Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition försenas – igen

Permalänk
Medlem

Har något viktigt att meddela:

PAPPERSLANSERING!!!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

1080 är en upplösning som förmodligen snart kommer att fasas ut. Det förra ti kortet kostade ca 8000 kr vid lansering, 2080ti är nästan dubbelt så dyrt. Har du inte lästa kommentarer på nätet om priserna på 2080ti? Majoriteten håller med mig att det är snuskigt dyrt.

1080p är fortfarande den överlägset mest använda upplösningen, se bara på användarna hos steam, och alla spelkonsoler använder sig av denna i sina spel, eller tillochmed lägre. Så nej 1080p är här för att stanna.

Det är bara folk på Sweclockers som tror att 4K är standard upplösningen i hela världen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jo att det är snuskigt dyrt håller jag med dig om, hade aldrig köpt ett själv, men att det är gemene mans rätt att ha ett 2080 Ti i burken håller jag inte med om!

Själv köpte jag nyligen en 1440p skärm, så har tänkt uppgradera från min nuvarande 970 till 1080 Ti. Dock känner jag att 970 fortfarande fungerar på 1440p om man inte har krav på höga fps, vilket de flesta inte har.

Det är just därför jag behåller mitt 970 ett tag till. Jag spelar i 2560x1600.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.1 & §1.5*

Tagit bort nedlåtande och halvotrevliga inlägg, vänligen håll diskussionen på en saklig och trevlig nivå.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

Det har dykt upp ett par Gainward 2080 Ti Phoenix GS på Inet nu också. Gainwards tidigare kort verkar rätt stabila.

tack!
Blev ett sådant.
Avbeställde mitt MSI som skjutits upp över 2 veckor. sjukt knasig release.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jovisst funkar den för 2080 men det betyder inte mycket, konstigare saker har hänt med drivers tidigare både för Nvidia och AMD, även med kort som använder samma GPU version.
Kan vara ett fel som bara dyker upp när man når upp till ett visst antal Cuda-kärnor eller med med mänden cache minne osv, osv. Men som sagt, vi vet inte och det är bara min gissning att det kan ha nått att göra med drivern.

Visst men drivrutinerna är redan ute sedan många dagar tillbaka och det finns folk som redan har 2080ti och har kört med dessa vilket då lär ha upptäckt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

tack!
Blev ett sådant.
Avbeställde mitt MSI som skjutits upp över 2 veckor. sjukt knasig release.

Vad trevligt! Hann du få iväg en beställning innan 17 för leverans imorgon? Håller med om att releasen är märklig, två uppskjutningar känns lite sådär men korten verkar riktigt feta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Skrivet av landahl:

Det är trist med prislappen på 2080ti för jag tycker att alla ska ha råd med ett sådant kort. Spel är till för alla och inte bara för folk med bra inkomst som är villiga att betala nästan hur mycket som helst för ett grafikkort. Jag har bra lön men jag tänker inte betala 15 000 för ett grafikkort. Jag har funderat på om jag ska gå över till konsol istället men det tar emot med tanke på moddar, prestanda osv. Fortsätter priserna stiga ytterliggare nästa generation så finns det ingen anledning för mig att hålla på med pc gaming.

LOL. Härligt med ironi. Räcker ju bara att se vad skribenten använder för grafikkort just nu

970 rules.....Bästa kortet någonsin. (själv köpt begagnat för 1500kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

LOL. Härligt med ironi. Räcker ju bara att se vad skribenten använder för grafikkort just nu

970 rules.....Bästa kortet någonsin. (själv köpt begagnat för 1500kr)

Du förstår säkert vad jag menar om du läser noga. 970 är ett prisvärt kort. Jag hade gärna bytt till ett 2080ti men med tanke på priset så hoppar jag över trots att jag har råd.

Permalänk

@landahl:

Jag vet. 970 är ett bra och mycket prisvärt kort. Därför har vi det...eller hur??
Vi är nog såna som kommer aldrig att köpa ett grafikkort över 10000kr...i dagens penningvärde förstås.
Jag beundrade bara ironin med att sluta med pc-gaming p.g.a priset av detta kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

Vad trevligt! Hann du få iväg en beställning innan 17 för leverans imorgon? Håller med om att releasen är märklig, två uppskjutningar känns lite sådär men korten verkar riktigt feta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp. Satte kaffet i halsen när jag läste din kommentar, å vips så vart det påväg. 16:40^^

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

1080 är en upplösning som förmodligen snart kommer att fasas ut. Det förra ti kortet kostade ca 8000 kr vid lansering, 2080ti är nästan dubbelt så dyrt. Har du inte lästa kommentarer på nätet om priserna på 2080ti? Majoriteten håller med mig att det är snuskigt dyrt.

Frågeställningen, som ingen satt sig emot är. Skulle Nvidia struntat i att någonsin lansera RT och Tensor-kärnorna för konsumenter? Dessa tar upp en hel del kretsyta, bidrar "inget" till normal prestanda och kräver en del övergångsperiod. Däremot när det är normen kommer det ha bidragit till en ny nivå grafik och prestanda.

