Permalänk
Medlem

Jag har 1950X och är nöjd. Jag använder den inte primärt för spel utan mest andra saker. Men, visst händer det att jag spelar, medan annat sker i bakgrunden. Renderingar, ja då gäller fler kärnor.

I ditt fall hade jag satsat på 2950X (eller 1950X om du får den billigt). 2950X är ca 10 % snabbare än 1950X men verka kräva mer kylning.

Här är AMD 1950X vs AMD 2700X http://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-TR-1950X-vs-AM...

Här är AMD 1950X vs AMD 7920X http://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-TR-1950X-vs-In...

Minnet bör vara minst 4x8GB.

Det finns en stor mängd tester. Här är några:

Du hittar ett trettiotal till tester här https://videocardz.com/77210/amd-ryzen-threadripper-2990wx-29...

Meddela mig om någon anser Intel och deras HEDT är prisvärd bland dessa genomgångar.

Väljer du Linux framför så får du ännu mer prestanda för många arbetsrelaterade program som kör flertrådat.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Det ryktas om att AMD ska släppa en ännu kraftfullare cpu än vad som finns nu (utan att gå upp på TR specs). Om du har tid att vänta skulle jag rekommendera att göra det. Att köra kodning av program är otroligt cpu krävande och en cpu med 10 kärnor och 20 trådar skulle inte vara så dumt då.
Sen om du ska köra videoredigering och fotoredigering i högre utsträckning typ i 4k eller dylikt så måste du i alla fall köpa ett 1060 ett äldre kort om GT 710 är inte stabilt vi så höga settings.
Med ram skulle jag rekommendera 32gb eller mer, ecc är inte så viktigt om du inte har tänk att använda den som en server också. Men det är mer viktigt att ha 32b eller mer ram, har själv kodat en hel del på min dator med 16gb och det är på gränsen att det räcker.

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
Medlem

Efter att fått mycket hjälp från många vänliga Sweclockers och efter att studerat och även funderat mycket tänkte jag här återkomma med hur jag nu beslutat att den Non-Gaming Performce PC ska se ut, som ska bli min nya kraftfulla och tysta arbetsdator (dvs inget spelande alls).

Så här blev det (nästan):

Dock har jag lyckats få lite bättre totalpris och även valt andra leverantörer än i listan från Komponentkoll.
Samsung SSD M2 860 EVO är också ändrad till 970 EVO (eftersom 970 EVO kunde jag inte hittta hos Komponentkoll):
Se de slutliga delarna, leverantörerna och priserna längre ned.

Slutlig sammanställning:

CPU: AMD Ryzen 7 2700X (3 105 kr hos Komplett)
CPU-kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro (999 kr hos ProShop)
Moderkort: ASUS ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) (2 999 kr hos Proshop)
RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB (4x8GB) F4-3200C14Q-32GTZRX (5 731 kr hos Proshop)
SSD: Samsung SSD 970 EVO M.2 1TB (MZ-V7E1T0BW) (3 289 kr hos Proshop)
Grafikkort: ASUS GeForce GT 730 2GB Silent Low Profile (GT730-SL-2GD5-BRK) (959 kr hos Webhallen)
PSU: Corsair RM650x 650W PSU (979 kr hos Komplett)
Chassi: Fractal Design Define C (798 kr hos Komplett)
Summa: 18 759 kr

För övrig lagring har jag sedan tidigare en SSD samt flera HDD (3,5" + 2") jag tror jag ska använda.
Till mina befintliga Samsung SyncMaster 245B skärmar har jag valt ett enkelt grafikkortet som är helt fläktlöst, och klarar dessa 3 st skärmar samtidigt. Alla delarna har jag försökt att välja utifrån att de skall vara så tysta som möjligt, men ändå så kraftfulla som det går för den tänkta budget på 20k jag inledningsvis funderade kring (även om det inte var något absolut tak).

Självklart skulle det också vara kul att höra om ni tror att detta kommer att bli en tyst och kraftfull arbetsdator?
Eller om jag gjort något väldigt fel i valet av komponenter (hemska tanke )

Till sist vill jag avsluta med att varmt tacka alla för den fina hjälp jag fått.

