Köpa Windows 10 nyckel på tradera

Permalänk
Medlem

Köpa Windows 10 nyckel på tradera

Det finns billiga nycklar på tradera, bland annat en Win 10 Pro nyckel för blott 189kr. Är detta en scam tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggot:

Det finns billiga nycklar på tradera, bland annat en Win 10 Pro nyckel för blott 189kr. Är detta en scam tro?

Det låter nästan för billigt och jag skulle aldrig få för mig att köpa digitala nycklar från någon annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Biggot:

Det finns billiga nycklar på tradera, bland annat en Win 10 Pro nyckel för blott 189kr. Är detta en scam tro?

Det är scam på det sättet att det bryter användaravtalet. Du får säkert din nyckel precis som du får en nyckel om du köper en från G2A/Kinguin eller på någon annan av dessa hundratals sidor som säljer dig stulna nycklar.

Nyckeln kommer nog fungera men det är inte på något sätt "legit". Har du inget emot att köpa en stulen nyckel så kör på, men om du köper den för att det ska kännas bra så kan du lika med köra oaktiverat för du ger bara pengar till skurkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggot:

Det finns billiga nycklar på tradera, bland annat en Win 10 Pro nyckel för blott 189kr. Är detta en scam tro?

Beror på hur man ser på de.
Nyckeln är med största sannorlikhet en grånyckel.
Den kommer nog garanterat att funka men den är inte såld i första hand för svemska marknaden utan skulle gissa på ryska eller liknande.
Grånycklar kan när som helt bli svartlistade ha de i åtanke.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Okej, tack för era svar! Både blocket & tradera har mängder av dessa annonser. Ser nu att Prisjakt annonserar nycklar till samma pris här på Sweclockers. Något stöldgods eller lagbrott bör det väl då inte vara tal om? Användaravtalet är ju en annan femma såklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Biggot:

Okej, tack för era svar! Både blocket & tradera har mängder av dessa annonser. Ser nu att Prisjakt annonserar nycklar till samma pris här på Sweclockers. Något stöldgods eller lagbrott bör det väl då inte vara tal om? Användaravtalet är ju en annan femma såklart.

Det kan du tyvärr aldrig veta. Dock så är det väldigt stor risk att det är stulna nycklar (nycklar köpt i bulk med stulna kreditkort) och det är därför dom är så billiga. Oavsett om nyckeln är en äkta köpt med ej stulna pengar så kan den fortfarande avaktiveras när som helst och det är något du får acceptera helt enkelt.

Alltså, det finns ingen som helst säkerhet att nyckeln inte är stulen, det finns heller ingen säkerhet att den inte slutar att fungera när du minst anar det.

Om du nu inte har moralen nog att köpa dig en nyckel på vanligt vis, varför då köpa från skummisar och bidra till en marknad som slangar knark? För att spara några kronor? För då är det ju bättre att ladda ner gratis och köra oaktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttans:

Det kan du tyvärr aldrig veta. Dock så är det väldigt stor risk att det är stulna nycklar (nycklar köpt i bulk med stulna kreditkort) och det är därför dom är så billiga. Oavsett om nyckeln är en äkta köpt med ej stulna pengar så kan den fortfarande avaktiveras när som helst och det är något du får acceptera helt enkelt.

Alltså, det finns ingen som helst säkerhet att nyckeln inte är stulen, det finns heller ingen säkerhet att den inte slutar att fungera när du minst anar det.

Om du nu inte har moralen nog att köpa dig en nyckel på vanligt vis, varför då köpa från skummisar och bidra till en marknad som slangar knark? För att spara några kronor? För då är det ju bättre att ladda ner gratis och köra oaktiverat.

kan man inte köra "beta" windows 10 gratis fortfarande? Vad heter det Windows insider fast ring el dylikt. Bör ju vara ett perfekt lagligt alternativ om man vill spara lite pengar. Vet att det var gratis i början av Windows 10 släppet men inte koll på om dom ändrat det nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

kan man inte köra "beta" windows 10 gratis fortfarande? Vad heter det Windows insider fast ring el dylikt. Bör ju vara ett perfekt lagligt alternativ om man vill spara lite pengar. Vet att det var gratis i början av Windows 10 släppet men inte koll på om dom ändrat det nu.

