Permalänk
Medlem

Nätverk mellan hus och garage

Hej

Jag har idag en avklippt Cat6 kabel mellan hus och garaget. Var tvungen att göra så för att få dit kabeln.

Hursomhelst så funderar jag på följande och undrar om det är en smart idé. Jag är inte så bra på detta.

I huset (kabeln kommer in vid el-centralen) så sätter jag en Keystone kontakt. Jag har en switch i närheten så jag har lediga portar.

I garaget kopplar jag in kabeln i ett utanpåliggande uttag som sedan förbinds till en väggmonterad switch.

Från switchen leder jag 3 kablar till 2 x inbyggda LAN uttag på loftet (biorum)

Helst skulle jag vilja få möjligheten att köra POE kamera x 2 men kanske går att lösa med en POW switch i framtiden.

Frågor
- Är jag rätt ute?
- På detta sätt får jag 3 fasta uttag på loftet (kan ju om behov uppstår köpa en switch till)
- Kan även sätta en Router via dessa uttag
- Är det svårt att koppla ihop så som jag tänker? Jag har aldrig använt oterminerade kablar innan.
- Förstår att jag i pincip kan skippa nätverksuttagen i garaget och köra Keystone sen in i switch sen vidare men jag tycker det blir en mer "Clean" installation med uttag i väggen. Eldosor för detta är förberedda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micro555:

Hej

Jag har idag en avklippt Cat6 kabel mellan hus och garaget. Var tvungen att göra så för att få dit kabeln.

Hursomhelst så funderar jag på följande och undrar om det är en smart idé. Jag är inte så bra på detta.

I huset (kabeln kommer in vid el-centralen) så sätter jag en Keystone kontakt. Jag har en switch i närheten så jag har lediga portar.

I garaget kopplar jag in kabeln i ett utanpåliggande uttag som sedan förbinds till en väggmonterad switch.

Från switchen leder jag 3 kablar till 2 x inbyggda LAN uttag på loftet (biorum)

Helst skulle jag vilja få möjligheten att köra POE kamera x 2 men kanske går att lösa med en POW switch i framtiden.

Frågor
- Är jag rätt ute?
- På detta sätt får jag 3 fasta uttag på loftet (kan ju om behov uppstår köpa en switch till)
- Kan även sätta en Router via dessa uttag
- Är det svårt att koppla ihop så som jag tänker? Jag har aldrig använt oterminerade kablar innan.
- Förstår att jag i pincip kan skippa nätverksuttagen i garaget och köra Keystone sen in i switch sen vidare men jag tycker det blir en mer "Clean" installation med uttag i väggen. Eldosor för detta är förberedda.

Du har rätt tänk ja. Men sätt keystones i bägge ändar. Antar att det är en vanlig färdig kabel du köpt, klippt av ena änden och dragit när du skriver så? Rekommenderat är att köpa installations kabel och dra, men det fungerar även med vanlig patch kabel. Skillnaden blir att den är känsligare för degradering.

Kör med switchar, att blanda in yttligare en router kommer mest ställa till problem för dig. Vill du wen ha wi-fi i garaget/biorummet så sätter du dit en accesspunkt. Att använda en poe switch är inga konstigheter.

Att terminera nätverkskabel med keystone är inte speciellt svårt. Det man ska tänka på är att inte skala eller tvinna upp mer av kabeln än vad som behövs för att få till kontakteringen. En annan sak som är värt att tänka på är att de flesta keystones är byggda för att termineras med ett speciellt verktyg, men det finns även de som är verktygslösa. Var noga med stt kontrollera vilken keystone du köper.

Permalänk
Rekordmedlem

När du säger avklippt kabel så tyder det på att du inte har valt en installationskabel ?
En patckabel kommer inte att funka lika bra i längden eftersom den är svårare att ansluta syretätt i plinten och dessutom är den troligen helt utan väderskydd.
Du borde haft en installationskabel för utomhusbruk och så sätter man vägguttag i båda ändar på den direkt den kommer in i byggnaderna och fortsätter sedan med patchkabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Du har rätt tänk ja. Men sätt keystones i bägge ändar. Antar att det är en vanlig färdig kabel du köpt, klippt av ena änden och dragit när du skriver så? Rekommenderat är att köpa installations kabel och dra, men det fungerar även med vanlig patch kabel. Skillnaden blir att den är känsligare för degradering.

Kör med switchar, att blanda in yttligare en router kommer mest ställa till problem för dig. Vill du wen ha wi-fi i garaget/biorummet så sätter du dit en accesspunkt. Att använda en poe switch är inga konstigheter.

