Bästa plats för fingeravtryckssensor

Permalänk
Medlem

Jag tycker om placeringen som Moto G mobilerna har, precis under skärmen kombinerad med deras "multiknapp" man använder, men det är väl en vanesak.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fram! Generellt så ligger mobilen på en bordsskiva eller i mitt laddstativ. En knapp på baksidan går då ej att nå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Jag tycker egentligen inte om fingeravtryckssensor alls.. Sparar Apple på ens fingeravtryck? Skrämmande värre.

Nej, inga sparar dina fingeravtryck. Vad sensorn gör är att identifiera vissa definierade Minutiaes, relationen mellan dessa skapar sen ett mönster. Och det är det här mönstret av minutiaes som sparas i krypterad form. Och det är det mönstret som sen används som template för att identifiera ditt fingeravtryck.
Det går således inte att "återskapa" ditt fingeravtryck från den här informationen.

"The major minutia features of fingerprint ridges are ridge ending, bifurcation, and short ridge (or dot). The ridge ending is the point at which a ridge terminates. Bifurcations are points at which a single ridge splits into two ridges. Short ridges (or dots) are ridges which are significantly shorter than the average ridge length on the fingerprint. Minutiae and patterns are very important in the analysis of fingerprints since no two fingers have been shown to be identical."

Permalänk
Medlem

Använder inte mitt fingeravtryck! Fattar inte riktigt varför människor kan tycka det är jobbigt att trycka in fyra siffror, funkar hur bra som helst.

På med foliehatten nu! Det är rätt många som har BankID, Swish, Bank-appar, Facebook, WhatsApp, olika betalappar, snart kanske körkort också, sedan fingeravtryck och ögonscanning.
Det är som en öppen bok om någon får tag i informationen.
Fattar inte hur man kan lita på att allt är i säkert förvar. Informationen kommer att läcka en vacker dag. Det är roligt att använda ny teknik men man bör tänka efter lite.

Nu kommer jag väl få höra att jag är paranoid eller foliehatt?
De vanligaste argumenten för att känna sig fri eller bara är naiv är "jag har inget att dölja, vad ska de med min information till", "De är inte intresserade av lilla mig" "Händer inte mig".

Ha det Gött!

Permalänk
Hedersmedlem

Spännande resultat på omröstningen och jämnare än jag trodde.

Skrivet av BOB77:

Använder inte mitt fingeravtryck! Fattar inte riktigt varför människor kan tycka det är jobbigt att trycka in fyra siffror, funkar hur bra som helst.

På med foliehatten nu! Det är rätt många som har BankID, Swish, Bank-appar, Facebook, WhatsApp, olika betalappar, snart kanske körkort också, sedan fingeravtryck och ögonscanning.
Det är som en öppen bok om någon får tag i informationen.
Fattar inte hur man kan lita på att allt är i säkert förvar. Informationen kommer att läcka en vacker dag. Det är roligt att använda ny teknik men man bör tänka efter lite.

Nu kommer jag väl få höra att jag är paranoid eller foliehatt?
De vanligaste argumenten för att känna sig fri eller bara är naiv är "jag har inget att dölja, vad ska de med min information till", "De är inte intresserade av lilla mig" "Händer inte mig".

Ha det Gött!

Det är inte jobbigt att skriva in en kod men det är bra mycket långsammare.

Varför skulle din kod vara säkrare än ditt fingeravtryck? Varför är alla så rädda för att Apple/Google sparar dina fingeravtryck men inte din pinkod/ditt lösenord? Fingeravtryck går dessutom inte att stjäla genom att titta över axeln på dig när du låser upp mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Under displayen fingerprintsensorn vore optimalt, tyvärr väldigt ovanligt ännu.

Har hellre på framsidan än bak, nuvarande köpet dikterades långt av positioneringen av fingerprintsensorn. Har ju oftast liggande på bordet och jävligt störande att behöva plocka upp telefonen först.

Däremot ansiktsigenkänning funkar ju väldigt bra på vissa telefoner såsom t.ex. OnePlus 6 så man kommer långt med den endast också. Men t.ex. att logga in på mobilbanken stöds inte av ansiktsigenkänning hos Nordea iallafall men den accepterar fingerprintsensor åtminstone, finns vissa andra tillfällen också där det är samma sak.

Men hoppas lite på att underdisplay fingerprintsensorn blir vanligare iallafall.

Skrivet av BOB77:

Använder inte mitt fingeravtryck! Fattar inte riktigt varför människor kan tycka det är jobbigt att trycka in fyra siffror, funkar hur bra som helst.

På med foliehatten nu! Det är rätt många som har BankID, Swish, Bank-appar, Facebook, WhatsApp, olika betalappar, snart kanske körkort också, sedan fingeravtryck och ögonscanning.
Det är som en öppen bok om någon får tag i informationen.
Fattar inte hur man kan lita på att allt är i säkert förvar. Informationen kommer att läcka en vacker dag. Det är roligt att använda ny teknik men man bör tänka efter lite.

