Permalänk
Medlem

Hjälp mig resonera

Jag befinner mig just nu i Taipei och har "chansen" att köpa ett rtx 2080 för 7500 svenska kronor.

Vad jag går miste om är då garantin. Och hur blir det med tull? De kan ej erbjuda taxfree i butiken så varan beskattas i Taiwan. Kommer jag behöva betala tull på varan då?

Hur skulle ni gjort?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Packa upp grafikkortet och lägg det i din väska, hur skall dom bevisa att du köpt det utomlands?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Först och främst, är du säker på att varan är äkta? I Hongkong var det iaf väldigt noga att man kollade så att de inte smällt på en nyare kylare på ett äldre kort.

Tull måste man ju krasst sett betala, det är ju lag på det, men jag kan väl inte påstå att jag deklarerat något jag köpt vid införsel när jag turistat... Garanti lär du ju ha, men du kan behöva skicka kortet för att nyttja den, vilket kan vara värt det.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Packa upp grafikkortet och lägg det i din väska, hur skall dom bevisa att du köpt det utomlands?

De kan kräva att man ska uppvisa bevis på köp, typ kvitto osv, vilket kan bli rätt besvärligt. Vet inte om de kan hålla kortet permanent om man misslyckas med det, men oddsen för att de kollar är ju nära nog 0.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

De kan kräva att man ska uppvisa bevis på köp, typ kvitto osv, vilket kan bli rätt besvärligt. Vet inte om de kan hålla kortet permanent om man misslyckas med det, men oddsen för att de kollar är ju nära nog 0.

Om jag tar med mig min laptop när jag reser på affärsresor och har med mig den tillbaka till Sverige sen, måste jag då alltid ha med mig kvitto på den för att inte riskera att den blir beslagtagen?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

De kan kräva att man ska uppvisa bevis på köp, typ kvitto osv, vilket kan bli rätt besvärligt. Vet inte om de kan hålla kortet permanent om man misslyckas med det, men oddsen för att de kollar är ju nära nog 0.

va tvungen att logga in på sweC som jag sällan gör, bara läser, men detta va ju den dummaste kommentaren på länge!
Brukar du ha kvitto på dina underkläder när du reser med? så de inte blir beslagtagna, de som ligger i din väska?
Ren Bullshit, du behöver inte visa något kvitto på något sätt....

Ursäkta men blev ju uppriktigt förbannad ^^

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Går du genom tullen med grafikkortet i oöppnad kartong i en flashig kasse från butiken du köpte den i finns väl en minimal risk att tullarna blir nyfikna (om det ens är bemannat när du går igenom). Ligger kartongen nedpackad i din resväska vill jag påstå att risken är obefintlig, de är inte intresserade av annat än individer som försöker smuggla droger eller vapen.

Permalänk
Medlem

Köp tre och sälj två av dem här hemma.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

va tvungen att logga in på sweC som jag sällan gör, bara läser, men detta va ju den dummaste kommentaren på länge!
Brukar du ha kvitto på dina underkläder när du reser med? så de inte blir beslagtagna, de som ligger i din väska?
Ren Bullshit, du behöver inte visa något kvitto på något sätt....

Ursäkta men blev ju uppriktigt förbannad ^^

Och själv var jag tvungen att logga in bara för att svara på din bra mycket dummare kommentar.
OM tullpersonalen misstänker att du har köpt en vara som överstiger värdet 4300kr utomlands så kan dom absolut begära att du visar ett svenskt kvitto så du kan redovisa att du redan betalat moms på varan, ett enkelt sätt för dig att bevisa din oskyldighet. Från tullverkets sida:

---

> Jag ska åka till Japan och köpa en videokamera där, är det fritt att ta med den hem till Sverige?

> Du får ta med dig varor för maximalt värde på 4 300 kronor om du reser med ett kommersiellt fartyg eller flyg. Åker du på annat sätt så är det för maximalt 3 000 kronor som du inte får överstiga utan att betala tull och skatt. I det här beloppet ingår samtliga varor (utom alkohol och tobak) som du köpt under resan.

---

Om du inte kan bevisa att du köpt varan i Sverige, alternativt redan betalat tull och skatt på varan, kommer dom nog beslagta varan för tillfället och starta en utredning.