Att terminera nätverkskabel med keystone är inte speciellt svårt. Det man ska tänka på är att inte skala eller tvinna upp mer av kabeln än vad som behövs för att få till kontakteringen. En annan sak som är värt att tänka på är att de flesta keystones är byggda för att termineras med ett speciellt verktyg, men det finns även de som är verktygslösa. Var noga med stt kontrollera vilken keystone du köper.

Tack för utförligt svar.

Ska jag använda keystone i båda ändarna för det är enklare att montera?

Du har rätt jag har köpt en utomhuskabel 30 m som jag behövde klippa av i båda ändarna för att få igenom.

Jag menar accessounkt tror jag. Jag har en Aurport Express (nyaste) samt en express (näst nyste) som jag kan använda som wifi punkt i garaget.

Kan välja vilken av de två jag ska flytta ut i garaget.

Såhär menar du?
Keystone - kabel - keystone - kabel (hane - hane) AirPort express - switch - nätverksuttag i väggen.

Förstår jag rätt då?

Vill gärna ha 2 x infällda nätverksuttag i biorummet då jag tycker det ger ett cleant intryck. Jag förstår ju att de egentligen inte behövs för min installation men finare än kablar direkt ut ur väggen.

En fråga till. Är ett nätverksuttag i väggen samma sak som en glorifierad keystone?

Jag kommer köpa Keystone utan behov av verktyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Keystone är ett standardiserat format, finns allt möjligt i formatet men ofta dator/media-relaterade kontakter. Man fäster dem exempelvis i rackmonterade paneler eller mindre plastlock som du monterar över en vanlig väggdosa (vilket bör vara lämpligt i ditt fall).

Permalänk
Medlem

@Krippa75: Jag är med tack.

Så då behöver jag ett separat keystone till varje nätverksuttag i väggen?

Samt en hållare för keystone på väggen i garaget som jag kopplar till min switch med hane - hane.

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet så föreslår jag de tillverkade i metallhus framför de i plast samt verktygslösa. Notera att jag inte använt de som säljs på Kjell men ser väldigt lika ut de jag kör med.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Har du tid att vänta så kan du handla dessa från HK Linkway eller liknande butiker på eBay. Har för mig jag betalade dryga 200kr för 10st och ledtid ca 2 veckor. https://www.ebay.com/str/hklinkway

Dessa sätts sedan i vägguttag och kan kompletteras med förhöjningsram för utanpåliggande montage. Även här har jag inte använt de som jag länkar till utan jag har kört uttagen från Malmbergs Keystone-serie.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Som andra sagt tidigare, sätt vägguttag i både ändar, ett i garaget och ett i huset. Använd installationskabel med solida ledare istället för flerkardelig. I huset kopplar du sedan en patchkabel till router eller switch. I garaget en patchkabel till switch.

Edit: Använd samma kopplingsstandard i alla ändar. Föreslår EIA-568B av egen preferens. Alla fabrikat av Keystone-uttag jag använt hittills har haft färgkodning för både A- och B-standard tryckt på kontaktdonet så det är enkelt och snabbt att montera.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Jag begriper fortfarande inte skillnaden mellan keystone och inbyggt nätverksuttag.

Så mellan switch och keystone utttag klipper jag av en hane?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den så kallade installationskabel har inga kontakter i änden.
Keystone RJ45 är namnet på en nätverkskontakt som sätts i vägguttag avsedda för Keystone-kontakter.
Keystone-kontakter finns även för andra typer av media.
Var finns det inbyggda nätverksuttag? Keystone Rj45 sittandes i en väggram kallas för nätverksuttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micro555:

Tack för svar.

Jag begriper fortfarande inte skillnaden mellan keystone och inbyggt nätverksuttag.

Så mellan switch och keystone utttag klipper jag av en hane?

Skickades från m.sweclockers.com

Keystone är en slags modulstandard.
https://en.wikipedia.org/wiki/Keystone_module

"Vanliga" infällda uttag för RJ45 kan du inte byta kontakten till HDMI eller något annat, det är vad det är, dvs inte modulärt.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Då är det keystone jag ska ha för att kunna anpassa framöver.

