Problem med överföring till usb sticka.

Permalänk

Problem med överföring till usb sticka.

Beställde för ett tag sedan 2st usb stickor med 2TB vardera från wish och de har tyvärr bara krånglat.

Tex var det filsystem exFAT på vilket jag försökte byta till NTFS flera ggr.
Vid snabbformatering visade sig detta vara omöjligt då den efter ett tag avbröt och visade nåt med att enheten var skadad och behövde repareras, även reparera visade sig inte fungera.
Gav då stickan till en kompis som gjorde vanlig formatering till NTFS (vilket tog 2 dagar!) Efter det verkade stickan fungera vanligt, började kopiera filer (alla bilder och digitala filmer osv på ca 150 gb)
Efter att ha kopierat en stor del filer fick jag avbryta för dagen och tog ur stickan och stänger av datorn för natten.

Nästa dag då jag sätter i den kommer samma felmeddelande som innan fram "enheten är skadad och behöver repareras"
Tar reparera vilket funkar denna gång. Kommer in och ska kolla mapparna och då jag klickar på vissa (endast vissa) mappar och deras kort så står det en stor grå bild med "filsystemet kan inte läsas"

När jag sedan ska testa igen nästa dag och kopiera filer igen och försöker kolla en mapp så är hela mappen "skadad och kan inte öppnas"

Fastnar i en ändlös loop av detta. Vad kan jag göra? Vill verkligen att de ska funka då det var ganska dyra minnen.

har Windows 10 , 64 bit.

Permalänk
Avstängd

Du skämtar, väl?

Annars: det lär vara fake-minnen (loopade eller bara ändrade i vad de säger till datorn). Reklamera om du kan, annars köp från någon säker källa.

Vad är ganska dyrt i det här fallet? 5'? 10'?

Permalänk
Medlem

Trodde du att du skulle få fungerande och trovärdiga produkter från Wish?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Säkert fake-minne.
Kolla med valfritt test-program:
https://www.raymond.cc/blog/test-and-detect-fake-or-counterfe...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Om du behöver en USB sticka på 2TB kan du köpa det här:
https://www.dustinhome.se/product/5011015921/datatraveler-ult...

Om du tror att du kunna köpa en USB sticka ifrån wish större än 8GB för en hundring så bör du tänka om! Du har blivit blåst!

Google:a på "Wish fake usb" så kommer det upp hur mycket som helst. Samma problem fanns överallt på Ebay tidigare!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

@bullsquid: Du kan använda H2testw för att kontrollera den verkliga storleken på minnena (sidan är på tyska eftersom skaparen är tysk, men programmet går att köra på engelska också).

Permalänk

Tråkigt, Nej fick betala iaf runt 600 kr för båda minnena. Har inte beställt nån teknik därifrån innan så visste inte att det skulle vara fake eller vad ni nu säger. Tråkigt om det nu är så men storleken verkar inte vara problemet vad jag märker så är det troligen mer problem med filsystem.
Ska testa programmen nu.

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Om du behöver en USB sticka på 2TB kan du köpa det här:
https://www.dustinhome.se/product/5011015921/datatraveler-ult...

Om du tror att du kunna köpa en USB sticka ifrån wish större än 8GB för en hundring så bör du tänka om! Du har blivit blåst!

Google:a på "Wish fake usb" så kommer det upp hur mycket som helst. Samma problem fanns överallt på Ebay tidigare!

Jag har knappast råd med 16.000 ...
fanns väl en anledning att jag beställde från wish men hade inte hört nåt om problem med deras produkter förutom någon airboard i början av 2016.

Permalänk
Inaktiv

HeHe. Jag köpte ett usb minne i Shanghai 2010 som skulle vara på 500Gig om jag minns rätt.
Allt såg rätt ut i både Windows och Linux, och visst man kunde överföra ett helt gäng filmer till minnet (ca 4 gig vardera) och överföringen såg ut att gå bra. Efteråt fanns det dock bara ca 100mb på stickan.

Man hade gjort någon form av ej överskrivningsbart image i stickans filsystem som rapporterade x gig ledigt.

Tror att den stickan kostade runt 100 då, och jag begrep redan före köpet att det var båg.
Köpte den för att jag ville se hur de hade gjort.

Se det som läropengar, du har blivit blåst. Bondfångare finns överallt

Permalänk

@anon76929: ok det är bara att acceptera det då så slipper jag hålla på att försöka. Var ju inte så lätt att veta innan bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullsquid:

@ubbe1: ok det är bara att acceptera det då så slipper jag hålla på att försöka. Var ju inte så lätt att veta innan bara.

Wish kommer ge dig pengarna tillbaka om du påpekar detta. De är extremt benägna att ha nöjda kunder.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Jag testade nu med programmet H2test och storleken är 2834220 mb vilket motsvarar 1,7 TB så i vilket fall borde jag kunna få plats med 150 GB där??

Något är iaf fel för ändå om storleken verkar stämma någorlunda så står detta när jag försöker testa

Warning: Only 44 of 1999999 MByte tested.
The media is likely to be defective.
0 KByte OK (0 sectors)
44 MByte DATA LOST (90112 sectors)
Details:0 KByte overwritten (0 sectors)
0 KByte slightly changed (< 8 bit/sector, 0 sectors)
44 MByte corrupted (90112 sectors)
0 KByte aliased memory (0 sectors)
First error at offset: 0x0000000000000008
Expected: 0x0000000000000011
Found: 0x0000000000000000
H2testw version 1.3
Reading speed: 9.17 MByte/s
H2testw v1.4

Något måste ju va där på eftersom jag kan öppna vissa mappar helt ok.

