Nvidia lanserar Geforce RTX 2070 den 17 oktober

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon32713:

Vill bara inflika från min sida (som ibland resonerat så) att det stämmer oerhört sällan. Exempel:

Jag köpte första Skylake i5-6500K, ny arkitektur, och tänkte "då kan man uppgradera till en starkare processor sen då för ny arkitektur lär de ju inte släppa så fort". Gick ett år och så var mitt moderkort obsolet.

Köpte Radeon R280X, skulle stödja Vulcan och DX12 och man skulle få sådana prestandavinster för spel för att man kommer närmare kraften. Väntar fortfarande på detta genomslag och nu sitter jag ändå med ett 1080.

Det hinner komma andra grafikkort innan raytracing slagit igenom

Tror jag också, det var därför jag skrev.
"Man får även RTX och Tensor cores, som kanske är toppen kanske inte tillför något, men får i alla fall chansen till något nytt."

Lite som att köpa en lott ibland vinner man oftast inte.

Tycker ändå att om man väl tänker köpa nytt och har kreditkortet framme, då kan lika gärna kan kosta på sig något nytt och fräscht.

Och dessa DX12 grejer (som nu äntligen börjar lossna) och denna RTX del är ju i alla fall inte gratis att tillverka, inte konstigt att vi får betala extra för det, vare sig det slår eller inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Jag var lite sugen på ett 2070 men efter jag såg hur 2080 presterade funderar jag allvarligt på att skita i det och fortsätta med mitt 980 Ti. Det jag kör flyter på bra i 1440 så länge man drar ner lite skuggor och AA så egentligen, varför uppdatera? G-sync hjälper ju till ordentligt då man börjar dippa under 60 fps liksom. Näh, får bli att spara dessa kronor till framtiden!

Köp ett 1080 Ti om du behöver en uppgradering, imo.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hm, undra vilket av nvidias kort som kommer kosta runt 3000kr, jag börjar bli sugen på att skaffa ett grafikkort. Kör på intels uhd 630 tillsvidare.

Skickades från m.sweclockers.com

GeForce 2040, om du har tur.

Skrivet av Lorault:

Jag spekulerar nu tror att kortet presterar ca 5-10% bättre än GTX 1080. Sedan får vi inte glömma kommande GTX 2060 som ska prestera ungeför som GTX 1080.

edit: https://www.sweclockers.com/nyhet/26139-nvidia-geforce-gtx-20...

Det skulle betyda att 2060 är snabbare än 2070. Vilket inte går ihopa, enligt mig. Om jag bara kollar på GFLOPS så ligger 2070 en bra bit under 1080. Så det skall man nog ta med en nypa salt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag spekulerar nu tror att kortet presterar ca 5-10% bättre än GTX 1080. Sedan får vi inte glömma kommande GTX 2060 som ska prestera ungeför som GTX 1080.

edit: https://www.sweclockers.com/nyhet/26139-nvidia-geforce-gtx-20...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jaha så Sweclockers ljuger då?

Skrivet av ClintBeastwood:

6% bätttre Dessutom klockade ju 980Ti väldigt bra och i den listan är det founders edition.

Ja, nu finns det ju andra prestandaindex där de har använt lite fler spel, t.ex:

Man ska inte tro att sweclockers är den enda och kompletta sanningen alltid.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror jag också, det var därför jag skrev.
"Man får även RTX och Tensor cores, som kanske är toppen kanske inte tillför något, men får i alla fall chansen till något nytt."

Lite som att köpa en lott ibland vinner man oftast inte.

Tycker ändå att om man väl tänker köpa nytt och har kreditkortet framme, då kan lika gärna kan kosta på sig något nytt och fräscht.

Och dessa DX12 grejer (som nu äntligen börjar lossna) och denna RTX del är ju i alla fall inte gratis att tillverka, inte konstigt att vi får betala extra för det, vare sig det slår eller inte.

