Permalänk
Medlem

Köpråd hemmabioreceiver

Hej! Jag går i tankarna att byta ut min Yamaha rx-v673 som är från 2012, mest för att få ordentligt stöd för 4K.

Det jag undrar är vad som hänt på dessa 6 år förutom stöd för 4K, HDR, nya ljudformat, wifi osv. Har ex ljudkvalitén blivit bättre, tänker främst på musik i 2ch stereo?

Jag tycker att ljudet i min Yamaha när jag kör 2ch stereo eller pure direct är lite klent, känns som det saknas något. Jag har idag ett par JBL Studio 280 och vet att dessa kan leverera mer än det jag hör ihop med min Yamaha. Har lyssnat på dessa i två ganska billiga stereo förstärkare från Pioneer och då var det ett betydligt trevligare och kraftfullare ljud.

Jag hade naturligtvis kunnat köpa en stereo förstärkare men jag har även en center (JBL Studio 235C) som jag vill kunna använda vid film/tv.

Har en budget upp till ca 7000kr

Vad rekommenderas?

Tack på förhand

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Hej! Jag går i tankarna att byta ut min Yamaha rx-v673 som är från 2012, mest för att få ordentligt stöd för 4K.

Det jag undrar är vad som hänt på dessa 6 år förutom stöd för 4K, HDR, nya ljudformat, wifi osv. Har ex ljudkvalitén blivit bättre, tänker främst på musik i 2ch stereo?

Jag tycker att ljudet i min Yamaha när jag kör 2ch stereo eller pure direct är lite klent, känns som det saknas något. Jag har idag ett par JBL Studio 280 och vet att dessa kan leverera mer än det jag hör ihop med min Yamaha. Har lyssnat på dessa i två ganska billiga stereo förstärkare från Pioneer och då var det ett betydligt trevligare och kraftfullare ljud.

Jag hade naturligtvis kunnat köpa en stereo förstärkare men jag har även en center (JBL Studio 235C) som jag vill kunna använda vid film/tv.

Har en budget upp till ca 7000kr

Vad rekommenderas?

Tack på förhand

Generellt kan sägas att alla reciverar speciellt i de längre prisklasserna är rätt tama i effekten vad det än står på siffror på kartongen.
Jag har en RX-A3050 som ja kör med separat slutsteg till varje front för att det inte räcker när man drar på bara för att ge lite substans till mitt uttalande.

Permalänk
Medlem

Jag har en Yamaha RX-A2040 som jag tycker är riktigt bra!

Om du kan få tag på en ifrån A-Serien är den ett rejält kliv upp ifrån den du har, även på 2-kanal!

Så jag skulle leta efter den äldsta men har alla finesser du vill ha, men med mest effekt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Jag har bytt från Onkyo TX SR 607 till deras nyare modell med 4k och HDR, TX575. Tycker ljudet är snäppet vassare på gamla 607:an, men det är nice med 4k. HDR funkar knappt via windows, så har inte kunnat testa det så mycket, men verkar inte ge speciellt mycket i praktiken av det jag sett. 4k var det största lyftet bildmässigt, när man väl har content för det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Att tänka på att flera butiker erbjuder att man kan testa. En RX-A3050 som @Triton242 har mycket mer att ge i stereo än en RX-673. Sen beror det väldigt mycket på vad för högtalare man har.

89db är inte lätt eller tungdrivet, men impedansen kan ju variera kraftigt beroende på frekvens och då kan det krävas en stabil förstärkare för att orka med ordentligt.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Tack för era svar 😊

Jag har förstått att man behöver kliva upp en del i pris när det gäller hemmabiorecevier för att matcha till och med billigare stereo förstärkare. Begagnat är helt klart ett alternativ så länge det inte är allt för gamla prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande på en Yamaha RX-V771, har allt jag behöver. Saknar 4k, men har å andra sidan inget att spela upp 4k på... Så det är lite sak samma för min del. Kör 1080p både på projektorn och TVn, anser det vara mer än bra nog för avståndet som man betraktar på.

Jag kör dock likt @triton242 med ett rejält slutsteg för frontarna, ger mer kräm och avlastar så de andra kanalerna får mer effekt att ta av, kommer nog sitta kvar på min förstärkare ett bra tag till då inget stort har hänt på den fronten än i min mening. Jag kommer snarare lägga krutet på att gå över till aktiva filter och en större sub.

