Raderat spelfiler utan att avinstallera spelet...

Permalänk

Raderat spelfiler utan att avinstallera spelet...

Hej. Har fått problem.

Jag började få slut på utrymme på datorn så jag kollade vad som tog mest plats. Hittade ett spel som jag inte spelar så jag raderade mappen och tömde papperskorgen. Så jag avinstallerade alltså inte spelet utan raderade spelfilerna. Grejen är den nu att dessa 25,3 GB typ inte försvann från datorn... Hur går detta till? Finns det något sett att få bort dessa 25,3 GB? Är så förbannad på mig själv att jag inte avinstallerade det som jag brukar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusedlund:

Hej. Har fått problem.

Jag började få slut på utrymme på datorn så jag kollade vad som tog mest plats. Hittade ett spel som jag inte spelar så jag raderade mappen och tömde papperskorgen. Så jag avinstallerade alltså inte spelet utan raderade spelfilerna. Grejen är den nu att dessa 25,3 GB typ inte försvann från datorn... Hur går detta till? Finns det något sett att få bort dessa 25,3 GB? Är så förbannad på mig själv att jag inte avinstallerade det som jag brukar.

Finns en stor risk att dessa filer ligger i papperskorgen och att papperskorgen behöver tömmas så försvinner dom helt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kör igång spelet - många upptäcker själv när det fattas bitar och tankar ned dom delar som saknas, även steam har liknande koll och uppdatering på olika spel.

---

när det gäller att inte får tillbaka utrymmet - tömt papperskorgen ???

Sedan har Windows funktioner med shadow-kopior hålla kvar datat fast användaren raderat eller ändrat filer - för att användaren sedan skall ha en chans att ångra sig och kunna hämta tillbaka...

(tro mig, det var det många önskade att de hade kvar sina shadow-kopior när de fick ransom-attack - 'problemet' var att ransomprogramvarorna var _väldigt_ noga med att stänga av allt sådant och radera liggande filer där - först, innan angreppet startade på de synliga filerna...)

---

Detta är ett problem som inte märks när man har större lagring på snurrdiskar - men har man i dagens ögon spartansk 120GB eller 240 GB SSD så kommer man slåss med det här hela tiden, 25 GB extra platsförbrukning är inget man bryr sig på en disk som är 4TB stor (2.5" snurr diskar finns i både 4 och 5 TB-storlek) - men är helt avgörande för en lyckad OS-uppdatering eller annat om SSD är 120 eller 240 GB stor.

Permalänk
Medlem

Kör en diskrensning. Ibland "fastnar" saker i papperskorgen, eller så är filer kvar i gömda mappar.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk

CCleaner kan nog hjälpa dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk

Tack för alla svar! Körde en diskrensning men det hjälpte inte och papperskorgen är tömd.