Det låter intressant. Det får jag söka vidare i, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Jag köpte mina lisener här till mina datorer funkar bra nu i alla fall https://livekort.se/pc-operating-software

Permalänk
Medlem

Vill tillägga att det inte nödvändigtvis måste handla om nycklar köpta med stulna kort, köpta i ryssland eller något liknande. Det finns även möjligheten att det är så kallade OEM nycklar, som är bunden till moderkort i laptops eller stationära som säljs kompletta (alltså inte när du köper delarna och skruvar ihop dom själv). När någon skickar in ett trasigt moderkort för reparation eller utbyte under garanti, eller om folk köper trasiga datorer, så kan reparatören/köparen kontakta Microsoft för att låsa upp nyckeln så att den går registrera på en dator med annat moderkort.
Att återsälja OEM nycklar är inte tillåtet enligt Microsoft, men det finns inget "olagligt" med att göra det. Dom är fullgoda nycklar som är precis som vilken nyckel som helst som du kan köpa över disk i valfri datorbutik, men OEM nycklarna säljs oftast till ett billigare pris till HP, Dell etc som säljer kompletta datorer, och Microsoft vill ju gärna få fullt pris från de som bygger en dator själv.

Vad jag har förstått, så är det praxis att när man byter ut ett trasigt moderkort, så får man helt enkelt en ny Windowsnyckel, då det är lite smidigare och snabbare, då man slipper kontakta Microsoft för att låsa upp nyckeln, vänta på svar och sedan registrera nyckeln på det nya moderkortet.

Är nyckeln du köper köpt med stulet kort, så kommer den mest troligt att avaktiveras inom kort.
Är det däremot en OEM nyckel, så bör den mest troligt fungera för alltid.
Min nuvarande Win 10 Pro nyckel köpte jag på Ebay för 57kr för över 2 år sedan, det var en OEM nyckel och fungerar helt utan problem.

I kort så har du 3 val, antingen köpa en licens för närmare 2,000kr, köpa en OEM nyckel på Ebay för 50-100kr (köp inte på kinguin etc som tar 2-4x priset för exakt samma sak), eller så kan du köra utan licens. Att köra utan nyckel alls fungerar med några mindre begränsningar om jag minns rätt, men är fullt tillåtet av Microsoft.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyver:

Jag köpte mina lisener här till mina datorer funkar bra nu i alla fall https://livekort.se/pc-operating-software

Jag också, till och med fått hjälp av microsoft att aktivera dem.
köpte två Win 10 pro för 189kr/st

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Zyie: Källan är inte riktigt den du målar upp. OEM-licenser som säljs på det viset oavsett var de kommer ifrån är inte heller giltiga licenser sett från köparens perspektiv. Tidigare i ledet kostar nycklar max 5-20 kr styck i princip oavsett typ, så allt är en blåsning hur som helst – även 57 kr. Det är inte heller bara nycklar köpta med stulna kort som blir utlåsta, det är ingen riktig källa till "retail-nycklar" överhuvudtaget, det handlar mer om MSDN och Imagine/Dreamspark och de låser nycklar som hamnar i vilovägar emellanåt.

Någon som bara behöver W10 Home kan köpa äkta vara för 1200 kr på USB eller 1400 kr digitalt. Vill man inte betala behöver man inte heller betala nyckelhandlarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Zyie: Källan är inte riktigt den du målar upp. OEM-licenser som säljs på det viset oavsett var de kommer ifrån är inte heller giltiga licenser sett från köparens perspektiv. Tidigare i ledet kostar nycklar max 5-20 kr styck i princip oavsett typ, så allt är en blåsning hur som helst – även 57 kr. Det är inte heller bara nycklar köpta med stulna kort som blir utlåsta, det är ingen riktig källa till "retail-nycklar" överhuvudtaget, det handlar mer om MSDN och Imagine/Dreamspark och de låser nycklar som hamnar i vilovägar emellanåt.

Någon som bara behöver W10 Home kan köpa äkta vara för 1200 kr på USB eller 1400 kr digitalt. Vill man inte betala behöver man inte heller betala nyckelhandlarna.

Blåsning får ju ifrågasättas om jag som användare kommer över en nyckel som ändå fungerar till långt under en tiondel av priset. Pirata vill man ju inte syssla med då det ligger långt bortom den gråzon vi pratar om. Tidigare i ledet säger du, vad är det du menar med det? Är det exempelvis ryska företag som köper bulk för att sälja vidare i väst? Jag har på känn att Microsoft isåfall är glada med det då de vill att så många som möjligt kör Win10. Jag skulle mer säga att de som köper nycklar till fullpris blir blåsta med tanke vad Win10 är för OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

kan man inte köra "beta" windows 10 gratis fortfarande? Vad heter det Windows insider fast ring el dylikt. Bör ju vara ett perfekt lagligt alternativ om man vill spara lite pengar. Vet att det var gratis i början av Windows 10 släppet men inte koll på om dom ändrat det nu.

Skrivet av Biggot:

Det låter intressant. Det får jag söka vidare i, tack för tipset!

https://www.windowscentral.com/you-do-not-need-activate-windo...
Här ger dom detaljer om att köra utan nyckel. Bild på bakgrund och låsskärmen kan man tydligen ändra på andra sätt som inte använder personalize menyn. Tex att öppna bilden först mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

https://www.windowscentral.com/you-do-not-need-activate-windo...
Här ger dom detaljer om att köra utan nyckel. Bild på bakgrund och låsskärmen kan man tydligen ändra på andra sätt som inte använder personalize menyn. Tex att öppna bilden först mm.