Beror ju på hur kortsiktigt man vill investera. Lägger själv gladeligen 2000kr extra men om 2-3 år har grejorna stöd för senaste tekniken än att spara lite pengar nu, sälja begagnat och förlora pengar och sen köpa till samma pris igen om 2-3 år. Gillar inte tanken att köpa grejor bara för nuet och med vetskapen att jag kommer måsta byta inom en framtid. Elektronikskrot finns det redan gott om på denna planet.

Sen kanske man ständigt vill ligga på topp och då ändå känner att ett 2-3 år gammalt värstingkort inte duger än om det har stöd för alla funktioner, men ska man då sälja begagnat eller köra som nån sekundär-burk så har det i alla fall samma funktioner fast något lägre prestanda.

Sen finns det ju så klart gränser för hur mycket man kan lägga för att framtidssäkra sig för något som man inte vet när det tar fart. Men det är ju som du säger ett lotteri - Ray Tracing är ju en total gamechanger om det verkligen tar fart. Frågan är ju hur det kommer implementeras och om RTX är enda vägen, eller om det kommer nåt annat som gör RTX-korten utdaterade om 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De här prissättningarna... jag funderar på om de bara satt höga priser för att kunna fortsätta sälja ut 1000-serien utan att behöva prissänka förra generationens kort.

När 1000seien-lagren är tömda kan man kanske sänka priserna på 2000-serien en del. Inte för att de måste sänka då heller kanske, men nuvarande prisnivå på 2000-serien verkar ju inte falla i helt god jord.

Självklart är det ju så , det är ju mer eller mindre konstaterat, även om nvidia inte säger det rakt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag spekulerar nu tror att kortet presterar ca 5-10% bättre än GTX 1080. Sedan får vi inte glömma kommande GTX 2060 som ska prestera ungeför som GTX 1080.

edit: https://www.sweclockers.com/nyhet/26139-nvidia-geforce-gtx-20...

Det skulle betyda att 2060 är snabbare än 2070. Vilket inte går ihopa, enligt mig. Om jag bara kollar på GFLOPS så ligger 2070 en bra bit under 1080. Så det skall man nog ta med en nypa salt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Beror ju på hur kortsiktigt man vill investera. Lägger själv gladeligen 2000kr extra men om 2-3 år har grejorna stöd för senaste tekniken än att spara lite pengar nu, sälja begagnat och förlora pengar och sen köpa till samma pris igen om 2-3 år. Gillar inte tanken att köpa grejor bara för nuet och med vetskapen att jag kommer måsta byta inom en framtid. Elektronikskrot finns det redan gott om på denna planet.

Sen kanske man ständigt vill ligga på topp och då ändå känner att ett 2-3 år gammalt värstingkort inte duger än om det har stöd för alla funktioner, men ska man då sälja begagnat eller köra som nån sekundär-burk så har det i alla fall samma funktioner fast något lägre prestanda.

Sen finns det ju så klart gränser för hur mycket man kan lägga för att framtidssäkra sig för något som man inte vet när det tar fart. Men det är ju som du säger ett lotteri - Ray Tracing är ju en total gamechanger om det verkligen tar fart. Frågan är ju hur det kommer implementeras och om RTX är enda vägen, eller om det kommer nåt annat som gör RTX-korten utdaterade om 2 år.

Tror snarare att frågan är om korten kan leverera mer än 30-45 FPS med RTX ON. Kvittar om du har nya funktioner om det innebär att man måste återgå till nån form av powerpointpresentation när man spelar, men två bildrutor per sekund.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Har vi någon aning om när 2060 släpps ? Finns det en chans att vi får se ett 2060 i svenska butiker innan Black friday den 23:e november ?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tror snarare att frågan är om korten kan leverera mer än 30-45 FPS med RTX ON. Kvittar om du har nya funktioner om det innebär att man måste återgå till nån form av powerpointpresentation när man spelar, men två bildrutor per sekund.

