Xbox 360-kontroll populärast för spelande på PC via Steam

Permalänk
Medlem

SCPDriver för Playstation kontrollerna är väldigt bra. En wrapper för Xinput som är det som Xbox kontrollerna använder. dvs datorn tror du använder en xbox kontroll när du egentligen har en dualschock. Stödjer även bluetooth.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Simon^L:

@Allexz: Vet att en kompis testade något liknande för att använda en DS4 till Dark Souls. Hans gubbe snurrade bara konstant ingame. Men kanske får testa detta och se om det fungerar.

Skulle gissa att det är ett misstag på hans sida isåfall, har DS4 har fungerat på PC sedan PS4 släpptes ^^

Dark Souls är väl på steam också? där Valve kör en egen driver som även den funkar perfa ^^

Permalänk
Medlem

Hur vet steam detta? Det verkade inte vara någon frivillig undersökning som jag tolkade det vid en snabb genomläsning, så jag antar att det handlar om datainsamling. Har för mig att jag kryssat ur någon ruta som erbjöd mig att dela med mig av mina "hardware specs" men kan inte minnas om det var i Steam, Origin eller både och.

Permalänk
Medlem

Jag använder den officiella 360 men som är "for pc". wired.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tjo!

Det finns ett par olika metoder, om man kör via Steam så har Valve en egen DS3 driver som fungerar till de flesta spel.

Annars finns SCPtoolkit (Det finns många versioner och de nyare är - i min mening totalt värdelösa)

https://pcsx2.net/download/category/37-misc.html fungerar sjukt bra.

Man tankar en zip, sedan kör man "SCPdriver" väljer install, sedan "SCPserver" varje gång man vill spela.

Det fungerar både med tråd samt över BT (BT kan dock kräva att man laddar in andra drivers på stickan vilket i sig bränner stickan till allt utom DS) Något som är lite väl dyrt imo, speciellt då en har gått permanent sönder av det

DS4Windows är väldigt bra mjukvara för DS4, fungerar exakt likabra som att använda kontrollen direkt på PS4.

Finns olika forks numera av mjukvaran.

tack, ska testa det där, kanske inte förstöra en bt sticka men sladd varianten lät bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Använder PS4-kontroller eftersom jag gett bort alla mina sex kontroller till gamla Xbox 360. Annars har Xbox överlägsen ergonomi över PS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Den hade en lång inkörssträcka men numera kör jag endast Steam controller vid PC:n. De två knapparna på undersidan är underbara. Tråkigt att det inte är fler som använder den men jag antar att den är lite för okonventionell för de flesta.

Om jag hade fått välja idag så hade jag nog valt kontrollern från Steam istället.
Just för funktionen för styra kameran är lite annorlunda på dessa jämfört med en vanlig med styrspakar.

Sen vet jag själv ingenting om hur bra Sprint/Spring funktionen är på dessa från Steam.
Det är i alla fall den andra lilla grejen till varför jag sällan spelar med min egen 360 kontroller.
Rätt svårt och trycka spaken i botten.

Så spelar hellre med tangentbord och mus istället.

Permalänk
Sötast
Skrivet av improwise:

Hur vet steam detta? Det verkade inte vara någon frivillig undersökning som jag tolkade det vid en snabb genomläsning, så jag antar att det handlar om datainsamling. Har för mig att jag kryssat ur någon ruta som erbjöd mig att dela med mig av mina "hardware specs" men kan inte minnas om det var i Steam, Origin eller både och.

Steam Hardware & Software Survey: August 2018
Steam conducts a monthly survey to collect data about what kinds of computer hardware and software our customers are using. Participation in the survey is optional, and anonymous. The information gathered is incredibly helpful to us as we make decisions about what kinds of technology investments to make and products to offer.

