Nvidia lanserar Geforce RTX 2070 den 17 oktober

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad du tycker att 6% är är väl en tolkningsfråga. Jag tycker det är klart bättre.

Men oavsett vad så är det ett krav från min sida att 2070 skall prestera minst 6% bättre än 1080TI, annars har de misslyckats. Fan ska man köpa ett kort ur 20-serien som får storstryk av ett kort från 10-serien för? Det maker ingen sense.

Sedan ska ju tilläggas att varenda 980ti går upp i runt 1500 mhz vilket smiskar 1070 på pungen big time, och även är och nosar på ett 1080. Ett 1070 har inte de överklockningsmarginalerna och kan inte utmana ett 980ti överklockat.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Det mest spännande ryktet jag hört är att AMD ska släppa RX 680 nästa månad
Polaris refresh i 12m (y)... Så sjukt tråkigt egentligen, men fan så mycket mer spännande med produkter för konsumenter och inte bara för "dumbsumers" x)

Så vart befinner vi oss i konsument/mainstreamsegmentet?
Jo, R9 290 = 290x = 390 = 390x = RX 480 = RX 580 = RX 680? 5 år har gått och det enda som hänt är att strömförbrukningen sjunkit något. Hoppet från 28 nm till 14 nm gav egentligen ingen prestandaboost direkt utan enbart minskad strömförbrukning i det här fallet. 14nm till 12nm lär inte göra någon skillnad alls knappt. Men skulle AMD välja att lansera ett kort med GDDR6 så lär det kunna ge en ganska bra skjuts, både prestandamässigt men dessvärre också prismässigt. Skulle kortet däremot kosta under 3500:- så är det ju ändå ett hyfsat val för oss som är entusiaster men inte vill hamna i lyxfällan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad du tycker att 6% är är väl en tolkningsfråga. Jag tycker det är klart bättre.

Men oavsett vad så är det ett krav från min sida att 2070 skall prestera minst 6% bättre än 1080TI, annars har de misslyckats. Fan ska man köpa ett kort ur 20-serien som får storstryk av ett kort från 10-serien för? Det maker ingen sense.

Finns två anledningar

1: Det är billigare
2: Det har någon funktion/ny teknik som man tycker ger mervärde och motiverar kostnaden.

Prestera bättre än 1080Ti lär det inte göra, förutom i RT då..

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

@Aeqvist:

Vet inte om folk missat det, men ett 1080ti presterar ju "samma" som ett 2080 i det mesta.
Klart som korvspad att ett 2070 inte är lika snabbt som ett 1080ti då?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hjälpsam

Går upp främst mot GTX1070Ti-GTX1080 och kostar en dryg tusenlapp mera.
Varför 1000 kr högre pris? frågar man sig oroligt, jo för den tusenlappen får man en nyare arkitektur, om ett halvår kommer troligtvis RTX2070 ökat en hel del, medan den gamla generationen stått still.
Man får även RTX och Tensor cores, som kanske är toppenr kanske inte tillför något, men får i alla fall chansen till något nytt.
Se det högre priset som en slags investering för framtiden.

Kommer själv inte köpa något RTX kort, jag sitter och vaktar mitt gamla Vega 64, men skulle jag tvingas välja mellan 1080 och 2070, skulle jag valt 2070, trots det högre priset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Blir definitivt AMD nu när jag ska byta kort.
nVidias priser samt GPP = bojkott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Måste nog ändå instämma och tror de allra flesta gör det att 6% inte alls är att "sopa golvet" med ett annat grafikkort. Men absolut, man kan välja att uttrycka sig så starkt för några futtiga procentenheter.

Hade det gått jämt upp eller rört sig om någon enstaka procent så hade jag inte tyckt att det var så stor skillnad, men 6% är ändå signifikant för mig.

Skrivet av Bad Habit:

Sedan ska ju tilläggas att varenda 980ti går upp i runt 1500 mhz vilket smiskar 1070 på pungen big time, och även är och nosar på ett 1080. Ett 1070 har inte de överklockningsmarginalerna och kan inte utmana ett 980ti överklockat.

Börjar man dra in överklockning i det hela så välter man liksom diskussionen.

Det är klart att det är fullt möjligt att 2070 klockar väldigt bra och då kan slå 1080TI, vilket i det läget gör att det blir värt det, men det vet vi ju inte än.

Faktum kvarstår dock att 1070 är bättre, eller i extremfall "lika bra" som 980TI, vilket gör att jag tycker att det är ett krav att 2070 skall vara bättre än 2080TI för att det skall vara värt ett köp.

