Permalänk
Medlem
Skrivet av arch:

OT: varför köper man FE i 2000 serien? De är väl både dyrare och har sämre kylning. Jag trodde enda fördelen med FE var att de släpps några månader innan tredjepartskorten. Men denna release kom de ju samtidigt? Eller har jag missuppfattat ngt?

Skickades från m.sweclockers.com

Fördel för vissa var ju blowern. I alla fall orsaken varför Nvidias Referenskort intresserar mig och en del andra då vissa byggen gynnas av den kompakta lösningen. ITX byggen, ljudisolerade byggen och liknande.

Så för min del försvann valfriheten FE gav med 2000 serien.

Permalänk
Medlem

@tvelander:
Temp är väl inte 2000 seriens största problem? Vad jag läst och hör är det powerlimit så går i taket direkt och även om man vill höja den mer så tillåter inte Nvidia det.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sifear:

@tvelander:
Temp är väl inte 2000 seriens största problem? Vad jag läst och hör är det powerlimit så går i taket direkt och även om man vill höja den mer så tillåter inte Nvidia det.

Skalningen kommer inte förrns du är på låg temp så spelar det ingen roll va du har för power limit.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

@Broken-arrow
"
Nu tar du i lite Vattenkylning har del nackdelar, även med minusgrader på vatten kan du troligen inte klocka mycket högre än med bra luftkylare (sen ljudnivån, en pump som behöver gå konstant).

"
Begränsade faktor på 1000 serie och 2000 är temp nivå.
Ingen av dom skalar bara med vcore, om du inte har rätt temp.
Så jo börjar du komma under 10c så börjar du se rätt sjuka % i clocks.*
Problemet du får med luft är ostabil klock och hopp i frekvenser utan custom BIOS pga gpu boost 3.0 och 4.0.

Kommer du under 20 grader med vattenkylning (har sett flesta har runt 20/30 grader på vattnet och varmare än så på gpu:n)?

Hur som helst, har vattenkylning tyvärr hel del nackdelar, dels ljudnivån och priset (även om det sistnämnda inte spelar roll för dig ).
Må så vara du kanske får stabilare klock (med 1000 serien och framåt, ger inte mig någon större köplust med dessa begränsningar dock), men hur mycket högre kommer du med vattenkylning?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skalningen kommer inte förrns du är på låg temp så spelar det ingen roll va du har för power limit.

Vet om jag hänger med..?!?! Ja om du har värme problem så komma kortet vidta åtgärder för att sänka temperaturen. Mig veterligen så har inte 2000-serien värme problem utan det blir en power-limit först innan tempen blir för hög. Om du inte stänger av fläkten eller något annat dumt såklart.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sifear:

Vet om jag hänger med..?!?! Ja om du har värme problem så komma kortet vidta åtgärder för att sänka temperaturen. Mig veterligen så har inte 2000-serien värme problem utan det blir en power-limit först innan tempen blir för hög. Om du inte stänger av fläkten eller något annat dumt såklart.

Har ingen aning va du pratar om.
Jag pratar om Vcore skalning kräver 10c och lägre så power limit spelar 0 roll.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Broken-arrow:

Kommer du under 20 grader med vattenkylning (har sett flesta har runt 20/30 grader på vattnet och varmare än så på gpu:n)?

Hur som helst, har vattenkylning tyvärr hel del nackdelar, dels ljudnivån och priset (även om det sistnämnda inte spelar roll för dig ).
Må så vara du kanske får stabilare klock (med 1000 serien och framåt, ger inte mig någon större köplust med dessa begränsningar dock), men hur mycket högre kommer du med vattenkylning?

Du kommer inte högre med vatten det är ju det jag pratar om...... du behöver komma under 10c dvs inte vattenkylning.

"dels ljudnivån" va? det är helt knäppt tyst, haft det i flera år och får man det inte tyst gör man fel.
Priset spelar alltid roll man är inte gjord av pengar (jag prioriterar min hobby)

Begränsningen är i VCORE VID TEMP.

Läs kinpin LN2 sida så fattar du.

Spelar 0 roll om du får LN2 BIOS med 400% power limit och ingen vcore gräns, för du måste under viss temp innan du ens kan öka klock.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Bunk: Håller på att bygga om datorn så allt är på ett bord så nu har jag en bild.

Lyckas dock inte länka in bilden korrekt. Kanske är den för stor eller är det nått jag inte fattar. Men klicka nedan skall fungera.

https://drive.google.com/open?id=1QSRkZhjWVS2HQXZmedInu-LdJc8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du kommer inte högre med vatten det är ju det jag pratar om...... du behöver komma under 10c dvs inte vattenkylning.

"dels ljudnivån" va? det är helt knäppt tyst, haft det i flera år och får man det inte tyst gör man fel.
Priset spelar alltid roll man är inte gjord av pengar (jag prioriterar min hobby)

Begränsningen är i VCORE VID TEMP.

Läs kinpin LN2 sida så fattar du.

Spelar 0 roll om du får LN2 BIOS med 400% power limit och ingen vcore gräns, för du måste under viss temp innan du ens kan öka klock.

