Vilket är det läskigaste PC-spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Lätt Doom 3!
Här är videon som dessutom bevisar den tesen:
https://www.youtube.com/watch?v=zHaH5FMJQZA

Samma tes bevisad i minecraft https://youtu.be/qPU9gOaI_pI?t=15s den slutar inte efter den gröna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Frågan var ju egentligen vilket PC spel som är läskigast.
Personligen tycker jag att följande var bra exempel även om alla inte finns till PC:

Om jag får lägga till några konsolspel vill jag utan tvekan ha med:

  • P.T. (Playable Teaser, Silent Hills)

  • Silent Hill 2, 3 och 4 (PC versioner finns, men kan vara svåra att få tag i)

  • Fatal Frame serien

  • The Evil Within (Inte värsta skräckspelet, men det har sina stunder)

Jag såg en del freaky spel som youtubers spelade som åtminstone hade en obehaglig stämning:

  • Phobia: Fear of Darkness

  • Cry of Fear (som Afraid of Monsters fast kanske värre)

  • Afraid of Monsters (ganska grotesk mod)

Om jag får lägga till så skulle jag lägga till Ocean House hotel från vampire the masquerade

Permalänk

Alien Isolation
Amnesia The Dark Descent
Amnesia A Machine for Pigs
Slender
Manhunt

Är dom spelen jag kommer på just nu spontant. Finns fler men de kommer jag inte på just nu. Redigerar inlägget när jag kommer på fler.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=TTkqFFeXPTg

Oh the horror! Kommer aldrig glömma när Halo gick från actionspel till skräckspel, om än bara för en stund.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Hm... Metro: Last Light... Hade extrema problem med träsk nivån... Sen rätt många jump scares i Metro serien

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Ett spel som släpptes nyligen , the conjuring house, är en väldigt trevligt överaskning , otroligt skrämmande också
https://youtu.be/-rJiOzVndjw

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag försöker hålla mig borta från läskiga spel, mina nerver är inte gjorda för dessa typer av spel.
Kan dock berätta om ett tillfälle i AvP 2 som hände för nu cirka 11 år sedan när jag och två vänner körde en multiplayermatch där jag och en annan spelade som marine mot en enda alien. Jag gick först i ledet med min vän strax bakom och kort efter att jag passerat den här bron:

frågar jag min vän om allt är ok och om han sett något, svaret blir något i stilen "nej, inget här" så jag vänder mig om för att kolla till honom men blir väldigt överraskad av min andra vän som spelar alien då han är helt plötsligt just bakom mig och hela skärmen fylls upp med ett alien ansikte vilket resulterar med att jag slår bort mina hörlurar som landar på min bärbara dator och knuffar mig med datorstolen bort från skrivbordet!
Har aldrig i mitt liv blivit så rädd av ett spel som den gången! Jag var så beredd på att bakom mig är min marine-vän men han hade bestämt att kolla något så han lämnade mig och mellan springan just ovanför bron i klippet ovan, där gömde sig min alien-vän, vilket jag även missade att det kan vara en plats han kan gömma sig på. Kunde inte förstå först var han kom ifrån och hur allt gick till.
Nej fy fan för skrämselspel.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Har inte skrivit på över 1 år men vilken timing ni gjorde denna tråden . Sitter nämligen och kör Deadspace 2 i 4K(DSR) och streamar ljudet till mitt hemmabio(optiskt) tror detta är det läskigaste spelet har skrikit som en tjej i vissa lägen >< (Metro är sjukt läskigt med)

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

skrikit som en tjej i vissa lägen

Säker på att det är en bra måttstock om du är man?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Själv vågar jag inte spela så otäcka spel. Glömmer dock inte gruvan i "the vanishing of ethan carter".

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Säker på att det är en bra måttstock om du är man?

om ett monster hade kommit bakifrån från ingenstans och ljudet går från 30 till 90 db hade du nog också reagerat så . Det är en bra måttstock kan jag säga om de längd vi snackar om ><?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Inget slår gamla AvP 2 som marine när det gäller läskigt ^^

Lite nyare är Alien Isolation som blir rätt fint nervig med.

Håller med, alien isolation är det enda spel som verkligen skrämt mig till den grad att jag aldrig spelat klart spelet, Avp 1 och 2 skrämde mig också på sin tid.

Det är märkligt men jag har aldrig blivit skrämd av någon annan spelserie alls, men alien har tydligen något speciellt som skrämmer just mig 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Momo verkar rätt läskigt spel.

Länk

Permalänk
Medlem

Alien vs Predator som så många andra nämnt. Tänkte direkt på spelet när jag såg överskriften och misstänkte att många andra gjorde likadant. Vågade inte spela mer än någon timme eller så som Marine.
Blir aldrig skrämd av något annat, knappt av genuint farliga saker i verkliga livet men det här spelet var inte bra för nerverna. Går ju inte ens åldersbestämma kravet på spelet så läskigt som det är... haha

Annars var kontrollerna i Little Big Adventure rätt skrämmande också...

Permalänk
Medlem

Jag spelar aldrig någonsin läskiga, mörka spel längre. Jag får hjärtrusningar och kallsvettningar, vilket är synd då jag så gärna vill spela Metroserien, men vet att jag kanske spelar i 20-30 minuter innan jag avinstallerar oich därmed kastade iväg mina pengar.