Stora problemet för just min del är att jag vill ha full preout, riktigt audessy-stöd och minst två HDMI-utgångar... det kostar mer än det är värt i dagsläget då jag redan har allt utom audessy på Yamahan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jag kör fortfarande på en Yamaha RX-V771, har allt jag behöver. Saknar 4k, men har å andra sidan inget att spela upp 4k på... Så det är lite sak samma för min del. Kör 1080p både på projektorn och TVn, anser det vara mer än bra nog för avståndet som man betraktar på.

Jag kör dock likt @triton242 med ett rejält slutsteg för frontarna, ger mer kräm och avlastar så de andra kanalerna får mer effekt att ta av, kommer nog sitta kvar på min förstärkare ett bra tag till då inget stort har hänt på den fronten än i min mening. Jag kommer snarare lägga krutet på att gå över till aktiva filter och en större sub.

Stora problemet för just min del är att jag vill ha full preout, riktigt audessy-stöd och minst två HDMI-utgångar... det kostar mer än det är värt i dagsläget då jag redan har allt utom audessy på Yamahan.

Att vara hemmabioreciver försäljare till någon som skall uppgradera kan banne mig inte vara enkelt.
Det har hänta lika mycket på den markaden som det måste ha gjort för SKF de senaste åren. Same shit different package..

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det var värst vad alla gillade Yamaha här då

Jag kör en Marantz SR5012. Jag är toknöjd! Appen är också fin. Klarar 4K HDR och Atmos också.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det var värst vad alla gillade Yamaha här då

Inte så konstigt, min receiver är från 2011, välljudande, har full preout, Hygglig eq, två hdmi ut, vettig app... Och kostade 3500kr ny året därpå. Pyntade 2000kr för min begagnad... Svårslaget med valuta för pengarna.

5012 är ett rätt nytt och trevligt tillskott. Men inte värt pengarna för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av roxkz:

Jag kör fortfarande på en Yamaha RX-V771, har allt jag behöver. Saknar 4k, men har å andra sidan inget att spela upp 4k på... Så det är lite sak samma för min del. Kör 1080p både på projektorn och TVn, anser det vara mer än bra nog för avståndet som man betraktar på.

Jag kör dock likt @triton242 med ett rejält slutsteg för frontarna, ger mer kräm och avlastar så de andra kanalerna får mer effekt att ta av, kommer nog sitta kvar på min förstärkare ett bra tag till då inget stort har hänt på den fronten än i min mening. Jag kommer snarare lägga krutet på att gå över till aktiva filter och en större sub.

Stora problemet för just min del är att jag vill ha full preout, riktigt audessy-stöd och minst två HDMI-utgångar... det kostar mer än det är värt i dagsläget då jag redan har allt utom audessy på Yamahan.

Har en RX-V771, lite sugen på Atmos dock.

Skrivet av Printscreen:

Det var värst vad alla gillade Yamaha här då

Jag kör en Marantz SR5012. Jag är toknöjd! Appen är också fin. Klarar 4K HDR och Atmos också.

Hur fungerar Atmos, kan man slänga in två kanaler och få suround liksom man kan få på hörlurarna via Atmos?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har en RX-V771, lite sugen på Atmos dock.
Hur fungerar Atmos, kan man slänga in två kanaler och få suround liksom man kan få på hörlurarna via Atmos?

Atmos är rätt överskattat, i min mening, om man inte går all - out och skippar fusklösningarna med att försöka studsa ljudet, förutsatt att man har en korrekt uppställd 7.1 I nuläget, har man inte det finns det mer att hämta där istället. Jag övervägde atmos men insåg att fälla i fyra högtalare i taket och samtidigt försöka få ner mina bakhögtalare i lägre höjd inte var värt varken pengarna eller besväret.

Hur har du det uppställt i nuläget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Atmos är rätt överskattat, i min mening, om man inte går all - out och skippar fusklösningarna med att försöka studsa ljudet, förutsatt att man har en korrekt uppställd 7.1 I nuläget, har man inte det finns det mer att hämta där istället. Jag övervägde atmos men insåg att fälla i fyra högtalare i taket och samtidigt försöka få ner mina bakhögtalare i lägre höjd inte var värt varken pengarna eller besväret.

