Raderat spelfiler utan att avinstallera spelet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Raderat spelfiler utan att avinstallera spelet...

Hej. Har fått problem.

Jag började få slut på utrymme på datorn så jag kollade vad som tog mest plats. Hittade ett spel som jag inte spelar så jag raderade mappen och tömde papperskorgen. Så jag avinstallerade alltså inte spelet utan raderade spelfilerna. Grejen är den nu att dessa 25,3 GB typ inte försvann från datorn... Hur går detta till? Finns det något sett att få bort dessa 25,3 GB? Är så förbannad på mig själv att jag inte avinstallerade det som jag brukar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av magnusedlund:

Hej. Har fått problem.

Jag började få slut på utrymme på datorn så jag kollade vad som tog mest plats. Hittade ett spel som jag inte spelar så jag raderade mappen och tömde papperskorgen. Så jag avinstallerade alltså inte spelet utan raderade spelfilerna. Grejen är den nu att dessa 25,3 GB typ inte försvann från datorn... Hur går detta till? Finns det något sett att få bort dessa 25,3 GB? Är så förbannad på mig själv att jag inte avinstallerade det som jag brukar.

Finns en stor risk att dessa filer ligger i papperskorgen och att papperskorgen behöver tömmas så försvinner dom helt

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Kör igång spelet - många upptäcker själv när det fattas bitar och tankar ned dom delar som saknas, även steam har liknande koll och uppdatering på olika spel.

---

när det gäller att inte får tillbaka utrymmet - tömt papperskorgen ???

Sedan har Windows funktioner med shadow-kopior hålla kvar datat fast användaren raderat eller ändrat filer - för att användaren sedan skall ha en chans att ångra sig och kunna hämta tillbaka...

(tro mig, det var det många önskade att de hade kvar sina shadow-kopior när de fick ransom-attack - 'problemet' var att ransomprogramvarorna var _väldigt_ noga med att stänga av allt sådant och radera liggande filer där - först, innan angreppet startade på de synliga filerna...)

---

Detta är ett problem som inte märks när man har större lagring på snurrdiskar - men har man i dagens ögon spartansk 120GB eller 240 GB SSD så kommer man slåss med det här hela tiden, 25 GB extra platsförbrukning är inget man bryr sig på en disk som är 4TB stor (2.5" snurr diskar finns i både 4 och 5 TB-storlek) - men är helt avgörande för en lyckad OS-uppdatering eller annat om SSD är 120 eller 240 GB stor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007

Kör en diskrensning. Ibland "fastnar" saker i papperskorgen, eller så är filer kvar i gömda mappar.

MOBO: MSI X470 Gaming Pro Carbon CPU: AMD Ryzen 2700X RAM: G.Skill Trident Z RGB 16GB GPU: Gigabyte 1080 Windforce OC SSD: Samsung 840 EVO 120GB, 250GB. 970 EVO 250GB HDD: WD Green 4TB, Blue 6TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: NZXT H700i Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG V30+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eldsberga
Registrerad
Apr 2010

CCleaner kan nog hjälpa dig

Skickades från m.sweclockers.com

Core i7 4770K | ASUS Maximus VI Hero | 16GB Corsair Vengeance Pro 2400Mhz | Asus GeForce GTX 780 Ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Tack för alla svar! Körde en diskrensning men det hjälpte inte och papperskorgen är tömd.