Tack för info.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Och tänk på att använda installationkabel, du verkar ha valt patch eftersom installationskabel aldrig levereras med kontakter så har du "klippt av kontakter" så har du nog utgått från fel kabel från början vilket kan leda till problem på sikt då patck inte ger en gastät förbindelse i kontakten och pga sin mångtrådighet dessutom lätt lossnar och börja glappa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och tänk på att använda installationkabel, du verkar ha valt patch eftersom installationskabel aldrig levereras med kontakter så har du "klippt av kontakter" så har du nog utgått från fel kabel från början vilket kan leda till problem på sikt då patck inte ger en gastät förbindelse i kontakten och pga sin mångtrådighet dessutom lätt lossnar och börja glappa.

Har ju valt vanlig kabel eftersom jag inte trodde det spelade nån roll.

Kan ju byta. Dock känns det dyrt att behöva köpa 100 meter. Då jag behöver max 30.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken typ av installationskabel ska man ha? Finns ju olika för ute / inne FTP UTP. För mig är det lite grekiska.

Men absolut kan jag köpa en rulle och göra det rätt från början.

Men vad ska jag ha från switch till keystone uttagen i väggen? Patch kabel som jag klipper av? Eller nätverkskabel med hanar och ha en hona - hona keystone.

Min tanke är att ha nätverksuttag inbyggt i dosa på två ställen i rummet. Gärna med cat6 och hdmi.

Är inne på att ha inbyggdt apparatskåp i motsatt del av rummet som högtalarna är.

Skulle då kunna gömma undan ATV och accessounkt och Pi snyggt bakom en tonad glasdörr.

Ni förstår principen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När du säger avklippt kabel så tyder det på att du inte har valt en installationskabel ?
En patckabel kommer inte att funka lika bra i längden eftersom den är svårare att ansluta syretätt i plinten och dessutom är den troligen helt utan väderskydd.
Du borde haft en installationskabel för utomhusbruk och så sätter man vägguttag i båda ändar på den direkt den kommer in i byggnaderna och fortsätter sedan med patchkabel.

Idag sitter en avklippt oskämad nätverkskabel (patch) för utomhusbruk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micro555:

Vilken typ av installationskabel ska man ha? Finns ju olika för ute / inne FTP UTP. För mig är det lite grekiska.

Men absolut kan jag köpa en rulle och göra det rätt från början.

Men vad ska jag ha från switch till keystone uttagen i väggen? Patch kabel som jag klipper av? Eller nätverkskabel med hanar och ha en hona - hona keystone.

Min tanke är att ha nätverksuttag inbyggt i dosa på två ställen i rummet. Gärna med cat6 och hdmi.

Är inne på att ha inbyggdt apparatskåp i motsatt del av rummet som högtalarna är.

Skulle då kunna gömma undan ATV och accessounkt och Pi snyggt bakom en tonad glasdörr.

Ni förstår principen.

Skickades från m.sweclockers.com

I varje ände på installationskabeln som går i väggar och mellan garage och hus ansluter du ett uttag (hona), på varje ände av patchkablarna (ej installationskabel) som du ansluter din utrustning med till uttagen, pressar du en kontakt (hane) om du inte köper färdiga kablar.

Du har troligen ingen användning av FTP (Skärmad kabel) då din utrustning troligast inte har skärm i uttagen, kan leda till lite lustigheter om man inte har samma jordpotential mellan byggnader, fungerar normalt bra med UTP om det inte är en industriell miljö med mycket störningar.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micro555:

Idag sitter en avklippt oskämad nätverkskabel (patch) för utomhusbruk.

Skickades från m.sweclockers.com

Utomhuskabel är mer skyddad mot fukt och uv strålning men de avger mer giftiga gaser när de brinner så de ska inte användas längre sträckor inomhus utan bara passera in genom väggen och inte dras längre sträckor inomhus
Att det är oskärmat är för det mesta en fördel och är det så mycket störningar att skärm verkligen behövs så skiter man helst i att dra kabel utan väljer fiber i stället.
Patchkabeln kommer däremot inte att gå att få fast ordentligt i ett vägguttag så de riskerar att börja glappa efter en tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Utomhuskabel är mer skyddad mot fukt och uv strålning men de avger mer giftiga gaser när de brinner så de ska inte användas längre sträckor inomhus utan bara passera in genom väggen och inte dras längre sträckor inomhus
Att det är oskärmat är för det mesta en fördel och är det så mycket störningar att skärm verkligen behövs så skiter man helst i att dra kabel utan väljer fiber i stället.
Patchkabeln kommer däremot inte att gå att få fast ordentligt i ett vägguttag så de riskerar att börja glappa efter en tid.

Okej.

Bör jag byta till en installationskabel?