Hur har du det uppställt i nuläget?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om det där med studsandet.
Men räcker det inte med 2 i taket?
Det finns väl hyfsat diskreta för det ändamålet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Håller med om det där med studsandet.
Men räcker det inte med 2 i taket?
Det finns väl hyfsat diskreta för det ändamålet?

Ska man ändå upp och dra slangar + kablar från vinden och såga hål i taket kan man göra det ordentligt och sätta upp fyra. Sen finns väldigt diskreta högtalare att fälla in i taket, men det är det minsta problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av roxkz:

Atmos är rätt överskattat, i min mening, om man inte går all - out och skippar fusklösningarna med att försöka studsa ljudet, förutsatt att man har en korrekt uppställd 7.1 I nuläget, har man inte det finns det mer att hämta där istället. Jag övervägde atmos men insåg att fälla i fyra högtalare i taket och samtidigt försöka få ner mina bakhögtalare i lägre höjd inte var värt varken pengarna eller besväret.

Hur har du det uppställt i nuläget?

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar.
Center och fram ungefär i öronhöjd (lite lägre), soffan står mot väggen, två bakre ungefär vi soffans kanter taket, två sido i hörnen i taket, två höjdhögtalare nästan i taket över främre högtalarna.
Så tio med subben får jag ihop.
edit
Subbas och suround.
http://www.soundandvision4u.co.uk/audioprocinemacherryseries....
Kompleterat med två till, som höjdhögtalare.
Fronterna är ett par antika Qln och centern en nyare Kines Qln.
https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3608&menu=2
Fast äldre varianten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ring till Ljudfokus och be att få prata med Andreas så lovar ja dig att du får kanonhjälp och han löser nog ett bra pris till dig på en fin stärkare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tack för svar.
Center och fram ungefär i öronhöjd (lite lägre), soffan står mot väggen, två bakre ungefär vi soffans kanter taket, två sido i hörnen i taket, två höjdhögtalare nästan i taket över främre högtalarna.
Så tio med subben får jag ihop.
edit
Subbas och suround.
http://www.soundandvision4u.co.uk/audioprocinemacherryseries....
Kompleterat med två till, som höjdhögtalare.
Fronterna är ett par antika Qln och centern en nyare Kines Qln.
https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3608&menu=2
Fast äldre varianten.

Det blir 7.1 (7 högtalare + 1 subkanal), detta då förstärkaren inte kör dina främre presence samtidigt som dina bak-kanaler. Bara totalt sju kanaler kan vara i drift samtidigt. Förstärkaren väljer högtalare som ska vara aktiva baserat på källmaterial och DSP-läge.

Tror det skulle ge mer att uppgradera setupen som helhet än att lägga till atmos. För bäst effekt vill ha surroundhögtalarna strax över öronhöjd och atmoshögtalarna i taket så man får en bättre separation mellan höjd och sido, det går det självklart med vinklare surrounds från högre upp på väggarna i mindre rum... Men effekten blir inte lika övertygande.

Atmos är i min mening något för större rum och dedikerade anläggningar som man vill ta till nästa nivå. Den stora poängen med DTS-X och atmos i min mening är inte takhögtalarna eller atmos-modulerna, utan att det är objektbaserat! Kan tänka mig uppgradera till Atmos själv i framtiden när jag byggt klart mina nya surroundhögtalare, men just nu känner jag personligen ingen större vinning.

EDIT: Valet du gör är ju helt upp till dig, men frågan är om inte vassare högtalare ger dig bättre upplevelse än ny förstärkare + atmosmoduler. Men det är ju en personlig prioritering hurvida effekten från atmos eller ljudet är viktigast.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av roxkz:

Det blir 7.1 (7 högtalare + 1 subkanal), detta då förstärkaren inte kör dina främre presence samtidigt som dina bak-kanaler. Bara totalt sju kanaler kan vara i drift samtidigt. Förstärkaren väljer högtalare som ska vara aktiva baserat på källmaterial och DSP-läge.

Tror det skulle ge mer att uppgradera setupen som helhet än att lägga till atmos. För bäst effekt vill ha surroundhögtalarna strax över öronhöjd och atmoshögtalarna i taket så man får en bättre separation mellan höjd och sido, det går det självklart med vinklare surrounds från högre upp på väggarna i mindre rum... Men effekten blir inte lika övertygande.

