Bästa plats för fingeravtryckssensor

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa plats för fingeravtryckssensor

När jag kollar på nya mobiler blir jag förvånad att i stort sett alla verkar placera fingeravtryckssensorn på baksidan av mobilen. Jag tänker direkt att det verkar vara sämsta platsen för den - skal måste ha extra hål för den, och jag som ofta har mobilen liggande framför mig kan då inte låsa upp den utan att plocka upp den från skrivbordet.

Min nuvarande Xperia har den på sidan och jag kan åtminstone komma åt den även när mobilen ligger på bordet. Bäst tycker jag det verkar vara att ha den fram men har bara väldigt snabbt testat detta på en Honor 9. Det verkar vara väldigt sällsynt dock, är man så desperat att maximera skärmytan på mobilen? Eller finns det någon väldig fördel med att ha sensorn där bak som jag missar? Jag har trots allt aldrig testat det.

Självklart är det här väldigt mycket upp till vana men vilka objektiva fördelar finns det med vardera konfiguration?

Permalänk
Medlem

På min förra mobil (Honor 8) så satt den på baksidan, tyckte det var betydligt bekvämare än att ha den på framsidan som jag har nu ( P20), även fast jag vande mig ganska fort så kan jag ändå sakna det.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Optimala är nog att vilja ha sensorn under skärmen/genom skärmen, annars är det nog på framsidan tycker jag som funkar bäst för mig.

Permalänk
Medlem

Tycker den passar väldigt bra bak så man slipper "fysisk" knapp på framsidan och man slipper råka trycka på den för lätt. Använder ansiktsigenkänning på min OP6 så den används bara i undantagsfall ändå

Permalänk
Medlem

Jag tycker egentligen inte om fingeravtryckssensor alls.. Sparar Apple på ens fingeravtryck? Skrämmande värre.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Jag tycker egentligen inte om fingeravtryckssensor alls.. Sparar Apple på ens fingeravtryck? Skrämmande värre.

Lagras väl lokalt på telefonen på något chip?

Men visst. Går väl vara konspiratorisk.

Ont: jag föredrar framsidan då jag många gånger har telefonen på ett bord (ex vid datorn) och då är det smidigast att kunna starta upp den utan att lyfta enheten.

Jag föredrar touchid framför faceid

- - -
Apropå konspiration;
Vem är det som ligger bakom denna enkättrend på swec?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

fram ska den sitta! Inväntar att Samsung kommer med en som har den under skärmen.

Har en har en Note 9 nu och finns väl ett par irriterande saker med att ha den bak.
Kommer åt den lätt när man stoppar ner handen i fickan. (För vem har skärmen framåt?)
"Jobbigt" att låsa upp den när den ligger på bordet.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

När jag kollar på nya mobiler blir jag förvånad att i stort sett alla verkar placera fingeravtryckssensorn på baksidan av mobilen. Jag tänker direkt att det verkar vara sämsta platsen för den - skal måste ha extra hål för den, och jag som ofta har mobilen liggande framför mig kan då inte låsa upp den utan att plocka upp den från skrivbordet.

Min nuvarande Xperia har den på sidan och jag kan åtminstone komma åt den även när mobilen ligger på bordet. Bäst tycker jag det verkar vara att ha den fram men har bara väldigt snabbt testat detta på en Honor 9. Det verkar vara väldigt sällsynt dock, är man så desperat att maximera skärmytan på mobilen? Eller finns det någon väldig fördel med att ha sensorn där bak som jag missar? Jag har trots allt aldrig testat det.

Självklart är det här väldigt mycket upp till vana men vilka objektiva fördelar finns det med vardera konfiguration?

Jag tyckte mycket om min S6a som hade avläsaren i hemknappen på framsidan.
Kan i värsta fall acceptera om den sitter på sidan men när de sätter den där bak kan de dra åt helvete rent utsagt. Måste vara ett riktigt fårarsel som kom på den saken, för det är det i särklass sämsta stället att ha den på. :/

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Håller helt klart med att det optimala är på sidan, iaf som högerhänt!
Skulle det försvinna, vilket det verkar, så är framsidan bäst, förutsatt att den är liten

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

personligen tycker jag den är meningslös.

bara ett jäkla meck när man har mekat med något hemma eller på jobbet och är skitig om händerna att försöka låsa upp den... slutar ändå alltid med att jag få slå upplåsningskoden för den vägrar ta fingeravtryck.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Sony hade sin i power knappen men tyvärr började dom med den på baksidan sedan XZ2.

Hade gärna velat haft den kvar i power knappen men kan också förstå deras val att sätta på baksidan med tanke på deras nya seamless design.