Sedan hoppas jag också att jag får återkomma och fråga om detaljer som kanske dyker upp när jag börjar bygga ihop allt.

Permalänk
Medlem

Du ska ha flera skärmar och ett 730 samt köra autocad. Autocad är ett gpu baserat program då viewporten ritas från grafikkortet och in cpun till största del. Att snåla in så extremt mycket på gpu känns dumt då det kommer bli din störta flaskhals.
Hade investerat i ett 1060 iaf om jag hade velat göra något seriöst.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av bluberry:

Du ska ha flera skärmar och ett 730 samt köra autocad. Autocad är ett gpu baserat program då viewporten ritas från grafikkortet och in cpun till största del. Att snåla in så extremt mycket på gpu känns dumt då det kommer bli din störta flaskhals.
Hade investerat i ett 1060 iaf om jag hade velat göra något seriöst.

Hmm - bra synpunkter, men dels kör jag numera inte AutoCad så ofta (inte varje dag), och dels en gammal version av AutoCad från 2008 (vet inte hur gpu-baserat det var redan då), dels har jag klarat det jag gör i AutoCad med endast integrerad grafik i CPU'n på min gamla PC (också från 2008). Jag tror/hoppas jag klarar mig nu också. I mitt fall var det viktigaste att få ett grafikkort som var tyst och klarade 3 skärmar samtidigt.

Permalänk
Medlem

Nja - det du hänvisar till är ett G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL15 Trident Z RGB (för Intel Z370 enl G.Skill)
- modell = F4-3200C15D-32GTZR som kostar 5.299 kr hos Inet

Det jag valt är G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB AMD, dvs speciellt utvalt för AMD X470
- modell = F4-3200C14Q-32GTZRX som kostar 6.599 kr hos Inet.
Jag köpte det från ProShop för 5.731 kr, dvs 868 kr billigare än hos Inet

Permalänk
Medlem

FYI

Jag skrev ju förut att jag inte kunde hitta Samsung M2 970/960 EVO/PRO hos Komponentkoll, vilket jag också påpekade för dem.

Fick just nu följande svar från dem:

Hejsan !

Tack för denna minst sagt viktiga buggrapport. Jag undersökte problemet och det visade sig att en bugg hade letat sig in i SSD-filtret som gjorde att riktigt snabba diskar försvann ur listan. Detta är nu åtgärdat.

Stort tack ska du ha!

Mvh
Adam Andreasson [ Co-founder, utvecklare ]
🌍 komponentkoll.se 📧 adam@komponentkoll.se

Efter att de justerat Komponentkoll (och jag även nu valt rätt RAM) blev Komponentkolls lista så här:

Just nu slutar Komponentkolls lista på 20.812 kr och de pris jag lyckats hitta slutade på 18.759 kr,
dvs en besparing på 2.053 kr.
Det är jag nöjd med

Permalänk
Inaktiv

Varför detta dyra moderkort? Vad är det som försvarar priset istället för ett för halva priset?

Permalänk
Medlem

Då du skall köra virtuella maskiner så skulle jag säga Intel cpu för att slippa krångel och saker som inte lirar 100%. Tror du skulle bli helt nöjd med en 8700K och 32gb internminne. Helst enbart SSD diskar då det gör abnorm skillnad när man kör flera program samtidigt o virtuella maskiner.

Kör själv en 6900K med 64gb - köpte minne när det var billigt, behöver sällan mer än 32gb. Gör typ samma på min maskin som du. Har 4Tb SSD dvs 4x1tb SSD. Har även ett Geforce 1080 då jag gejmar ibland

// LZ

Permalänk
Avstängd

Beror på egna krav men min version hade sett ut mer åt det här hållet

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11825660/

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tea42BBS:

Då du skall köra virtuella maskiner så skulle jag säga Intel cpu för att slippa krångel och saker som inte lirar 100%. Tror du skulle bli helt nöjd med en 8700K och 32gb internminne. Helst enbart SSD diskar då det gör abnorm skillnad när man kör flera program samtidigt o virtuella maskiner.

Kör själv en 6900K med 64gb - köpte minne när det var billigt, behöver sällan mer än 32gb. Gör typ samma på min maskin som du. Har 4Tb SSD dvs 4x1tb SSD. Har även ett Geforce 1080 då jag gejmar ibland

// LZ

Tycker R-2700X fungerar riktigt bra för virtualisering (kör Ubuntu server på datorn).

Ställer man R7-2700X mot i7-8700K skulle jag nog ändå säga att den senare är ett bättre val just för virtualisering. Orsaken är att om det man gör sina gäster är I/O-intensivt så hamnar flaskhalsen på rätt speciella instruktioner (hantering av s.k. VM-enter/VM-exit). Detta är något som Intel filat på rätt ordentligt, är rejäla förbättringar mellan varje mikroarkitektur-uppdatering av Core (långt större skillnader än generell prestandaförbättring).

iperf3 ger ungefär dubbla prestanda på Skylake jämfört med motsvarande Zen-baserade CPU om man kör mellan två gäster alt. mellan gäst och host.

Om det man däremot kör Cinebench (eller vad som helst som genererar i princip noll trafik mellan gäster och host/gäster) i alla sina gäster så är R7-2700X ett bättre val över i7-8700K.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

O

Skrivet av anon42512:

Varför detta dyra moderkort? Vad är det som försvarar priset istället för ett för halva priset?

Måste erkänna att jag har inte mycket till försvar för mitt val av moderkort.
Olika moderkort är nog det jag lagt minst kraft på att studera innan mitt val. Jag har här helt gått på olika reviews och synpunkter som sagts att ASUS ROG Crosshair VII Hero skulle vara ett av de bättre, för att inte säga det bästa för AMD Ryzen 2700X. Det var nog detta jag läste som avgjorde: https://www.techspot.com/bestof/amd-x470-motherboards/

Där föreslogs även andra, men ASUS ROG Crosshair VII Hero uppfattade jag skulle vara det bästa. I alla fall i maj i år när artikeln skrevs. Det kanske kommit bättre (eller billigare och lika bra) sedan dess? Du får gärna hjälpa mig att förstå bättre, om du vill och orkar.

Att jag sedan valde WiFi versionen berodde mest på att då fick jag även Bluetooth vilket jag vill ha till tangentbord och mus mm.

EDIT: Kom på att en annan orsak var att detta kort även har plats för 2 st M2 SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Då du skall köra virtuella maskiner så skulle jag säga Intel cpu för att slippa krångel och saker som inte lirar 100%. Tror du skulle bli helt nöjd med en 8700K och 32gb internminne. Helst enbart SSD diskar då det gör abnorm skillnad när man kör flera program samtidigt o virtuella maskiner.

@Tea42BBS @Yoshman

Valet mellan Intel och AMD var nog mycket känslomässigt men också baserat mycket på vad som skrivits om speciellt AMD på senare tid. Tänker bl.a på pris/prestanda. Men även på att det talats om att AMD inte skulle vara lika utsatt för Meltdown and Spectre som Intels cpu’er. (Är dock dåligt insatt i detta.)

En annan sak var att AMD sägs behålla sockeln AM4 i några år till innan de behöver byta (vilket jag förstår Intel gör oftare). I och för sig nog inte så viktigt eftersom jag lär behålla denna nya dator i flera år och när det sedan är dags att byta igen så har både Intel och AMD troligen bytt sockel ändå.

Men bli nyfiken när du säger att jag skulle ”slippa krångel och saker som inte lirar 100%” om jag valt Intel istället. Har du sådan erfarenhet och kan utveckla vad som kan krångla och inte lira 100% med en AMD Ryzen 2700X?

FYI så kommer det som ska köras att främst utnyttja den 1TB M2 SSD jag skaffat. Finns även plats för en M2 SSD till om jag behöver utvidga. De gamla HDD jag planerar att stoppa in är mest som arkiv och backup (nattetid).

Skickades från m.sweclockers.com