Visserligen, men ska man jämföra mellan att idag köpa ett billigare kort och sedan suget efter att byta om 2-3 år då korten verkligen orkar med Ray Tracing eller att köpa ett kort idag och klänga sig fast vid det lite längre så tänker jag att jag hellre lägger lite extra pengar nu och åtminstone ger mig själv möjligheten att spela med Ray Tracing om 3 år om än jag får sänka grafikinställningarna en del (tror då att man måste sänka ganska rejält för att ett spel ska se sämre ut MED Ray Tracing än utan) snarare än att köpa ett kort idag som jag vet att jag helt och hållet utelämnas från den möjligheten då funktionen börjar bli vanligare.

Men då beror det ju så klart på hur mycket dyrare ett 2070 är jämfört med ett kort som idag motsvarar dess prestanda. Matchar 2070 ett 1080 för en tusenlapp mer så är det för mig en no brainer om det är prissegmentet man letar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De här prissättningarna... jag funderar på om de bara satt höga priser för att kunna fortsätta sälja ut 1000-serien utan att behöva prissänka förra generationens kort.

När 1000seien-lagren är tömda kan man kanske sänka priserna på 2000-serien en del. Inte för att de måste sänka då heller kanske, men nuvarande prisnivå på 2000-serien verkar ju inte falla i helt god jord.

Det jag har hört är att det finns inte alls speciellt mycket 1080 och 1080 Ti att sälja. Är man sugen på ett 1080 eller 1080 Ti skall man inte vänta för länge är vad jag fått veta.

Sen verkar det inte vara allmän uppfattning att 2000-serien sålt sämre än de förväntat sig heller.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lidodido:

Visserligen, men ska man jämföra mellan att idag köpa ett billigare kort och sedan suget efter att byta om 2-3 år då korten verkligen orkar med Ray Tracing eller att köpa ett kort idag och klänga sig fast vid det lite längre så tänker jag att jag hellre lägger lite extra pengar nu och åtminstone ger mig själv möjligheten att spela med Ray Tracing om 3 år om än jag får sänka grafikinställningarna en del (tror då att man måste sänka ganska rejält för att ett spel ska se sämre ut MED Ray Tracing än utan) snarare än att köpa ett kort idag som jag vet att jag helt och hållet utelämnas från den möjligheten då funktionen börjar bli vanligare.

Men då beror det ju så klart på hur mycket dyrare ett 2070 är jämfört med ett kort som idag motsvarar dess prestanda. Matchar 2070 ett 1080 för en tusenlapp mer så är det för mig en no brainer om det är prissegmentet man letar i.

Lite så jag resonerar, en tusenlapp extra borde det i alla fall vara värt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Det jag har hört är att det finns inte alls speciellt mycket 1080 och 1080 Ti att sälja. Är man sugen på ett 1080 eller 1080 Ti skall man inte vänta för länge är vad jag fått veta.

Sen verkar det inte vara allmän uppfattning att 2000-serien sålt sämre än de förväntat sig heller.

Yeah.
Hur bra 2000-serien än så länge sålt säger kanske inte så mycket tänker jag. Förväntade säljsiffror... ja vems förväntningar pratar man då om och hur mycket var förväntningarna på?
Initialt brukar det finnas köpsug oavsett så korten lär väl gå åt i butik ett tag som vanligt.

Problemet är väl att de köpare som inte är beredda att lägga 14.000 spänn (vilket såklart är de flesta) inte har mer prestanda att hämta per krona med de nya korten än vad man fick för nästan 2 år sedan. Det uppmanar knappast gemene man att öppna plånboken. Det kommer leda till färre köp vill jag påstå.
Många av de som ville ha prestanda X för 7000-9000 spänn har redan skaffat detta förra året. Och väntade man under den tiden till att 2000korten skulle släppas så är väl prestanda/krona en besvikelse då man bara snuvats på väntan och kunde fått samma prestanda för samma peng för länge sedan om man köpt 1000kort istället.
Ja sedan finns det såklart en del som inte hade en tanke på att uppgradera våren 2017 och i nuläget ändå behöver göra detta så det är inte så att marknaden är tom på köpare. Men uttunnad.