Alla som klagar på priset sätter inget värde på detta verkar det som, och det är väldigt sällan man får helt nya lösningar helt gratis. Ska företagen satsa på evolution som ökar det vi har eller revolution som bidrar till nya lösningar och nivåer som tidigare inte går att nå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Har något viktigt att meddela:

PAPPERSLANSERING!!!

Fast flera personer får ju sina kort, även på första dagen. Problemet är tillverkningen är lägre än efterfrågan. Nvidia satte för lågt pris. Tänk nu om de satt 10000:- som så många sagt att "då hade jag köpt", väntetid i flera månader för de som väntat lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@landahl:

Jag vet. 970 är ett bra och mycket prisvärt kort. Därför har vi det...eller hur??
Vi är nog såna som kommer aldrig att köpa ett grafikkort över 10000kr...i dagens penningvärde förstås.
Jag beundrade bara ironin med att sluta med pc-gaming p.g.a priset av detta kort

Det verkar som att 2070 kommer får en saftig prislapp vilket inte bådar gott för framtiden.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Det verkar som att 2070 kommer får en saftig prislapp vilket inte bådar gott för framtiden.

Men kanske vi får både GTX och RTX i framtiden? 2060 och 2050 kommer knappast duga att leverera tillräckligt med gigarays? Nvidia vill nog börja en ny era och bara få ut RTX till allmänheten med 2080:na. Så jag tippar att 2060 och 2050 blir GTX versioner och så klart mycket billigare. Kanske vi får både RTX2070 och GTX2070? Och RTX2070 är blir ju knappast någon succé. RTX korten kommer alltid att få saftiga prislappar (+200$/per kort) p.g.a. dessa extra kärnor som är rent av onödiga idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nvidia: Kan inte vara många som kommer vara så dumma att de köper 2080 Ti när vi gjort det så dyrt och med så liten prestandavinst!

Konsument: Håll min öl!

"Så liten prestandavinst"? Kortet springer cirklar runt närmsta konkurrenten, deras egna 1080Ti, och presterar bättre än Titan V till halva priset. Givetvis finns hög efterfrågan när den nuvarande generationen är lastgammal.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

1080 är en upplösning som förmodligen snart kommer att fasas ut. Det förra ti kortet kostade ca 8000 kr vid lansering, 2080ti är nästan dubbelt så dyrt. Har du inte lästa kommentarer på nätet om priserna på 2080ti? Majoriteten håller med mig att det är snuskigt dyrt.

Enligt Steam 2018 August Hardware & Software Survey så står upplösningen 1080p för 60.66% och 1440p för 3.62% av användarna på Steam, så det lär nog dröja ett tag innan 1080 fasas ut.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Softwa...

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

1080 är en upplösning som förmodligen snart kommer att fasas ut. ...

Skrivet av muSashi:

1080p är fortfarande den överlägset mest använda upplösningen, ... Så nej 1080p är här för att stanna.

Skrivet av cyprus:

Enligt Steam 2018 August Hardware & Software Survey så står upplösningen 1080p för 60.66% ... så det lär nog dröja ett tag innan 1080 fasas ut.

Allt handlar väl om perspektiv...?
Jag tror att vi redan om tio år eller så, vilket kan anses vara "snart", kommer tycka att 1080p är en väldigt låg upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast flera personer får ju sina kort, även på första dagen. Problemet är tillverkningen är lägre än efterfrågan. Nvidia satte för lågt pris. Tänk nu om de satt 10000:- som så många sagt att "då hade jag köpt", väntetid i flera månader för de som väntat lite.

Ja priset är på tok för lågt, du har helt rätt!!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja priset är för lågt, du har helt rätt!!

Uppenbarligen är det ju det. Om man kan tillverka 1000 kort/månad och 10000 personer beställer, då skulle det ta 10 månader att mätta marknaden. Höjer man då priset så enbart 3000 är intresserade så mättar man på 3 månader och sedan kan man sänka priset när man tillverkar mer än man säljer.

Samma problem som Intel har just nu också, de tillverkar mindre än som säljs. Intel kan däremot fixa sitt problem då de äger sina fabriker. Nvidia har det lite tuffare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Uppenbarligen är det ju det. Om man kan tillverka 1000 kort/månad och 10000 personer beställer, då skulle det ta 10 månader att mätta marknaden. Höjer man då priset så enbart 3000 är intresserade så mättar man på 3 månader och sedan kan man sänka priset när man tillverkar mer än man säljer.

Samma problem som Intel har just nu också, de tillverkar mindre än som säljs. Intel kan däremot fixa sitt problem då de äger sina fabriker. Nvidia har det lite tuffare.

Är priset för lågt då? Nvidia har förmodligen missbedömt efterfrågan, alternativt designat ett chip som är väldigt väldigt svårtillverkat (dvs. väldigt få kretsar går att använda ens till 2080Ti, ändå inte är den fullt fungerande kretsen).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Är priset för lågt då? Nvidia har förmodligen missbedömt efterfrågan, alternativt designat ett chip som är väldigt väldigt svårtillverkat (dvs. väldigt få kretsar går att använda ens till 2080Ti, ändå inte är den fullt fungerande kretsen).

