Permalänk
Medlem

4G Router/modem

Ska börja använda 4G nät att spela på, har redan valt operatör genom att testa tethering med mobilen. Som bäst låg jag stabilt mellan 15 och 20 MBPS med Telia. Ser dock inte på tethering från mobilen som en långsiktig lösning och tänkte köpa en router med stöd för 4G

Jag kommer endast att ansluta en enhet (pc) och kommer bara att använda det mobila nätverket till att spela, ladda ner spel och streama osv kan jag göra på min ADSL uppkopplingen

Dom 3 jag har ögonen på är TP-link Archer MR400, TP-link M7450 och D-Link DWR-953 / 4G / AC1200
Har även funderat på att köpa ett USB 4G modem då jag bara behöver ansluta en enhet men vet inte om jag kommer få ut samma hastigheter som en router med dom. Min budget är ca 2000KR

Med tethering från mobilen så hade jag 60 ping i league of legends och overwatch, kan jag förvänta mig bättre ping om jag har en router med 4G istället för mobilen?.

Permalänk
Medlem

Halvt OT: Du borde nog göra tvärt om med hur du tänkt nyttja linorna, då din ADSL lina bör ha lägre ping och spel sällan nyttjar så mycket bandbredd, medan streaming osv vill nyttja bandbredden som LTE kan ge dig.

Många routrar har stöd för 4G-modem via USB, vilket kan vara ett alternativ. Din ping bör inte skilja nämnvärt mellan mobilen kontra en router med 4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Halvt OT: Du borde nog göra tvärt om med hur du tänkt nyttja linorna, då din ADSL lina bör ha lägre ping och spel sällan nyttjar så mycket bandbredd, medan streaming osv vill nyttja bandbredden som LTE kan ge dig.

Många routrar har stöd för 4G-modem via USB, vilket kan vara ett alternativ. Din ping bör inte skilja nämnvärt mellan mobilen kontra en router med 4G.

Vi är 4 pers som delar på 30MBPS (brukar komma upp i 20 som bäst) och tror vi har bara 1.5 MBPS upp. när någon annan använder internet så får jag skyhög ping. Funkar dock bra att spela på när det endast är jag som använder det.

Har en Linksys WRT32X AC3200 som samlar damn just nu, skulle jag kunna koppla in en USB modem i den? Vet inte om den har stöd för 4G men den har ett USB 3.0 uttag.

Om jag inte får så mycket bättre ping med en router så skulle kanske ett USB modem funka lika bra och vara billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yukani:

Vi är 4 pers som delar på 30MBPS (brukar komma upp i 20 som bäst) och tror vi har bara 1.5 MBPS upp. när någon annan använder internet så får jag skyhög ping. Funkar dock bra att spela på när det endast är jag som använder det.

Har en Linksys WRT32X AC3200 som samlar damn just nu, skulle jag kunna koppla in en USB modem i den? Vet inte om den har stöd för 4G men den har ett USB 3.0 uttag.

Om jag inte får så mycket bättre ping med en router så skulle kanske ett USB modem funka lika bra och vara billigare?

Problemet med att pingen drar iväg när andra använder nätet beror nog på att ni inte har QoS (trafikprioritering) inställt vettigt i routern. När jag bodde hemma så brukade pingen fara överallt när brorsan körde igång Spotify (peer-to-peer) eller buffrade videos innan vi ställde in routern för att hantera det. 1.5Mbps upp borde gå bra att spela det mesta på utan problem.

Kör det i datorn direkt om du inte ska dela linan med andra. Kör du det direkt i datorn slipper du lite latency mellan routern och datorn (då du skulle köra trådlöst mellan de?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Problemet med att pingen drar iväg när andra använder nätet beror nog på att ni inte har QoS (trafikprioritering) inställt vettigt i routern. När jag bodde hemma så brukade pingen fara överallt när brorsan körde igång Spotify (peer-to-peer) eller buffrade videos innan vi ställde in routern för att hantera det. 1.5Mbps upp borde gå bra att spela det mesta på utan problem.

Kör det i datorn direkt om du inte ska dela linan med andra. Kör du det direkt i datorn slipper du lite latency mellan routern och datorn (då du skulle köra trådlöst mellan de?).

Tänkte dra kabel från 4G routern till datorn var tanken, men om du tror att det funkar lika bra med en USB 4g modem så kör jag nog på det eftersom dom är billigare. D-Link DWM-222 4G LTE USB Modem Kanske skulle passa.

Permalänk
Medlem

@Yukani:

Testa med USB-modemet i datorn, är det inget som ger bra resultat kan du testa det i routern istället.

Jag är fortfarande lite fundersam kring varför du inte tethrar direkt från mobilen, via USB-sladd eller wifi. Bör ge ett väldigt likt resultat som ett dedikerat LTE modem.

Permalänk
Medlem

Låter som en bättre idé att koppla in WRT32X:en direkt efter modemet så att alla anslutningar går via den och sedan fixa prioriteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

@Yukani:

Testa med USB-modemet i datorn, är det inget som ger bra resultat kan du testa det i routern istället.

Jag är fortfarande lite fundersam kring varför du inte tethrar direkt från mobilen, via USB-sladd eller wifi. Bör ge ett väldigt likt resultat som ett dedikerat LTE modem.

Vill ha 2 olika operatörer, tele2 till min mobiltelefon och telia till min mitt mobilanätverk hemma, blir ca 150KR billgare per månad för mig att göra så.

Tele2 surfen är tyvärr inte tillräckligt bra för mig att spela på men funkar utmärkt att ha till mobilen och att lägga ut 700~kr. Skulle kunna hålla på att byta sim i mobilen varje gång jag ska spela men tror att det är värt att köpa ett USB modem isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Låter som en bättre idé att koppla in WRT32X:en direkt efter modemet så att alla anslutningar går via den och sedan fixa prioriteringen.

Det var tanken från början men det funkade inte, har 2 ungar som kollar på IPTV/netflix/youtube ganska ofta, mitt ADSL är helt enkelt inte tillräckligt bra för att kunna spela på när många använder det.

När jag testade att spela med telia mobilt igår så hade jag bättre ping än mitt ADSL även när ingen annan använde det. Har även testat med powerline adaptrar men får samma problem där..

Har inte super mycket tid till att spela så vill gärna spendera den tiden så bra som möjligt och Telia's 4G verkar vara det bästa alternativet för mig just nu.

Permalänk
Medlem

@Yukani:

Då är jag med. Har telefonen dubbla sim-platser funkar det kanske ändå, men annars testa med USB-modemet.

Permalänk
Medlem

@Penguin: Vet du om D-Link DWM-222 4G LTE USB Modem är ett bra modem? Kanske inte spelar så stor roll så länge det har 4G/LTE

Permalänk
Medlem

@Yukani:

Den har lite blandade reviews på amazon men är nog ok. Har bara haft 3G donglar via jobbet så har dålig pejl på LTE modemen.