Så det jag tror kommer ske är att färre kort kommer säljas av 2000serien över lite längre tid än hur det såg ut när 1000serien lanserades (så länge nuvarande prissättning råder iaf).
Lustigt nog kan en sådan försäljningsutveckling också kallas "förväntad försäljningsmängd" beroende på hur förväntningarna ser ut ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om man skulle haft med aftermarket 980Ti skulle de varit väldigt jämna. 980Ti clockade riktigt bra.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite så jag resonerar, en tusenlapp extra borde det i alla fall vara värt.

Tänker att det nog kan vara värt lite mer än så också, men det beror som sagt på hur lång sikt man investerar. Jag som bytte grafikkort för 6-7 år sen sist kan lätt motivera 1500kr prisskillnad om prestandan med Ray Tracing inte är ett sånt problem att tekniken är oanvändbar. Blir spännande att se tester!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Visserligen, men ska man jämföra mellan att idag köpa ett billigare kort och sedan suget efter att byta om 2-3 år då korten verkligen orkar med Ray Tracing eller att köpa ett kort idag och klänga sig fast vid det lite längre så tänker jag att jag hellre lägger lite extra pengar nu och åtminstone ger mig själv möjligheten att spela med Ray Tracing om 3 år om än jag får sänka grafikinställningarna en del (tror då att man måste sänka ganska rejält för att ett spel ska se sämre ut MED Ray Tracing än utan) snarare än att köpa ett kort idag som jag vet att jag helt och hållet utelämnas från den möjligheten då funktionen börjar bli vanligare.

Men då beror det ju så klart på hur mycket dyrare ett 2070 är jämfört med ett kort som idag motsvarar dess prestanda. Matchar 2070 ett 1080 för en tusenlapp mer så är det för mig en no brainer om det är prissegmentet man letar i.

Jag tycker inte att det är ett särskilt vettigt sätt att se på denna generationen av kort från nvidia. Det finns inga underlag för RT och TC överhuvud taget. Man kan tro vad som helst, men det är aldrig vettigt att basera sina beslut på tro eller vad någon som har något att vinna på det säger till dig.

Det är ungefär som att vara kristen eller muslim. Någon har sagt att gud finns och han tittar på dig när du syndar och sedan kommer du inte till himlen (vet inte om det är så inom islam också). Kyrkan säger: Du ska tro detta, det är bra, vi lovar.

Nu kommer Nvidia och säger att RT/TC är så jävla bra för dig. Det kommer bli jättebra för dig i framtiden. Men det finns ingenting som säger att det kommer att bli så, än så länge. Inga indikationer ens. Vänta tills du vet att det finns något som backar upp det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De här prissättningarna... jag funderar på om de bara satt höga priser för att kunna fortsätta sälja ut 1000-serien utan att behöva prissänka förra generationens kort.

När 1000seien-lagren är tömda kan man kanske sänka priserna på 2000-serien en del. Inte för att de måste sänka då heller kanske, men nuvarande prisnivå på 2000-serien verkar ju inte falla i helt god jord.

Vetifan, på t.ex 2080 är det 89% fler transistorer i kretsen, så de är mycket dyrare att tillverka. Jag tror det är 57% i 2080 Ti. Då jämför jag mot 1080/1080 Ti.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Möjligt.
Hur bra 2000-serien än så länge sålt säger kanske inte så mycket. Förväntade säljsiffror... ja vems förväntningar pratar man då om och hur mycket var förväntningarna på?
Initialt brukar det finnas köpsug oavsett så korten lär väl gå åt i butik ett tag som vanligt.