MEN, chansen att det här ska hända måste ses som minimal. Jag har aldrig varit med om, eller sett någon, som fastnat i tullen när man reser privat. De har antagligen all sin fokus på droger, vapen och mer omfattande smuggling. Däremot vet jag inte om jag hade ansett att det hade varit värt risken att köpa flera kort om man har för ändamål att sälja dessa sen. Inte riktigt lika oskyldigt om man skulle fastna i någon tull.

Permalänk
Medlem

Visst, man kan ju jämföra med underkläder och laptop osv. Men hur ofta tar man med sig ett st löst grafikkort på en resa?
Jag tror man får försöka förstå att tullare också är tänkande människor där man väger in saker som rimlighet/sannolikhet när det gäller in och utförsel av varor.

Sen har man ju den moraliska aspekten när det gäller att betala skatt, men det ämnet kräver nog en egen tråd.

Sen är ju som några påpekat chansen att åka dit rätt liten, men den finns ändå.
Vet du med dig att du kommer ha ångest över att åka fast och behöva använda trippel dos Rexona deodorant i 24 timmar så kanske det inte är värt det för att tjäna en tusing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Packa upp grafikkortet och lägg det i din väska, hur skall dom bevisa att du köpt det utomlands?

Ja, kartongen är gräsligt stor så det var så jag hade tänkt göra. Frågan är om handbagaget eller resväskan är lämpligast.
Dum fråga kanske men det råkar inte vara så att varan kam ta skada av röntgengrejen i securityn till flyget?

Skrivet av Thursday:

Först och främst, är du säker på att varan är äkta? I Hongkong var det iaf väldigt noga att man kollade så att de inte smällt på en nyare kylare på ett äldre kort.

Jag vågar lita på retailen. Vi köpte två 1tb ssd och dom var väldogt noga att visa att det var legit. Plus att det är en kedja som dessutom ligger rätt i digital Plaza här. Autenticiteten är inget jag oroar mog över i detta fall.

Tull måste man ju krasst sett betala, det är ju lag på det, men jag kan väl inte påstå att jag deklarerat något jag köpt vid införsel när jag turistat... Garanti lär du ju ha, men du kan behöva skicka kortet för att nyttja den, vilket kan vara värt det.

Så kanske det är men de påtalade flera gånger att det ej var "international warrenty" så jag föreställer mig att det blir superknepigt i bästa fall om jag vill nyttja de.. Då kommer den nog hamna i lådan istället.

Skrivet av xfade:

Köp tre och sälj två av dem här hemma.

Hehe.. Nä, det äe inget jag orkar mig på.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Lägg kortet i resväskan du checkar in. Risken för stopp i tull är som sagt inte överhängande. Ibland gör de stickprov, men det är sällan.

Absolut inte i handbagaget. All elektronik vill de ha separat genom kontrollen.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Lägg kortet i resväskan du checkar in. Risken för stopp i tull är som sagt inte överhängande. Ibland gör de stickprov, men det är sällan.

Absolut inte i handbagaget. All elektronik vill de ha separat genom kontrollen.

Bra tips. Tack!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ja, kartongen är gräsligt stor så det var så jag hade tänkt göra. Frågan är om handbagaget eller resväskan är lämpligast.
Dum fråga kanske men det råkar inte vara så att varan kam ta skada av röntgengrejen i securityn till flyget?
Så kanske det är men de påtalade flera gånger att det ej var "international warrenty" så jag föreställer mig att det blir superknepigt i bästa fall om jag vill nyttja de.. Då kommer den nog hamna i lådan istället.

Hehe.. Nä, det äe inget jag orkar mig på.

Internaltional Warranty innebär att du har rätt att nyttja garantin här i Sverige, du har alltid garanti i det land där du handlar produkten. Jag köpte en Nintendo Switch i Hongkong, den har ingen internationell garanti, vilket betyder att jag inte kan driva ett garantiärende mot Bergsala här i Sverige, dock kan jag skicka den till HK om det blir strul (jag fick kontaktuppgifter direkt vid köpet för detta). Så garanti lär du ha!

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Efter en god stout och en blaskig men helt OK ipa kom förnuftet ikapp och jag pallra mig iväg och köpte ett grafikkort för strax under 8000.

Tack gör hjälpen alla!

Visa signatur

En ny signatur