Om Nvidia är nöjda med antalet kretsar de kan tillverka och sedan sälja dem så är de väl nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

Jupp. Satte kaffet i halsen när jag läste din kommentar, å vips så vart det påväg. 16:40^^

Haha, då får jag hoppas att du blir nöjd med tanke på att jag fick dig att köpa. Köpte en också som jag kopplade in tidigare idag. Bara testat ett par spel och än så länge presterar det mycket bättre och går tystare/svalare än mitt MSI 980ti i 1440p. Imponerad av Gainwards GS hittills, har haft ett 470 blow kort från dem tidigare så inte helt nytt märke för mig. Var lite inne på Palit när Inet fick in ett par sådana kort tidigare igår men blev inte övertygad av deras tidigare kort.

Ska testa lite andra spel i helgen men än så länge känns det riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Om Nvidia är nöjda med antalet kretsar de kan tillverka och sedan sälja dem så är de väl nöjda.

Det är dom säkert, men enligt nyheten verkar dom ju ligga efter en del. Annars hade man förmodligen inte skjutit upp lanseringen 2ggr redan.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är dom säkert, men enligt nyheten verkar dom ju ligga efter en del. Annars hade man förmodligen inte skjutit upp lanseringen 2ggr redan.

Fast det verkar ju snarare vara brist än att de inte har några kort, det kommer ju kort till butiker och ut till folk. Med tanke på tidpunkten de annonserat förseningarna så känns det som att de måste vetat om tidigare om det varit större problem än väntat vid tillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast det verkar ju snarare vara brist än att de inte har några kort, det kommer ju kort till butiker och ut till folk. Med tanke på tidpunkten de annonserat förseningarna så känns det som att de måste vetat om tidigare om det varit större problem än väntat vid tillverkning.

Vad är det du säger? Att dom satte 20/9 som lanseringsdatum men visste på förväg att dom skulle behöver flytta fram lanseringen 2ggr? Nvidia har som jag tidigare skrev, med största sannolikhet antingen missbedömt efterfrågan (vilket inte är så konstigt tanke på priset) alternativt och mer troligt, designat ett extremt svårtillverkat chip på en teknik som fortfarande är relativt ny.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vad är det du säger? Att dom satte 20/9 som lanseringsdatum men visste på förväg att dom skulle behöver flytta fram lanseringen 2ggr? Nvidia har som jag tidigare skrev, med största sannolikhet antingen missbedömt efterfrågan (vilket inte är så konstigt tanke på priset) alternativt och mer troligt, designat ett extremt svårtillverkat chip på en teknik som fortfarande är relativt ny.

Jag sa att om det varit större problem med tillverkningen än väntat så borde de vetat om detta tidigare.

Jag tror som sagt att det är det efterfrågan är större än väntat.

Permalänk
Medlem

Blir nog bra timing på detta och våra GHOST S1 med alla uppskjutna leveranser

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

... enligt nyheten verkar dom ju ligga efter en del. Annars hade man förmodligen inte skjutit upp lanseringen 2ggr redan.

Kan finnas flera orsaker:

  • Lägre yields än förväntat.

  • Förhandsbokningarna översteg förväntningarna, och Nvidia ville kunna möta i alla fall den största delen av dessa direkt.

  • Drivrutinerna för de nya funktionerna blev inte så stabila som man trodde, utan krävde mer tid för utveckling.

  • De demos för RTX och DLSS som gjorts tillgängliga för recensenter blev inte färdiga i tid.

Samtidigt är det intressant att fundera på lanseringsdatum för hårdvaran i förhållande till släppdatum för de program som har möjlighet att utnyttja de nya funktionerna. Dessa program har ju också till stor del försenats.
Kanske det inte gör så mycket om tillverkningen går lite sämre än förväntat om Nvidia förväntar sig att efterfrågan kommer minska när konsumenterna får reda på att RTX och DLSS inte är så användbart som marknadsföringen gjort gällande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Kan finnas flera orsaker:

  • Lägre yields än förväntat.

  • Förhandsbokningarna översteg förväntningarna, och Nvidia ville kunna möta i alla fall den största delen av dessa direkt.

  • Drivrutinerna för de nya funktionerna blev inte så stabila som man trodde, utan krävde mer tid för utveckling.

  • De demos för RTX och DLSS som gjorts tillgängliga för recensenter blev inte färdiga i tid.

Samtidigt är det intressant att fundera på lanseringsdatum för hårdvaran i förhållande till släppdatum för de program som har möjlighet att utnyttja de nya funktionerna. Dessa program har ju också till stor del försenats.
Kanske det inte gör så mycket om tillverkningen går lite sämre än förväntat om Nvidia förväntar sig att efterfrågan kommer minska när konsumenterna får reda på att RTX och DLSS inte är så användbart som marknadsföringen gjort gällande...

Dina 2 översta punkter hade jag redan nämnt i 2 inlägg tidigare, vilket jag tror är mest sannolikt att det handlar om.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.