Är intressant att du säger det då det finns flera tester som pekar på att vattenkylning är totalt poänglöst för spel, då även om du får 25Mhz stabilare clock för att du håller gpun under 63 grader så är skillnaden mindre än en procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midona:

Är intressant att du säger det då det finns flera tester som pekar på att vattenkylning är totalt poänglöst för spel, då även om du får 25Mhz stabilare clock för att du håller gpun under 63 grader så är skillnaden mindre än en procent.

Är väl just det han säger?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

@Bunk: Håller på att bygga om datorn så allt är på ett bord så nu har jag en bild.

Lyckas dock inte länka in bilden korrekt. Kanske är den för stor eller är det nått jag inte fattar. Men klicka nedan skall fungera.

https://drive.google.com/open?id=1QSRkZhjWVS2HQXZmedInu-LdJc8...

Haha men jisses.. Hur drar du buntbanden?

Så här gjorde jag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är väl just det han säger?

Vad jag förstår beskriver han att man får bättre skalning då man sänker temperaturen till 10 grader. De flesta tester pekar på att nvidia har artificiellt låst ström försörjningen till gpun, och för pascal blev det instabilt väldigt snabbt om man minskar tempen tillräckligt för att kunna lyckas höja frekvensen på korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midona:

Vad jag förstår beskriver han att man får bättre skalning då man sänker temperaturen till 10 grader. De flesta tester pekar på att nvidia har artificiellt låst ström försörjningen till gpun, och för pascal blev det instabilt väldigt snabbt om man minskar tempen tillräckligt för att kunna lyckas höja frekvensen på korten.

Jo.

Skrivet av tvelander:

Du kommer inte högre med vatten det är ju det jag pratar om...... du behöver komma under 10c dvs inte vattenkylning.

Skrivet av Midona:

Är intressant att du säger det då det finns flera tester som pekar på att vattenkylning är totalt poänglöst för spel, då även om du får 25Mhz stabilare clock för att du håller gpun under 63 grader så är skillnaden mindre än en procent.

Skrivet av Midona:

Vad jag förstår beskriver han att man får bättre skalning då man sänker temperaturen till 10 grader. De flesta tester pekar på att nvidia har artificiellt låst ström försörjningen till gpun, och för pascal blev det instabilt väldigt snabbt om man minskar tempen tillräckligt för att kunna lyckas höja frekvensen på korten.

:/

(Min sista fetning i ditt inlägg) Jag tror det var Buildzoid som överklockade något kort från Pascal i någon stream med kväve och det fungerade bra. Ska kolla om jag hittar det. Däremot så fanns det någon tråd på EVGA's forum angående Turing där det tydligen ska vara helt låst men vissa sa att det gick att modda ändå. Angående dom första quotsen ^ så kanske ni höll med varandra om att vatten är meningslöst men råder delade meningar under kväve?

Edit: Minns inte helt men här snackar han om det åtminstone. Har inte tid att kolla själv nu men det kanske intresserar dig, är inte helt säker på att han var helt positiv men vill minnas det från hans stream:

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jo.
:/

(Min sista fetning i ditt inlägg) Jag tror det var Buildzoid som överklockade något kort från Pascal i någon stream med kväve och det fungerade bra. Ska kolla om jag hittar det. Däremot så fanns det någon tråd på EVGA's forum angående Turing där det tydligen ska vara helt låst men vissa sa att det gick att modda ändå. Angående dom första quotsen ^ så kanske ni höll med varandra om att vatten är meningslöst men råder delade meningar under kväve?

Ah okej, missförstod då, men undrar hur det går på med tanke på hur låsta turing korten verkar vara. Vi får se men antar att alternativet är att kortsluta resistorerna på korten och lura gpun att dra så mycket den kan, vet att vissa tredjeparts kort har 8 + 8 + 6 pin.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ClintBeastwood:

Är väl just det han säger?

Exakt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Midona:

Ah okej, missförstod då, men undrar hur det går på med tanke på hur låsta turing korten verkar vara. Vi får se men antar att alternativet är att kortsluta resistorerna på korten och lura gpun att dra så mycket den kan, vet att vissa tredjeparts kort har 8 + 8 + 6 pin.

"vet att vissa tredjeparts kort har 8 + 8 + 6 pin."
Spelar 0 roll i verkligheten what so ever, det är bara där för looks.

korten skalar SKIT BRA när du kommer UNDER 10c dvs helst minus -30 till -100 tex på pascal där Kinpin får det från vatten 2150 till LN2 runt 2700.

Edit : förlåt GeForce GTX 1080 Ti, Kingpin was able to reach 3024 MHz,
3GHz.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Haha men jisses.. Hur drar du buntbanden?

Så här gjorde jag.
https://i.imgur.com/0mmTEZN.jpg

Jaja förstod det skulle bli kommentarer kring det. Det är bara temporärt några dagar. Skall bli ett snyggt bygge när det blir klart. Allt står på en bok nu mitt på bänken.

Permalänk
Medlem

Dom skickar mig ett nytt kort i alla fall. Någorlunda snabb RMA när jag skickade kortet på Söndag, och får ett nytt på Fredag. Trodde det skulle ta veckor.