Tror jag ställt till det riktigt, CPU kylpasta

Permalänk

Tror jag ställt till det riktigt, CPU kylpasta

Vet inte om jag lägger tråden rätt.

Snickrat ihop datorn precis och skulle på med pastan, så drar jag på hela tuben(?) och det trycks av en del på sidan när ja sätter dit kylaren. Tar bort den och klart sp blir det kladd lite här å var på processorn, så hur fan gör jag nu? Kört?
Cooler master thermal compound kit som körs..

Permalänk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge du inte satt igång datorn så är det ingen fara, bara att göra rent och börja om.

Ta en topps eller flera (kaffefilter funkar fint det med!) och doppa i T-Röd och gör rent. Är vad jag brukar göra för att göra rent från kylpasta. Gör rent både processor, kylare och överallt där det runnit över.

Dubbelkolla så att ingen pasta har runnit ner i sockeln - va mycket försiktig så du inte böjer några pins om du ska göra rent där. Kolla även på undersidan av processorn.

Sen sätt på ny kylpasta och det räcker med en klutt stor som ett riskorn eller två.

Edit, ser bilden nu.
Börja med kaffefilter med lite T-röd för att värsta. Fortsätt sen med Topps och T-röd och fortsätt tills du fått bort allt.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Potpower95:

Vet inte om jag lägger tråden rätt.

Snickrat ihop datorn precis och skulle på med pastan, så drar jag på hela tuben(?) och det trycks av en del på sidan när ja sätter dit kylaren. Tar bort den och klart sp blir det kladd lite här å var på processorn, så hur fan gör jag nu? Kört?
Cooler master thermal compound kit som körs..

Förmodligen är inte pastan elektriskt ledande så jag tror inte du behöver vara så orolig men det absolut säkraste är att du tar lite kemiskt ren aceton och rengör sidorna med. Sen är det bara att köra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Problemet är väl namnet, kylpasta/thermal paste, som lätt får oerfarna att tro att det är själva kylpastan som står för kylningen och eftersom kylning är bra har man hört så fläskar man gärna på lite extra. Och då blir effekten den omvända.

Permalänk

Tack för alla svar ska rengöra den imorgon. Hamna pyttelite under processorn också men ska göra rent den så gott det går.
Trodde bara jag skulle använda hel tuben så drog en klick i mitten som jag trodde skulle dela ut sig fint..
Int eså jag tror mer pasta= mer kylning, byggt lite förut osv men aldrig stött på den klantighet..
åter igen, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta det bara försiktigt om du tänker göra rent i sockeln, lätt att bända pinnarna svårt att bända tillbaka..

Får mig förövrigt att tänka på:

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Thinner, går det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

http://forumbilder.se/H84I4/e955cdd2-f738-44db-9f29-ca0015a90...

Lite kvar på ena sidan men är typ under så kommer inte åt, vågar man testa nu kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Potpower95: Hade du tittat på filmen jag länkade till dig så hade du sett att de går att köra med extrema mängder kylpasta utan problem. Så om de nu sitter kvar någe här och där är absolut ingen fara. De är bara att köra.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potpower95:

Thinner, går det?

Skickades från m.sweclockers.com

Förtunning kan innehålla vad som helst men brukar normalt innehålla etanol, toulen, xylen och inte sällan något petroleumbaserat. Jag skulle inte våga använda det utan att vara helt säker på att det inte innehåller något som riskerar att påverka tex plasten i processorsockeln eller klarlacken på någon krets.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

@Potpower95: Hade du tittat på filmen jag länkade till dig så hade du sett att de går att köra med extrema mängder kylpasta utan problem. Så om de nu sitter kvar någe här och där är absolut ingen fara. De är bara att köra.

Missade den, men sedär! Haha nu ör jag inte speciellt orolig längre;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Krippa75:

Förtunning kan innehålla vad som helst men brukar normalt innehålla etanol, toulen, xylen och inte sällan något petroleumbaserat. Jag skulle inte våga använda det utan att vara helt säker på att det inte innehåller något som riskerar att påverka tex plasten i processorsockeln eller klarlacken på någon krets.

Körde bara med tops tills den blev ok ren! Funkade bra

Skickades från m.sweclockers.com