skillnaderna må inte vara så stora - men det är trots allt inte priset heller. Antagligen kommer RTX 2080 bli lite snabbare med optimeringar - och det är redan ganska stora skillnader i DirectX 12 som antagligen spelen snart kommer att börja använda sig av i allt större utsträckning. Samma sak gäller 8700K - den kommer nog hålla längre i tiden, även om 8600K idag klarar sig minst lika bra som 8700K. När det kommer till SSD så kommer du inte märka någon skillnad mellan 860 och 970 såvida man inte arbetar med redigering etc.

Jag hade gjort ungefär såhär:

Givetvis kan du spara lite pengar på att välja billigare CPU-kylare - och även lite billigare moderkort.

OBS! Detta är om du inte orkar vänta. Jag tycker det känns dumt att köpa nytt nu - och man bör snarare vänta en månad eller två då priserna förhoppningsvis svalnat lite på nya RTX-serien. Spelar inte några tusenlappar hit eller dit så stor roll för dig så kör på bara! 9700K kommer antagligen i bästa fall ge några få FPS mot 8700K i 1440P.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Tja, tack för svar. Så du rekommenderar det agget iatället alltså, vassare än de jag tänkt mig?
Får kasta in i7an istället då, samt ett samsung evo 860 men fortfarande jäkla kluven kring rtx 2080, hade önskat lite mer kräm där.

Edit: Hur är det föresten med ljudkort, funderar på att skaffa ett bra tillsammans med ett par nya bra lurar. Ser många rekommendera Steelseries Arctis 7 men dessa verkar vara trådlösa eller anslutas till USB?

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

Jag hade sprungit så långt bort ifrån steelseries hörlurar om du inte har planer på att skaffa en ny mikrofon strax efter. (personlig erfarenhet av tidigare steelseries headset samt suttit i TS med folk som har/haft steelseries).

Nu vet jag inte om dem förbättrat sig men hade en som köpte något dyrare steelseries headset och hennes mikrofon lät skit.(1500-2000:-)

Sen vet jag inte om 1349 för ett ljudkort känns så viktigt eller. Hade börjat att köra utan det extra ljudkortet och sen om du känner att det behövs så köp det senare.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Ljudkortet har varit något jag plockat dit å bort flera gånger när jag plockar runt för nytt köp. Vissa säger som du andra att det är en väsentlig skillnad men kanske prova utan då, antar nya moderna moderkort har rätt bra ljudkretsar?
Kollar runt efter bra lurar med bra mic och fått bra i test de där men har du några tips på andra lurar att kolla på?

Edit: Hur ser detta ut då, provar med inbyggda ljudet samt mina nuvarande lurar sålänge tills jag hittat en vettig ersättare. Vilken jäkla modell av 2080 bör man välja, finns ju hur många som helst olika.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11821343/

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

Jag hade som sagt testat utan ljudkort först. Är du inte nöjd så är det ju inte direkt något stort projekt att köpa hem ett och sätta in i burken

Jag gillade micen på mina gamla Logitech G430, Ljudet var inte något att hurra över dock.(avsaknad av bas)

Och gällande grafikkort så har jag absolut ingen aning. Kolla om du hittar någon reveiw där dem testat olika märken och se vad dem har att säga typ.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebunka:

Ljudkortet har varit något jag plockat dit å bort flera gånger när jag plockar runt för nytt köp. Vissa säger som du andra att det är en väsentlig skillnad men kanske prova utan då, antar nya moderna moderkort har rätt bra ljudkretsar?
Kollar runt efter bra lurar med bra mic och fått bra i test de där men har du några tips på andra lurar att kolla på?

Edit: Hur ser detta ut då, provar med inbyggda ljudet samt mina nuvarande lurar sålänge tills jag hittat en vettig ersättare. Vilken jäkla modell av 2080 bör man välja, finns ju hur många som helst olika.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/11821343/

Jag vet att MSI brukar sätta in rätt påkostade ljudkretsar i sina moderkort, kan vara värt att kolla upp om du inte har låst dig på Asus.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Vad kan betecknas som bra ljudkretsar på moderkort? Nada påläst om sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/1900475/msi-z370-gaming-pro-carbo...
"Realtek ALC 1220"

https://www.inet.se/produkt/1900463/asus-prime-z370-a
"Realtek S1220A"

Vilken som är bäst har jag ingen aning om

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Hittat knappt något om ljudkretsarna, någon som kan upplysa mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

Om du har tänkt överklocka så hade jag föredragit bättre moderkort och oftast får man bättre ljud också. SupremeFX vs Realtek.

Permalänk

Så vilket kort bör jag gå på istället tänker du. Kollar på msi z370 a pro carbon kan det vara något istället?

Edit: Nu ser det ut såhär
https://www.inet.se/kundvagn/bild/11824513/

Trycker på orderknappen tror jag.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.