Permalänk
Avstängd

Finns "Säker borttagning av maskinvara" i Windows 10? Jag hade en kinatelefon en gång i tiden som också fungerade som ett 128MB USB-minne som fungerade utmärkt så länge jag inte bara kopplade från det, använde jag inte Säker borttagning fick jag precis samma problem och behövde formatera om det helt och hållet (inte snabb formatering).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullsquid:

Jag testade nu med programmet H2test och storleken är 2834220 mb vilket motsvarar 1,7 TB så i vilket fall borde jag kunna få plats med 150 GB där??

Något är iaf fel för ändå om storleken verkar stämma någorlunda så står detta när jag försöker testa

Enligt loggen så kunde programmet bara testa 44MB innan det gav upp, och säger att USB-minnet verkar vara defekt. Blir det så med båda stickorna?

Vanligtvis med fake-minnen så brukar de vara gjorda så att det går att skriva så mycket som man ska kunna, men att minnet bara slänger bort alla data som inte ryms rent fysiskt (de är oftast 8GB eller mindre då). Men i ditt fall verkar de inte ens "fungera" så bra utan ser ut att vara nästan helt defekta.

Permalänk

Verkar så. Båda minnen är likadana.

Permalänk
Skrivet av bullsquid:

Beställde för ett tag sedan 2st usb stickor med 2TB vardera från wish och de har tyvärr bara krånglat.

Tex var det filsystem exFAT på vilket jag försökte byta till NTFS flera ggr.
Vid snabbformatering visade sig detta vara omöjligt då den efter ett tag avbröt och visade nåt med att enheten var skadad och behövde repareras, även reparera visade sig inte fungera.
Gav då stickan till en kompis som gjorde vanlig formatering till NTFS (vilket tog 2 dagar!) Efter det verkade stickan fungera vanligt, började kopiera filer (alla bilder och digitala filmer osv på ca 150 gb)
Efter att ha kopierat en stor del filer fick jag avbryta för dagen och tog ur stickan och stänger av datorn för natten.

Nästa dag då jag sätter i den kommer samma felmeddelande som innan fram "enheten är skadad och behöver repareras"
Tar reparera vilket funkar denna gång. Kommer in och ska kolla mapparna och då jag klickar på vissa (endast vissa) mappar och deras kort så står det en stor grå bild med "filsystemet kan inte läsas"

När jag sedan ska testa igen nästa dag och kopiera filer igen och försöker kolla en mapp så är hela mappen "skadad och kan inte öppnas"

Fastnar i en ändlös loop av detta. Vad kan jag göra? Vill verkligen att de ska funka då det var ganska dyra minnen.

har Windows 10 , 64 bit.

Rapportera detta till Swish så får du tillbaka dina pengar och förhoppningsvis så får företaget ifråga någon bestraffning, iaf hoppas jag det. Swish vill ha ett bra tyckte om sig och vet att dom löst det smärtfritt flera gånger tidigare. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pierre232:

Rapportera detta till Swish så får du tillbaka dina pengar och förhoppningsvis så får företaget ifråga någon bestraffning, iaf hoppas jag det. Swish vill ha ett bra tyckte om sig och vet att dom löst det smärtfritt flera gånger tidigare. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Swish bryr sig nog inte men förstår att du menar Wish.

Älskar när mobilen byter ord NOT!!

Permalänk
Avstängd

Om man tror att man skall få en vara som kostar 16' i Sverige för 300kr via Wish... tja, då kanske man inte skall ha några pengar alls. Kunde ha förstått det om minnet kostat, säg, hälften av vad det kostade här hemma och då kunde man bli ganska upprörd om det inte fungerade. Men detta?

Hur är det de vise säger nu igen? "Om det låter för bra för att vara sant så är det det"

Men klaga hos Wish så får du säkert pengarna tillbaka, alternativt nya "fungerande" minnen.

OT: Grymt svinigt egentligen, någon stackare kopierar över alla digitalfoton till sin blanka fina USB-sticka och blåser rent datorn... dags att lägga tillbaka alla foton... vad?! Bara några få foton finns kvar. Läge att skipa rättvisa med extrema metoder!

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Swish bryr sig nog inte men förstår att du menar Wish.

Älskar när mobilen byter ord NOT!!

Har vant mig för länge sedan, och eftersom det bara var du som reagerade så kommer du också antagligen också att vänja dig hoppas jag. Blir ännu värre om man har mer än ett språk aktiverat. Men störigt är det iaf. 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick pengarna tillbaka
Behöver iaf skaffa ett minne som klarar att funka som recovery för windows 10.
Någon som har en aning om hur mycket GB det krävs då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullsquid:

Fick pengarna tillbaka
Behöver iaf skaffa ett minne som klarar att funka som recovery för windows 10.
Någon som har en aning om hur mycket GB det krävs då?

Beror på vad du menar med recovery och vad du använder för att skapa den. Den lär säga hur mycket som behövs när du ska välja vart den ska sparas.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Om du menar USB minne för att installera om Win 10 så behövs 8GB. Bara ladda ned verktyget och läsa.

För andra saker är en en extern disk ett bättre ide.