Asus gör höga DDR4-minnen med dubblerad kapacitet per sticka

Permalänk
Medlem

Väldigt positivt. Att behöva 4 slots för att få hög minnesmängd till system som ändå bara är dual-channel känns ju sådär lagom modernt år 2018.

Windows 10 Pro stödjer ju 2TB RAM så med ökad kapacitet kan vi äntligen få ramdisk till ett lågt pris. Plus förståss att det blir mer plats för RGB

Det enda negativa jag möjligen kan se är att det kommer gnällas en del om detta. Men då är det ju liksom bara att låta bli att köpa om man inte gillar det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Såg inget vidare ut tycker jag men blir säkert snyggare med lite alu och färg på.
Där skulle man nästan vilja få moderkortet ommöblerat för att inte skapa en "vägg" i luftflödet.

Hur det ser ut spelar väl mindre roll, är väl ändå skärmen man glor på när man sitter vid datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan man inte montera minnen liggande likt M.2-diskar? Tex på baksidan av moderkorten?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Dubbelt så höga, dubbelt så dyra?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Kan man inte montera minnen liggande likt M.2-diskar? Tex på baksidan av moderkorten?

Jodå, bara tillverkaren av kortet du köper sätter en liggande port där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med så här stora minnen så blir det att gå till montering som på laptops.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Hur det ser ut spelar väl mindre roll, är väl ändå skärmen man glor på när man sitter vid datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Sant sant
Laptops är inte heller snygga inuti, och det är inget jag bekymrar mig över

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag hade gamla edo minnen som var extra höga, fula och annorlunda. Kanske ligger i nån låda...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frankof:

Förvisso inga "konsumentminnen" och Kingston men extrahöga och 32GB är dom
https://www.inet.se/produkt/5300634/kingston-32gb-1x32gb-ddr4...

Fast Kingston minnena är bara en bråkdel högre än vanliga minnen.

Att det är server minnen spelar ingen roll, de bara gör om dem och använder färre komponenter eftersom de inte behöver ECC på konsument DDR minnena.

Måste vara något mer med ASUS minnena eftersom de är galet större, om Kingston kan göra 32GB nästan lika stora som vanliga minnen så kan ASUS också så jag förstår inte riktigt den enorma storleken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krux:

Nej, man behöver fortfarande två stickor för två kanaler.

Synd, hade hoppats på att de skulle kunna lyxa till det med nån ny teknik som gör det möjligt att köra dual mellan de övre och nedre modulerna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Inga som ens ser vidare i artikeln vad det handlar om? Nya intel-korten från Asus kommer med en extra minnesockel som kallas för Dimm.2
"an additional DIMM.2 slot for high-capacity RAM"

Med andra ord förmodligen tänkt som ren ramdisk-sockel.
Här är ett Micro ATX (yay, Gene is back btw)

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

tja , det är väl bra med ett alternativ för dom som vill, även om jag gissar att stöd för mer än 64gb på moderkorten inte kommer att komma ut till budget korten. (typ då menar jag vanliga mobo's, jag gissar att detta blir high-end grej isåfall)

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Kan man inte montera minnen liggande likt M.2-diskar? Tex på baksidan av moderkorten?

Det kommer säkert liggande eller lutade minnen när de blir högre eftersom det kommer störa de flesta kylsystemen. Kanske inte på baksidan för det förändrar alldeles för mycket i monteringen av moderkorten och i lådorna. Problemet blir nog att riktigt snabba och stora minnen fungerar bäst nära processorn. Super OC klockningen på minnen har ju visat sig bäst på itx MBs

Permalänk
Medlem

@Funlo:
Varför
Kör man en tornkylare som blåser mot ena eller andra hållet så borde det ju bli en tvingad cirkulation runt. Men för att det ska fungera bra så känns det som att de måste göra så att minnet kör med dubbla pinnar för dual mem.

Edit: Du kan ju spara bred på att ha höga minnen och inte lutande om man ska göra en enhet som är lite mer fyrkantig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Beror väl på moderkortet och design på kylaren, har typ torn kylare och full minnesbank på begränsat moderkort (mATX) där 3 gånger höga minnen skulle inte hamna i vägen för någonting.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag ser gärna att Intel och AMD börjar stödja DDR4-3200.

Men nej, Intels Coffee Lake har bara stöd för DDR4-2666. 😢

Permalänk
Medlem

Pfft! Vad är detta för bondeminnen. 64GB-stickor && 16-kanaler, tack.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Kan man inte montera minnen liggande likt M.2-diskar? Tex på baksidan av moderkorten?

Blir ju skitjobbigt när man skall mecka i datorn! Allt som ska sitta på baksidan av moderkortet är riktigt dumt, tycker jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Inga som ens ser vidare i artikeln vad det handlar om? Nya intel-korten från Asus kommer med en extra minnesockel som kallas för Dimm.2
"an additional DIMM.2 slot for high-capacity RAM"

Med andra ord förmodligen tänkt som ren ramdisk-sockel.
Här är ett Micro ATX (yay, Gene is back btw)
https://cdn.videocardz.com/1/2018/09/ASUS-Maximus-XI-Gene.jpg

Läste sidan och enligt kommentarerna kanske det är tänkt mer till ytterligare m.2 ssd:er?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Klarspråkarn:
Ja, ser ut som om man skall kunna använda det till olika saker. Stackable M.2's är också möjligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@Klarspråkarn:
Ja, ser ut som om man skall kunna använda det till olika saker. Stackable M.2's är också möjligt.

Ah ok, så det är tänkt för båda alternativen. Skulle personligen vilja testa att bygga en dator med ram-disk, men priserna på RAM har inte direkt varit låga...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

16 gb per modul?.... jag köpte 8gb moduler för massor med år sedan (ddr2). Jag har i min gamla opteron 128gb ECC ddr2 800.

Så på nästan tio år har de dubblat modulstorleken genom att göra de dubbelt så stora? WTF? Fattar jag bara inte eller? Såldes inte FB-DIMM 16gb redan till macpro i 2009?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.