Asus gör höga DDR4-minnen med dubblerad kapacitet per sticka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Väldigt positivt. Att behöva 4 slots för att få hög minnesmängd till system som ändå bara är dual-channel känns ju sådär lagom modernt år 2018.

Windows 10 Pro stödjer ju 2TB RAM så med ökad kapacitet kan vi äntligen få ramdisk till ett lågt pris. Plus förståss att det blir mer plats för RGB

Det enda negativa jag möjligen kan se är att det kommer gnällas en del om detta. Men då är det ju liksom bara att låta bli att köpa om man inte gillar det.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av maskeradmannen:

Såg inget vidare ut tycker jag men blir säkert snyggare med lite alu och färg på.
Där skulle man nästan vilja få moderkortet ommöblerat för att inte skapa en "vägg" i luftflödet.

Hur det ser ut spelar väl mindre roll, är väl ändå skärmen man glor på när man sitter vid datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005

Kan man inte montera minnen liggande likt M.2-diskar? Tex på baksidan av moderkorten?

HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Dubbelt så höga, dubbelt så dyra?

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av arowe17:

Kan man inte montera minnen liggande likt M.2-diskar? Tex på baksidan av moderkorten?

Jodå, bara tillverkaren av kortet du köper sätter en liggande port där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2009

Med så här stora minnen så blir det att gå till montering som på laptops.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Viochee:

Hur det ser ut spelar väl mindre roll, är väl ändå skärmen man glor på när man sitter vid datorn

Sant sant
Laptops är inte heller snygga inuti, och det är inget jag bekymrar mig över

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

Har för mig att jag hade gamla edo minnen som var extra höga, fula och annorlunda. Kanske ligger i nån låda...

Ryzen 1700 @ 3.86ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG, mitt i smeten
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av frankof:

Förvisso inga "konsumentminnen" och Kingston men extrahöga och 32GB är dom
https://www.inet.se/produkt/5300634/kingston-32gb-1x32gb-ddr4...

Fast Kingston minnena är bara en bråkdel högre än vanliga minnen.

Att det är server minnen spelar ingen roll, de bara gör om dem och använder färre komponenter eftersom de inte behöver ECC på konsument DDR minnena.

Måste vara något mer med ASUS minnena eftersom de är galet större, om Kingston kan göra 32GB nästan lika stora som vanliga minnen så kan ASUS också så jag förstår inte riktigt den enorma storleken.

Intresserad av ett VEGA 56 referens kort med VEGA 64 Bios +20% prestanda eller vill köra lite fetare FreeSync skärmar som inte RX580 klarar, då kanske ett VEGA kort är något för dig!
https://www.sweclockers.com/marknad/160317-vega-56-referens-f...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Krux:

Nej, man behöver fortfarande två stickor för två kanaler.

Synd, hade hoppats på att de skulle kunna lyxa till det med nån ny teknik som gör det möjligt att köra dual mellan de övre och nedre modulerna.

i7-4770K@4,4GHZ| Asus Z97-A| Asus GTX1070@2,1GHZ/2,1GHZ|24GB 2,4GHZ RAM| Corsair RM750X| FD Meshify| Dark Pro 4| Morpheus 360W (GPU-kylare)| Win 10 Pro|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005

Inga som ens ser vidare i artikeln vad det handlar om? Nya intel-korten från Asus kommer med en extra minnesockel som kallas för Dimm.2
"an additional DIMM.2 slot for high-capacity RAM"

Med andra ord förmodligen tänkt som ren ramdisk-sockel.
Här är ett Micro ATX (yay, Gene is back btw)

Ryzen 1700 @3750--2X8GB G.Skill 3600 @3333mhz-14-14-14-14-30-44--GTX 1080 med Corsair H105 plus Kraken adapter--EK Kylning på CPU-EVGA 850 G3--Handfull SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

tja , det är väl bra med ett alternativ för dom som vill, även om jag gissar att stöd för mer än 64gb på moderkorten inte kommer att komma ut till budget korten. (typ då menar jag vanliga mobo's, jag gissar att detta blir high-end grej isåfall)

"Dustybridge" 2500K - 32GB RAM - Tac2 - GTX770 - 120hz - vattenkylning - vad mer behöver man veta? ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Manila
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av arowe17:

Det kommer säkert liggande eller lutade minnen när de blir högre eftersom det kommer störa de flesta kylsystemen. Kanske inte på baksidan för det förändrar alldeles för mycket i monteringen av moderkorten och i lådorna. Problemet blir nog att riktigt snabba och stora minnen fungerar bäst nära processorn. Super OC klockningen på minnen har ju visat sig bäst på itx MBs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

@Funlo:
Varför
Kör man en tornkylare som blåser mot ena eller andra hållet så borde det ju bli en tvingad cirkulation runt. Men för att det ska fungera bra så känns det som att de måste göra så att minnet kör med dubbla pinnar för dual mem.

Edit: Du kan ju spara bred på att ha höga minnen och inte lutande om man ska göra en enhet som är lite mer fyrkantig.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2005

Beror väl på moderkortet och design på kylaren, har typ torn kylare och full minnesbank på begränsat moderkort (mATX) där 3 gånger höga minnen skulle inte hamna i vägen för någonting.

CPU: Intel i7-7700K Cooler: Zalman CNPS 9900 Max MB: Asus Maximus VIII Gene GPU: Asus Strix 1070 Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB Mem: Corsair Platinum 2133MHz CL10 16GB PSU: Corsair AX760 OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Jag ser gärna att Intel och AMD börjar stödja DDR4-3200.

Men nej, Intels Coffee Lake har bara stöd för DDR4-2666. 😢

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004

Pfft! Vad är detta för bondeminnen. 64GB-stickor && 16-kanaler, tack.

gfårs 1070. 3570K. 16 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av arowe17:

Blir ju skitjobbigt när man skall mecka i datorn! Allt som ska sitta på baksidan av moderkortet är riktigt dumt, tycker jag.

gfårs 1070. 3570K. 16 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av marcusOCZ:

Inga som ens ser vidare i artikeln vad det handlar om? Nya intel-korten från Asus kommer med en extra minnesockel som kallas för Dimm.2
"an additional DIMM.2 slot for high-capacity RAM"

Med andra ord förmodligen tänkt som ren ramdisk-sockel.
Här är ett Micro ATX (yay, Gene is back btw)
https://cdn.videocardz.com/1/2018/09/ASUS-Maximus-XI-Gene.jpg

Läste sidan och enligt kommentarerna kanske det är tänkt mer till ytterligare m.2 ssd:er?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005

@Klarspråkarn:
Ja, ser ut som om man skall kunna använda det till olika saker. Stackable M.2's är också möjligt.

Ryzen 1700 @3750--2X8GB G.Skill 3600 @3333mhz-14-14-14-14-30-44--GTX 1080 med Corsair H105 plus Kraken adapter--EK Kylning på CPU-EVGA 850 G3--Handfull SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av marcusOCZ:

@Klarspråkarn:
Ja, ser ut som om man skall kunna använda det till olika saker. Stackable M.2's är också möjligt.

Ah ok, så det är tänkt för båda alternativen. Skulle personligen vilja testa att bygga en dator med ram-disk, men priserna på RAM har inte direkt varit låga...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007

16 gb per modul?.... jag köpte 8gb moduler för massor med år sedan (ddr2). Jag har i min gamla opteron 128gb ECC ddr2 800.

Så på nästan tio år har de dubblat modulstorleken genom att göra de dubbelt så stora? WTF? Fattar jag bara inte eller? Såldes inte FB-DIMM 16gb redan till macpro i 2009?