Bara jag som tycker fläktbladen på FE sitter fult?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

Bara jag som tycker fläktbladen på FE sitter fult?

Bara jag som tycker det är fult att fläktbladen på FE inte är vända vinkelrätt mot luftmotståndet för maximal tryckkraft neråt utan istället är vinklade "bakåt" i linje med luftmotståndet?

FE kylaren har liknande fläktblad som Strix kylaren, fast Strix kylaren har till skillnad från FE kylaren fläktbladen vinklade någon grad snett "framåt" vilket fångar maximalt motstånd när bladet snurrar runt axeln i mitten.

Ännu mer extrema är är "Gamig X" och "Windforce" kylarna med "skålade" blad mot luftmotståndet för att fånga upp den luften som pressas "utåt", så att den istället pressas neråt mot kylaren. Så FE kylarens design ser för mig väldigt konstig ut.

Bilder från google.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jan 2005

Rent designmässigt har du rätt att det skiljer dem åt men att det skulle vara skillnad i "prestanda" eller "maximal tryckkraft" som du skriver är jag inte övertygad om.
Tror nog att de (nvidia) och alla andra tillverkare är duktiga på att använda/ta fram bra fläktar/blad till sina kylare och inte tummar på prestandan till fördel av design/utseende.

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Nu kan jag absolut ingenting om aerodynamik men jag misstänker att fläktarna på FE är utformade för högt statiskt tryck och inte luftflöde eftersom kylaren i övrigt är handikappad av designval som begränsar ventilationen på sidorna av kylflänsen.

Nummer ett: CPU: i7 6850K @ 4.2Ghz. GPU: Asus Strix GTX 1080ti MB: Asus ROG Strix X99. RAM: 32GB Kingston HyperX Fury DDR4 2666Mhz. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Platinum 1200W. Chassi: NZXT H440W. Skärm: Asus PB287Q (4K), Samsung U32H850UMU.
Nummer två:CPU: i7 4790K GPU: ---------------- MB: Asus ROG Maximus Hero VII.
Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av galenmyra:

Bara jag som tycker det är fult att fläktbladen på FE inte är vända vinkelrätt mot luftmotståndet för maximal tryckkraft neråt utan istället är vinklade "bakåt" i linje med luftmotståndet?

https://cdn.uploadvr.com/wp-content/uploads/2018/09/rtx-1080-1024x545.jpg

FE kylaren har liknande fläktblad som Strix kylaren, fast Strix kylaren har till skillnad från FE kylaren fläktbladen vinklade någon grad snett "framåt" vilket fångar maximalt motstånd när bladet snurrar runt axeln i mitten.

https://www.evetech.co.za/repository/ProductImages/asus-rog-strix-gtx1050ti-4gb-graphics-card-1000px-v1-0003.jpg

Ännu mer extrema är är "Gamig X" och "Windforce" kylarna med "skålade" blad mot luftmotståndet för att fånga upp den luften som pressas "utåt", så att den istället pressas neråt mot kylaren. Så FE kylarens design ser för mig väldigt konstig ut.

https://tweakers.net/i/WlPajqY6ndvNs9YTKwaS7KOjENk=/i/2000651224.jpeg

https://static.bhphoto.com/images/images750x750/1470261930000_1271029.jpg

Bilder från google.

Aerodynamik är så nära häxkonst man kan komma.
Vilket enkelt visas av alla äldre bilar som för ögat ser "hala" ut men i verkligheten är rena tegelstenarna.
Min poäng är att bara för att en design ser "konstig" ut betyder det inte att den är dålig för det
Och ju mindre saker och ting blir ju märkligare är mekaniken runt aerodynamiken.

Men fläktdesign på just grafikkort verkar handla mer om hur man kan få fläkten att se "häftig" ut utan att kompromissa prestandan för mycket.