Nåväl, det läskligaste jag spelat är F.E.A.R. Jag minns fortfarande, mycket tydligt, hur jag klättrade upp för en stege och när jag närmade mig slutet av stegen och kunde se taket jag skulle upp till så såg jag hennes bara fötter precis framför mig följt av ett snabbt skratt innan hon var borta igen. Har nog aldrig varit så rädd i ett spel förut.

Det kan hända att jag är ovanligt vek när det kommer till spel, då film inte alls har samma effekt på mig.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Avstängd

Vi som är lite gamla. Då får jag säga spelt F.E.A.R. Är riktigt bra. Snacka om att känna rädsla. O tala om ljud effekterna så bra de var.

Permalänk
Inaktiv

F.E.A.R, Doom 3, Dead Space, AVP, Metro 2033, Silent Hill, Resident Evil PS1 version. Dessa jag kommer på just nu.

Började spela dator spel 98 vid 10 år åldern typ! Så var väldigt ung när jag körde dessa 16+ spel! Kul var det, den där känslan när man SVETTAS på riktigt framför skärmen och morsan frågar om man är sjuk!

Permalänk
Medlem

@Rhames: med trälock?

Permalänk
Medlem

Pupg när man blir skjuten helt överraskad.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Alien isolation Klara inte mina nerver. Inte heller första dead space. Samt lastout spelade jag 10 min sen la jag ner. Samt jag hatar dinosaurie spel med trex och raptorer sen första Jurassic park filmen släpptes.

Dock spelat ut dead space 2 -3.
Samt metro serien tyckte jag var perfekt.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Clive Barker's Undying.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk

Det läskigaste spelet.

left 4 dead
amnesia

Permalänk
Medlem

Inget slår F.E.A.R. för min del, dels för att skräckpartierna skrämmer än idag och dels för att det lyckades skrämma trots att man var fullt utrustad. Större delen av dagens skräckspel förlitar sig på att man står försvarslös vilket är rätt trist i min mening.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Dead by daylight är ingen hit för mig, ändå lyckas dom tjata in mig på det 🙄 Känslan av att bli jagad och inte kunna göra annat än springa..

Amnesia spelade jag ganska mycket förr, men tappade boet min spsrfil så får bli att installera båda igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Kan inte minnas att jag mer än hoppat till vid vissa tillfällen, typ som när man får en imp i fejset efter att ha öppnat en dörr i Doom 3, av något spel de senaste 25 åren eller så.

Det finns dock ett gammalt spel som lyckas; Ultima VIII: Pagan. Atmosfären i det är så vansinnigt creepy på nåt sätt, nästan allt och alla är fientligt inställda, och det känns kort sagt... kallt. Man får verkligen känslan av att vara ensam mot världen.

https://www.youtube.com/watch?v=w3r_Y6ZRcyk

Ser ut att gå bra att lira i DOSbox. På riktig hårdvara ballar det ur om datorn har mer än 64 MB RAM, antar samma sak gäller i DOSbox, kan vara bra att ha i minnet.

Edit: ja, och de skrikande zombierna i TLoZ - Ocarina of Time. Så satans jävla obehagliga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

AvP
Alien Isolation
Dead Space I
Outlast

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Alien isolation som så många andra... Köpte det för en 2 år sedan och började lira. Alien uppenbarade sig och döda mig varav jag stängde av och har inte lirat det något mer
Det är synd för det verkar finnas stor potential i spelet.
AvP är också givet spel med hög puls, detta har jag dock klarat när det begav sig

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Amnesia The dark descent. Gör man ett ärligt försök och följer deras guidelines så jäklar...
Alltså lyset av, headset på med hög volym, INTE sitta i skype eller ha andra människor i rummet. Då får du se på fan xD

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Banjo Kazooie till N64, utan tvekan!....vadå? Jag var liten och Mad Monster Mansion är det obehagligaste jag vart med om i ett spel mest sannolikt! Sluta skratta där framför skärmen!

På nära andraplats kommer Big Boo's Haunt i Super Mario 64. Dels pga det var allmänt hemskt, men främst för jag nog var nära att avlida första gången jag gick nära flygeln...var någon här mindre och lirade detta vet ni vad jag pratar om...*ryser*

De är inte nya spel. Men är de exemplen jag har som var värst och jag kommer ihåg. Lite nyare upplevelser var Witcher 3 när man är på Skellige och ska hjälpa ngn som har ngn demon eller liknande i sig gjorde att jag fick ta en paus på några min.

Metro: Last light var obehagligt, hatar spindlarna...lirade inte mer efter man börjat stöta på dem och promt ska in i deras bon osv.

Sista jag kommer på är nog Fallout 4 med massvis utav mods. Kändes på riktigt som att kämpa för sin överlevnad! Kunde bli riktigt obehagligt ibland pga modsen.

Som ni ser är inga ovan nämnda spel ens skräckspel... Såateh, näe...Inget fan av skräck, all heder till er som vågar/orkar xD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

är jag ensam om att tycka att STALKER var sjukt läskigt.. underground-labben fick mig o skita knäck mer än en gång!

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34