Sen håller jag med om att överklockning på 10-serien är rätt trist. Det är ju bevisat att det går kräma ut bra mycket mer ur korten med diverse voltmoddar och sådant, så Nvidia har varit väldigt snåla med marginalerna. De borde ha varit generösare med power target, tillåten maxspänning osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De här prissättningarna... jag funderar på om de bara satt höga priser för att kunna fortsätta sälja ut 1000-serien utan att behöva prissänka förra generationens kort.

När 1000seien-lagren är tömda kan man kanske sänka priserna på 2000-serien en del. Inte för att de måste sänka då heller kanske, men nuvarande prisnivå på 2000-serien verkar ju inte falla i helt god jord.

Ryktet på stan bekräftar just detta.

nVidia bunkrar upp med enorma lager Pascal pga miningen.
Miningen ebbar ur och nVidia inser att marknaden skriker efter nya kort.
nVidia släpper nya kort men pga lagret med Pascal så inför de ett nytt segment, RTX, och prissätter därmed Turing flera kilometer över Pascal för att slippa gå en megaförlust genom att sänka priset på alla gamla generationer med 25%.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De här prissättningarna... jag funderar på om de bara satt höga priser för att kunna fortsätta sälja ut 1000-serien utan att behöva prissänka förra generationens kort.

När 1000seien-lagren är tömda kan man kanske sänka priserna på 2000-serien en del. Inte för att de måste sänka då heller kanske, men nuvarande prisnivå på 2000-serien verkar ju inte falla i helt god jord.

Ja tror att det är som du säger att man vill tömma lagren av Pascal kort. RTX 2070 har färre CUDA cores, texturenheter och är lägre klockad än 1080 så den lär prestera snäppet sämre. OK den har högre minneshastighet men det tror jag inte inverkar så mycket.

Permalänk
Medlem

Lycka till att prissätta detta kort på ett sätt som får det att ha någon relevans alls.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Sämre teoretisk beräkningskraft än GTX1080. Hela Turing-serien känns överprissatta och de fokuserar på saker som när spel verkligen drar nytta av dem kommer korten vara för långsamma ändå för raytracing.

Energibehovet har gått upp också RTX2080 drar betydligt mer än 1080 och ligger även över 1080ti. Prestanda per watt som alltid brukar bli bättre varje generation har blivit sämre. Även prestanda per krona. Så lösningen för att få mer kraft är dyrare kort som drar mer. Det är som utvecklingen på nästa volvo vore en stor V8 från en gammal jänkare istället för en effektiv mindre motor.

Du beskriver precis hur det går när man inte har konkurrens. Passar det inte så kan dom säga "gå till nästa tillverkare med liknande prestanda, just ja det finns inga".

Angående volvon hade jag köpt den direkt 😁. Den hade givetvis 650hp som brorsans trimmade från -65 hoppas jag 😍

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning
Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Aeqvist:

Vet inte om folk missat det, men ett 1080ti presterar ju "samma" som ett 2080 i det mesta.
Klart som korvspad att ett 2070 inte är lika snabbt som ett 1080ti då?

Jag har inte missat det. Men historiskt har det sett ut så att X70-korten presterat bättre än X80TI-korten från föregående generation, så då tycker jag att det är ett rimligt krav att ställa att det skall fortsätta vara så.

Vill man ha ett kort som presterar "som ett 1080" så är väl det bästa valet just ett 1080, tycker jag. Som det är nu så verkar ju det här bli ett nedköp. Det är ju inte kul.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte missat det. Men historiskt har det sett ut så att X70-korten presterat bättre än X80TI-korten från föregående generation, så då tycker jag att det är ett rimligt krav att ställa att det skall fortsätta vara så.

Vill man ha ett kort som presterar "som ett 1080" så är väl det bästa valet just ett 1080, tycker jag. Som det är nu så verkar ju det här bli ett nedköp. Det är ju inte kul.

Jag känner lite detsamma.

Köpte GTX1080 för några måndaer sedan och kände att det kanske var ett dummt köp, mne det visar sig nu att det inte var ett så dumt köp då.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte missat det. Men historiskt har det sett ut så att X70-korten presterat bättre än X80TI-korten från föregående generation, så då tycker jag att det är ett rimligt krav att ställa att det skall fortsätta vara så.

Vill man ha ett kort som presterar "som ett 1080" så är väl det bästa valet just ett 1080, tycker jag. Som det är nu så verkar ju det här bli ett nedköp. Det är ju inte kul.

Men men... 780Ti presterade ju hela 5% bättre än 970 vid release enligt Sweclockers prestandaindex som du själv nyss använde dig av.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men men... 780Ti presterade ju hela 5% bättre än 970 vid release enligt Sweclockers prestandaindex som du själv nyss använde dig av.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9931?key=64fc30920a7cb10ef66e49aa56b121de

Jag noterar att du hela tiden använder dig av äldre versioner av prestanda-indexen än vad jag gör.