Nu kommer jag väl få höra att jag är paranoid eller foliehatt?
De vanligaste argumenten för att känna sig fri eller bara är naiv är "jag har inget att dölja, vad ska de med min information till", "De är inte intresserade av lilla mig" "Händer inte mig".

Ha det Gött!

För mig handlar det om bekvämlighet >>> riskfaktorn. Visst skulle det suga ifall det kommer nån allvarlig säkerhetshål/leak osv men som sagt bekvämligheten är värt risken för min smak. Livet är för kort för att hålla på grubbla på sånt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOB77:

Använder inte mitt fingeravtryck! Fattar inte riktigt varför människor kan tycka det är jobbigt att trycka in fyra siffror, funkar hur bra som helst.

På med foliehatten nu! Det är rätt många som har BankID, Swish, Bank-appar, Facebook, WhatsApp, olika betalappar, snart kanske körkort också, sedan fingeravtryck och ögonscanning.
Det är som en öppen bok om någon får tag i informationen.
Fattar inte hur man kan lita på att allt är i säkert förvar. Informationen kommer att läcka en vacker dag. Det är roligt att använda ny teknik men man bör tänka efter lite.

Nu kommer jag väl få höra att jag är paranoid eller foliehatt?
De vanligaste argumenten för att känna sig fri eller bara är naiv är "jag har inget att dölja, vad ska de med min information till", "De är inte intresserade av lilla mig" "Händer inte mig".

Ha det Gött!

Lagringen av fingeravtryck som både Google och Apple använder är ganska enkel men säker, inget som skickas iväg ut i cyberrymden utan allt hanteras lokalt och krypterat på din enhet. Läs mer om tekniken bakom det hela här: https://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_execution_environment

Jag antar att om någon stjäl ditt finger eller öga/ögon (eller hela ansikte för Face ID), så kan de ta sig in i din lur och göra lite bankärenden. Men då känns själva förlusten av kroppsdelar som ett större problem i längden.

Permalänk
Medlem

Både och men får man bara välja en plats ska den vara bak så man lätt kan låsa upp den i samma handvändning som man plockar den ur fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Spännande resultat på omröstningen och jämnare än jag trodde. Det är inte jobbigt att skriva in en kod men det är bra mycket långsammare.

Varför skulle din kod vara säkrare än ditt fingeravtryck? Varför är alla så rädda för att Apple/Google sparar dina fingeravtryck men inte din pinkod/ditt lösenord? Fingeravtryck går dessutom inte att stjäla genom att titta över axeln på dig när du låser upp mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Koden är inte säkrare, men hellre att någon får tag i min kod än mitt fingeravtryck, koder kan ändras, inte fingeravtryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Lagringen av fingeravtryck som både Google och Apple använder är ganska enkel men säker, inget som skickas iväg ut i cyberrymden utan allt hanteras lokalt och krypterat på din enhet. Läs mer om tekniken bakom det hela här: https://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_execution_environment

Jag antar att om någon stjäl ditt finger eller öga/ögon (eller hela ansikte för Face ID), så kan de ta sig in i din lur och göra lite bankärenden. Men då känns själva förlusten av kroppsdelar som ett större problem i längden.

Så du litar 100% på att dina uppgifter (fingeravtryck eller BankID mm) inte kommer på avigvägar bara för att Samsung, Apple, Huawei mfl säger så?

Det gör inte jag, bara min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOB77:

Så du litar 100% på att dina uppgifter (fingeravtryck eller BankID mm) inte kommer på avigvägar bara för att Samsung, Apple, Huawei mfl säger så?

Det gör inte jag, bara min åsikt.

Ptja, det är ju så systemet fungerar enligt alla utsagor. Så om inte alla tillverkare ljuger (och kommer undan med det), så litar jag på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Under skärmen helt klart, och förhoppningsvis blir det standard hos alla vettiga tillverkare 2019.
Antar apple kommer dröja till 2031 dock.

Permalänk
Medlem

Vill inte ha sensorn, men sitter den på baksidan kan man sätta aluminiumtejp över den utan att det stör annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOB77:

Använder inte mitt fingeravtryck! Fattar inte riktigt varför människor kan tycka det är jobbigt att trycka in fyra siffror, funkar hur bra som helst.

På med foliehatten nu! Det är rätt många som har BankID, Swish, Bank-appar, Facebook, WhatsApp, olika betalappar, snart kanske körkort också, sedan fingeravtryck och ögonscanning.
Det är som en öppen bok om någon får tag i informationen.
Fattar inte hur man kan lita på att allt är i säkert förvar. Informationen kommer att läcka en vacker dag. Det är roligt att använda ny teknik men man bör tänka efter lite.

Nu kommer jag väl få höra att jag är paranoid eller foliehatt?
De vanligaste argumenten för att känna sig fri eller bara är naiv är "jag har inget att dölja, vad ska de med min information till", "De är inte intresserade av lilla mig" "Händer inte mig".

Ha det Gött!

Kanske är jag naiv osv.