Problemet är väl att de köpare som inte är beredda att lägga 14.000 spänn (vilket såklart är de flesta) inte har mer prestanda att hämta per krona med de nya korten än vad man fick för nästan 2 år sedan. Det uppmanar knappast gemene man att öppna plånboken. Det kommer leda till färre köp vill jag påstå.
Många av de som ville ha prestanda X för 7000-9000 spänn har redan skaffat detta förra året. Och väntade man under den tiden till att 2000korten skulle släppas så är väl prestanda/krona en besvikelse då man bara snuvats på väntan och kunde fått samma prestanda för samma peng för länge sedan om man köpt 1000kort istället.
Ja sedan finns det såklart en del som inte hade en tanke på att uppgradera våren 2017 och i nuläget ändå behöver göra detta så det är inte så att marknaden är tom på köpare. Men uttunnad.

Så det jag tror kommer ske är att färre kort kommer säljas av 2000serien över lite längre tid än hur det såg ut när 1000serien lanserades (så länge nuvarande prissättning råder iaf).
Lustigt nog kan en sådan försäljningsutveckling också kallas "förväntad försäljningsmängd" beroende på hur förväntningarna ser ut ;).

Fast det viktiga är ju inte heller hur många kort de säljer, det viktiga för Nvidia är hur mycket pengar de tjänar. Nu vet jag inte hur marginalerna ser ut för ett 2080 Ti vs ett 1080 Ti för Nvidia men vi kan nog anta att det kan röra sig om minst samma procentuella marginal men till ett högre baspris. Det är ju där deras förväntningar ligger i.

Tror nog helt klart att Nvidia kommer bli mer än nöjda med intäkterna från 2000 serien kontra 1000 serien även till nuvarande priser, om inte AMD lyckas komma med något nytt som är riktigt bra och utan tillgångsproblem.

Tror rent generellt att många av kunderna som köper den är typen av kort är rätt prisokänsliga så frågan är hur mycket det gör att ett 2080 Ti kostar säg 14k kontra de 9-10k ett motsvarande 1080 Ti kostade när det kom, speciellt eftersom valutaförändringen vant alla vid iaf 10% högre priser sedan dess. De som var beredda att lägga 10k på ett grafikkort kommer nog i många fall lägga 13-14k också.

Där de tappar i dagsläget är nog 2080 som förmodligen en del väljer ett 1080 Ti framför, så fram tills dessa är slutsålda så lär vi se färre som köper 2080.

Sen blir det ju som det alltid blir, fler kampanjer med mera som ger lägre och lägre priser ju längre tiden går så till sist kan man säkert få ett 2080 Ti för vad ett 1080 Ti kostar idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

@Jimemy: Kolla inte tradera utan sweclockers marknad. Där jag köper/säljer mina datorprylar.

Jag kan garanterat säga att man hittar mer prisvärdare kort på Tradera än Sweclockers. Att köpa datorkomponenter via SweC marknaden är en pina! Antingen tar säljarna överpriser eller så inleder de någon slags budgivning som går in i leda tills säljaren ger upp för att den tycker det är för låga bud och slutar svara.

Tradera har ett mycket bättre system.

Och RTX-serien är ett skämt, mest pga priset. När väl strålspårning slår igenom så är vi flera generationer bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Har vi någon aning om när 2060 släpps ? Finns det en chans att vi får se ett 2060 i svenska butiker innan Black friday den 23:e november ?

Enligt Asus så släpps inte 2060 förrän tidigt nästa år :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Hahaha, slog mig nu precis hur absurt dyra bärbara datorer kommer bli med 20xx serien i sig. Lycka till att få roliga försäljningssiffror där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Hahaha, slog mig nu precis hur absurt dyra bärbara datorer kommer bli med 20xx serien i sig. Lycka till att få roliga försäljningssiffror där

Får se i vilken utsträckning det faktiskt dyker upp med tanke på den högre TDP på RTX serien. Skulle gissa att det isåfall är främst 2070 som är meningsfull i "Max-Q" version...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Får se i vilken utsträckning det faktiskt dyker upp med tanke på den högre TDP på RTX serien. Skulle gissa att det isåfall är främst 2070 som är meningsfull i "Max-Q" version...