Jag vet inte om jag nämnt "vid release" någon gång, men du kan ha en poäng där. 600 och 700-serien använde ju samma arkitektur i grunden så där kanske det inte går förvänta sig att de prestandaförhållandena skall råda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag noterar att du hela tiden använder dig av äldre versioner av prestanda-indexen än vad jag gör.

Jag vet inte om jag nämnt "vid release" någon gång, men du kan ha en poäng där. 600 och 700-serien använde ju samma arkitektur i grunden så där kanske det inte går förvänta sig att de prestandaförhållandena skall råda.

Jag använder det jag hittar via google. Det här testet var trots allt från när kortet precis var släppt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte missat det. Men historiskt har det sett ut så att X70-korten presterat bättre än X80TI-korten från föregående generation, så då tycker jag att det är ett rimligt krav att ställa att det skall fortsätta vara så.

Stämmer ej.

1080Ti > 2070
980Ti < 1070
780Ti > 970
680 < 770

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag använder det jag hittar via google. Det här testet var trots allt från när kortet precis var släppt.

På min bild så är det i princip jämt skägg mellan 780TI och 970, när 1070 släpptes. Men det är u vid release som ett kort först får visa vad det går för så du har en poäng där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Beroende på antal och utval av spel, så gissar jag 1080 - 1070ti nivåer.

Jag tror du har fel Jag tror den lägger sig ganska nära 1080 TI.

Skrivet av Xyborg:

Det här är alltså långsammare än mitt 1080 ti som jag köpte för 7500:- för över ett år sen... trotts att det bara kostar 600 SEK mindre. Känns ju verkligen som att priserna har ballat ur.

Ja så är det tyvärr. Tre faktorer drar upp priserna onödigt mycket för oss:

  1. Mycket svag krona i förhållande till USD/EUR

  2. Dålig konkurrens gör att de lätt kan slänga på 100 USD i marginal

  3. Betydligt större GPU:er fysiskt sätt gör tillverkningen dyrare men samtidigt mindre attraktiv då RT-kärnorna inte ger valuta för pengarna i dagsläget

Som svensk suger det extra mycket alltså jämfört med om man backar tiden lite.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är rätt tragiskt att se vad som händer med prestandan.

Ett 1070 sopar golvet med ett 980TI, medans ett 2070 då skulle behöva sopa golvet med 1080TI för att få samma lyft i prestanda men nej, det ser ut att prestera mellan 1070TI och 1080 vilket inte är värt det enligt mig. Absolut inte. Bättre då att köpa 1080TI begagnat eller vänta på 3070.

Sopar golvet var väl att ta i. Referensmodellen är av 980Ti är lågt klockad och därför blir det sån skillnad i testerna. Men klockar man båda två så är det rätt så lika då 980ti klockar mkt bra.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@Aeqvist:

Vet inte om folk missat det, men ett 1080ti presterar ju "samma" som ett 2080 i det mesta.
Klart som korvspad att ett 2070 inte är lika snabbt som ett 1080ti då?

Ja, det är väl personer som inte läst tester och bara antar. Eller folk som är besvikna att det inte är som förr

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag tror du har fel Jag tror den lägger sig ganska nära 1080 TI.

Men där ligger väl redan 2080-kortet? Typ.
Risken är att de hamnar för nära varandra om både 2080 och 2070 presterar ungefär som 1080 Ti (men på var sin sida såklart).
Eller?

Skrivet av FredrikMH:

Mycket svag krona i förhållande till USD/EUR

Som svensk suger det extra mycket alltså jämfört med om man backar tiden lite.

Mmmm. Dollarn har svängt lite fram och tillbaka en del. Nog för att svenska kronan är svag, men dollarn har inte heller direkt gått så bra senaste åren.
Kollar man dollarkursen mot SEK senaste 3 åren så är det inte så märkvärdigt låga siffror ändå. Kollar man på de senaste 20 åren så är 8,80 ganska högt kanske, men det är inte så märkvärdigt.
https://www.vafinans.se/valuta/dollarkurs

Jämfört med euron syns det tydligare att svenska kronan är svag för euron har inte dalat på samma sätt som dollarn gjort.
https://www.vafinans.se/valuta/eurokurs

Summa summarum. Dollarpriset har inte ändrats så drastiskt de senaste 3 åren ändå. Ja det var billigare med dollarn i vintras, men inte någon hårresande skillnad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hade det gått jämt upp eller rört sig om någon enstaka procent så hade jag inte tyckt att det var så stor skillnad, men 6% är ändå signifikant för mig.

Börjar man dra in överklockning i det hela så välter man liksom diskussionen.

