Windows reagerar som att jag kopplar ur min skärm när jag stänger av den?

Permalänk

Windows reagerar som att jag kopplar ur min skärm när jag stänger av den?

Jag har 3st skärmar just nu, vänster, höger och mitten skärm kan vi ju kalla dom.
Dvi, oh hdmi är mina vänster o höger skärm kopplad till och mitten till DP.
Det som jag är fundersam är om jag stänger av mitten skärmen så hoppar allt till och konfigurationen i windows ändras så att jag nu bara har 2 skärmar in kopplade.
Byter jag input på mitten skärmen så fungerar det som att den är igång i windows som vanligt.
Detta kan medföra att fönster ändrar storlek osv som jag inte vill att dom ska göra.

Går det att ändra i windows på ngt sätt att windows uppför sig likdant när jag stänger av skärmen som när jag byter input på den?

Kanske är dåligt förklarat men veti*** hur jag ska förklara det på bättre sätt

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Så länge du har signal från skärmen, att den är aktiv så ska windows bete sig så som du beskriver.
Det är designat så, helt normalt och faktiskt så man nog vill ha det. Dra ur skärmen och den ska inte synas för windows. Om du väljer att växla till en annan input (tänk att du har två datorer kopplade till skärmen eller en docka, eller kvm-switch) ja, då vill du ha kvar fönsterinställningarna tillsvidare.

Jag ser inte problemet med beteendet. Däremot, om du hanterar det som att en skärm som alltid är igång är primär skärm och övriga är extraskärmar samt är noggrann med ikoners placering etc så slipper du bli förvirrad när du stänger ner skärmen och är antagligen den mer korrekta metoden att hantera detta.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Så länge du har signal från skärmen, att den är aktiv så ska windows bete sig så som du beskriver.
Det är designat så, helt normalt och faktiskt så man nog vill ha det. Dra ur skärmen och den ska inte synas för windows. Om du väljer att växla till en annan input (tänk att du har två datorer kopplade till skärmen eller en docka, eller kvm-switch) ja, då vill du ha kvar fönsterinställningarna tillsvidare.

Jag ser inte problemet med beteendet. Däremot, om du hanterar det som att en skärm som alltid är igång är primär skärm och övriga är extraskärmar samt är noggrann med ikoners placering etc så slipper du bli förvirrad när du stänger ner skärmen och är antagligen den mer korrekta metoden att hantera detta.

Jag har full förståelse att det är så det är tänkt att fungera, men det går inte att behålla fönsterinställningarna på något smidigt sätt när man stänger av mitten skärmen (primära skärmen)?

Det är ju en lösning som jag inte tänkt på faktiskt, att ändra tex högra skärmen till den primära, då borde inte fönsterna hoppa o ha sig då?
Men sammtidigt får man då problem i vissa spel/program som då gärna vill öppna sig på den primära =/

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Vilket märke har du på skärmarna?
Detta är ett känt fel med displayport som vissa skärmtillverkare vägrar erkänna.

Om din skärm har stöd för det så ska du kunna ändra så signalen alltid är igång även ifall du stänger av den med knappen, görs i menyerna på skärmen.
HP vet jag har stöd för det, medans Dell totalvägrar det och säger att det inte är ett problem...

I deras värld så stänger man alltid datorn och aldrig skärmarna tydligen. Så roligt är det inte att behöva flytta runt alla öppna fönster/program mm varje gång man går ifrån datorn och stänger skärmarna.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Vilket märke har du på skärmarna?
Detta är ett känt fel med displayport som vissa skärmtillverkare vägrar erkänna.

Om din skärm har stöd för det så ska du kunna ändra så signalen alltid är igång även ifall du stänger av den med knappen, görs i menyerna på skärmen.
HP vet jag har stöd för det, medans Dell totalvägrar det och säger att det inte är ett problem...

I deras värld så stänger man alltid datorn och aldrig skärmarna tydligen. Så roligt är det inte att behöva flytta runt alla öppna fönster/program mm varje gång man går ifrån datorn och stänger skärmarna.

Philips på alla skärmar Ska kolla runt i inställningarna då
Är inget jag kan hitta på inställningarna tyvärr

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Avstängd

Varför stänger man av skärmarna? Eller datorn? Skumt beteende!

Permalänk
Skrivet av videopac:

Varför stänger man av skärmarna? Eller datorn? Skumt beteende!

Eller hur En av anledningarna är att jag råkar stänga av skärmen istället för att byta input = alla fönster ändras -.-
Andra anledningar kan ju vara att jag inte behöver ha igång alla 3 skärmar alltid?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christoffer1989:

Eller hur En av anledningarna är att jag råkar stänga av skärmen istället för att byta input = alla fönster ändras -.-
Andra anledningar kan ju vara att jag inte behöver ha igång alla 3 skärmar alltid?

Behöver och behöver! Skärmarna mår säkerligen bättre av att vara på 24/7 Samma med datorn. Det är min tro i alla fall.

Permalänk
Medlem

Sommaren = av om nätterna, höst vinter alltid igång "gratis" värme samtidigt som underhållningen rullar

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Jag har full förståelse att det är så det är tänkt att fungera, men det går inte att behålla fönsterinställningarna på något smidigt sätt när man stänger av mitten skärmen (primära skärmen)?

Det är ju en lösning som jag inte tänkt på faktiskt, att ändra tex högra skärmen till den primära, då borde inte fönsterna hoppa o ha sig då?
Men sammtidigt får man då problem i vissa spel/program som då gärna vill öppna sig på den primära =/

Oklart vilket spel som inte har valet för skärm som ska användas, har inte sett att det inte finns sedan Win ME. Men rätt lösning är att byta primär skärm. (Jag har exempelvis haft 2 eller 3 skärmar sedan win2k och det är inga problem detta, kanske en vanesak men knappast problem)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T