Eller kan jag sätta dit en hane i varje ände och skicka direkt in i switch på varje sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Funkar den till mitt behov, dvs mellan hus o garage. samt i garaget till keystoneuttag?

Ska man sätta hane på ena sidan för in i en switch?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micro555:

Okej.

Bör jag byta till en installationskabel?

Eller kan jag sätta dit en hane i varje ände och skicka direkt in i switch på varje sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan göra som du vill...
Det handlar om hur det bör göras för att bli en bra installation som håller länge men om du vill fuska så är det inget som hindrar dig, det enda som är direkt farligt i det här fallet är att kabeln troligen avger giftig gas om det skulle uppstå en brand men elektriskt är det inga risker.
Att installationen troligen inte kommer att se lika prydlig ut och få kortare livslängd är nått som du själv kan välja att acceptera om du inte vill göra om den på korrekt sätt nu för du kan ju göra om och göra rätt nästa gång om du behöver reparera installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan man tänka som att installationskabel generellt har keystone i varje ände och patchkabel har hane i varje ände?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micro555:

Kan man tänka som att installationskabel generellt har keystone i varje ände och patchkabel har hane i varje ände?

Nej, installationskabel kommer som metervara utan kontakter, keystone är en standard för hålet i monteringsramen och säger inget om vilken kontakt som används, kontakten för nätverk är RJ-45
Kestonehål

Rj 45 kontakt avsedd att sättas i keystonhål

Rca, polskruv och hdmi för keystonhål

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Installationskabel är gjord för fasta installationer och kabeln ska inte kunna röra på sig. Patchkabeln håller bättre i rörliga installationer. Patchkabeln är till för att klämma rj45 hanar på och installationskabel kör man i fasta uttag/keystone. Det går att köra tvärt om men inte rekommenderat eftersom installationens livslängd blir sämre.

I ditt fall hade jag satt rj45-kontakter på kabeln igen. Den ska ju ändå gå från router till switch. Märk gärna kabeln och även uttagen för framtiden så man vet var de går.

Keystone är en standardinfästning för don. Sedan finns det olika typer av ramar att fästa dem i, utanpåliggande, infällda, vinklade, med dammluckor, patchpaneler, singel, dubbel etc.

I garaget ska du ha en switch och sedan därifrån kopplar din dina uttag och din airport som då är konfigurerad i läget accesspunkt.

Permalänk
Medlem

@Micro555:
Tips bara om du ska köpa kabel. Så köp inte den som är billigast. För det är flertrådiga kablar = skräp. Det brukar stå "solid" i texten när det är en enda tråd i varje hmm tråd

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Inte för att vara den, men det är ganska dumt.
Alla kablar har användningsområden. Solida ledare (enkardeliga) är till för fasta installationer där kabeln inte rör på sig.
Alla fast installerade kontakter är gjorda att fungera med dessa. Denna kabel är stabilare under längre tid såvida du inte skadar den dvs.

Patchkabel, eller flerkardelig kabel, är mjukare och flexiblare för situationer där kabeln rör sig - dator till väggutag tex. Dessa kablar BÖR och SKA inte användas tillsammans med fast installerad termination då dessa inte är gjorda för denna kabel. Tänk LSA-plintar, där ska kabeln/tråden/ledaren mellan två metalbläck (ett V eller U) och då kommer inte patchkabel funka bra.

Samma gäller för installationskabel i RJ45 kontakter, dessa kontakter är designade för patchkabel och metall-stiften är formade som M (fast sett från sidan) där benen i M'et går ner mellan kardelerna i tråden, genom plasten. Kör man med installationkabel kommer inte M'et penetrera kabeln och bara ligga mot kontakten, om den ens gör kontakt. Då får man problem med glappa kablar och långsiktigt kommer kontakten garanterat fallera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Installationskabel är gjord för fasta installationer och kabeln ska inte kunna röra på sig. Patchkabeln håller bättre i rörliga installationer. Patchkabeln är till för att klämma rj45 hanar på och installationskabel kör man i fasta uttag/keystone. Det går att köra tvärt om men inte rekommenderat eftersom installationens livslängd blir sämre.

I ditt fall hade jag satt rj45-kontakter på kabeln igen. Den ska ju ändå gå från router till switch. Märk gärna kabeln och även uttagen för framtiden så man vet var de går.

Keystone är en standardinfästning för don. Sedan finns det olika typer av ramar att fästa dem i, utanpåliggande, infällda, vinklade, med dammluckor, patchpaneler, singel, dubbel etc.