Det är klart att det är fullt möjligt att 2070 klockar väldigt bra och då kan slå 1080TI, vilket i det läget gör att det blir värt det, men det vet vi ju inte än.

Faktum kvarstår dock att 1070 är bättre, eller i extremfall "lika bra" som 980TI, vilket gör att jag tycker att det är ett krav att 2070 skall vara bättre än 2080TI för att det skall vara värt ett köp.

Sen håller jag med om att överklockning på 10-serien är rätt trist. Det är ju bevisat att det går kräma ut bra mycket mer ur korten med diverse voltmoddar och sådant, så Nvidia har varit väldigt snåla med marginalerna. De borde ha varit generösare med power target, tillåten maxspänning osv.

6% är skillnaden på 50 och 53 fps, eller 100 och 106 fps. För egen del hade jag nog inte kunnat märka skillnaden irl utan fps mätare och knappt ens då.

Skrivet av Implor:

@Jimemy: följer man nuvarande prissättning neråt så lär 2050 hamna runt 3k. Alltså deras absolut sämsta kort i 2000 serien. Köp Pascal eller AMD 580 (varit riktigt fina deals i dagarna, 2500kr för 8gb modellen).

EDIT: Eller begagnat. Sålde ett 1070 för 3000kr innan sommaren.

Jag har kikat lite på tradera efter ett kort som är lagom men det verkar vara allmän brist på prisvärda kort vilket får äldre kort att klättra i pris. Tex när ett gtx 770 närmar sig 1000kr begagnat så känns det inte så roligt och shoppa äldre kort. Ett gtx 970, 1060, rx580 för en vettig peng vore tillräckligt för mig. Men jag har inte bråttom, jag får lägga speltiden på studierna så länge (sen finns det faktiskt spel som fungerar bra på uhd630 tro det eller ej (inte nya AAA titlar men lite äldre spel som är minst lika roliga att tidsfördriva sig med))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Sopar golvet var väl att ta i. Referensmodellen är av 980Ti är lågt klockad och därför blir det sån skillnad i testerna. Men klockar man båda två så är det rätt så lika då 980ti klockar mkt bra.

Som sagt så välter man diskussionen om man börjar dra in överklockning. 2070 har ju en helt egen krets, så hur den klockar vet vi inte än. Det är mycket möjligt att den klockar såpass bra att den klår 1080TI vilket i så fall gör att det skulle bli värt det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men där ligger väl redan 2080-kortet? Typ.
Risken är att de hamnar för nära varandra om både 2080 och 2070 presterar ungefär som 1080 Ti (men på var sin sida såklart).
Eller?

Jo 2080 ligger strax över och 2070 lär hamna under. Men fortfarande närmare 1080 Ti än vanliga 1080.

Jag gissar bara och skummade bara igenom specs lite snabbt och räknande på att 2080 drar 15% mer watt än 2070. Här snackar vi om att höfta rejält i hur den presterar såklart.

Edit: men någon form av korrelation kommer ju finnas här känner jag

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Jag får flashbacks till FX serien! Man hade ett kort som skall klara Direct3D 9.0a och Shader Model 2.0a. Det var stillbilder i många fall. https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_FX_series

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Exakt, 2070 kommer prestera under 1080Ti men definitivt över 1080. Vore konstigt om en 2944 CC presterar snäppet bättre än en 3584 CC kort men en 2304 kort inte slår en 2560 kort. Lite märkliga klockfrekvenser dock. Förväntade mig lite högre än 2080, inte lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Se det högre priset som en slags investering för framtiden.

Vill bara inflika från min sida (som ibland resonerat så) att det stämmer oerhört sällan. Exempel:

Jag köpte första Skylake i5-6500K, ny arkitektur, och tänkte "då kan man uppgradera till en starkare processor sen då för ny arkitektur lär de ju inte släppa så fort". Gick ett år och så var mitt moderkort obsolet.

Köpte Radeon R280X, skulle stödja Vulcan och DX12 och man skulle få sådana prestandavinster för spel för att man kommer närmare kraften. Väntar fortfarande på detta genomslag och nu sitter jag ändå med ett 1080.

Det hinner komma andra grafikkort innan raytracing slagit igenom

Permalänk
Medlem

@Elektron: Kolla inte tradera utan sweclockers marknad. Där jag köper/säljer mina datorprylar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det mest spännande ryktet jag hört är att AMD ska släppa RX 680 nästa månad
Polaris refresh i 12m (y)... Så sjukt tråkigt egentligen, men fan så mycket mer spännande med produkter för konsumenter och inte bara för "dumbsumers" x)

Tack för passningen, du tror inte dom som köper RTX korten från Nvidia gör det under noggrant övervägande på för och nackdelar.