...vad finns det då för bonus att aktivera? förutom support & påminnelser i UWP appar?
Edit. Tack för ditt svar, jag blir mest förvånad att så lite finns att få genom aktivering...
Edit2. Måste man gå med på rubb å stubb vad gäller lokalisering å övervakning med detta program?

Permalänk
Medlem

Tänk va annorlunda alla tycker. Jag köper alltid mina på ebay billigast möjliga. Brukar bli runt 80kr. Skulle nyckeln sluta fungera så köper jag en ny. Det går många försök på en svensk licens. Ingen har någonsin lagt av. Däremot fått defekta vid leverans men alltid fått omleverans omgående.

Jag har inga problem med detta öht. Jag ser till min egna situation först och inte till om detta på något sätt påverkar Microsoft. Skulle inte få för mig att köra pirat men att bryta mot något användaravtal/tos är inte ett lagbrott. Många som inte fattar detta simpla. Sedan moraliskt? Sure eventuellt. Tror dock inte de går någon nöd på Microsoft. Jag bränner över 100lax per år via företaget till Microsoft ändå. Vad jag gör privat är min grej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Tänk va annorlunda alla tycker. Jag köper alltid mina på ebay billigast möjliga. Brukar bli runt 80kr. Skulle nyckeln sluta fungera så köper jag en ny. Det går många försök på en svensk licens. Ingen har någonsin lagt av. Däremot fått defekta vid leverans men alltid fått omleverans omgående.

Jag har inga problem med detta öht. Jag ser till min egna situation först och inte till om detta på något sätt påverkar Microsoft. Skulle inte få för mig att köra pirat men att bryta mot något användaravtal/tos är inte ett lagbrott. Många som inte fattar detta simpla. Sedan moraliskt? Sure eventuellt. Tror dock inte de går någon nöd på Microsoft. Jag bränner över 100lax per år via företaget till Microsoft ändå. Vad jag gör privat är min grej.

Skickades från m.sweclockers.com

Får min installation leva vidare oberörd i den mån att jag kan återuppta den trots att jag upptäckts ha en "knark slangande" licens?
Dum fråga, så pass olika svar här så det är svårt att läsa in vem som talar för vem. Inte heller riktat till dig, men fingret var snabbare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Biggot:

Blåsning får ju ifrågasättas om jag som användare kommer över en nyckel som ändå fungerar till långt under en tiondel av priset. Pirata vill man ju inte syssla med då det ligger långt bortom den gråzon vi pratar om. Tidigare i ledet säger du, vad är det du menar med det? Är det exempelvis ryska företag som köper bulk för att sälja vidare i väst? Jag har på känn att Microsoft isåfall är glada med det då de vill att så många som möjligt kör Win10. Jag skulle mer säga att de som köper nycklar till fullpris blir blåsta med tanke vad Win10 är för OS.

Skrivet av radx:

Tänk va annorlunda alla tycker. Jag köper alltid mina på ebay billigast möjliga. Brukar bli runt 80kr. Skulle nyckeln sluta fungera så köper jag en ny. Det går många försök på en svensk licens. Ingen har någonsin lagt av. Däremot fått defekta vid leverans men alltid fått omleverans omgående.

Jag har inga problem med detta öht. Jag ser till min egna situation först och inte till om detta på något sätt påverkar Microsoft. Skulle inte få för mig att köra pirat men att bryta mot något användaravtal/tos är inte ett lagbrott. Många som inte fattar detta simpla. Sedan moraliskt? Sure eventuellt. Tror dock inte de går någon nöd på Microsoft. Jag bränner över 100lax per år via företaget till Microsoft ändå. Vad jag gör privat är min grej.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, dubbelmoralen riktigt flödar fram här ser jag! Vill inte köra pirat men köper gärna motsvarande från kriminella säljare (bra där, stödja kriminalitet). Ofattbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Haha, dubbelmoralen riktigt flödar fram här ser jag! Vill inte köra pirat men köper gärna motsvarande från kriminella säljare (bra där, stödja kriminalitet). Ofattbart!

Vad gäller moral så brände MS sina broar hos mig med Win10 tvångs uppgraderingen. Gråzonen är stället de verkar så game on. Sedan kan man alltid vända å vrida på det där med att bidra till fattigare människor i öst istället för att pumpa pengar i mega corps i väst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Biggot:

Vad gäller moral så brände MS sina broar hos mig med Win10 tvångs uppgraderingen. Gråzonen är stället de verkar så game on. Sedan kan man alltid vända å vrida på det där med att bidra till fattigare människor i öst istället för att pumpa pengar i mega corps i väst.