Permalänk
Medlem

Beror på, finns det en "knapp" på framsidan likt huawei honor 9 är det en bra lösning med fingeravtrycksläsare i den men annars föredrar jag en fingeravtrycksläsare på baksidan av luren en bit från kameran (ej som galaxy s8 där man kladdar ner kameralinsen) för att snabbt kunna låsa upp med fingeravtryck.

Den sämsta fingeravtrycksläsaren jag sett var på min Z5 Compact, den var inbyggd i knappen och ibland reagerade den och ibland inte, på tok för liten yta för en sådan funktion.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Varsomhelst där jag inte behöver plocka upp mobilen från bordet för att låsa upp den. Alltså inte bak, vilket är fallet på min Huawei Nova 3i (som i alla andra kategorier är fenomenal).

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Tycker Razer Phone med touchsensor på power knappen på sidan av mobilen är bra.

Permalänk
Medlem

Jag vägrar köpa mobiler som har det på baksidan och helst ska det vara på framsidan, så mycket skönare och snabbare att använda enligt mig. Och som du redan sa är skal väldigt jobbigt när de sitter på baksidan. Man behöver gräva ner sin finger i hålet för att nå den och om man har en Flipcover är den helt värdelöst. Som tur håller fingeravtryck läsare under skärmen bli en grej i nya mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft nån mobil med sensor på sidan, men av fram och bak så väljer jag lätt fram.
Hur smidigt som helst att ha den i home knappen!

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

På sidan låter schyst, dock inte haft en tele som har det.

Skrivet av maskeradmannen:

Har aldrig haft nån mobil med sensor på sidan, men av fram och bak så väljer jag lätt fram.
Hur smidigt som helst att ha den i home knappen!

Eller så har man en mobil utan hemknapp som tar upp en massa plats.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Min gamla S6a och jobbmobilen (nån Apple S nånting) hade fingertrycksläsare på den fysiska knappen vilket jag tyckte var bra men eftersom alla går ifrån fysiska knappar så får den fortsätta vara fram men bakom skärmen så att säga. Baksidan av mobilen funkar också men är mer otympligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Framsidan på det sätt som Apple gjort med Iphone 7-8 helt klart. Går att låsa upp mobilen innan du ens plockat upp telefonen ur fickan etc., samt behöver inte lyftas från bord och dylikt. Med det sagt hoppas jag tillverkarna kan lösa "touchID" på undersidan av skärmen på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Framsidan på det sätt som Apple gjort med Iphone 7-8 helt klart. Går att låsa upp mobilen innan du ens plockat upp telefonen ur fickan etc., samt behöver inte lyftas från bord och dylikt. Med det sagt hoppas jag tillverkarna kan lösa "touchID" på undersidan av skärmen på något sätt.

Det finns redan på ett par Kina telefoner, Gäller väl bara för de större bolagen att betala för patenten eller hitta en egen lösning.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

På framsidan helt klart. Är oftast för mörkt för att ansiktsupplåsning (oneplus 5) ska fungera så behöver knappen på ett smidigt ställe.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

På sidan låter schyst, dock inte haft en tele som har det.

Eller så har man en mobil utan hemknapp som tar upp en massa plats.

Jo, jag har en nexus 5x & en Honor 5x som båda kör bara navbar, men har aldrig riktigt fastnat för det.
Hem knapp med gestures och sensor funkar smidigt för mig.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Jag föredrar faceid

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Sidan tycker jag nog är bäst. Fram tar den upp plats som används bättre till mer skärmyta och bak är lite otympligt. I skärmen hade förstås varit bra också men tekniken är inte riktigt där än.

Permalänk
Medlem

Baksidan om jag måste välja, men helst både fram OCH bak. Bara på framsidan är ett gissel. :\

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Master of Overkill

Face ID på Xs är helt galet snabb totalt utklassar allt.
Har ingen själv men configa några Xs och Max.

har själv S8+ och tycker är ren skit nu

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjemrdeil:

Jag tycker egentligen inte om fingeravtryckssensor alls.. Sparar Apple på ens fingeravtryck? Skrämmande värre.

Instämmer, jag vill helst ha en enhet utan fingeravläsning eller ansiktsigenkänning m.fl.

Ett säkert lösenord gör det surt för tjuven om man har otur med dessa.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Bak tycker jag är smidigt eftersom man snabbt kan ta upp telefonen med en hand i ett bra grepp och lägga pekfingret mot sensorn där det faller sig naturligt för att omedelbart logga in.

Att ta upp en telefon med en hand och istället komma åt en sensor på framsidan nedanför displayen innebär åtminstone för mig att försöka nå med tummen, och det blir ett väldigt vingligt förfarande åtminstone när jag gör det. Kanske går att träna upp eller så är jag helt talanglös, men med sensorn på baksidan finns inte ens frågan.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Har min på knappen under skärmen funkar bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ingenstans eftersom det är på gång bort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE