Flytta Win10-licens till datorbygge

Permalänk
Medlem

Flytta Win10-licens till datorbygge

Har två licenser, en på en gammal laptop. Tänker sätta ihop en ny dator. Kan ett Win10 då installeras på den om jag skippar det på laptopen? Några råd?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilken tyd av licenser det är i dagsläget.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@AkUs: Har glömt för laptopen. Har en uppgraderad betald Win8->Win10 på stationära. Var tar man fram uppgiften?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Var det någon av licenserna som köptes separat på laptopen eller stationära. Eller var det en klistrad kod på chassiet ?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Linus tech pratar om det här !!! HÄR https://www.youtube.com/watch?v=M3bezYerYxQ

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

@AkUs: Har glömt för laptopen. Har en uppgraderad betald Win8->Win10 på stationära. Var tar man fram uppgiften?

Du registrerar ditt konto på Windows Live. När du ominstallerat datorn loggar du på din dator med Windows Live-kontont på datorn och Viola så har du registrerat din licens.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Har två licenser, en på en gammal laptop. Tänker sätta ihop en ny dator. Kan ett Win10 då installeras på den om jag skippar det på laptopen? Några råd?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Du registrerar ditt konto på Windows Live. När du ominstallerat datorn loggar du på din dator med Windows Live-kontont på datorn och Viola så har du registrerat din licens.

Skulle det inte fungera direkt enligt denna beskrivningen så klicka vidare på felsökning tills du får frågan om du bytt hårdvara, svara ja på den så skall det fungera.

Viktiga är att du installerar samma version av W10 som licensen nu ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du registrerar ditt konto på Windows Live. När du ominstallerat datorn loggar du på din dator med Windows Live-kontont på datorn och Viola så har du registrerat din licens.

Mja en licens en"hårdvara" jag har provat

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för bra tips. Ska preparera laptopen med registreringen imorgon. Nya datorn lär dröja någon vecka.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Mja en licens en"hårdvara" jag har provat

Och det betyder....?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och det betyder....?

Jag har 3 äkta win 10 licenser okej... dom tre är från början installade på varsin dator, där jag kan jag installa om dom hur mycket jag vill!
Men om jag försöker använda nyckeln på en ren install på en dator som inte va med från början så går det inte att använda nyckeln!
Funkar bara på dom tre som fick nyckeln vid första installen. Hårdvarulås asså.
Kolla på länken jag klistrade in i ett tidigare svar på Linus Tech han förklarar det bättre och så funkar det hos mig med..
Det är väll för att man inte ska kunna ha samma licens på flera datorer kan jag tänka..
Man kan ringa MS och fixa det, men jag har inte lyckats med det heller.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

jag fick en laptop av en kompis som hade en linux version installerad, blåste den o installerade W10 och angav nyckeln på klisterlappen på undersidan av laptopen några sekunder senare ditt windows är aktiverat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Jag har 3 äkta win 10 licenser okej... dom tre är från början installade på varsin dator, där jag kan jag installa om dom hur mycket jag vill!
Men om jag försöker använda nyckeln på en ren install på en dator som inte va med från början så går det inte att använda nyckeln!
Funkar bara på dom tre som fick nyckeln vid första installen. Hårdvarulås asså.
Kolla på länken jag klistrade in i ett tidigare svar på Linus Tech han förklarar det bättre och så funkar det hos mig med..
Det är väll för att man inte ska kunna ha samma licens på flera datorer kan jag tänka..
Man kan ringa MS och fixa det, men jag har inte lyckats med det heller.

Det framgår inte om du provat den metod som jag skrev om (även om processen inte beskrevs i sin helhet) och som du kommenterade. Har du inte prövat är hela diskussionen meningslös eftersom det inte berör det jag faktisk skrev.

Har du köpt en OEM/FFP licens, som eventuellt också uppgraderats från Win7/8, kan även du skapa ett Windows Live-konto, logga in på din dator och då kopplas licensen till ditt Live-konto. På så vis kan du ta med dig licensen till ny dator - vilket är vad jag syftade på och även har praktiserat med fullgott resultat.

Det går dock inte att ta med sig OEM SLP-licenser som följer med datorer från OEM-tillverkare som HP, DEll etc.. eftersom dessa är låsta till respektive tillverkares hårdvara. Dessutom siter nyckeln i BIOS/UEFI numera..,

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om man planerar att skrota datorn, eller köra något annat OS på den för resten av dess livstid, har man tidigare iaf. kunnat avinstallera licens nyckeln, den blir då frisläppt/tillgänglig att använda på en annan dator Uninstalling Your Product Key

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du registrerar ditt konto på Windows Live. När du ominstallerat datorn loggar du på din dator med Windows Live-kontont på datorn och Viola så har du registrerat din licens.

Har du rätt juridiskt att flytta licensen mellan hårdara bara för det är windows live bundet?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Har du rätt juridiskt att flytta licensen mellan hårdara bara för det är windows live bundet?

Både ja & nej, Microsoft's ToS/EULA tillåter det egentligen inte, men då de är medvetna om att folk bytar ut moderkort, så för att underlätta omregistrerings processen har de lättat på detta i/med Win 10.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

För ett tag sedan ändrade de så man kunde knyta licensen till sitt konto. Jag trodde hela poängen med det var att man kunde skaffa ny dator och sedan bara logga in på sitt MS konto och så var det löst.

I värsta fall finns nycklar för runt 200kr att skaffa som tydligen ska vara lagligt enligt folk som köpt dem. Behövs inte ens importeras länge från ebay och sånt utan finns på prisjakt för 199kr. Betalar inte gärna 1k eller mer. Vet inte vad skillnaden är mot de dyra versionerna. De dyra verkar ju ändå inte gå att föra över till ny dator sen.

Har Win 10 gratis uppgradering från Windows 7 på två datorer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Både ja & nej, Microsoft's ToS/EULA tillåter det egentligen inte, men då de är medvetna om att folk bytar ut moderkort, så för att underlätta omregistrerings processen har de lättat på detta i/med Win 10.

Ganska säker att det är strikt olagligt att flytta licensen. Så jag menar ska vi rek olagliga saker är denna tråden onödig. Bara för TS att pirata skiten?

Åter till saken, om någon av licenserna är köpta bredvid och är en Retail så har han juridisk rätt att flytta den. Annars är han kokt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Bara köpa en ny nyckel på t.ex g2play, svinebilligt!

Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ganska säker att det är strikt olagligt att flytta licensen. Så jag menar ska vi rek olagliga saker är denna tråden onödig. Bara för TS att pirata skiten?

Jag anser att denna sida Windows Central är ganska "officell" då vad jag vet iaf. så drivs den av Microsoft, och denna länk How to link your Windows 10 product key to a Microsoft account talar om hur man länkar sin produkt nyckel.
Så om det nu skulle vara olagligt, så bryter Microsoft mot sina egna regler.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Åtminstone som det var förr, så är det inte tillåtet att flytta en OEM-licens från en maskin till en annan, då OEM-licensen är knuten till originalmaskinen. Köper man t.ex. en bärbar med förinstallerat Windows så är det säkerligen en OEM-licens.

Är det en retail-licens så är det däremot fritt fram.

Skrivet av enemyWithin:

Bara köpa en ny nyckel på t.ex g2play, svinebilligt!

Om det verkar för bra för att vara sant så är det troligen så. Väldigt billiga nycklar löper hög risk att vara stulna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Åtminstone som det var förr, så är det inte tillåtet att flytta en OEM-licens från en maskin till en annan, då OEM-licensen är knuten till originalmaskinen. Köper man t.ex. en bärbar med förinstallerat Windows så är det säkerligen en OEM-licens.

Är det en retail-licens så är det däremot fritt fram.

Om det verkar för bra för att vara sant så är det troligen så. Väldigt billiga nycklar löper hög risk att vara stulna.

Dom är inte stulna. Bara i gråzonen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det framgår inte om du provat den metod som jag skrev om (även om processen inte beskrevs i sin helhet) och som du kommenterade. Har du inte prövat är hela diskussionen meningslös eftersom det inte berör det jag faktisk skrev.