I garaget ska du ha en switch och sedan därifrån kopplar din dina uttag och din airport som då är konfigurerad i läget accesspunkt.

Det här är ju en djungel. 😄

Jag är med på skillnaden mellan installationskabel och patchkabel! Tack alla för bra och tydlig info.

Egentligen finns det ju ingen vits med att köra keystone mellan hus och garaget. En switch står ju i respektive ände. Sätter jag hanar på den kabeln jag har kan jag köra direkt mellan switcharna.

I min värld blir keystone bara en extra grej som jag inte behöver eller? Menar alltså hus till garaget.

Dessutom om jag byter till installationskabel hus till garaget ska jag väl ha en installationskabel för utomhusbruk?

Däremot i garaget är det en vits med installationskabel och keystone för där ska nätverket gå till två infällda uttag. Ett av fem ska bara ha RJ45 medan det andra ska ha hdmi plus 2 x RJ45.

När det gäller det uttaget med bara RJ45 kan jag då använda ett nätverksuttag istället för keystone ?
Nån fördel / nackdel? Gissar att det är installationskabel oavsett keystone ram eller nätverksuttag.

Solid vs mjuk - här är jag inte med riktigt? Jag tänkte köpa 25 meter UTP mjuk för användning inne i garaget - är jag fel ute då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micro555:

Det här är ju en djungel. 😄

Jag är med på skillnaden mellan installationskabel och patchkabel! Tack alla för bra och tydlig info.

Egentligen finns det ju ingen vits med att köra keystone mellan hus och garaget. En switch står ju i respektive ände. Sätter jag hanar på den kabeln jag har kan jag köra direkt mellan switcharna.

I min värld blir keystone bara en extra grej som jag inte behöver eller? Menar alltså hus till garaget.

Dessutom om jag byter till installationskabel hus till garaget ska jag väl ha en installationskabel för utomhusbruk?

Däremot i garaget är det en vits med installationskabel och keystone för där ska nätverket gå till två infällda uttag. Ett av fem ska bara ha RJ45 medan det andra ska ha hdmi plus 2 x RJ45.

När det gäller det uttaget med bara RJ45 kan jag då använda ett nätverksuttag istället för keystone ?
Nån fördel / nackdel? Gissar att det är installationskabel oavsett keystone ram eller nätverksuttag.

Solid vs mjuk - här är jag inte med riktigt? Jag tänkte köpa 25 meter UTP mjuk för användning inne i garaget - är jag fel ute då?

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, om det ska göras bra så monterar du nätverksuttag med rj45hona där kabeln går ut från huset och en där går in i garaget, denna kabel ska alltså bara gå mellan husen. Solid installationskabel för utomhusbruk. Dra den gärna i en vattenslang eller annat kabelrör och dokumentera hur kabeln går så ingen gräver av den i framtiden.

I garaget har du en switch som du kopplar in med vanlig patchkabel. Från switchen drar du kabel antingen rill uttag eller direkt till enheterna

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Alltså, om det ska göras bra så monterar du nätverksuttag med rj45hona där kabeln går ut från huset och en där går in i garaget, denna kabel ska alltså bara gå mellan husen. Solid installationskabel för utomhusbruk. Dra den gärna i en vattenslang eller annat kabelrör och dokumentera hur kabeln går så ingen gräver av den i framtiden.

I garaget har du en switch som du kopplar in med vanlig patchkabel. Från switchen drar du kabel antingen rill uttag eller direkt till enheterna

Ja det ska göras bra.

Är med helt dock tänkte jag köra keystone x 2 och hdmi i ett av uttagen. Ska detta göras rätt så ska det då till hona i andra ändarna också?

Så switch - keystone x 2 vidare till keystone x 2

Tänker jag rätt då?

Mao Switchen i garaget sitter mellan keystone uttag

Det ena är inkommande från huset. De andra är till uttagen på loftet.

Blir det rätt då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.elbutik.se/product.html/kabel-inom-/utomhus-kat-6...

är det här ett bra val? Verkar funka både inomhus och utomhus och är osärmad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micro555:

https://www.elbutik.se/product.html/kabel-inom-/utomhus-kat-6...

är det här ett bra val? Verkar funka både inomhus och utomhus och är osärmad.

Absolut, helst hade man ju haft en vaselinfylld kabel, men jag har då inte lyckats hitta det som privatperson. På jobbet har vi dock nån kagge med det. Jag antar att du lägger i någon slang/rör så du kan byta ifall kabeln skulle ge upp om 10-20 år?