Sant!
Kanske till och med blir att dom går tillbaka till "m", typ 980m, benämningen igen då dom kanske inte kommer vara i närheten av samma klass som desktop. Ska bli intressant att se i vilket fall

Permalänk
Medlem

För oss som bara spelar lite hade ett datum för 2050 och 2060 varit kul att se. Skulle behöva köpa nytt nu men kan hålla mig lite om det inte är en evighet bort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tycker inte att det är ett särskilt vettigt sätt att se på denna generationen av kort från nvidia. Det finns inga underlag för RT och TC överhuvud taget. Man kan tro vad som helst, men det är aldrig vettigt att basera sina beslut på tro eller vad någon som har något att vinna på det säger till dig.

Det är ungefär som att vara kristen eller muslim. Någon har sagt att gud finns och han tittar på dig när du syndar och sedan kommer du inte till himlen (vet inte om det är så inom islam också). Kyrkan säger: Du ska tro detta, det är bra, vi lovar.

Nu kommer Nvidia och säger att RT/TC är så jävla bra för dig. Det kommer bli jättebra för dig i framtiden. Men det finns ingenting som säger att det kommer att bli så, än så länge. Inga indikationer ens. Vänta tills du vet att det finns något som backar upp det.

Visst, man får chansa. Får tekniken inget stöd så har man kastat pengarna i sjön. Det vore vansinne att sitta med ett grafikkort som man är nöjd med och köpa ett RTX-kort bara för att få stöd för något som eventuellt blir aktuellt i framtiden.

Sitter man däremot med kreditkortet i handen och har tänkt köpa t.ex ett 1080 och RTX2070 visar sig matcha prestandan för en tusenlapp mer så skulle man dock vara rätt bitter om man snålade in den där tusenlappen och sen visade det sig att alla spel som presenteras på E3 nästa år inkluderar stöd för Ray Tracing.

Jag skulle lätt lägga den där extra tusenlappen. Än om just den tekniken blir inaktuell för att något nytt kommer runt hörnet så kan man alltid känna sig nöjd med att man köpt ett grafikkort som under en längre tid kommer att ha drivrutinsstöd. Men då är jag en som inte bara investerar för de närmaste 2-3 åren utan snarare tänker att jag vill att grafikkortet ska klara av att starta spel om 5 år.

Permalänk
Medlem

Jag tycker prissättningen är helt åt helvete på 2000-serien. Men nvidia vet vad dom håller på med, deras kort säljer oavsett. Ett starkt varumärke och liten konkurens för dom snabbaste korten gör att man kan styra och ställa som man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men historiskt har det sett ut så att X70-korten presterat bättre än X80TI-korten från föregående generation, så då tycker jag att det är ett rimligt krav att ställa att det skall fortsätta vara så.

Historiskt är huvudordet här. Historiskt så har den nya generationens huvudsyfte varit att förbättra prestanda för konventionell rendering. Det är inte alls huvudsyftet med denna nya generation, då hade man absolut inte gjort de designval man gjort.

Är det rimligt att grafikkort alltid ska lanseras med ett och samma huvudsyfte? Möjligt att man kan tycka det, men det är en ganska, vad ska vi säga, begränsad hållning.

Med det absolut inte sagt att 20-seriens syfte/designval var det smartaste Nvidia kunde hitta på (bäst att vara tydlig, noterat att flera här tror att förklara nånting automatiskt oxå innebär att försvara nånting...)

En tanke, RTX 2070 hade säkert sålt bättre om det t.ex. istället hetat GTX 2070 och presterat som ett 1080Ti, dvs att TU106 var en TU104 utan RT och Tensor kärnor, typ. Men det var som sagt inte syftet, den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, nu finns det ju andra prestandaindex där de har använt lite fler spel, t.ex:

Fullständigt briljant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Beroende på antal och utval av spel, så gissar jag 1080 - 1070ti nivåer.

På papperet är det klenare än 1080, färre GFLOPS, färre kärnor. Fler transistorer, men många av dem är vikta till raytracing, vilket förvisso är häftigt men det känns som att man får betala ett högt pris för att få första versionens raytracing.

Skickades från m.sweclockers.com