Hjälp mig lista ut vart min surfpott tar vägen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Hjälp mig lista ut vart min surfpott tar vägen

När jag inte är hemma och behöver surfa via datorn kopplar jag naturligtvis upp mig med hjälp av telefonen. På sista tiden har det varit problem med det, nämligen att all surf tar slut direkt. Idag kopplade jag upp mig för att svara på ett mail och under tiden jag höll på med mailet tog den surf jag hade kvar tvärslut. Det var 2 GB som käkades upp på en halvtimme. Jag vill ha reda på vad det är som använder så mycket data, men vet inte hur jag ska kunna testa mig fram utan att riskera att mina nyköpta 3 GB också försvinner.

Program igång: Firefox med en massa flikar (bara i bakgrunden), Office, Notepad++, Thunderbird och liknande vanligt. Jobbade bara aktivt med Thunderbird, en del mail laddades hem, men det är ju småpotatis.
Misstankar: Dropbox (dock full så inget laddas upp dit), Microsoft i allmänhet (vem vet vad Windows 10 håller på med egentligen).

Tankar mottages tacksamt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005

Windows update kan ofta vara en bov i dramat.

MB: Asus Z170-A | CPU: Intel Core i7 6700K @ 4.60GHz/VCORE: 1.330V | CPU-Cooler: Noctua NH-D14 | Mem: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 2666MHz | GFX: MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB @ GPU: 1451MHz/Mem: 3758MHz | PSU: Corsair AX 850W | Disk1: Samsung 840 PRO 256GB | Disk2: Samsung 840 EVO 500GB | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R5 | OS: Win 10 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Samsung 2443BW | Corsair K70 Rapidfire RGB | Corsair Scimitar RGB | Glorious Extended Mouse Pad | Kingston HyperX Cloud Alpha | DXRacer Drifting

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Resursövervakaren kanske kan hjälpa något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017

Kan nästan garantera att de är "Windows Update".

🖥 Fractal Design Define Mini C. Fractal Design Integra M 550W. Intel Core i5-8400. GIGABYTE Z370M D3H. 2x8GB Ballistix Elite 2666MHz. GIGABYTE GTX 1080 Turbo OC. 250GB + 1TB WD BLUE 3D NAND. 32 GB Intel Optane Memory. 2TB WD Black. SAMSUNG SE-218.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2005

I Windows så kan du ange anslutningen som en anslutning med datapris, och konfigurera om updates, bakgrundsdata osv ska tillåtas.
Du kan även se vilka program som använt internet, och hur mycket.
Skickades från m.sweclockers.com

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Feb 2013

Det finns bra saker i windows 10 network & settings både info och att du kan begränsa

/Atener

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av maskeradmannen:

I Windows så kan du ange anslutningen som en anslutning med datapris, och konfigurera om updates, bakgrundsdata osv ska tillåtas.
Du kan även se vilka program som använt internet, och hur mycket.

Och om du har detta igång får du ett varningsmeddelande om att du kanske vill pausa Onedrive.

Jag har använt det där sättet sedan januari och Windows har aldrig uppdaterats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Tack för alla svar, jag ska titta på alla förslag.

Skrivet av Beta:

Windows update kan ofta vara en bov i dramat.

Det konstiga är att det händer varje gång. Det kan ju inte vara så stora uppdateringar varje vecka? Eller kan det det? Jag hade datorn uppkopplad med wifi i lördags, tycker den borde ha tagit ner allt sånt då och att det inte borde vara 2 GB nya grejor att ta ner bara två dagar senare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Meat:

Tack för alla svar, jag ska titta på alla förslag.

Det konstiga är att det händer varje gång. Det kan ju inte vara så stora uppdateringar varje vecka? Eller kan det det? Jag hade datorn uppkopplad med wifi i lördags, tycker den borde ha tagit ner allt sånt då och att det inte borde vara 2 GB nya grejor att ta ner bara två dagar senare.

I windows 10 så är det inställt som default att du hjälper andra med updates också. Så M$ använder dig som en windows update tjänst för andra om du inte stänger av detta.

Jobbade för ett tag sedan åt en datorförsäljare och varje fredag märkte jag att det inte gick att surfa eller göra någonting i hela butiken. Till slut upptäckte jag att det var alla demodatorer som skickade updates ut på nätet. Stängde av detta och allt fungerade igen.

https://www.howtogeek.com/224981/how-to-stop-windows-10-from-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Jag har nu kollat på alla förslag. Lyckligtvis hjälpte jag åtminstone inte andra med Windows-uppdateringar (vilken vansinnig funktion!) men det är helt klart System som har slukat mest data. Nästan 8 GB medan tvåan Dropbox har använt drygt två (rimligt eftersom jag fyllde den för ett par veckor sen) och trean Firefox knappt två (också rimligt, har kollat Netflix).

Har nu angivit att mobilens nätverk kostar pengar och hoppas att det ska hjälpa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av hamre:

I windows 10 så är det inställt som default att du hjälper andra med updates också. Så M$ använder dig som en windows update tjänst för andra om du inte stänger av detta.

Jobbade för ett tag sedan åt en datorförsäljare och varje fredag märkte jag att det inte gick att surfa eller göra någonting i hela butiken. Till slut upptäckte jag att det var alla demodatorer som skickade updates ut på nätet. Stängde av detta och allt fungerade igen.

https://www.howtogeek.com/224981/how-to-stop-windows-10-from-...

Tackar! Visste jag inte om

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Har nu kopplat upp mig efter att ha ändrat inställningarna och fick följande "felmeddelande":

"Det finns tillgängliga uppdateringar. Vi laddar ned dem när du inte använder en anslutning med datapriser. Om du vill kan du ladda ned 3.27 GB-3.27 GB med din aktuella dataanslutning (avgifter kan tillkomma). Du kan fortfarande behöva ansluta till ett Wi-Fi-nätverk utan datapriser för vissa uppdateringar."

TREKOMMATJUSJU GIGABYTE efter att två GB redan laddats ner igår, det är ju sanslöst! Inte undra på att hårddisken är nästan full trots att datorn är hyfsat ny. Om jag inte vore så lat skulle jag ha bytt till Linux för länge sen.

Problemet är löst i alla fall, tack som fan alla!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Meat:

Har nu kopplat upp mig efter att ha ändrat inställningarna och fick följande "felmeddelande":

"Det finns tillgängliga uppdateringar. Vi laddar ned dem när du inte använder en anslutning med datapriser. Om du vill kan du ladda ned 3.27 GB-3.27 GB med din aktuella dataanslutning (avgifter kan tillkomma). Du kan fortfarande behöva ansluta till ett Wi-Fi-nätverk utan datapriser för vissa uppdateringar."

TREKOMMATJUSJU GIGABYTE efter att två GB redan laddats ner igår, det är ju sanslöst! Inte undra på att hårddisken är nästan full trots att datorn är hyfsat ny. Om jag inte vore så lat skulle jag ha bytt till Linux för länge sen.

Problemet är löst i alla fall, tack som fan alla!

Ett tips är att köra diskrensning

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Loxus:

Ett tips är att köra diskrensning

Huh. Det har jag nog inte gjort på 15 år. Tack för tipset!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Meat:

Huh. Det har jag nog inte gjort på 15 år. Tack för tipset!

Det borde ta bort en massa gamla uppdateringsfiler och annat tjafs

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13