Jag antar att varken du eller jag är en del av statistiken isåfall

Permalänk
Medlem

Jo gamla 360 dosan är plug and play både i windows och linux, sen tycker jag den känns bättre än min xbox1 controller.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag har en Xbox One och en PS4-kontroll beroende på spel. Även om d-paden på Xbox One är mycket bättre än den till 360, så föredrar jag ändå PS4-d-paden om det ska ska spelas något 2D-spel som kräver det.

Permalänk
Medlem

Jag använder två olika kontroller på PC.
Xbox 360: Rocket league och övriga action-spel som jag har via steam
Gamecube: Super Smash Melee Netplay

Många kompisar använder Xbox elite och jag är lite lätt avundsjuk. Blev väldigt sugen på en sån när jag fick testa den.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Det är väl självklart med tanke på att de flesta som använder sina playstationkontroller till datorn dessutom har emuleringsprogram installerade som gör att datorn tror att det är Xbox kontroller som används?! Anledningen är att det bara är xbox kontrollerna som är plug n play. Inte förrän nu har steam släppt stöd för DS4 kontroller direkt i mjukvaran. Och det är långt ifrån alla som vet att det går att koppla DS4 kontroller med blåtand utan att köpa sonys officiella adapter.

Det mest störiga är att pc-spel inte implementerar DS4 kontroll-layout med motsvarande knappar trots det att du kör kontrollen via steam som playstationkontroll. Då får helt enkelt upp helt ologiska xbox knappar i layouten i spel. Tror det på sin höjd är typ 20 spel som stöder DS4 layout vilket är under all kritik i min värld.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har också en Xbox 360-kontroll som jag använder i vissa spel, framförallt de som involverar någon form av fordon, men inte är tillräckligt realistiska för att man ska orka plocka fram ratt och pedaler. T.ex. GTA, Farming Simulator, Spintires o.s.v.

Ville ha en billig kontroll som fungerar med allt och då var valet ganska uppenbart. Enda nackdelen är väl att styrkrysset och knapparna fram på sidorna är lite hala...

Försökte spela Witcher 3 med kontroll eftersom jag hört att det ska vara så bra, men det var helt omöjligt för mig. Antar att det är en vanesak. Så blir tangentbord+mus i alla typer av "skjutaspel" oavsett perspektiv, även GTA när man inte kör någon bil...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

För många år sedan kände jag för lite handkontroll på PC och köpte en trådlös 360-kontroll samt Arkham Asylum och Assassins Creed 2.
Blev totalt hooked! Den är billig och funkar native till i stort sett allt.

Permalänk
Medlem

Den är ju billig så inte konstigt, och 360 har funnits länge. Har flera stycken själv om ej används längre då jag kan använde One kontrollerna som är mycket bättre. Skönt också med modellen som har Bluetooth så man kan koppla utan någon dongel

Permalänk
Medlem

Är ju inte alls förvånande eller på något sätt häpnandsväckande...

Då Xbox360 kontrollern är typ den billigaste kontrollern på marknaden, köpte själv en sådan först, bara för att ha en kontroller och att det är plugAndplay...

Numera kör jag bara Steam Controller. Tycker det är skitbra och grymt härlig att köra fordon med i bla GTAV

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Steam Controller al the way. Den enda kontrollen jag använt under hela min tid på jorden som fungerat för FPS spel som är min favorit genre.

Spelade dock Goldeneye när det släpptes på konsol men kände alltid att det inte var optimalt. La av all form av FPS på konsol efter att ha testat Duke Nukem på N64. Okej...nästan sant var "tvungen" spela igenom Perfect Dark.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Har haft en Xbox 360 kontroller ansluten till datorn i runda slängar 5 år. Total använd tid, cirka 20 minuter. Kan inte med att använda en kontroller, blir alldeles för oprecist och långsamt för de spel jag spelar. Hmm, nu när jag tänker efter så har jag nog inte använt någon handkontroll längre än en timme eller så på 2000-talet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Finns det någon kategori på Steam så man kan filtrera efter spel som premierar att spelas med kontroll?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA