Permalänk
Medlem

Nytt 1060, fungerar som skit

Hallå! Min kompis köpte nyss sig ett Asus Dual 1060 6GB för att uppgradera sin dator. Han köpte även en 212 Evo kylare till sin processor för att kyla ner den lite. Problemet är att datorn går som skit, får kassa fps. Vi spelar mest Battlefield 1 nu, och på medium grafik får han någonstans mellan 40-50 fps. Vi har felsökt ett tag, avinstallerat alla gamla drivrutiner, installerat nya, kollat över inställningar osv. Går fortfarande riktigt dåligt. Frågan är om det är CPUn som bottleneckar? Han sitter på en sådan mäktig pjäs som en FX8350, föga imponerande men med en så fet kylare tycker jag i min amatörmässiga bedömning att det borde lira okej. Kollat på YouTube där folk lirar BF1 med 1060 och FX8350 på high och får ut minst 60+ fps. Uppskattar all hjälp, vore fan underbart att lösa detta problem!

Permalänk

Den första självklara frågan är ju om ni kopplat in skärmen i grafikkortet eller i moderkortet?

Och nummer två: har nu anslutit strömförsörjning till kortet?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@Pentagram: Han kör HDMI från grafikkortet till sin skärm, strömmen är ansluten med en 6pins kontakt från nätagget!

Permalänk
Medlem

är cpu kylaren rätt monterad och kylpastan bytt?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

@kakan86: Yes, monterad efter instruktion och kylpastan bytt, rengjort med sprit innan ny pasta också. Kylaren går tyst, verkar alltså inte vara så stor belastning!

Permalänk
Medlem

Vad använde han för grafikkort förut?
Är något överklockat?
Hur mycket minne har datorn?

Använd Msi afterburner och kolla hur cpu användningen ser ut.

Vet att FX8350 flaskar i många spel ink BF1,så en överklockning skadar inte

Skrivet av Pentagram:

Den första självklara frågan är ju om ni kopplat in skärmen i grafikkortet eller i moderkortet?

Och nummer två: har nu anslutit strömförsörjning till kortet?

FX8350 har ingen inbyggd gpu,o det på moderkorten klarar inte av BF1.

Utan att sätta dit 6-pins kontakten blir det ingen bild.

Permalänk
Medlem

@Bulltazar: Han hade ett 750ti tror jag, nej ingenting är överklockat så vitt jag vet. Han köpte datorn begagnat på blocket så tror ej cpun är överklockad. Han har 8GB ram. Ska kika i Afterburner! Tack för alla förslag än så länge!

Permalänk

Kör ddu på grafikkortet i felsäkert läge i ta bort gammalt drivrutiner

Permalänk
Medlem

@Bulltazar: Afterburner visar att han ligger rätt högt, CPU usage går upp i 100% ibland.

Permalänk
Medlem

Kolla belastning på CPU och gpu.
Kolla temp på CPU och gpu.

Permalänk
Medlem

@trebrecks: Tror inte vi har något felsäkert läge aktiverat, hur vet jag det?

Permalänk
Avstängd

Testa att uppdatera moderkortets bios, om du har den senaste biosen..testa att nedgradera biosen till näst senaste.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@AS1M4X: alltså ddu är ett program du laddar ner och så ska du starta det i felsäkert läge sök på ddu på Google sitter på telefonen.