Vet du vad man gör då? Man byter OS. Man betalar inte skurkar och fortsätter använda Windows 10.
Den enda anledning att folk köper billiga nycklar är för att det ska kännas bra "japp, jag har betalat för mig" vilket i sig är värre än att ladda ner en aktiverare. Det har alltså endast med moral att göra. För inte väljer man självmant att hellre ge pengar till skurkar, eller?

Vill man inte betala för sig så kör man oaktiverat. Annars är man en pirat helt enkelt.
Samma med människor som boycottar, man använder inte produkten öht. Inte pirata, inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttans:

Vet du vad man gör då? Man byter OS. Man betalar inte skurkar och fortsätter använda Windows 10.
Den enda anledning att folk köper billiga nycklar är för att det ska kännas bra "japp, jag har betalat för mig" vilket i sig är värre än att ladda ner en aktiverare. Det har alltså endast med moral att göra. För inte väljer man självmant att hellre ge pengar till skurkar, eller?

Vill man inte betala för sig så kör man oaktiverat. Annars är man en pirat helt enkelt.
Samma med människor som boycottar, man använder inte produkten öht. Inte pirata, inget.

Du har fullkomligt rätt i det att jag inte vill köpa en licens till fullpris ifrån MS. Jag har länge suttit å hoppats på en ren revelation av PC gaming i form av en ny satsning. Fast moral hit å dit, vad gäller MS så ska vi inte ens dra det kortet. Snälla!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Biggot:

Du har fullkomligt rätt i det att jag inte vill köpa en licens till fullpris ifrån MS. Jag har länge suttit å hoppats på en ren revelation av PC gaming i form av en ny satsning. Fast moral hit å dit, vad gäller MS så ska vi inte ens dra det kortet. Snälla!

Fast vadå, ska du inte betala för dig för att du anser att MS fular sig?
Varför använder du då deras produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttans:

Fast vadå, ska du inte betala för dig för att du anser att MS fular sig?
Varför använder du då deras produkt?

De tar betalt för tjänster de bör ge bort gratis. (djärvt sagt men jag står vid det)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Biggot:

De tar betalt för tjänster de bör ge bort gratis. (djärvt sagt men jag står vid det)

Vad du tycker är irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttans:

Vad du tycker är irrelevant.

Må så va men Microsofts tjänst kan aldrig vara en produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggot:

Blåsning får ju ifrågasättas om jag som användare kommer över en nyckel som ändå fungerar till långt under en tiondel av priset. Pirata vill man ju inte syssla med då det ligger långt bortom den gråzon vi pratar om. Tidigare i ledet säger du, vad är det du menar med det? Är det exempelvis ryska företag som köper bulk för att sälja vidare i väst? Jag har på känn att Microsoft isåfall är glada med det då de vill att så många som möjligt kör Win10. Jag skulle mer säga att de som köper nycklar till fullpris blir blåsta med tanke vad Win10 är för OS.

Köper du en OEM-nyckel, MSDN-nyckel, Imagine-nyckel osv så har du ingen licens och kör olicensierat – som i att du inte förvärvat någon rätt i att använda programvaran. Nycklar är inte billigare att köpa i Ryssland, men ligor stjäl nycklar från företag, myndigheter och universitet som de säljer vidare i bulk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Köper du en OEM-nyckel, MSDN-nyckel, Imagine-nyckel osv så har du ingen licens och kör olicensierat – som i att du inte förvärvat någon rätt i att använda programvaran. Nycklar är inte billigare att köpa i Ryssland, men ligor stjäl nycklar från företag, myndigheter och universitet som de säljer vidare i bulk.

Sudda sudda sudda... Det återstår alltså vem man vill kasta pengar på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Biggot:

Sudda sudda sudda... Det återstår alltså vem man vill kasta pengar på.

Och ditt val är att stödja kriminalitet. Jag kan inte annat än att tycka att det är det sämsta valet av de diskuterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggot:

...vad finns det då för bonus att aktivera? förutom support & påminnelser i UWP appar?
Edit. Tack för ditt svar, jag blir mest förvånad att så lite finns att få genom aktivering...
Edit2. Måste man gå med på rubb å stubb vad gäller lokalisering å övervakning med detta program?

Antar att du med "detta program" menar Windows 10. Man kan välja en hel del när man installerar Windows 10. Vet dock inte exakt vad du menar med lokalisering.

https://www.oo-software.com/en/shutup10
Det här programmet har rekommenderats i forumet om vill kolla upp och ändra inställningarna för övervakningen efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Och ditt val är att stödja kriminalitet. Jag kan inte annat än att tycka att det är det sämsta valet av de diskuterade.

Nej, mitt val är att köra vidare oaktiverat.