Forumdelen sponsras av

Inbränning på OLED ska man acceptera detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Trasdockan i7:

Haha är nästan i exakt samma situation här. Föräldrarna har varit inne på Samsung QLED medans jag predikat högt om OLED. Men nu kanske jag bara ska hålla tyst och låta dem bestämma själva.

Well, jag har kört en OLED som skrivbordsmonitor i ett år utan störrer tanke på inbränningar men har inga ändå. Då kör jag inte heller på maxblås (främst för mina ögons skull). Men helt klart verkar det möjligt att få det på OLEDs, sen får väl var och en göra sin egen analys av hur stor risken är och hur det påverkar med egna inställningar och liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Bosse78:

Hej

Har en Philips pos9002 som nu fått en rejäl inbränning. Det är längst ner på TVn och jag har nu identifierat det som en inbränning från Tv4-morgon. Det är den sol och remsa som kommer upp när dom presenterar vad som händer typ så det e ju verkligen inget statiskt som en logga. Ska man acceptera detta eller kan man får detta på garanti???

https://imgur.com/a/0GnwamK

Det är inte så att du drar ur tvn eller bryter strömmen till uttaget den sitter i när du tittat färdigt?

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Bosse78:

Nej. 100% standardinställningar. har inte petat på nått.

I stort sett alla teveapparater har standardinställningar direkt ur kartong som är helt åt skogen, med vansinnigt högt ställd ljusstyrka och kontrast och alla "bildförbättrande" funktioner påslagna, för att butiker enkelt ska kunna ställa upp en teve i demosyfte där det är viktigt att bilden drar till sig blickar från kunderna. Extra allt supersize plusmeny ger ökad försäljning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Jaxione:

Det är inte så att du drar ur tvn eller bryter strömmen till uttaget den sitter i när du tittat färdigt?

Nä. Hittat fler trådar på nätet där TV4 kallas OLED-dödare.

Acer Nitro N50-600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Krippa75:

I stort sett alla teveapparater har standardinställningar direkt ur kartong som är helt åt skogen, med vansinnigt högt ställd ljusstyrka och kontrast och alla "bildförbättrande" funktioner påslagna, för att butiker enkelt ska kunna ställa upp en teve i demosyfte där det är viktigt att bilden drar till sig blickar från kunderna. Extra allt supersize plusmeny ger ökad försäljning.

Må så vara. Tycker ändå att TV:n ska överleva att titta på nyhetsmorgon oavsett inställningar.

Acer Nitro N50-600

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Bosse78:

Må så vara. Tycker ändå att TV:n ska överleva att titta på nyhetsmorgon oavsett inställningar.

Fast nu vet man att oled är lite känsligare för inbränning då kan det yu vara klokt att göra en del inställningar för att minimera risken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Mar 2012

jag har haft min LGB7V nu i lite under ett år och haft den som skärm till min dator, har aldrig använt den till att titta på tv och jag har inga inbränningar så jag skulle inte påstå att det är lätt att få inbränning på den. antar att det finns flera olika oled paneler men min 65B7V var den billigaste OLED som såldes, klart 55an är billigare men 55an är den billigaste 55"s oled som jaghittade på elgigs när jag köpte tv. så jag tror mycket har med otur å göra.
men jag skulle endå vilja påstå att det är mindre chans att få inbränning på oled än de gamla plasma tvs som fanns förrut. jag ångrar dock inte det minsta mitt köp och önskar endast att jag hade köpt en tidigare
måste tillägga att jag har alltid kört min i högsta ljusstyrka.

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av coopish:

Fast nu vet man att oled är lite känsligare för inbränning då kan det yu vara klokt att göra en del inställningar för att minimera risken?

Vilka e man? Tror inte gemene man vet att man behöver göra inställningar för att minimera risken för inbränning.

Hur många standardanvändare tror du fipplar med inställningar? hur många tror du tittar på morgonTV ? Nä jag tycker inte man ska behöva göra någon inställning för att tvn ska överleva ett år.

Acer Nitro N50-600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Ziggy_:

måste tillägga att jag har alltid kört min i högsta ljusstyrka.

Bor du på solen?

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Aeqvist:

Bor du på solen?

Lite tycke och smak det där. Själv gillar jag hög ljusstyrka och ganska hög kontrast så färgerna blir mer levande.

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero * CPU: AMD Ryzen 7 2700X * RAM: 32Gb G.Skill TridentZ RGB 2933Mhz CL14 * PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum * GPU: EVGA GTX 980Ti 6gb * SSD: Samsung 860 EVO 2 TB * DVD: ASUS DVD-RW * Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart * Skärm: Acer XB270HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Mar 2012

@Aeqvist: haha du skulle bli förvånad av hur låg ljusstyrkan är på max på en b7v :).

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Ziggy_:

@Aeqvist: haha du skulle bli förvånad av hur låg ljusstyrkan är på max på en b7v :).

Har en C7 och kör på typ 15-20. Ibland höjer jag till 50-60 om det är en riktigt ljus dag men ja, alla är väl olika

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!