Har du köpt en OEM/FFP licens, som eventuellt också uppgraderats från Win7/8, kan även du skapa ett Windows Live-konto, logga in på din dator och då kopplas licensen till ditt Live-konto. På så vis kan du ta med dig licensen till ny dator - vilket är vad jag syftade på och även har praktiserat med fullgott resultat.

Det går dock inte att ta med sig OEM SLP-licenser som följer med datorer från OEM-tillverkare som HP, DEll etc.. eftersom dessa är låsta till respektive tillverkares hårdvara. Dessutom siter nyckeln i BIOS/UEFI numera..,

Det är begränsat till 10 updates via livekonto tror jag det va, så problemet kvarstår.
Men du har rätt vissa licenser är knutna till bios, går att få nyckeln därifrån med.
Jag har även fulat o ringt MS o sagt att det är en ny licens, dom kan se att det inte är det.
Tro mig! jag har provat det mesta...
Allt är inte som för i tiden
Men problemen hänger dock med

Men som ett direkt svar på TS fråga NEJ och inte utan lite hassel

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Var det någon av licenserna som köptes separat på laptopen eller stationära. Eller var det en klistrad kod på chassiet ?

Jeg har en PC med en påklistret kode på chassiet. Betyr det at jeg ikke kan ta lisensen med videre?

Permalänk
Medlem

Man får flytta en köpt retail licens, antingen får du den skickat med en CD skiva eller digitalt. (obs att dessa också kan innehålla en klisterlapp som man klistrar på så det gäller att ha koll på skillnaden).

Om Win 10 följde med burken, dvs någon märkesdator som du inte byggt själv så ska licensen aldrig lämna den burken, men du får fritt uppgradera Win10 eller hårdvaran (inom rimliga gränser). Byter du moderkort så är det med win 10 möjligt att behålla sin licens.

Du får däremot inte använda en t.ex asus laptops licens på en egenbygd dator för att på så sätt återanvända licensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag anser att denna sida Windows Central är ganska "officell" då vad jag vet iaf. så drivs den av Microsoft, och denna länk How to link your Windows 10 product key to a Microsoft account talar om hur man länkar sin produkt nyckel.
Så om det nu skulle vara olagligt, så bryter Microsoft mot sina egna regler.

Nej, den drivs inte av Microsoft. Bakom Windows Central ligger Mobile Nations som även driver tex AndroidCentral.com

Microsoft bryter alltså inte heller mot sina egna regler. Inte för att det spelar någon som helst roll om de skulle göra det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadline:

Jeg har en PC med en påklistret kode på chassiet. Betyr det at jeg ikke kan ta lisensen med videre?

Ja det betyder det. Det betyder att den personen/företag/grupp som byggt datorn har köpt en OEM-license till ett rabatterat
pris. Vilket juridiskt innebär att den färdibyggda datorn i sitt skick äger licensen, inte du som person.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om man planerar att skrota datorn, eller köra något annat OS på den för resten av dess livstid, har man tidigare iaf. kunnat avinstallera licens nyckeln, den blir då frisläppt/tillgänglig att använda på en annan dator Uninstalling Your Product Key

Lät som en bra lösning och fick rapport enligt dumpen:

Om allt ser ut som det ska för att kunna överföra licensen kanske jag kan övertala de som monterar mina komponenter (jo jag valde att betala 800:- med tanke på hur många timmar jag sist la på att montera en dator) att med hjälp av uppgifterna kunna aktivera den licensen på en ny dator.

Är jag rätt ute?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Det är begränsat till 10 updates via livekonto tror jag det va, så problemet kvarstår

Återigen korrelerar inte ditt inlägg med vad som diskuteras. TS vill flytta licensen till högst två nya datorer. Menar du med "uppdatering" installationer? Är det så som jag tror du menar återstår 8 aktiveringar. Låter som ett icke-problem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@DanMicke: Kanske ingen superbra ide att posta den bilden här, det ser ut som att nyckeln står i klartext. I kombinationen med infon att du har/skall flytta den så kan säkert någon få för sig att sno den.