Om man nu inte hackar min bank eller dylikt så måste man för att komma in på min bankid:
1. Sno min telefon
2. Ha tillgång till mitt fingeravtryck (eller min 6 siffriga kod)
3. Ha tillgång till min 8 siffriga bankid kod (är ej samma eller liknande som 2.)

Jag anser att det är bra säkert iaf. Mkt säkrare än bankdosan eller kreditkortet etc.

Men visst går det väl att göra ännu säkrare. Känner dock att det helst inte får bli för jobbigt för mig också...

- - -
Sen förstår jag inte varför fyra siffror skulle anses som säkert. Är ju aslätt att se folks koder när de sitter på tunnelbanan och slår in dessa. Figeravtryck är nog säkrare vid praktiskt tillämpning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bak, smidigt att ta fram telefonen och låsa upp den med en hand väldigt snabbt, övriga tider har jag inga problem med att använda PIN som tar 2 sekunder att mata in för att låsa upp telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fram! Generellt så ligger mobilen på en bordsskiva eller i mitt laddstativ. En knapp på baksidan går då ej att nå.

Skickades från m.sweclockers.com

Smart unlock?

På framsidan är ju absoulut sämst placering. Man vill ju ha så stor skärm och så liten mobil som möjligt. Med en fingeravtrycksläsare på framsidan blir detta komplicerat.
Håller man en relativt ny mobiltelefon normalt så är det ju inte det enklaste heller att böja ner tummen till läsaren, så blir låsa upp, ta nytt grepp och sedan använda telefonen. Har man läsaren på baksidan så är det ju dels enklare att komma åt och dels slipper man ta nytt tag om telefonen då man börjar använda den.

Så baksidan eller i princip under hela skärmen, sedan på sidan och sist på framsidan. Så är ordningen enligt mig.

Jag är ju också tveksam till att man använder telefonen liggandes på ett bord tex mer än man håller den i handen och använder den.
Skulle man använda den på bordet så finns ju som sagt smart lock. Iaf till android. Inbyggt. Double tap to wake är ju också rätt vanligt om man inte orkar trycka på powerknappen.

Skrivet av Nivity:

Under skärmen helt klart, och förhoppningsvis blir det standard hos alla vettiga tillverkare 2019.
Antar apple kommer dröja till 2031 dock.

Apple borde ju inte återinföra fingeravtrycksläsare på sina telefoner då de i princip trackade ner det då de införde face-id. Sa de inte att det var typ 1 på 50000 och face-id 1 på 1000000 att någon kunde låsa upp telefonen?

Permalänk

För mig finns det ingen optimal placering. Jag röstade på det minst dåliga; fram, eftersom jag ofta har mobilen på ett bord 8-16 vardagar.
I en perfekt värl har min framtida mobil flera sensorer.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Intressant att så få vill ha läsaren på sidan, personligen tycker jag det funkar skitbra, och tycker båda alternativen är betydligt sämre.

Undertill är den allmänt bänglig att använda, inser dock att det förmodligen blir bätte när man lärt sig, samt kan inte användas utan att lyfta telefonen om man har den liggande, och på framsidan stjäl den skärmyta och hamnar på ett sånt ställe att man måste knyckla till tummen som fan för att komma åt den, vilket helt går bort.

Är det möjligen så att det rör sig om en vanesak, och att det helt enkelt är vanligast med telefoner med fingeravtrycksläsare på fram- eller baksida?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@Tandborste: småsaker. Man sitter och arbetar med något - får ett sms, eller ett mail och sneglar över på telefonen och vill svara kortfattat typ Ja eller Nej bara. Eller bara låsa upp telefonen och "swajpa" höger eller vänster till en annan hemskärm för att kolla en annan widget eller Google Now. Inget som man ska behöva lyfta upp telefonen och hitta fingeravtrycksläsaren på backsidan eller sidan, eller placera ansiktet framför kameran för att göra.

Mycket smidigare att göra med telefonen liggandes precis där den redan ligger på bordet

Permalänk
Medlem

Har i nuläget en Galaxy S8+ där fingeravtrycksläsaren sitter på baksidan till höger om kameran. Till en början var det ovant och kändes osmidigt, jag brukade bland annat att kleta på kameran av misstag. Men jag vande mig med tiden, och nu känns det bättre än vad det gjorde på min S5:a där läsaren satt på framsidan(detta kan ju dock bero på att läsaren är mycket snabbare på S8:an).

Permalänk
Inaktiv

På baksidan (Galaxy S8) var värdelöst. På powerknappen på sidan (Xperia XZ) var helt okej. På framsidan under skärmen är också bra (P20 Pro).
Så jag vet inte vad jag ska rösta på.

Skrivet av Djhg2000:

Vill inte ha sensorn, men sitter den på baksidan kan man sätta aluminiumtejp över den utan att det stör annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle du sätta tejp över den?

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat några inlägg där det är tveksamt att det var seriöst menat något som sedan ledde till en ordväxling om vem som är troll.

/KimTjik