Permalänk
Medlem

Onkyo tx-sr313

Hejsan,
Funderar på hur mycket värme min receiver klarar av?
Tänkte ställa ner den i en "bänk" https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59047388/ men vet inte hur den kommer klara av värmen?

Om den skulle klara av värmen så går den inte att styra utan att ha bänken öppen, vilket känns opraktisk och undrar därför om någon har en lösning på detta. Min ARC port i TV:n är tyvärr sönder. Den lossnande när jag skulle koppla in HDMI-kabel efter flytt... Vanligen så kör jag alltid apple TV med tv och receiver.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har min center stående uppepå min tx-sr313. Centern täcker väl ca 2/3 av receivern. Det funkar utan problem. (inget riktigt svar på din fråga men kanske lite hjälp)

Låter dock väldigt opraktiskt o behöva ha skåpdörren öppen hela tiden 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja okej, men då har du fortfarande ett större luftbyte än i bänken, blir lite som en bastu där inne tänker jag... och dörren är som sagt väldigt frustrerande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såga upp ventilationshål på baksidan av skåpet

Permalänk
Medlem

Ja men vet inte hur pass bra den tål värmen för luften kommer fortfarande stå still där inne

Permalänk
Medlem
Skrivet av siimeon:

Ja men vet inte hur pass bra den tål värmen för luften kommer fortfarande stå still där inne

Fast tanken med ventilationshål är ju just att det får värmen att röra på sig. Värme stiger, så hålen kommer att hjälpa till med att skapa själv-drag.

Räcker det ändå inte så kan du ju alltid montera en fläkt som snurrar lite sakta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jo helt med på det men om värmeväxlingen sker för långsamt vad händer då? har den inbyggt att slockna vid för höga temperaturer eller går den sönder?

Permalänk
Medlem

@siimeon: Jag har inte samma modell, men de blir (ska bli) varma så de pallar ganska mycket. Överhettar den så stängs den av

Gör ventilationshål i överkanten och en bit ner så får du tillräcklig cirkulation i skåpet. Se bara till att det finns några centimeter luft ovan och under receivern (mer ovan än under om du måste välja)

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaret, då kan jag testa mig fram!