Själv skulle jag gärna se grafikkort med vanliga fläktplatser och 4 pin's kontakter.
D.v.s. kortet levereras med 1-2-3 standardfläktar av lämplig storlek.
Men du kan själv byta dom mot nånting bättre/snyggare/tjockare/tunnare/mer RGB/etc. om du vill.
Kortets sensorer ser ju till att fläktarna snurrar så fort dom behöver för att hålla temperaturerna i schack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

Jag tror inte det skulle vara så extremt svårt för någon person som vet vad hen pratar om, att förklara varför fläktbladen är lutade "bakåt", att man skulle behöva vara professor i aerodynamik för att förstå.

Min personliga gissning är det inte alls finns någon fördel med att låta fläktbladen ligga "bakåt" och mer "glida" genom luften istället för att "fånga" luften mer "tvärt", men heller inte någon avsevärd nackdel. Jag tror helt enkelt att det gör så lite skillnad att Nvidia valt att offra en obetydlig liten del prestanda för att få en unik design. Vilket dom kanske tycker ser coolt ut, men jag personligen bara tycker ser väldigt fult ut.

Men det är som sagt bara min gissning, hade varit väldigt roligt om någon som faktigt vet varför designen ser ut så, eller är väldigt kunnig inom aerodynamik hade kunnat svara på hur det påverkar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

@galenmyra: Kanske inte relevant till axiala fläktar.
Men radiala fläktar finns av alla de tre typerna du beskriver i första inlägget, framåtböjda, bakåtböjda och raka blad. Alla används men i olika applikationer, Framåtböjda syns oftast i stora ventilationssystem medans de andra i mer högtrycks sug/blås apparater (ex: dammsugare).

Här är en video där en jämför vilken typ av design skulle passa bäst för en spånsug (som sagt inte helt relevant, men ändå).
https://www.youtube.com/watch?v=YuEaP9kyiFc

Har själv, tack vare hans videos, byggt en spånsug med diy impeller, cyklonavskiljare m.m.

Dock så spelar det ju inte så stor roll egentligen, så länge kortet kyls. Och för den delen tittar förresten hellre på skärmen än på grafikkortet när jag sitter vid datorn..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

@loefet:

Tack det var intrerssant, jag tror nog att det är relevant då han jämför just dom typerna av blad som används i för grafikkort.

Det han kommer fram till är alltså följande:
-Framåtböjda blad flyttar mer luft och kan dessutom snurra långsammare (lägre ljudnivå). Men är troligtvis inte lika energieffektiva.
-Bakåtlutande blad är bäst för en stor fläkt med liten motor och ger också bästa statiska lufttryck.
-Raka blad ger ett mellanting mellan de två.

Med tanke på att jag aldrig någonsin sett en chassifläkt, inte ens av större modell, använda sig av bakåtlutande blad, så har jag svårt att tro att de små grafikkortsfläktarna skulle vara tillräckligt stora för att behöva bakåtlutande blad.

Jag skulle alla dagar i veckan välja bättre prestanda och lägre ljudnivå, dvs framåtlutande blad, framför de andra alternativen.

Och jo, det spelar ganska stor roll, jag tittar också hellere på vägen än på motorn när jag kör bil, men det betyder ju inte att motorn är helt oväsentlig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Niczo:

Nu kan jag absolut ingenting om aerodynamik men jag misstänker att fläktarna på FE är utformade för högt statiskt tryck och inte luftflöde eftersom kylaren i övrigt är handikappad av designval som begränsar ventilationen på sidorna av kylflänsen.

Det du säger här stämmer ju faktiskt precis med resultatet från testerna i videon, dvs att bakåtlutande blad ger "mest statiskt lufttryck". Men vad menas egentligen med det? Att trycket är konstant och inte varierar? Och vad menar du med att kylaren har begränsad ventilation på sidorna? Den är ju öppen som andra kylare är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönnigne
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av galenmyra:

Det du säger här stämmer ju faktiskt precis med resultatet från testerna i videon, dvs att bakåtlutande blad ger "mest statiskt lufttryck". Men vad menas egentligen med det? Att trycket är konstant och inte varierar? Och vad menar du med att kylaren har begränsad ventilation på sidorna? Den är ju öppen som andra kylare är.