Atmos är i min mening något för större rum och dedikerade anläggningar som man vill ta till nästa nivå. Den stora poängen med DTS-X och atmos i min mening är inte takhögtalarna eller atmos-modulerna, utan att det är objektbaserat! Kan tänka mig uppgradera till Atmos själv i framtiden när jag byggt klart mina nya surroundhögtalare, men just nu känner jag personligen ingen större vinning.

EDIT: Valet du gör är ju helt upp till dig, men frågan är om inte vassare högtalare ger dig bättre upplevelse än ny förstärkare + atmosmoduler. Men det är ju en personlig prioritering hurvida effekten från atmos eller ljudet är viktigast.

Stämmer jag får välja mellan 7.1 elelr 5.1 med högre ljudbild.
Ok jag skippar Atmos.
Behåller nog dock högtalarna, får fundera om jag skall skicka in frontarna för uppgradering till dagens filter och element men det kostar ca 12 000 så gratis är det inte.
Vad gäller surround, är min erfarenhet att de är betydligt mindre viktiga än center och front, de sitter för högt men rummet är ett vardagsrum inget dedikerat hemmabiorum.

Tusen tack för hjälpen, uppskattas verkligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ok jag skippar Atmos.
Behåller nog dock högtalarna, får fundera om jag skall skicka in frontarna för uppgradering till dagens filter och element men det kostar ca 12 000 så gratis är det inte.
Vad gäller suround, är min erfarenhet att de är betydligt mindre viktiga än center och front.

Tusen tack för hjälpen.

LCR är ju helt klart det viktigaste, speciellt centern vid film är något som de flesta sparar in på... trots att den återger mest. Det värsta är nästan centerhögtalare i MTM-konfiguration, dvs mid-tweeter-mid i horisontell axel, vilket nästan aldrig blir bra i min erfarenhet.

Nu är jag inte överdrivet hemma på QLN, men de nya har väl en rätt trevlig bas från scanspeak? Svårt att missta sig på det knöckliga pappret.

Men känner du behov av att uppgradera förstärkaren av andra skäl som 4k etc, så fläska på med riktigt Atmos-stöd så du kan utöka i efterhand om du vill. Men känns som pengar i sjön för möjligheten till 'höjdkanaler'.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av roxkz:

LCR är ju helt klart det viktigaste, speciellt centern vid film är något som de flesta sparar in på... trots att den återger mest. Det värsta är nästan centerhögtalare i MTM-konfiguration, dvs mid-tweeter-mid i horisontell axel, vilket nästan aldrig blir bra i min erfarenhet.

Nu är jag inte överdrivet hemma på QLN, men de nya har väl en rätt trevlig bas från scanspeak? Svårt att missta sig på det knöckliga pappret.

Men känner du behov av att uppgradera förstärkaren av andra skäl som 4k etc, så fläska på med riktigt Atmos-stöd så du kan utöka i efterhand om du vill. Men känns som pengar i sjön för möjligheten till 'höjdkanaler'.

Får vänta min gamla har ju redan någon form av höjning, även om det inte är Atmos.
Förstår inte varför de bestyckar som MTM, resultatet borde bli en smalare "ljudkon" horisontalt i mellanregistret .

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Får vänta min gamla har ju redan någon form av höjning, även om det inte är Atmos.
Förstår inte varför de bestyckar som MTM, resultatet borde bli en smalare "ljudkon" horisontalt i mellanregistret .

Precis, en smal liggande baffel i MTM kommer ge dig en smal horisontell sweetspot, men bred vertikalt, i sidled så kommer ljudet ta ut sig själv och orsaka stora utsläckningar i frekvensåtergivningen, sk 'comb filtering/lobing'. Det är den sista egenskapen du vill ha i en centerhögtalare... o.O

Det mer 'rätta' sättet att bygga en center är i samma stuk som traditionella högtalare, längs den vertikala axeln. Detta såg man förr mestadels på high-end centers som Monitor Audio Platinum C350, anledningen är troligen att en center ska vara 'smal/låg' och inte ta plats. Få skulle köpa en center som var 25-30cm 'hög', tror den accepterade standardhöjden ligger på ~20cm. Men nu har det börjar sprida sig, MA har det i sina billigare serier, SVS och wharfedale likaså, och jag tror Canton och Dynavoice försöker göra något mellanting med att putta upp diskanten en bit.

Nu är jag själv typ inte 100% funtad, som har en 70cm bred, 27cm hög center som väger in på runt 40KG.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.