Volym vs tryck. Du vill ha tryck (dvs high static pressure) om du kör fläktar genom kylare som cpu/vattenblock/GPU. Du vill ha volym om du bara ska suga in luft och blåsa runt i chassit, eller dra ut luft.

Det är iaf så jag fattat det.

Founders edition kylaren har extremt liten yta att släppa ut luft genom sidorna jämfört med öppna AIBs med nästan dubbla höjden på sina flänsar. Dessutom så blockar dom airflow i mitten av kortet genom att plasten täcker hälften av det. Det är elegant design... men knappast effektiv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

@murklor: Ok, men om 2 fläktar har samma diameter (FE-fläktarna är ju lika stora som de från andra kylare), så borde ju trycket öka när volymen ökar, för ju mer volymen ökar ju mer luft strömmar ju igenom på samma yta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

@galenmyra: Anledningen att jag sa att den inte var helt relevant är ju att det gäller radiala fläktar och inte axiella. Kan själv för lite om aerodynamik för att kunna säga exakt vad som gäller.

Skrivet av murklor:

Volym vs tryck. Du vill ha tryck (dvs high static pressure) om du kör fläktar genom kylare som cpu/vattenblock/GPU. Du vill ha volym om du bara ska suga in luft och blåsa runt i chassit, eller dra ut luft.

Nja, tyvärr är det inte så lätt. För inget av de mätvärdena ger ju något som är relevant i verkligheten. Det statiska trycket mäts ju när man har blockerat luftflödet så att ingen luft flyttas, och maximal volym är ju värdet man mäter när fläktarna är helt friblåsande utan restriktioner, i verkligheten har du alltid någon form av flödesbegränsning (tryckfall), vare sig du försöker pressa luft genom en kylfläns eller blåsa luft genom en datorlåda.
Här är en relevant och intressant artikel om just detta: https://martinsliquidlab.wordpress.com/2013/02/18/why-static-...

Skrivet av galenmyra:

@murklor: Ok, men om 2 fläktar har samma diameter (FE-fläktarna är ju lika stora som de från andra kylare), så borde ju trycket öka när volymen ökar, för ju mer volymen ökar ju mer luft strömmar ju igenom på samma yta.

Nej. Se artikeln på Martins Liquid Lab ovan.

Det har ju även Matthias Wandel tänkt på själv i uppföljaren till videon jag länkade till ovan (sista 1/3 delen): https://www.youtube.com/watch?v=INbV5ggQ93A

Att vi inte har sett bakåtlutade fläktblad på radiella fläktar kan ju vara så enkelt att de inte har börjat testa med sånt förrän nu. Helst när man ser att det är ju endast under de senaste ca 10 åren som fläktarnas former har börjat utvecklats, innan dess så såg ju alla helt likadana ut, och många tillverkare som var aktiva då trycker ju fortfarande ut samma fläktar än idag.
Tror inte utvecklingen går så fort framåt som man kanske vill för att hitta den perfekta fläkten.
Det vi ser idag kan man ju säga beror på Nidec som när det släppte sin Gentle Typhoon fläkt var första som en fläkt med starkt framåtkurvade blad och bladgeometri för högre tryck, den fick ju så gott mottagande att marknaden har ju gått åt det hållet.
Hur många år har inte Noctua spenderat för att skapa sin uppföljare? 5-7 år?

Detta vi ser idag med bakåtböjda blad på Nvidias RTX serie, kan ju vara början till en ny revolution av fläktutveckling eller en punkt i utvecklingen som man helst vill glömma, vi får helt enkelt vänta och se.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nangijala
Registrerad
Okt 2009

Tycker kortet är snyggt. Men vilken är den bästa kylaren till 20xx serien, då menar jag till kylprestanda och inte utseende?